Torvikuormitteiset pöntöt?

Mika K

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
14 139
Kaupunki
Olut, eikun Oulu..
Tulevaisuuden suunnitelmissa on joskus hommata jotkut herkänpuoleiset isommat pöntöt järkevässä koko- ja hintaluokassa niin ettei se elintärkeä WAF-kerroin unhoitu. Haaveissa siis on kaiutin joka pystyisi hyvin yhdistämään laajakaista-ratkaisujen edut dynaamiseen toistoon. Näin voisi unhoittaa turhanpäiväisen kotelon virittämisen jne hommat ja kiinnittää systeemin yhden palikan pidemmäksi aikaa ja keskittyä itse asiaan eli musiikkiin ilman suuria puutteita. Ehdokkaita on jo muutamia ja Tannoy on Prestige-sarjallaan DC-elementein omiin mieltymyksiin nähden aika kova luu, Dimension-sarja on ulkonäöltään jo liian ufo. Toisaalta nykyään tuntuu olevan tarjolla vaikka ja minkälaista toistinta kun hieman markkinoita google-sedän kanssa penkoo..

Niinpä ihan mielenkiinnosta otsikon kaltaisia ratkaisuja kohtaan haluaisinkin kuulla kokemuksia noista kaiuttimista, joissa monesti käytetty torvikuormitusta joko laajakaistan tai keski- ja diskanttialueen kanssa. Esimerkkeinä voisi olla vaikka Cain&Cain Ben, perinteikäs Klipsch La Scala ja uudemmista tulokkaista tämä idän ihme Opera Consonance M-12/M-15 http://www.soundstage.com/revequip/opera_m12.htm.

Omistatteko kenties? Oletteko pääseet jossain kuulemaan? Millainen oli soundi verrattuna tutumpiin vastaavan hintaluokan pömpeleihin? vahvuudet ja heikkoudet peliin ja luonnollisesti myös kokemukset ja mielipiteet muista vastaavilla rakenteilla toteutetuista kaiuttimista kuin nuo em. kiinnostavat. Ja ei offtopiccia kiitos.
 
Mika K sanoi:
Omistatteko kenties? Oletteko pääseet jossain kuulemaan? Millainen oli soundi verrattuna tutumpiin vastaavan hintaluokan pömpeleihin? vahvuudet ja heikkoudet peliin ja luonnollisesti myös kokemukset ja mielipiteet muista vastaavilla rakenteilla toteutetuista kaiuttimista kuin nuo em. kiinnostavat. Ja ei offtopiccia kiitos.

Kun ostin omiani kuuntelin läpi suuren määrän erilaisia konstruktioita. Torvet kuulostavat ainakin omaan korvaani erilaiselta kuin perinteisemmät pöntöt. Ei huonommalta, vaan erilaiselta. Vaikka ostinkin perinteiset pöntöt, niin torvien soundissa on jotain mitä muuten ei taida helpolla saavuttaa (no joo, Amphion oikeastaan käyttää torviratkaisua disussaan, mikä on soundissa läsnä...). Itse suosittelisin katsastamaan Altec Lansing A7:n ja JBL:n K2-sarjan, jotka ovat mielenkiintoisia. Myös saksalaisten tekeleet (Avantgarde Acoustic ja Acapella) ovat omaan korvaani mukavia, joskin itse pidän tässä normaalien taatelintallaajien hintaluokassa jenkkien ratkaisuja paremmin onnistuneina torven ja bassopuolen yhdistämisen osalta. Tosin jotkut ovat täysin vastakkaista mieltä ko asiasta... :p Isommissa (uutta JBL Everestiä en ole kuullut) taas saksalaiset ovat mielestäni vahvoilla.

Opera Consonancea en ole kuullut ollenkaan ja Klipschiä vain pari kertaa yhden harrastajan luona.

Torviratkaisuja vierastetaan mielestäni aivan turhaan.

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Ei huonommalta, vaan erilaiselta. Vaikka ostinkin perinteiset pöntöt, niin torvien soundissa on jotain mitä muuten ei taida helpolla saavuttaa.
Samaa mieltä tästä. Itse joskus kauan sitten en pitänyt torvien nopeasta ja dynaamisesta äänestä ja vierastin ajatusta tötteröistä, mutta viime aikoina on alkanut silti kiinnostaa aihe enemmän ja enemmän. Tosin on tässä viimeisen 10-vuoden aikana se sointi-ihannekin muuttunut huomattavan paljon.

Eikö tosiaan ole muita kokemuksia? Tai halua niitä jakaa..
 
Mika K sanoi:
Samaa mieltä tästä. Itse joskus kauan sitten en pitänyt torvien nopeasta ja dynaamisesta äänestä ja vierastin ajatusta tötteröistä, mutta viime aikoina on alkanut silti kiinnostaa aihe enemmän ja enemmän. Tosin on tässä viimeisen 10-vuoden aikana se sointi-ihannekin muuttunut huomattavan paljon.

Eikö tosiaan ole muita kokemuksia? Tai halua niitä jakaa..

Kuuntelin sattumalta juuri äsken noin tunnin ajan Tannoy Prestige -pönttöjä. Torvesta tulevat iskuäänet olivat loistavia. Puhaltimet ja muut vastaavat vehkeet, joiden oikein toistumista itse arvostan kuulostivat siltä miltä pitääkin. Mikrodynamiikka oli myöskin aika lailla kovatasoista. Tilassa oli basso-ongelmia, joten niiden osalta on parempi kun en ota kantaa.

t. jjahifi
 
moi!!
taidettiin tavata ossin liikkeen avajaisissa.
mulla ois tommoset uherin d2 torvisysteemi, olen laittanut sen aktiivijakoiseksi. torvea (tad 4001) pieni putkipääte bassoja 2x15 tuumaa per kaiutin ajan trankupäätteillä.herkkyys 98db/w soinnista omasta mielestä en ole löytänyt moitittavaa.
en tiedä sun asumismuotoa tai onko sulla hellasäröä. ei oo kerrostalo kaiuttimet. vaatii oman laitetun kuunteluhuoneen jos meinaa saada kaiuttimista kaiken ulos.
mä jätän ton soinnin kuvailun.ootsä tulossa messuille, niin tuu itte toteamaan se miten ne soi.
ota vaikka yksityisviestin kautta yhteyttä niin sovitaan asiasta tarkemmin jos sua kiinnostaa.
ter. reiska
 
Noita Avantgarden torvia tuli jonkin verran kuunneltua Silvennoisen pakeilla käydessä ja täytyy sanoa, että en juuri tykännyt oikein miltään osin. Tietysti muu setti vaikuttaa paljon ja varmaan tähtien asentokin, mutta kun ei, niin ei. Pistävän tuntuinen yläpää kyllä tasoittui kun vahvistuspuoleen laitettiin lisää nollia perään ja putkia toteutukseen, mutta siltikin. Ja basso-osa loihti kontrasta sähköbasson kuuloisen, mikä on kyllä omanlaisensa saavutus.

Tosin täytyy sanoa, että tuon kokoiset torvet ovat esmes keskellä olohuonetta niin tervehenkinen "TÖTTÖRÖÖ!!!" -statement, että annan kyllä mielelläni niille uuden mahdollisuuden. Anytime.
 
mika, isoa tannoyta vaan kehiin niin loppuu se soutaminen ja huopaus :-D
 
Tawe sanoi:
mika, isoa tannoyta vaan kehiin niin loppuu se soutaminen ja huopaus :-D

Joo, tänään kuuntelemallani Prestigellä loppuu jo suurin osa vinkumisesta. :D Ovat vielä paljon sisustusystävällisemmät kuin omat pönttöni.

Kannattaa kuitenkin kokeilla omassa kämpässä, sillä bassopuolella niillä oli ongelmia ko tilassa.

Torvet ovat hauskoja siinä mielessä, että ne jakavat mielipiteitä todella rankasti. Osa tykkää ja loput ei sitten ollenkaan. Itse tunnustaudun niistä pitäväksi, no ehkä siksi pidän myös Amphionin mallien disua kivan kuuloisena... :p

t. jjahifi
 
Prestige Tanikoissa on sekin kiva puoli, että olipa vahvistin sitten muutaman watin laatuputkikone tai lättämaan trankku, niin ei kun vaan toimii.

Minkäslaisia pöpeleitä jjahifi tulit kuunnelleeksi?
 
Tawe sanoi:
Prestige Tanikoissa on sekin kiva puoli, että olipa vahvistin sitten muutaman watin laatuputkikone tai lättämaan trankku, niin ei kun vaan toimii.

Minkäslaisia pöpeleitä jjahifi tulit kuunnelleeksi?

Kensington SE, jos oikein katsoin.

Disussa on se pikkuisen terävä sävy, joka metallitorvissa yleensä on. Mutta moinen ei minua haittaa, päin vastoin. Diskanttipään napakat äänet kuulostavat oikein loistavilta, torvet ja pellit siltä miltä pitääkin.

Ovat vielä siten sisustusystävällisiä, että näyttävät kukkajalustoilta etukangas päällä. On helpompi myydä sisustuselementtinä kuin omia pönttöjäni.

t. jjahifi
 
Dual-Concentric elementin diskantti on aika voimallinen jos se on suunnattu suoraan kuuntelupaikalle. Suuntaus kuuntelupaikan ohi (esim. 10-15 astetta sisäänpäin) rauhoittaa sen kummasti. Miten ne tuolla oli?
 
Tawe sanoi:
Dual-Concentric elementin diskantti on aika voimallinen jos se on suunnattu suoraan kuuntelupaikalle. Suuntaus kuuntelupaikan ohi (esim. 10-15 astetta sisäänpäin) rauhoittaa sen kummasti. Miten ne tuolla oli?

Pikkuisen ohi. En tarkoita, että olisi kuulostanut huonolta, mutta compression chamber (painekammio?) -tyyppinen torvi nyt vain omaa tietyn soundin, IMHO. Kun kyseistä soundia kuuntelee jonkun aikaa, niin tulee mieleen toisin päin oleva kysymys: Onko muunkaltaisten konstruktioiden disut liian pehmeitä ja hitaita? Itse olen alkanut kallistua sille kannalle, että painekammiolla saatava disun ja keskialueen nopeus ja dynaamisuus iskuissa on se oikea soundi ja muut ratkaisut ovat sellaisia helpotetun kuuntelun temppuja. Vähennetään rasittavuutta uskollisuuden kustannuksella.

Kuuntelen tässä Kryptoneita samalla. Kryptonin disussa on paljon samaa kuin Tannoy-mallissa. Ehkä aavistuksen pehmeämpi, mutta Kryptonin painekammiotyyppisen (lieneekö sellaiseksi alunperin tarkoitettu? Tuskin. Siltä se kuitenkin näyttää kun sitä teknisessä mielessä tarkastelee...) disu/keskiäänisen soundi on torvimaisen nopea. Iskut tulevat kuten pitääkin. Tosin Kryptonin torvi on torveksi lyhyt, mutta kajarin herkkyys ei olekkaan Kensington SE:n luokkaa.

No, vaikka tuossa aikaisemmin kirjoitin etten bassopuolta kommentoi, niin tässä nyt kuitenkin... Tilassa oli ongelmana se, että alle 50Hz taajuudet katosivat lähes totaalisesti (-10db). Pistäisin tilan piikkiin. Nyt esimerkiksi 1812 alkusoitto (se Telarc-versio) kuulosti tykkien osalta laiskalta tuossa tilassa. Vastaavasti Panteran Dominion -biisi oli myös aivan liian löysä ja pliisu. Mutta, mutta, Erja Lyytisen Attention! ja Saviour Machinen mahtipontiset lauluosuudet kuulostivat loistavilta. Esimerkiksi Saviour Machine -yhtyeen kakkoslevyn diskanttitikutukset eivät kuulosta oikein miltään muilla kuin torvikonstruktioilla, normaalidisut ovat liian hitaita...

t. jjahifi
 
Joo, kun aikansa Dual-Concentric elementtejä kuuntelee, niin niihin jää koukkuun, ja muut alkavat kuulostamaan omituisilta :D

Niin, ehkä nuo bassot jutut menevät huoneen piikkiin. Kensingtonilla -6 dB pitäisi olla 29Hz paikkeilla. Oman pienen pienet Stirlingit on speksattu 39Hz -6dB, ja kyllä ne sinne toistavat mutta roll-off on sitten sen jälkeen nopea.
 
Tawe sanoi:
Joo, kun aikansa Dual-Concentric elementtejä kuuntelee, niin niihin jää koukkuun, ja muut alkavat kuulostamaan omituisilta :D

Niin, ehkä nuo bassot jutut menevät huoneen piikkiin. Kensingtonilla -6 dB pitäisi olla 29Hz paikkeilla. Oman pienen pienet Stirlingit on speksattu 39Hz -6dB, ja kyllä ne sinne toistavat mutta roll-off on sitten sen jälkeen nopea.

Joo, bassot meni tässä tapauksessa tilan piikkiin. Olen tuon 1812-alkusoiton kuullut jokunen aika sitten eri tilassa samanlaisilla pöntöillä eikä basso-ongelmaa ollut. Ja tuo 50Hz -10db oli ihan mitattu juttu ko tilassa.

No joo, minusta nuo Dual-Concentric elementit kuulostavat disun ja keskiäänen osalta normaaleilta erittäin hyvin tehdyiltä painekammiotyyppisiltä torvilta. Itse pidän painekammiototeutuksessa enemmän puisesta torvesta, hiukkasen erilainen soundi. Mutta ei tuo metallinenkaan ole paha, päin vastoin. Ja kyllä tuo DC-elementti on hämmästyttävän lähellä yksipistesäteilijää...

Isot JBL tai AL torvet ovat myöskin erinomaisia esimerkkejä siitä miten painekammiotorvi tehdään.

t. jjahifi
 
Tawe sanoi:
Ominaisuus jota itse arvostan kovasti.

No joo, tuon piirteen osalta arvostan vielä enemmän Quadin ESL-perhettä, erityisesti 2905-mallia. Mutta tuo Quad on dynamiikan ja niiden iskuäänten osalta selkeästi heikompi kuin torvikonstruktiot. Lisäksi Quad on käsittämättömän epäherkkä ja dynaamiikaltaan rajoittunut. Varaudu tunkemaan erinäisiä watteja...

Itse olen tässä leikkinyt ajatukselta rakentaa painekammiotyyppinen kaksoistorvikonstruktio. Näyttää vain mokoma paisuvan puhelinkopin kokoiseksi jos toteuttaa bassot kanssa painekammiolla.

Tuo Tannoyn Kensington SE olisi sellainen sisustusystävällinen vaihtoehto, jossa saa torven parhaat puoleet aina noin 1000 Hz asti ja lisäksi tyylikkään vaasin tai kukkaruukun pidikkeen... :D Matalat onkin tuossa sitten tyypillistä bassorefleksipäristintä, mutta hyvin tehtyä sellaista. Päristintä tosin kompensoi tuo yksipisteominaisuus ihan mukavasti...

t. jjahifi
 
Kiitos mielenkiintoisista kommenteista, kai se on pakko alkaa pitämään noita Prestige önttöjä oikeana suuntana kun noin hehkutetaan. Mulle onkin tuon Kensington-kiertueen matkassa tänne pohjoiseen tulossa kuunteluun ne Glenair 10:t. Itseä tosin enemmän miellyttää enemmän Stirling taikka Turnberry, noin niinkuin ulkonäön puolesta ja sijoitusta ajatellen. Glenairin taakse aukeava refleksi saattaa aiheuttaa hieman ongelmia takaseinän läheisyyden kanssa.

Jatkakaa. :D
 
jjahifi sanoi:
Käy vaan Sepi kuuntelemassa, niin saat jotain mielikuvaa siitä miltä niiden disujen pitäisi oikeasti kuulostaa. Aikoinaan syy siihen että hylkäsin Maggiet oli juuri tuolla disupuolella. Torviin verrattuna turhan löysä isku... :D

t. jjahifi

Joo eipä ole pitkään aikaan vieraissa juostu mutta ei nyt nuolaista ennakkoon. On tuo True Ribbonkin rankattu varsin korkealle ja omasta mielestäni se on symbaalisepälle sävykäs nauha 8)
 
Back
Ylös