Tyhmät kysymykset

Johanna Hjelt

Käyttäjä
Liittynyt
23.7.2006
Viestejä
547
Kaupunki
Tuusula
Okei, mä aloitan tähän uuden ketjun ja toivon et suvaitsevaisuutta riittää mitä näihin aloittelijan erittäin typeriin kysymyksiin tulee. :D (ja suvaitsevaisuutta sietää kyllä riittää sillä mä ole se puritaani high-endisti tai oikeammin ex-sellainen, sillä olen kyllä muuttunut hyvin kerettiläiseksi; mikrofonivahvistimet, dvd:t ja töllö high-end setissä, joo ja tuunaan hifejä autoon.)

No kysymys menee et mihin päin autoa olis hyvä läntätä ne pienet diskanttinapit...? Oliko ne tuolla nimellä. ja ymmärsin siitä kirjasta et johonkin päin kojelautaa? Ja kannattaako niiden piuhat pistää piiloon vai vetää pintavetona?

Ja näin heti ensi alkuun mä aloitin niistä etukajareista. Sitten meinasin et hattuhyllylle 2 kajaria joten kysymys kuuluu et pärjääkö 4 kajarilla vai olisiko hyvä vielä pistää kajarit myös takaoviin? Ottaen huomioon sen et mun kuunteluvoluumit ovat lähes poikkeuksetta "nappulat kaakossa"-tasoa.
 
Johanna Hjelt sanoi:
No kysymys menee et mihin päin autoa olis hyvä läntätä ne pienet diskanttinapit...? Oliko ne tuolla nimellä. ja ymmärsin siitä kirjasta et johonkin päin kojelautaa?
Ja kannattaako niiden piuhat pistää piiloon vai vetää pintavetona?

Yleensä kojelaudan päälle a-pilarin juureen tai a-pilarin alaosaan.

Sellaisen hyvän vinkin olen joskus saanut että diskanttien paikkoja
kojelaudan päällä/a-pilarissa on hyvä haeskella ennen kiinni narskauttamista.
Eli tempaiset ne kiinni vaikka kaksipuolisella teipillä ja sitten hakemaan sopivia
paikkoja omiin korviin luottaen. Yleensä sarjojen mukana tulee jonkin asteiset
asennustarvikkeet diskanteille. Esim. pinta-asennuskupit ja/tai upotuskaulukset.

Ja johdot voi sijoitella oman maun mukaan... :D Itse laitan piiloon.

Johanna Hjelt sanoi:
Ja näin heti ensi alkuun mä aloitin niistä etukajareista. Sitten meinasin et hattuhyllylle 2 kajaria joten kysymys kuuluu et pärjääkö 4 kajarilla
vai olisiko hyvä vielä pistää kajarit myös takaoviin? Ottaen huomioon sen et mun kuunteluvoluumit ovat lähes poikkeuksetta "nappulat kaakossa"-tasoa.

Perussetti voisi olla perustason soitin johon perään eteen erillissarja ja hattuhyllylle
6x9 tai joku 6,5" coaxiaali-setti. Esimerkit tempaisin Hifikonexin valikoimista kun ei
osoiterivi taivu Powersetissä.

Puhdasta "kaakkovolumea" tavoitellessa täytyy suunnata katse erillisiin vahvistimiin.
Tässä kohtaa mielestä siirrytään seuraavalle tasolle. Eli vahvistimen asennus,
virta- ja maadoitusjohtojen vedot, ym.
 
Moikka!

Onkos sulla Johanna siellä Volvon takana jo valmiit paikat, joillekin kaiuttimille? Semmoiset, että sinne tulis piuhatkin jo?

Jos on, niin voihan sinne taakse toki pistää takamatkustajien radionkuuntelua varten jotkut pienit elementit, niille vakiopaikoille ja originellipiuhojen perään. Ei siinä muuten ole oikein mieltä, ellet meinannut elukavateatteria rakennella sinne autoon?

Saahan siis niitä elementtejä viljellä sinne autoon, vaikka kuinka monta. Tällöin soi sitten jokasuunnasta, epämääräisesti ja kovaa. :)

Itse kumminkin säästäisin niiden vähänkään laadukkaiden takaelementtien rahat, vaimennusaineisiin, niihin etupään elementteihin, soittimeen, erilliseen päätevahvistimeen ja subbariin.

Muuten sitten joo. Elikkäs diskanttinapit sinne kojikselle semmoisiin paikkoihin, missä kuulostaa hyvälle, kuten Janste tuossa jo sanoikin ja piuhat näyttää, ainakin meikäläisen mielestä, paremmalta jos ne on piilossa, mutta saa ne tietenkin näkyvilläkin olla, jos tykkää. :)

Matti.
 
Ei munkaan mielestä taakse kannata mitään laittaa.

Mun autossa takakaiuttimet on kokonaan kytketty pois päältä. Piuhat on irti. Ei soi vahingossakaan. :)
 
Ei se autohifi niin kauheasti kotihifistä kuitenkaan eroa, epäilen että jos poissuljetaan kotiteatterit, niin kenelläkään ei ole kotonaan takakaiuttimia?
Kaiuttimien sijoittelu, Jos vedetään kotona kaiuttimet samoille etäisyyksille kun ne olisivat autossa (ajatellaan että ne olisivat pienet...) niin diskantti varmaankin olisi jossain kasvojen kohdalla? autossa midbassoa harvemmin saa samalle korkeudelle, mutta mitä korkeampia taajuuksia toistetaan niin suotavaa stereokuvan kannalta olisi että keskiääniä ja matalampia tuottava äänilähde olisi mahdollisimman lähellä (2-tie/3-tie etupää) diskanttia, ja kotonakaan kukaan ei kait suuntaile kaiuttimiaan toisiaan kohti, vaan tavoite on varmaanikin kuuntelijaan päin, miksi muuttaa sitä autossakaan.

Diskantit, pienen tilan vuoksi mahdollisimman kauas kuuntelujasta, ja sen kanssa kompromissi, että kuinka etäälle ne saa toisistaan myös sivusuunnassa (ikkunaheijastukset pitää tässä ottaa huomioon). Esteettisyyttäkään ei kannata poissulkea.

Ihan samat perussäännöt siellä autossakin pätee, + 1000 muuta juttua... ja less is still more!

En ole mikään guru näissäkään jutuissa, ihan maalais/kaupunkilaisjärjellä mennään.
 
Jahas, meni mieli mietteliääksi. Eli siis paljon ei olekaan parempi vaan no satsataan siihen laatuun. Eli sitten vois ajatella tai mulla oli mielessä kyllä hommata päätevahvistimet ja meinasin et pistäisin taakse hattuhyllylle kajarit. Tosin mulla on auton sisusta vielä purkamatta joten on hyvää aikaa vielä miettiä et mitä kannattaa tehdä. En tiedä koska sitten ehtis purkamaan tuota autoa enemmänkin kun samaan aikaan vois sitten vetää matkustamoon ja pohjaan "kutuvalot" Suppanen on harkinnassa vaikka jossain postauksessa mä uhkasinkin hommata niitä 3 ja kehittää siitä uuden tanssin: Autohytky. :D :D :D

Ja kiva huomata et tälle alueelle on ollut tilausta. Tähän saakka oon pärjännyt niillä ikivanhoilla philipsin nysäkajareilla ja blaupunktin vanhalla autoradiolla josta kasettisoitin on hajonnut vuonna piippu ja lamppu. Mutta kun on päässyt kerran olkkarissa hyvän soundin ja mageen musan pariin niin täytyyhän sitä myös autoon saada.

Muistui mieleen kerran sellainen sattumus et radiosta tuli Teräsbetonin Taivas lyö tulta. Mä käänsin nappulat kaakkoon vaikka aika hirveeltä se kuulosti mut se fiilis. Meikä ajelee täydessä tällingissä jakkupuku yllään ja täräyttää parkkipaikalle ikkuna auki. Meinas terassin papoilta mennä vähän kaljat väärään kurkkuun kun mä nousin autosta. :D :D :D Eikä ne volumit olleet sieltä hiljaisimmasta päästä. 8)
 
Takakaiuttimille voi laittaa kaiutinjohtoihin katkaisimen tai käyttää soittimen fader-säätöä niin että normaalisti takakaiuttimet ovat pois käytöstä. Takapenkillä istuja niitä arvostaa, mutta kuski ei.
 
rajani sanoi:
Takapenkillä istuja niitä arvostaa, mutta kuski ei.

Jaa arvostaa? ??? Ei ole mitään kamalampaa kuin istua auton takapenkillä kun kaiuttimet huutaa 30cm päässä korvasta. ;)

Johanna Hjelt sanoi:
...joo ja tuunaan hifejä autoon

Se on oikein. 8)

Johanna Hjelt sanoi:
No kysymys menee et mihin päin autoa olis hyvä läntätä ne pienet diskanttinapit?

Itse asennan ne aina kojelaudan nurkkiin mahdollisimman kauas kuuntelijasta suunnattuna suoraan kuskinpaikalla istuvan korviin. Vasen diskantti suunnattuna vasempaan korvaan ja oikea diskantti suunnattuna oikeaan korvaan. Ja johdot tietysti mahdollisimman huomaamattomasti asennettuna vaikkapa siistin suojasukan avulla.

Johanna Hjelt sanoi:
...Sitten meinasin et hattuhyllylle 2 kajaria joten kysymys kuuluu et pärjääkö 4 kajarilla vai olisiko hyvä vielä pistää kajarit myös takaoviin?

Kun kerran kotihifisti olet niin unohda ne kaikki takakaiuttimet kokonaan. Niillä ei ole mitään tekemistä hyvin soivan auton kanssa. Kummassakin esittelykäytössämme olevassa autossamme ei ole kuin viisi kaiutinta. Eli yksi subbari + kaksi keskiääntä + kaksi diskanttia. Enempää kaiuttimia ei hyvin soivan auton rakentamiseen tarvita.

Johanna Hjelt sanoi:
Ottaen huomioon sen et mun kuunteluvoluumit ovat lähes poikkeuksetta "nappulat kaakossa"-tasoa.

Mä luulen että sun kuunteluvoluumit on aika leppoisia meidän perheen kuunteluvoluumeihin nähden. ;) Omassa autossani kaiuttimille on tarjolla 2600W/rms ( etupäälle 4 x 150W/rms + 1 x 2000W/rms subille ) ja vaimon kärryssä 1210W/rms ( etupäälle 4 x 85W/rms + 1 x 870W/rms subille )

http://www.kalliojarvi.net/ibiza/laitteisto-2008-s.html

http://www.kalliojarvi.net/avensis/av-laitteisto-s.htm

Johanna Hjelt sanoi:
Eli siis paljon ei olekaan parempi vaan no satsataan siihen laatuun.

Juuri näin. Sä alat päästä jyvälle hyvin soivan auton rakentamisesta. ;)

Johanna Hjelt sanoi:
Suppanen on harkinnassa vaikka jossain postauksessa mä uhkasinkin hommata niitä 3 ja kehittää siitä uuden tanssin: Autohytky. Grin Grin Grin

Sen autohytkyn saa aikaiseksi yhdelläkin subilla - tuu vaikka kokeilemaan se kuskinpaikalla mun autossa hanat kaakossa. ;)

Kokeilu onnistuu vaikkapa tämän vuoden Hifimessuilla kun kerrot kuka olet ja kerrot että mä lupasin sulle Autohytkyn Hifiharrastajien palstalla. Mun auto on onneksi sen verta hyvin vaimennettu että ei herätä messuilla pahennusta vaikka tuon sulle Hifimessuilla nopeasti ovet kiinni demoan. ;)

http://www.kalliojarvi.net/ibiza/vaimennus
 
Korkataan 300 sitten täällä, elikkäs...

Maantiellä radio kuuluu autossani huonosti. Kyseessä on vm99 VW Bora.
Soittimena on joku noin vuoden vanha Pioneer (en jaksa tarkistaa mallia)
Kanavat siis suhisee ja äänenlaatu heittelee aikalailla.
Voisiko kyseessä olla jonkinlainen kytkentävika, huono kontakti vai onko Boran oma lyhyt antenni riittämätön?
 
Onhan siellä mankan takana antennikaapelissa antennivahvistin välissä kuten kaikissa VAG konsernin autoissa pitää olla? Jos on niin meneehän sille virta? Onhan se ehjä?
 
Pasi Kalliojärvi sanoi:
Onhan siellä mankan takana antennikaapelissa antennivahvistin välissä kuten kaikissa VAG konsernin autoissa pitää olla? Jos on niin meneehän sille virta? Onhan se ehjä?

Ja jos tämänkään ei auta, niin "VAG-suosittelee" Beckeriä. ;)
 
Pasi Kalliojärvi sanoi:
Onhan siellä mankan takana antennikaapelissa antennivahvistin välissä kuten kaikissa VAG konsernin autoissa pitää olla? Jos on niin meneehän sille virta? Onhan se ehjä?
Kyllä siellä joku mötikkä on. Pitää kaivella mankka irti ja tarkistella tilannetta.
Pitää yrittää järjestää aikaa operaatiolle.
 
Oli siellä joku antennivahvistin jo valmiiksi. Sellainen reilun tulitikkuaskin kokoinen suorakaiteen muotoinen pötikkä. Piuhat oli kaikki kiinni eikä oikeastaan hapettumia tms. Eipä tullut oikeen hullua hurskaammaksi tuosta ropeltamisesta. Kanavat suhisevat edelleen.
 
Ja jatketaan tyhmillä kysymyksillä. Eli onko mitään järkeä hankkia autoon sellaista soitinta mikä soittaa myös dvd-levyt? Meinaan kun on tota kivaa luukutusmusaa myös dvd:llä niin sitä olis kiva sitten soittaa myös autossa.

Niin ja onko tuollaisia soittimia edes olemassa? ??? :p
 
Johanna Hjelt sanoi:
Ja jatketaan tyhmillä kysymyksillä. Eli onko mitään järkeä hankkia autoon sellaista soitinta mikä soittaa myös dvd-levyt? Meinaan kun on tota kivaa luukutusmusaa myös dvd:llä niin sitä olis kiva sitten soittaa myös autossa.

Niin ja onko tuollaisia soittimia edes olemassa? ??? :p

On tuollaisia. Mutta.

Tämän viikon olen kuunnellut autossa musiikkini 8Gt:n usb-tikulta.
Suosittelen. Jää se levyjen kanssa ropeltaminen autoympäristössä pois.
 
Joo-o-o-o. Siis periaatteessa mä olen noita muistitikkuja vastaan minkä jaksan sillä mulla oli se Applen kirottu iPod vai mikä ihme se olikaan. Sellainen valkoinen tikku jonka piti olla joku ämpärisoitin. Mä sain hikisesti sen jotenkin toimimaan mutta lopputuloksena oli se et se meni mun kaasolle muistitikuksi kun mä poltin päreeni ihan täysillä sen kanssa.

Mut tosin tuo tapahtui jo varmaan vuonna piippu ja tupakka. Mä pistän tuon tikkujutun mietintämyssyyn sillä nyt kun sitä ajattelee toi muistitikkujuttu ei taida ollakkaan pässimpi juttu. siis Huh huh...miten kerettiläiseksi sitä High-endisti pystyy itsensä vielä pistämään? Mut toisaalta, mikä tahansa askel auton kanssa on edistystä sillä kun ottaa huomioon et siellä on melkein alkuperäiset kajarit niin.....kummasti sitä vaan haluaa säästä korvaparkojaan.
 
Sori off-topic, mutta käy se näköjään näinkin. :D

prikol24.jpg
 
Back
Ylös