trankku etunen ja putkipääte?

  • Keskustelun aloittaja trv
  • Aloituspäivämäärä

trv

Käyttäjä
Liittynyt
29.4.2008
Viestejä
2 138
putkivahvarit minulle vieraita joten kysyn tällä osastolla:

Toimisiko putkipääte (esim. PrimaLuna prologue four) minun etuseni kanssa (Musical Fidelity Xpre v3)
Eli kysymys on varmaankin se että onko hyvä yhdistää putkipäätettä ja trankkuetusta, onko soinnillisesti liian erilaisia, saavutanko hyötyjä vai pelkästään harmeja.

Tästä tuli nyt epäselvä, mutta jos joku saisi kiinni ajatuksesta...
 
Olen kerran kuullut vähän vastaavaa yhdistelmää ja oli mukavan miellyttävä sointi siitä putkipäätteestä johtuen. Riippuu mitä haet.
 
Jotkut sanoo, että on teknisiä syitä olla tekemättä "noin päin". En tiedä mitä ne ovat. Anyways, jos pääte on pehmoinen soundiltaan voisi kuvitella napakan trankkuetusen olevan hyvä. Hienointa olisi ehkä putkipääte ja t- tai d-luokkainen etunen -tuloksena äärimmäisen puhdasta putkisoundia.

Sen verran olen itse kokeillut, että toimii, mutta etunen ei ollut äänenlaadullisesti riittävän hyvä. Etuja oli silti havaittavissa.

Audiopax tekee vain t-etusia ja p-päätteitä.
 
Etunen on minulle uusi. Olen käyttänyt sitä vain Audiolab 8000M -monopäätteiden kanssa noin 1.5 viikkoa. Jouduin palauttamaan päätteet koska toisen päätteen virtalähde hurisi hiukan.

Tuosta kokoonpanosta tykkäsin kovasti, en nyt löydä toista paria vastaavia monopäätteitä joten aloitan alusta. Paitsi että etunen on ja pysyy. Makuni on aika moninainen. Musiikki vaihtelee akustisesta elektroniseen, brittirockista raskaaseen metalliin. Soundilliset mieltymykset: Tarkkuus, lämpö, tarkka basso ja basson napakkuus, avaruus. Tiettyjen biisien täytyy saada iho kananlihalle, Jonesin Norahin pitää ilmestyä olohuoneeseen, dream theater Awake levyn avausraidan pitää soida tarkasti ja voimallisesti, ja "räjähtää".

Paremmin en oikein osaa kuvailla : )
 
trv sanoi:
Soundilliset mieltymykset: Tarkkuus, lämpö, tarkka basso ja basson napakkuus, avaruus. Tiettyjen biisien täytyy saada iho kananlihalle, Jonesin Norahin pitää ilmestyä olohuoneeseen, dream theater Awake levyn avausraidan pitää soida tarkasti ja voimallisesti, ja "räjähtää".

Kappas kehveli, tuohan kuulostaa pitkälti siltä mitä itsekin olen hakenut. Ainakin toistaiseksi.

Valitettavasti tuo ei toistaiseksi ole omassa setissäni onnistunut kuin Gradon luureilla, sopivalla etupäällä varustettuna. Paras (pienen budjetin combo) oli NAD 5330 -soitin ja Millett Hybrid -luurivahvistin. Tuo Milletti on muuten sattumalta hybridi, näin ketjun otsikkoon liittyen. Siinä on passiivinen volumesäätö, jännitevahvistus hoidettu putkilla ja virtavahvistus opareilla.
 
En oikein usko että tuo räjähtäminen ja basson kiinteys on putkipäätteiden vahvinta antia, mutta muuten olisi kyllä mielenkiintoinen kuulla miten tuollainen kombinaatio pelaa. Putkilla kun saa minusta helposti sellaisen keskialueen mihin trankuilla ei ole mitään sanomista.

Luultavasti kokeilu on kuitenkin ainoa varma tie, koska pelkästään tuo etunen/pääte sovitus voi olla yllättävää. Esim. putkipäätteiden herkkyys voi olla paljon pienempi kuin transistoripäätteillä, mikä voi olla pelkästään hyvä asia tai sitten volumepotikan säätö loppuukin kesken.

Riippuen siitä minkälaiset kaiuttimet sinulla on kannattaa ehkä kokeilla myös ihan Musicalin päätteitäkin.
 
Tällä hetkellä vaihtoehtona on Musical Fidelityn A3 cr sarjan dual mono vahvistin.
Kajarit on uudet Epos m22i -lattiakaiuttimet.

Tuli mieleen että saavuttaisikohan vähän toisenlaisella lähestymistavalla jotain erilaista...
Niin kai se pitäisi päästä testaamaan, käytännössä hankalaa kun putkipääte pitäsi hakea testiin jostain liikkeestä ja toisesta kaupungista.

Ellei jotain putkipäätteen omistajaa asia niin paljon kiinnostaisi että tulisi testaamaan moista comboa, tarjolla mutteripannu kahvia sekä heviä :)
 
Putkilaitteita ja transistorilaitteita ei voi äänellisesti yleistää, eikä niiden keskinäistä "sielunelämää" voi tietää, ennen kuin kokeilee. Jokainen yksittäinen merkki ja malli soi omalla tavallaan.

Elektroniikan osalta mielestäni kannattaa pysytellä saman valmistajan tuotoksissa.
 
Saman valmistajan laitteissa pysymisellä saa yhdenlaista ääntä aikaiseksi...voihan aina kokeilla toisenlaista lähestymistapaa...ainakin parilla harrastajalla se on toiminut. Suosittelen kokeilemaan ja koekuuntelemaan.
 
rajani sanoi:
Saman valmistajan laitteissa pysymisellä saa yhdenlaista ääntä aikaiseksi...voihan aina kokeilla toisenlaista lähestymistapaa...ainakin parilla harrastajalla se on toiminut. Suosittelen kokeilemaan ja koekuuntelemaan.
Erilaiset kokeilut ovat turhaa rahan ja ajan haaskausta. >:D

Saman merkin tuotokset takaavat yhteensopivuuden.
Jos äänellinen tapa ei natsaa kohdalleen, käänny toisen merkin puoleen...

..siis jos tarkoitus on saada joskus laitteisto "valmiiksi" ja keskittyä siihen oleelliseen. 8)
 
moukkunen sanoi:
Erilaiset kokeilut ovat turhaa rahan ja ajan haaskausta. >:D

Tästä olen hieman eri mieltä (jos saan olla?). Itse kokeilemalla saa korvaamatonta kokemusta, josta on apua myöhemminkin laitteiden valinnassa. Jos antaa kauppiaan valita laitteet ja tuoda kotiin asennettuna, saa ehkä kauppiaan mieleisen soinnin, mutta ei saa sitä kokemusta, jonka saa kun itse valitsee laitteet. Lisäksi kuulemani trankku-etunen ja pääte olivat erimerkkisiä, mutta arvostettuja laitteita molemmat. Poikkeushan tietysti vahvistaa tässäkin varmasti säännön (etunen ja pääte eri merkkisiä).
 
rajani sanoi:
Tästä olen hieman eri mieltä (jos saan olla?). Itse kokeilemalla saa korvaamatonta kokemusta, josta on apua myöhemminkin laitteiden valinnassa. Jos antaa kauppiaan valita laitteet ja tuoda kotiin asennettuna, saa ehkä kauppiaan mieleisen soinnin, mutta ei saa sitä kokemusta, jonka saa kun itse valitsee laitteet. Lisäksi kuulemani trankku-etunen ja pääte olivat erimerkkisiä, mutta arvostettuja laitteita molemmat. Poikkeushan tietysti vahvistaa tässäkin varmasti säännön (etunen ja pääte eri merkkisiä).
Saa toki olla eri mieltä.

Laiterumban ja oppimisen(kutakuinkin) läpikäyneenä olen vain tullut siihen tulokseen että samanvalmistajan tuotoksista elektroniikan osalta, saadaan huomattavasti helpommalla "valmis" kattaus aikaiseksi. - Josta voi olla tyytyväinen pitkään.

Miksi pitäisi kauppiaan valita laitteet? Itsehän se valinta pitää tehdä mihin merkkiin päätyy ja millaisia malleja kannattaa kokeilla. Toki kauppias saa sanoa mielipiteensä, mutta itse pitää tehdä ne oikeat valinnat.

Käytännössä eri merkkeihin tutustuminen kokonaisina laitteistoina(elektroniikka) on samalla tavoin oppimista. Eli millaista äänellistä/musiikillista antia mikäkin merkki voi tarjota. Useinmiten saman merkin sisällä on kyse jostain selkeästä äänellisestä/musiikillisesta tavasta, joka on selkästi helpompi ymmärtää ja oppia, koska lopputulos on jossainmäärin valmiiksi mietitty. Eli näin ikäänkuin tutustuu helposti ja yksinkertaisesti erilaisiin tapoihin, miten musiikkia voidaan tuoda esiin. Samoin siis valinta siitä, mistä pitää on huomattavasti helpompaa.

Sen sijaan yksittäisten laitteiden osalta tehdään aivan liian usein tyystin vääriä johtopäätöksiä siitä millaista äänellistä/musiikillista tarjontaa kyseinen merkki edustaa.
Eikä kyse ei ole pelkästään niistä perinteisistä flätti merkeistä vaan suurimmasta osasta nykypäivän tarjonnasta.
 
moukkunen sanoi:
Sen sijaan yksittäisten laitteiden osalta tehdään aivan liian usein tyystin vääriä johtopäätöksiä siitä millaista äänellistä/musiikillista tarjontaa kyseinen merkki edustaa.
Eikä kyse ei ole pelkästään niistä perinteisistä flätti merkeistä vaan suurimmasta osasta nykypäivän tarjonnasta.

Mielestäni tämä ei kuitenkaan johdu siitä että ihmiset eivät tietäisi mitä hyvä ääni on vaan että jo pelkästään kaiuttimien valinta, sijoitus ja huone aiheuttavat niin paljon muuttujia että sama laite voi soida erilailla kahden eri harrastajan luona.
 
Moukkusen kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä. Saahan sitä tietysti kokeilla vaikka tuhat erilaista kombinaatiota jos haluaa. Tai sitten voi kuunnella vaan sitä musiikkia ja käyttää ne laiterumbalta säästyneet rahat levyihin. Helpompi on mun mielestä löytää hyvin soiva setti jos äänilähde ja vahvistin ovat samalta valmistajalta koske ne on suunniteltu soimaan yhdessä. Täähän oli kyllä taas ihan offtopiccia, sori :-\.
 
Janne sanoi:
En oikein usko että tuo räjähtäminen ja basson kiinteys on putkipäätteiden vahvinta antia

Notkeilla putkilla agressio kyllä välittyy :D
 
Tuossa nyt toista vuotta hoitelee Vincentin SA-93 etupäätä ja M. Pännärin monoblokit hoitelevat tehovahvistuksen. Toimiihan tuo, ei tosin yhtä hyvin kuin pännärin oman etusen kanssa...
 
Aiheesta toiseen...

Millainen yhdistelmä olisi putkietunen ja trankkupääte?

Kokemuksia varmaankin löytyy. Onko tällaisesta yhdistelmästä mitään iloa?
 
jj_Julle sanoi:
Aiheesta toiseen...

Millainen yhdistelmä olisi putkietunen ja trankkupääte?

Kokemuksia varmaankin löytyy. Onko tällaisesta yhdistelmästä mitään iloa?

Itsellä oli pitkään putkietunen tuon MuFi päätteen kanssa, nyt sitten laitoin saman merkin etusen lähinnä esteettisyyden takia. Kyllähän putkietusesta on paljonkin iloa, lähinnä sen takia kun se tuo ääneen sopivasti sitä putkien "taikaa" tai "lämpöä". Kontrollissa saattaa jotain menettää mutta kyllä se oli aina yllättävän nopeasti ikävä sitä putkietusen äänensävyä kun kokeili vaihtaa lennosta puolijohteisiin. Eli esimerkiksi liian metallinmakuiseen tai hifin kuuloiseen settiin voi hyvinkin tuoda sopivan ripauksen "hunajaa". Ehkä nyt vähän omituisia nämä ilmaisut mutta kun en oikein tiedä mikä sana sitä putkien ääntä parhaiten kuvaisi :)
 
jj_Julle sanoi:
Aiheesta toiseen...

Millainen yhdistelmä olisi putkietunen ja trankkupääte?

Kokemuksia varmaankin löytyy. Onko tällaisesta yhdistelmästä mitään iloa?

Tuossa D/A-muuntimessani on putket ja sen sisäisen esivahvistimen perässä on käynyt muutama päätteeksi kytkettävissä oleva integroitu (HT-inputilla/Processor Loopilla). Kyllä sitä noinkin päin kuuntelee. Ääni riippuu silloin todella paljon siitä transistorivahvistimen ominaisoundista, mutta putket pehmentävät ääntä sopivasti ja tuovat lisää läsnäoloa.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia noista putkipäätteistä? Mitä merkkejä olette kokeilleet?
 
Back
Ylös