Mikael Nederström sanoi:
Joiltain osin tuo oli hämmästyttävän hyvä vehje, joiltan osin taas todella kummallisen kuuloinen. Dynamiikka oli uskomaton, ääni tasapainoinen ja basso ulottui aivan kellariin saakka. Äänikuvan ja tilantunnun kanssa oli sen sijaan niin ja näin. Soundi oli tyypillisesti sellainen, jossa huomiosta menee 90% äänellisten ominaisuuksien kuunteluun ja 10 % musiikista nauttimiseen. Eli hifimielessä vehje oli mahdollisimman oikeaoppinen, nautiskelumielessä taas pykälää vaatimattomampi.
Näin valitettavasti käy kun 2-kanavainen perustason äänite yritetään siirtää kuuntelijan korviin mahdollisimman kuivana. Törkeästi eteenpäin suuntaavan kaiuttimen ääni voi kuulostaa useilla äänitteillä todella kummalliselta, ja lyhyen kuuntelun perusteella jää vain mielikuva ettei kaikki asiat ole reilassa. Mielipide saattaa kuitenkin muuttua, kun kaiuttimia on kuunnellut riittävän kauan (viikkoja). Tällöin äänikuvalliset kummallisuudet saattavat muuttua pelkiksi havainnoiksi äänitystekniikasta tai unohtuvat, eivätkä häiritse keskittymistä itse musiikkiin. Omituisuuksien takaa saattaakin ajan kanssa paljastua paljon hehkutettua rytmistä koherenssia ja melodista tarkkuutta, timbren tarkkuuden lisäksi.
pmutanen sanoi:
Mielestäni nuo Pekan tuottamat konstruktiot ovat olleet lähes poikkeuksetta varsin henkettömiä tuotoksia. Itselläni on ollut tilaisuus kuulla 85/3, 60/4, 80/6, 12/2, 12D, sekä C1jotain aparaatteja ja aina lopputulos on ollut "sound without balls" tyyppinen. Sopinee ihmisille jotka osaavat mielestään tulkita mittaustulouksia, mutta todellisille "musiikin elämyksiä hakeville" ovat varsin turhia konstruktioita.
Pitkälti samaa mieltä, vaikka yritänkin pitää hiukan Pekan puolta. Toisaalta, jos Hifi-rakennussarjoja vertaa 80-luvun keskitason kaiuttimiin, joiden vaihtoehtoja nuo olivat, niin eivät jää tippaakaan jalkoihin. Rakennussarja ei voi olla kotelon muotoilun, materiaalien ja valmistettavuuden puolesta vaikea tai eksoottinen, joten terävä kantti x kantti peruspömpeli 19..22mm lastulevystä on rakenteena täysin ymmärrettävä. Lisäksi rakentelijoiden toteutuksissa on varmasti ollut toleranssia.
Kotelovirityksistä ja suodinratkaisuista voi olla montaa mieltä. Olisi kenties ollut järkevämpää tyytyä korkeampiin alarajataajuuksiin, jotta saundi olisi ollut tiukempi, (mikro- ja makro)dynaamisempi ja irtonaisempi. Monet noista kuulostivat löysiltä ja ahdistuneilta.
jahvetti sanoi:
Jos nyt aletaan vanhoja muistelemaan, niin toivoisin että ainakin haetaan sitten todella ne viitteet kuntoon. Mutupohjalta tämä keskustelu menee aivan auktoriteettien taistoksi.
Tämä on mielipidepalsta, jolla kaikki kirjoitukset ovat mutua; niin arviot CD-1000:n äänestä kuin rakennussarjojen kaiutinmarkkinoita horjuttavasta asemasta. Mitä keskustelua se olisi, jos tekstit olisivat pelkkiä lähdeviittauksia tai lähteiden siteerauksia
