Upsampling

LongJohn

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
3 750
Moi,

En nyt keksinyt muutakaan aluetta jonne tämän pistää. Liittyy kuitenkin tallenteisiin ja lähinnä siihen tekoprosessiin. Siirtäkää jos tuntuu olevan vika paikassa. Uskoisin että täälläkin pyörii enemmän tai vähemmän studioympyröissä vaikuttavaa väkeä.

Upsamplingin perusidea on selvillä ja sen tuoma "parannus". Vaan miten tuo käytännössä toteutetaan? Onko esimerkiksi lähdemateriaalilla merkitystä? Säädetäänkö bittisyvyyksien ja näytteenoton kanssa vai miten se toimii?

Jussi
 
Jussi Toivanen sanoi:
Moi,

En nyt keksinyt muutakaan aluetta jonne tämän pistää. Liittyy kuitenkin tallenteisiin ja lähinnä siihen tekoprosessiin. Siirtäkää jos tuntuu olevan vika paikassa. Uskoisin että täälläkin pyörii enemmän tai vähemmän studioympyröissä vaikuttavaa väkeä.

Upsamplingin perusidea on selvillä ja sen tuoma "parannus". Vaan miten tuo käytännössä toteutetaan? Onko esimerkiksi lähdemateriaalilla merkitystä? Säädetäänkö bittisyvyyksien ja näytteenoton kanssa vai miten se toimii?

Jussi
Burmester 061-soittimessa,jota kokeilin,oli tuollainen kytkentä,96 khz-192 khz.Tuo ylin lukemako oli se äänen parannus ,vai??Siippa mielestään kuuli sen.Minä pidän koko setin toistokykyä yksittäistä jippoa tärkeämpänä.Upsamplattaessa äänessä oli pieni viive nappulan painalluksen ajan ja sitten soitto jatkui.En kokeillut tiettyjä levyjä mahdollisen eron selville saamiseksi.Tarkoitat noita,missä mainitaan masterroinneista?.Mutta uusiakin äänitteitä soitettiin.Minulle mahdollinen ero jäi samantekeväksi.
En tiedä,kuuluuko vastaukseni tähän ketjuun,mutta tuosta sampling-asiastahan kysyit.
 
jkh sanoi:
Burmester 061-soittimessa,jota kokeilin,oli tuollainen kytkentä,96 khz-192 khz.Tuo ylin lukemako oli se äänen parannus ,vai??Siippa mielestään kuuli sen.Minä pidän koko setin toistokykyä yksittäistä jippoa tärkeämpänä.Upsamplattaessa äänessä oli pieni viive nappulan painalluksen ajan ja sitten soitto jatkui.En kokeillut tiettyjä levyjä mahdollisen eron selville saamiseksi.Tarkoitat noita,missä mainitaan masterroinneista?.Mutta uusiakin äänitteitä soitettiin.Minulle mahdollinen ero jäi samantekeväksi.
En tiedä,kuuluuko vastaukseni tähän ketjuun,mutta tuosta sampling-asiastahan kysyit.

Hmm, tuo puoli kulkee käsittääkseni nimellä oversampling ja liittynee pääasiassa rajallisen näytteenottotaajuuden tuomiin ongelmiin jyrkässä vasteen leikkaamisessa reilun 20Khz taajuudella. Ylinäytteistys tuo keinotekoisesti tarkkuutta ennen tuota suotoprosessia jolloin se saadaan toimimaan korvan kannalta inhimillisemmin. Tai näin olen ymmärtänyt.

Upsampling olisi sitten tämä levylle tehty parannus. Puhutaan 20 bittisistä ja jopa 24 bittisistä upsamplatuista levyistä. Itse toimintoa ei taida kaikki soittimet tukea mutta vastaavasti pöytäradiokin ne soittaa joten itse raita lienee normaalissa 44100/16 muodossa levyllä. Miten tuo 20- tai 24 bittisyys siihen on sitten tehty? Pelkkä 44,1/16 tavaran tallentaminen suurempaan bittisyvyyteen ei taida luoda suurta parannusta?

Jussi
 
Jussi Toivanen sanoi:
Hmm, tuo puoli kulkee käsittääkseni nimellä oversampling ja liittynee pääasiassa rajallisen näytteenottotaajuuden tuomiin ongelmiin jyrkässä vasteen leikkaamisessa reilun 20Khz taajuudella. Ylinäytteistys tuo keinotekoisesti tarkkuutta ennen tuota suotoprosessia jolloin se saadaan toimimaan korvan kannalta inhimillisemmin. Tai näin olen ymmärtänyt.

Upsampling olisi sitten tämä levylle tehty parannus. Puhutaan 20 bittisistä ja jopa 24 bittisistä upsamplatuista levyistä. Itse toimintoa ei taida kaikki soittimet tukea mutta vastaavasti pöytäradiokin ne soittaa joten itse raita lienee normaalissa 44100/16 muodossa levyllä. Miten tuo 20- tai 24 bittisyys siihen on sitten tehty? Pelkkä 44,1/16 tavaran tallentaminen suurempaan bittisyvyyteen ei taida luoda suurta parannusta?

Jussi
Burmester itse mainitsee käyttöohjeessaan tuon termin olevan Upsampling.Ei oversampling.Onko siinä virhe??
Sanovat näiden uusien tekniikoiden avulla voitavan äänittää levyt paremmin.Ja se siten kuuluisi äänessä täyteläisempänä sointina.Jos se sointi ilmenee hempeänä äänensävynä,en tiedä,sopiiko kaikki samplaukset sellaisenaan kuulijalle? Itse en ole tätä asiaa tarpeeksi tutkinut.Minulle tulee kyllä mieleen toinen äänitystä parantava juttu,HDCD.Mutta itse toistossa mielestäni vaaditaan muutakin,että nuo "parannukset" kuuluisivat.
 
jkh sanoi:
Burmester itse mainitsee käyttöohjeessaan tuon termin olevan Upsampling.Ei oversampling.Onko siinä virhe??
Sanovat näiden uusien tekniikoiden avulla voitavan äänittää levyt paremmin.Ja se siten kuuluisi äänessä täyteläisempänä sointina.Jos se sointi ilmenee hempeänä äänensävynä,en tiedä,sopiiko kaikki samplaukset sellaisenaan kuulijalle? Itse en ole tätä asiaa tarpeeksi tutkinut.Minulle tulee kyllä mieleen toinen äänitystä parantava juttu,HDCD.Mutta itse toistossa mielestäni vaaditaan muutakin,että nuo "parannukset" kuuluisivat.

Niinpä tietysti. Se siitä vielä puuttui. Kirjavia termejä. :)

Niin ajan takaa nimenomaan tuota tallenteisiin tehtävää kikkailua, 20- tai 24 bittistä tallennusta. Soittimissa tehtävät HDCD ja xx sampling kikat sitten erikseen. Vaikka vaatiihan tuokin HDCD toimiakseen HDCD tuellisen levyn. Mitenkähän se tehdään siihen levyyn?

Jussi
 
Eixe sil viisiin ku maalataan jenkkirautaa, että maalataan ja hiotaan ja lakataan ja sama uusix?

Emmä tiijä, kuuluxe oikeesti (ahaa,onko objektiivisuuden mörkö päässyt raapimaan itseluottamusta??), ku 061 oli täällä, mut kyllä se toiminto vaan oli päällä useemmin ku poissa ja sellanen tarkottaa että se oli kuin olikin käyttökelponen.
En osaa enkä ala selittää...tana.
Soitin kyllä aika paljon niitä 24-bittisiä.
 
Jussi Toivanen sanoi:
Niinpä tietysti. Se siitä vielä puuttui. Kirjavia termejä. :)
...
Vaikka vaatiihan tuokin HDCD toimiakseen HDCD tuellisen levyn. Mitenkähän se tehdään siihen levyyn?
HDCD käyttää luultavasti signaalin alinta bittiä, tosin tuosta ei oikeaa speksiä ole saatavailla, katso vaikka wikipediasta. Ja upsampling on hieman eri asia kuin oversamping, noiden peruserot selviää myös wikipediasta.
 
Reference Recordings julkaisi 1992 ensimmäisen HDCD-levyn tietääkseni 1992.-HDCD Sampler RR-53 CD oli ekoja kuulemiani koodattuja levyjä.Sittemmmin niitä on hyllyyn kertynyt.Artisteista Neil Young on mieltynyt HDCD:n käyttöön.
Minun korvilleni nuo koodatut levyt kuulostavat ehkä hiukan pehmeimmiltä,mutta kyllä setti kokonaisuudessaan ratkaisee,miten ne soivat.Sama juttu upsamplingin suhteen.Mutta ei samplaus tunnu ainakaan tuottavan huonosti äänitettyjä levyjä siinä määrin kuin ennen..Mutta jälleen ,jos setissä oirehtii jokin,samplauksen hyöty on mielestäni nolla.Ellei katso äänen parannukseksi sen mahdollista pehmennystä.
CD:n ja SACD:n välilläkin tilanne muistuttaa hiukan yllämainittua settien laadun suhteen,mutta eri tavalla. Halvoissa seteissä SACD voi näyttää kyntensä sopivalla äänitteellä..Hintavissa systeemeissä minä olen kuullut SACD:n merkityksen olevan pienempi.
 
Back
Ylös