TM: Suuntaimelliset 2-tie kaiuttimet (uber valinta)

alspe

Käyttäjä
Liittynyt
13.3.2007
Viestejä
15 027
Kaupunki
Tampere
Muiden (JBL + super HE-setti) TM-artikkelien lisäksi ajattelin aloittaa topicin TM:n 21/07 2-tie kaiuttimien artikkelista.

Artikkelihan sinänsä on kansanmiehelle hyvä, mutta omaan korvaan kalskahtaa pari lausetta. Ne herättävät ajatusta ideologiasta ja patriotismista.

Lainaukset :

Otsake : "Paras kaiutin suomalaiseen olohuoneeseen on pieni, hallitusti suuntaava kaksitiekaiutin."

"Kaksitiekaiutin ilman suuntainta sen sijaan voi soida hyvin, mutta ei ei pääse nousemaan siihen terävimpään hifikärkeen.

Ilman suuntainta äänikuvan tilavaikutelma alkaa vääjäämättä rapistua jo puolentoista metrin kuunteluetäisyydellä, ja viimeistään kolmen metrin päässä tilavaikutelma on jo lähes kokonaan liuennut huonekaikuihin.

Näin, nyt se on sanottu. Kun kuulette kaksitiekaiuttimen ilman suuntainta, tiedätte että se ei periaatteessakaan kykene tuottamaan yhtä hyvää tilavaikutelmaa kuin suuntamella varustettu kehittyneempi kolleegansa.


Teksti : H. Weckström et al.

En sinänsä aio arvostella artikkelia, vai kummastelen sen 1-D sävyä. Saan itse siitä kovin johonkin kohdistavat fiilikset.

I've spoken.
 
Niinpä. Luin taannoin TM:n testin lehden toimittajan veljen suunnittelemasta 2-tie pömpelistä. "Testi" oli niin uskomatonta soopaa, etten ole sen koommin koko lehteen koskenut. "Testistä" sai sen kuvan että ko. kajautin on suurin piirtein parasta mitä rahalla saa, ja bassotoistokin on kuin järeässä subbarissa. Tziisus.

t: Pasi
 
Taisi olla saman hepun kirjoittama artikkeli aikanaan Forvoicen 6.1 kaiuttimesta, missä keskityttiin lähinnä arvostelemaan samankaltaisuutta Gradientin Preludeen. Onhan se tietysti saman miehen suunnittelema vaikka erimerkkinen onkin. Otsikkokin taisi olla kloonien hyökkäys...
 
Pisti itseänikin kyllä silmään tuo kyseinen juttu.. Ajattelin että onko se noin yksinkertaista että jos ei ole suuntainta niin kaiutin ei voi olla erinomainen. Ja kaiutin jossa on oikein tehty suuntain on oletusarvoisesti hyvä..
 
TM: suuntaimelliset kaiuttimet

On se yksinkertaista ja helppoa tietää absoluuttinen totuus, kun julistamisen motivaatio on riittävän kova. Esimerkkejä on enemmänkin ;)
 
Vs: TM: suuntaimelliset kaiuttimet

Mallas sanoi:
On se yksinkertaista ja helppoa tietää absoluuttinen totuus, kun julistamisen motivaatio on riittävän kova. Esimerkkejä on enemmänkin ;)

Eihän? Kukas täällä nyt olisi mitään julistanut? 8)

t: Pasi
 
Juupa-juu, heti vaan hyödyntämään kun itselle sopivaa tekstiä julkaistaan.
http://www.amphion.fi/index.php?sivu=1

Perspektiivin suppeus on kyllä huipussaan kun ei ilmeisesti tunneta muita vaihtoehtoja kuin suuntaimellinen ja suuntaimeton 2-tie :D
Autoista tunnistavat muitakin kuin 2- ja 4-ovisia, etu-, taka- ja 4-vetoisia jne. Vai miltä kuulostaisi: "Näin, nyt se on sanottu. Kun ajatte 2-vetoista autoa, tiedätte että se ei periaatteessakaan kykene viemään teitä paikasta A paikkaan B yhtä hyvin kuin 4-vetoinen kehittyneempi kolleegansa."
 
Tuo kotiinpäin vetäminen on kyllä jo aika törkeätä. Ja tuntuu jatkuvan vuodesta toiseen. ÄRRR
 
SaLe^ sanoi:
Tuo kotiinpäin vetäminen on kyllä jo aika törkeätä. Ja tuntuu jatkuvan vuodesta toiseen. ÄRRR

Tuosta veljesparin nepotismista, onhan se tietty kuin poikaystävä olisi missikisojen tuomaristossa. Tämä kaiutinveli on kuitenkin muistaakseni osallistunut ansiokkaasti joskus näihin meidän vääntöihin täällä, kaikenmaailman hulabaloo-hullutpäivät äijien kiusaksi :D
 
Onhan tuossa suuntaimen tarpeessa tiettyä perää. Esimerkiksi tässä kaksitiekajarissa on käytetty asiallista suuntainratkaisua... :p

t. jjahifi
 
"Näin, nyt se on sanottu. Kun kuulette laajakaistaelementin OB:ssa tai dipolikaiuttimen ilman suuntainta, tiedätte että se ei periaatteessakaan kykene tuottamaan yhtä tylsää ja ahdistunutta ääntä kuin suuntaimella varustettu kehittyneempi kolleegansa."

En usko että tuossa on isompaa kotiinpäin vetoa. Piirit on ehkä hiukan pienet - niinkuin itselläkin tuppaa olemaan. Noin yleis-teknisen lehden jutut pitänee kirjoittaa riittävän kansanomaisesti ja yksinkertaistaen, kuten "Osta Corolla, se on kestävä!"
 
jjahifi sanoi:
Onhan tuossa suuntaimen tarpeessa tiettyä perää. Esimerkiksi tässä kaksitiekajarissa on käytetty asiallista suuntainratkaisua... :p

t. jjahifi

Jopas löysit helvetin ruman PA-kaapin kuvan, vitsi...

Mulle on sama millä tavalla suuntaavuus toteutuu, enempi parempi. Tarkkaan toistoon ei valitettavasti päästä normikämpässä huonolla/perinteisellä 5,5db:n suuntaavuusindeksillä. Takuumusikaalisuus sen sijaan lisääntyy.
 
sepi_1 sanoi:
Mulle on sama millä tavalla suuntaavuus toteutuu, enempi parempi. Tarkkaan toistoon ei valitettavasti päästä normikämpässä huonolla/perinteisellä 5,5db:n suuntaavuusindeksillä. Takuumusikaalisuus sen sijaan lisääntyy.

Vai niin. Olet ilmeisesti siinä käsityksessä että omistat erittäin suuntaavat kaiuttimet ja 5.5 dB ylittyy koko kaistalla? Dipolin (myös viivalähteen) keskimääräinen vaimennus on vaakatasossa selvästi alle 5.5 dB suoraan verrattuna. Diskanttinauhan osalta vain säteilijän leveys pelastaa ehkä tuohon lukuun, koska bassosäteilijän suuntaan dipolisuuden tuoma suuntaavuus heikkenee radikaalisti. Pääosa suuntaavuudesta syntyy viivalähteisyydestä, joka ei ole varsinaisesti pystysuuntaava kuin keskialueelta ylöspäin. Magneplanarit ovat kohtalaisen vaatimattomasti suuntaavat kaiuttimet ja selkeästi hallitusti paskovaan kategoriaan kuuluvat. Paskooko ne sitten hifiksi vai musiikiksi, on profeetan päätettävissä :D
 
jjahifi sanoi:
Onhan tuossa suuntaimen tarpeessa tiettyä perää. Esimerkiksi tässä kaksitiekajarissa on käytetty asiallista suuntainratkaisua... :p

Tuohan on torvi! Jäämme miettimään mikä on suuntaimen ja torven ero...
 
Usherit kyl kelpais :)
Kyllähän noille suuntaimille löytyy omat hyvät puolensa kuten kaikille muillekin konfiguraatioille. Vaikkapa 70-l suuressa suosiossa olleet 3-tie kajarit joissa oli 8'' basso 4'' keskiääninen ja 1'' diskantti edustavat myös hallittua kokonaisvastetta huoneessa. Nykyaikaiset 2-tiekajarit 7'' bassoineen ja 1'' diskantteineen aika pitkälti hylkäsivät tuon pitkän perinteen, jonka oletuksen mukaisesti musaa toivottavasti on purkitettu.
 
kimmosto sanoi:
Vai niin. Olet ilmeisesti siinä käsityksessä että omistat erittäin suuntaavat kaiuttimet ja 5.5 dB ylittyy koko kaistalla? Dipolin (myös viivalähteen) keskimääräinen vaimennus on vaakatasossa selvästi alle 5.5 dB suoraan verrattuna. Diskanttinauhan osalta vain säteilijän leveys pelastaa ehkä tuohon lukuun, koska bassosäteilijän suuntaan dipolisuuden tuoma suuntaavuus heikkenee radikaalisti. Pääosa suuntaavuudesta syntyy viivalähteisyydestä, joka ei ole varsinaisesti pystysuuntaava kuin keskialueelta ylöspäin. Magneplanarit ovat kohtalaisen vaatimattomasti suuntaavat kaiuttimet ja selkeästi hallitusti paskovaan kategoriaan kuuluvat. Paskooko ne sitten hifiksi vai musiikiksi, on profeetan päätettävissä :D

Eihän nuo plastiikat joka suuntaan ja kaikilla taajuuksilla tasaisesti suuntaa kuten eivät mitkään muutkaan. Lattiaheijastuksen ja suoran äänen eroa nuo luvut markkeeraa. 3x ero jo alkaa kuulumaan. Hallittua paskomista on se, että diskantit kuuluu vieruskaverillekin, ja lisäksi vielä taustasäteily on paskomisessa oma lukunsa. Tasakalvoinen sähköstaatti taas olisi todellinen yhdenmiehen/naisen peli. Eikä senkään suuntaavuus ole taajuudesta riippumatonta.
 
sepi_1 sanoi:
Lattiaheijastuksen ja suoran äänen eroa nuo luvut markkeeraa.

Ok. Vähän arvelinkin että tarkoitat jotain tuollaista, mikä ei tosiaan ole suuntaavuusindeksi (DI) vaan "Tuomelan lattiaindeksi" tms. hiha-arvo.
Lattiaheijastukseen ei pikkukaiuttimen pikkusuuntaimella ole oikeastaan mitään vaikutusta. Äänen lähtökulma on 70 cm jalustalla tököttävällä 2-tiellä enintään 40 astetta, johon suuntaimet eivät puraise vahvasti edes ylimmällä oktaavilla. MG:n linja taas puraisee, ja erittäin vahvasti.

Tarkasta toistosta voidaan aloittaa vänkäys täälläkin. Väitän edelleen ettei 99.9% äänitteistä ole tarkoitettu kuunneltaviksi kaiuttimista, jotka eivät generoi lattia-, katto- ja sivuseinäheijastuksia juuri ollenkaan. Sellaiset kaiuttimet voivat kuulostaa kehittymättömiin kolleegoihinsa nähden luonnottomilta ja omituisilta eli epätarkoilta, vaikka olisivatkin ns. ääniteuskollisia.
 
kimmosto sanoi:
Tarkasta toistosta voidaan aloittaa vänkäys täälläkin. Väitän edelleen ettei 99.9% äänitteistä ole tarkoitettu kuunneltaviksi kaiuttimista, jotka eivät generoi lattia-, katto- ja sivuseinäheijastuksia juuri ollenkaan. Sellaiset kaiuttimet voivat kuulostaa kehittymättömiin kolleegoihinsa nähden luonnottomilta ja omituisilta eli epätarkoilta, vaikka olisivatkin ns. ääniteuskollisia.
Tähän tulokseen olen tullut itsekin. Itse pidän VonSchweikertin lähestymistavasta, joka sotii kovastikin tätä suomalaista suuntaavuusinnostusta vastaan: http://www.vonschweikert.com/about.html

OFF-AXIS PHASE VS. AMPLITUDE CONSISTENCY
I have termed my method of enabling consistent phase vs. frequency behavior Global Axis Integration tm, since my design constructs a consistent polar response both in the amplitude and time domains, both horizontally and vertically. Not only does this radiation pattern enable the listener to perceive well-balanced frequency and harmonic integration from almost anywhere in the listening side of the room, but also enhances sound-stage imaging over a 180 degree axis horizontally and 70 degrees vertically. This is especially important psychoacoustically, since the ear/brain hearing mechanism responds favorably to this reconstructed sound wave pattern.

This Global Axis Integration method consists of a carefully engineered radiation pattern created by front and rear driver arrays. Proprietary circuits form steep 24 dB acoustic crossover slopes at specially selected frequencies without the penalties of induced ringing and excessive phase delay. These slopes are necessary to limit lobbing effects and non-linear off-axis response, and actually enable the consistent phase behavior necessary between drivers. The architecture of the circuitry resembles first and second order filters combined with Zobel conjugate compensators in parallel. By using a minimum of high quality parts in series with the drivers, the sound remains transparent, yet the control over phase and amplitude can be corrected with the paralleled Zobel circuits.


Eräänlaista hallittua paskomista tämäkin.
 
Back
Ylös