Nostanpa vanhaa ketjua.
Perusta oma kuvitteellinen hifi-merkki. Miten lähdet rakentamaan konseptia? Minkälaisia suunnitteluperiaatteita otat käyttöön tai annat suunnittelutiimillesi? Miten luot hinnoittelurakenteen?
Itse lähtisin rakentamaan rajattua, mutta ei liian suppeaa mallistoa. Elektroniikka koostuisi äänilähteistä ja vahvistinkalustosta. Mallistoon luotaisiin kolme sarjaa: Entry level, keskisarja ja lippulaivasarja. Suunnittelussa lähdettäisiin luomaan keskisarjan mallisto, josta materiaalibudjettia ja ominaisuuksia karsimalla luotaisiin entry level-mallisto. Lippulaivamallisto luotaisiin rakentamalla keskisarjalle massiiviset kuoret ja tekemällä siihen joitakin esoteerisia ratkaisuja. Lisäksi myös elektroniikan puolella voitaisiin tehdä joitain kalliimpia ratkaisuja.
Hinnoittelu: Keskisarjan komponentit jälleenmyyjällä n. 2.5 keur luokkaan, entry level n. puolet tästä ja lippulaivat 3 kertaa keskisarja.
Ylläolevasta määräytyy aika pitkälle suunnittelua ohjaavat materiaalibudjetit. Suunnittelijoiden on saatava elektroniikka menemään keskisarjan budjettiin, mutta siten, että siitä voidaan karsia entry level -laitteet. Lippulaivasarjan budjetti ei ole niin tärkeä, koska sitä myydään määrällisesti vähän ja kate asetetaan tahallisesti todella reiluksi, jotta luodaan selvä pesäero keskisarjaan. Taloudellisesti on tehokkaampaa suunnitella peruskonsepti (platform) vain kerran, kuin aloittaa suunnittelu alusta jokaiseen hintaluokkaan.
Markkinointi: Uuden merkin pitäisi erottua kilpailijoista. Mielikuvat nousevat erittäin suuriksi, kun siirrytään pois tavallisesta kulutuselektroniikasta. Hyvää halvalla -konsepti ei toimi, vaan erottuminen täytyy tehdä jollakin muulla tavalla. Ulkonäölliset tekijät ovat tärkeitä, eli laitteiston kotelon muotoilu ja mahdolliset merkkivalot ym. brändi-imagon rakentajat nousevat merkittävään asemaan. Lisäksi pitää valita tietty harrastajasegmentti, johon pyritään vetoamaan. (FE, putkilaitteet, wanha liitto, moderni digitaalisuus, innohifi sekä näiden erilaiset yhdistelmät jne.) Mainoksissa valittuun harrastajasegmenttiin vedotaan mielikuvilla. (suunnittelijagurun henkilö, kattava testaus, tieteelliset tutkimukset, kuuntelutestit, käsinvalmistus, pitkälle automatisoitu valmistus, muotoilu jne.)