Thorens 320 säätäminen

Ostinpa viikonloppuna eBay.de:stä Thorens TD 320 mk1:n TP-16 mk4 varrella.. Kunhan soitin tänne rantautuu niin saapa nähdä tuleeko tähän ketjuun jatkoa... Säätämiseksihän se kuitenkin menee..
 
Kun sen plintin säätää paikalleen niin eipä siihen alvariinsa tarvitte koskea.Pysyy "vireessä" .Voihan sitä ajankuluksi viritellä ja säätää mutta ei siihen ole tarvetta.Voi keskittyä olennaiseen elikkä levyjen soitteluun. :D
 
Jep. Täytyy nyt ainakin sen verran että putsaa ja hoonaa kaikki paikat läpi.. Saa nähdä missä kunnossa laite on kun Saksasta saapuu..
 
Sellanen kymysys jäi askarruttamaan.. Kun ostin vasta Denon DL-160 äänirasian (joka on nyt Debut III:ssa) niin kai se käy hyvin tuohon Thorensin TP-16 Mk IV varteen (efektiivinen massa on 12.5g)?

http://www.cartridgedb.com/resonance_from_cart.asp?cdesc=Denon%20DL160&cmass=4.8&ccomp=10
http://www.theanalogdept.com/thorens_tonearms.htm

Tuon taulukon mukaan ei mennä ihan vihreällä, mutta ihan siinä rajalla. Mites on kun tuon DL-160:n mukana tuli se "balancing plate" lätkä.. Kannattaako se laittaa väliin lisäämään massaa? Ainakin maalaisjärjellä ajatellen kun se massan lisääminen toisi tuota resonanssia lähemmäs optimia, en tosin tiedä kuinka painava se lätkä on. Tämä äänirasian ja varren sovittamisen teoria kun on vähän hukassa, pitäs varmaan tutustua siihen enemmän..

Sitten vielä sellainen tyhmä kysymys, että miten tuo resonanssi ilmenee äänessä jos se on suuntaan tai toiseen pielessä, tässä tapauksessa kai ylöspäin?

(nyt vielä tuli mieleen tarkistaa että Debut III:n varren eff.mass on vain 9.5g, joten kai tuo Denoni sitten tuossa Thorenssissa pitäisi paremmin toimia kuin tuossa Debutissa? Ei mulla sitä lisäpainolevyä ole siinä nytkään välissä, kannattaisikohan muuten olla..)

PS. kertokaa jos tuon taulukon tulkinta on totaalisesti päin P:tä :)
 
Kokeile vaan suoraan sellaisenaan.Komplianssi on kai n 10 joten sopivan jäykkä ripustus siinä on .Mikäli ei toimi lisää se painolätkä ja säädä paino kohdalleen. Itse olen soitellut tp-90 varren kanssa monenlaisilla askeilla jotka tuon taulukon mukaan toimi ollenkaan, vaan useimmat on pelanneet ok. Esim joustavat ja kevyet Gradot. ;)
 
TP-90 varren speksit on kylläkin ihan eri. Esimerkiksi Eff.mass 17g vrt. TP-16 12.5g.
 
Juu- tiedossa on että ovat eri painoiset nuo kepit ! Meinaan vaan että toi rasian ja varren yhteensopivuus ei "välttämättä" mene tuon taulukon mukaan.Gradolla tais tulla arvoksi n 7,5 ja silti soi hyvin. Suuntaahan toi taulukko antaa ettei ostos menisi ihan metsään kun noita askeja harvemmin voi kuunnella ennen ostoa. Ja ne komplianssit mitkä valmistajat ilmoittaa on sinne päin ainaskin huokeammissa rasioissa. Mutta laita kiinni vaan ja kokeile ja lisää se paino jos siltä tuntuu. :D
 
Kuulemma tänään tuli ISO ja PAINAVA paketti saksasta, eli taitaa vihdoin olla ostamani Thorens TD 320 MK1 Tp-16 Mk4 varrella.. Jännittää vähän nähdä missä kunnossa laite on ja oliko kannattava hankinta eli ei... niin ja millanen hellasärö tuosta tulee :)

Onkos tuollaseen käytettyyn TD 320 soittimeen TP-16 MKIV varrella mitään vakioita huoltotoimenpiteitä tai kohteita jotka kannattaa heti alkuun tsekata ja laittaa kuntoon? Päälisin puolin tulee ainakin mieleen putsata soitin kauttaaltaan ja mahdollisesti hioa/kiillottaa pölykansi sekä hoonata plintti kauniiksi.. Kannattaakos tuollaista alkaa enempää purkamaan ja putsailemaan sisältä..? Mites öljyjen suhteen nämä Thorensit?

En osaa vielä näkemättä sanoa tuon soittimen kuntoa, mutta onkos tuollaisen mustan plintin kiillottamiseen ja käsittelyyn jotain hyviä aineita saatavilla jos se sattuu käsittelyä vaatimaan? Ainakin jonkinlaiset puuvahat tulisi mieleen ekana.. Kannen hionnasta täällä olikin oma ketjunsa..
 
Tarkista ettei ole moottorin, levylautasen ja varren laakereissa klappia nyt ekaksi ennen mitään kosmeettisia korjauksia. Ne on tärkeämpiä toimenpiteitä ja vaikuttavat ääneen. Ja öljyt ainakin kannattaa vaihtaa heti. Pölykannen hiomisen ja plintin kiillotuksen voi tehdä sit kun tärkeämmät hommat on tehty. Hyvä soitin toi on, mulla on ollut TD-320 Mk II malli joskus. Nytkin löytyy pari Thorensia, TD-160 ja TD-316 Mk II.
 
Hmm.. kuten odotettua ne plintin säätöruuvit on aika muusia yhtä lukuunottamatta.. Sain niitä kyllä lusikan varrella käänneltyä kuitenkin niin että lautanen on vaaterissa.. Jäi nyt vielä askarruttamaan että pitäisikö sen jousitetun osan olla samalla tasolla kuin se ulompi jousittamaton osa plinttiä? Vai onko tällä mitään väliä?

Sitten huolestuttavampi havainto.. Äänivarressa tuntuu olevaan klappia ainakin pitkittäissuunnassa.. En kerennyt vielä selvitellä onko tuota mahdollista säätää jotenkin, ainakin varren päällä on sellainen muovitulppa jonka alla on ruuvi.. mitähän tästä säädetään...?

(nyt pitää mennä hetkeksi, säätö jatkuu kohta..)

Edit: pakko oli nyt vielä ennen lähtöä kokeilla säätää sitä ruuvia ja siitähän se klappi lähti kun sitä vähän kiristi (1/8 kierroksen). Oletan että tuo ruuvi saa olla mahdollisimman löysällä kuitenkin niin ettei klappia ole.
 
300-sarjaisen kelluva osuus säädetään samalle tasolle kiinteän rungon kanssa. Itse tykkään säätää sen niin, että pinoan lautasen väärinpäin plus maton plus levyn painoksi ja sitten säädän nurkat tasan. Varo kiristämästä liikaa, ne langat sieltä lehtijousien vierestä saa myös poikki.
 
OK. Tuota sai kyllä ruuvata aika reippaasti ylöspäin.. oisko joku säätäny tuon vaateriin ilman levylautasta painona..
 
Hmmh.. nyt ongelmaa tuon hihnan asentamisen kanssa.. Kun nostin tuon jousitetun osan vaateriin muun osan kanssa, tuo aluslautanen luonnollisesti nousi mukana.. Jostain syystä en saa nyt hihnaa pysymään paikallaan, vaan kun laitan moottorin päälle, tippuu hihna hyvin pian. Voisikohan tuo hihna olla liian löysä? Onko normaalia että tuo hihnan asentaminen on erittäin herkkää puuhaa? Jos saan tuon nyt 33.3 RPM toimimaan niin en uskalla ajatellakaan pysyykö hihna vielä 45 RPM paikallaan..
 
suckho sanoi:
Hmmh.. nyt ongelmaa tuon hihnan asentamisen kanssa.. Kun nostin tuon jousitetun osan vaateriin muun osan kanssa, tuo aluslautanen luonnollisesti nousi mukana.. Jostain syystä en saa nyt hihnaa pysymään paikallaan, vaan kun laitan moottorin päälle, tippuu hihna hyvin pian. Voisikohan tuo hihna olla liian löysä? Onko normaalia että tuo hihnan asentaminen on erittäin herkkää puuhaa? Jos saan tuon nyt 33.3 RPM toimimaan niin en uskalla ajatellakaan pysyykö hihna vielä 45 RPM paikallaan..


Putoaako se hihna heti startatessa, vai jonkin ajan kuluttua? Hihnan putoaminen heti startissa johtuu usein kitkakytkimen jämähtämisestä. Siellä muovisen vetopyörän sisällä on sellainen messinkinen laippa, jota pitää akselilla pieni kuusioruuvi. Tuon laipan alla on jousi ja huopa. Kitkakytkin on suunniteltu niin, että startissa kytkin luistaa - nyt jos paikat on jämähtäneet, moottori nykäisee niin rajusti että remmi putoaa.

Irrota em. laippa varovasti, pane merkille missä järjestyksessä osat siellä ovat (älä päästä niitä lentämään karkuun purettaessa) ja puhdista paikat (kitkapinnat). Kokoa peli ennalleen, anna jouselle painetta juuri sen verran kuin tarpeellista, ei liikaa.
 
Heti startissa tai sen jälkeen. Huomasin sellaisen ilmiön kun testailin tuota laittamalla levylautasen katolleen.. Kun lautanen pyörii, hihna on about keskellä aluslautasta jolloin se on moottorin pyörällä siinä kulman kohdalla. Sitten kun laitan STOP ja lautasen vauhti hiljenee, hihna laskeutuu aivan aluslautasen alareunaan, varmaan osittain reunan yli jo.. Sitten kun taas starttaan, hihna nousee pikkuhiljaa paikalleen ellei kerkeä tippua reunan yli sitä ennen..
 
Onko tuossa mallissa tallessa se hihnanohjain (sellainen peltihaarukka)? Hihnan laskeutuminen startissa ja stopissa ei ole epätavallista, mutta tietenkään se ei saa pudota pois paikaltaan.

thophantasie.jpg
 
On ohjain. Kikkailin juuri sillä, taivutin sitä vähän ylemmäs ja laitoin sen alle tuopinalusesta korotuspalan. Toimii vähän paremmin mutta ei tuo kovin luotettavalta näytä. Varsinkin 45 RPM:llä stabiloituminen kestää aika kauan ja tuntuu että hihna tippuu startissa ja stopissa. Luulen että tuossa on kyse ns. "hihnan luistamisesta" (soittimessa, ei soittajalla), eli kun starttaa niin tuo moottorin pyörä lyö sutia ja se hihna tippuu, sama juttu stopissa mutta siinä moottorin pyörä jarruttaa jo kun taas levylautasella hihna pyörii vielä kovempaa kyytiä.. Mietin että auttaisikohan jonkinlainen hihnan tai pyörän karhentaminen pidon lisäämiseksi..
 
Luistaako hihna vetopyörällä? Jos luistaa, se on likainen tai kulunut / venynyt. Tai sitten kitkakytkin on klesa (kts aikaisempi viestini).
 
Hmm.. vois olla tuo kitkakytkin.. Minusta näyttäs että tuo nyt lähtee aika rajusti liikkeelle..
 
Ota remmi pois (ja lautaset sun muut), käynnistä motukka ja ota sormilla pylpyrästä kiinni. Sen pitäisi pysähtyä suht kiltisti moottorin jatkaessa pyörimistä.
 
Back
Ylös