Thorens 320 säätäminen

Henrik

Käyttäjä
Liittynyt
16.9.2008
Viestejä
15
Harrastus on edennyt nyt siihen vaiheeseen, että pitäisi löytää optimaaliset säädöt Thorensin TD 320 MK II -soittimelle. Vinkatkaapa jos tämän soittimen säädöille olisi omistettu jotain nettisivua.

Heti alkuun on herännyt seuraavia kysymyksiä:
-Soittimen pinnassahan on kolme avattavaa luukkua, joissa on ruuvit kelluvan osan säätämiseen. Noita on ilmeisesti tarkoitus säätää niin että levy on lautasella täysin vatupassissa?
-Rasiana on AT91E. Mikä mahtaisi olla sille paras vastapainon määrä? (Rasian manuaalia ei ole tallessa.)
-Antiskate ilmeisesti säädetään korvakuulolta? Jonkin verran rahinaa levyn viimeisellä raidalla on havaittavissa.
-Jos lähtee ihan yritys ja erehdys -metodilla kokeilemaan, voiko vastapainoa ja antiskatea säätämällä saada jotain vahinkoa aikaiseksi esim neulalle?
-Autostop ei tunnu tässä yksilössä toimivan. Olisiko sen henkiin herättäminen mahdollista jopa omin toimin?

Ja aivan niin, olen siis newbie joten rautalangasta saa vääntää...
 
Henrik sanoi:
-Soittimen pinnassahan on kolme avattavaa luukkua, joissa on ruuvit kelluvan osan säätämiseen. Noita on ilmeisesti tarkoitus säätää niin että levy on lautasella täysin vatupassissa?

Soitin säädetään vaateriin muilla keinoin - noilla kolmella ruuvilla säädetään subchassis suoraksi varsinaiseen kehykseen nähden. Ja se säätö tehdään mieluusti sillä valkoisella muovisella lukitusruuvilla.

-Rasiana on AT91E. Mikä mahtaisi olla sille paras vastapainon määrä? (Rasian manuaalia ei ole tallessa.)

2.0( -> 2.5) grammaa on aika lähellä todellisuutta.

-Antiskate ilmeisesti säädetään korvakuulolta? Jonkin verran rahinaa levyn viimeisellä raidalla on havaittavissa.

Sama lukuarvo tai +10% vrt neulapaino.

-Autostop ei tunnu tässä yksilössä toimivan. Olisiko sen henkiin herättäminen mahdollista jopa omin toimin?

Eikö toimi ollenkaan, vai ei toimi oikeassa kohdassa?
 
Se valkoinen työväline on hukkunut aikojen saatossa, pakko käyttää ruuvimeisseliä...
Eli pitäisikö se subchassis olla samalla tasolla kuin kehys? Ensin säädinkin sen niin, mutta kun laitoin levylautasen paikoilleen, se painoi lopputuloksen vinoon...
Autostop toimii mutta vain jos nostan neulan levyn lopussa ja siirrän sitä hieman levyn keskustaa kohden. Eli pientä säätöä vaatisi.
 
Henrik sanoi:
Eli pitäisikö se subchassis olla samalla tasolla kuin kehys? Ensin säädinkin sen niin, mutta kun laitoin levylautasen paikoilleen, se painoi lopputuloksen vinoon...

Säätö kannattaa tehdä niin, että laitetaan lautanen paikoilleen nurinpäin, laita vielä matto ja ehkä yksi levykin siihen samaan pinoon ja vasta sitten säädät korkeus oikeaksi. Ja jos alkuperäinen lukitus/säätöavain on kadoksissa, ole tarkkana ja käytä riittävän isoa (sopivaa) työkalua - niitä muovisia säätöruuveja ei kannata halkaista.
 
Mallas sanoi:
Ja jos alkuperäinen lukitus/säätöavain on kadoksissa, ole tarkkana ja käytä riittävän isoa (sopivaa) työkalua - niitä muovisia säätöruuveja ei kannata halkaista.

No niin ja joo. 10 pennin kolikko on tosiaan passeli, jos sellainen vielä löytyy. Thorensseista, vanhoista, on nuo säätöruuvit järjestään hajalla.
 
Mallas sanoi:
noilla kolmella ruuvilla säädetään subchassis suoraksi varsinaiseen kehykseen nähden.

Oletan että subchassis siis ei pelkästään suoraksi, vaan myös samalle tasolle kuin kehys.

Mallas sanoi:
2.0( -> 2.5) grammaa on aika lähellä todellisuutta.

Tuli mieleen, että mitä haittaa on siitä on jos neulan paino hieman heittäisi optimista? Ääripäissä kai liian kevyt neula voisi pomppia helpommin ja liian raskas taas voisi kulua. Näin nuubi-logiikalla...

Muuten nuo antamanne vinkit olivat aivan loistavia, kiitos! 10-penninen tosiaan sopi täydellisesti ja lautasen kääntämällä sai työtilaa.
 
Se loppupysäytys säädetään muuttamalla vähän kerrallaan äänivarren juuressa (soittimen sisällä siis) olevan sektorilevyn asentoa. Nosta soitin vaikka kahden kirjapinon varaan, pohja irrotettuna ja hae oikeaa asentoa pienin liikkein.

Liian pieni tai liian suuri neulapaino kumpikin aiheuttavat levyn kulumista. Tuo rasia toimii 2-2.5 grammalla.
 
316:ssa vasemman puolimmaisesta ruuvista(n 10cm virtakytkimestä eteenpäin) säädetään kellunnan jäykkyys ja niistä kahdesta muusta vaateri,ja varovasti sen kanssa,siinä ei ole topparia.Kun tarpeeksi kierrät alaspäin niin ruuvi tipahtaa laitteen sisälle.
 
Uusi ongelma: Äänirasia tulee niin alas, että sen pohja melkein koskettaa levyä. Onko neula siis jotenkin lytyssä tai painoa sittenkin liikaa? Jos levyssä on pienikin kupru (usein on), rasia koskettaa levyä. Eihän se nyt niin voi mennä?!
 
Olihan varsi tasapainotettu ennen rasiapainon säätämistä?
Joko sitä on reilusti liikaa tai sitten rasiasta on neulan kiinnitys/ripustus pettänyt.
 
No joo, työlästä on mutta samalla avartavaa. Itse asiassa kun tuota asiaa tutkailin, luulen että ymmärsin miten äänivarsi saadaan balanssiin. Eli kun varren laskee, se ei aivan kosketa levyä = nollakohta. Ja sitten tähän lisätään 2 g. Tuo auttoikin. Tosin edelleen rasian pohjan ja levyn välissä vain noin 1 milli. Kuulostaako normaalilta?
 
Nollakohta on se jossa varsi pysyy vaakasuorassa, eli ei laske eikä nouse kun nostolaitteen laittaa alas.
Vartta kannattaa sitten tukea vähän käsin ettei riko neulan riputuksia varren pomppiessa. Eli hissun kissun
säädellään ensin niin ettävarsin pyrkii ylös, sitten ihan vähän takaisin kunnes alkaa pysyä vaakatasossa.
Siitä sitten se 2 grammaa painoa. Milli kuulostaa vähän vähältä, mutta rasiasta se riippuu jonkin verran.
 
Eteeni on tullut väsähtänyt neulan kumi-, tms. ripustus. Rasian maha levyssä kiinni. Uusi neula Sveitsistä. Sieltä löytyi. Taisi olla jokin JVC:n rasia.
 
Yksi säätö, mitä en ole vielä tehnyt, on äänivarren korkeus. Ilmeisesti varren pitäisi olla soittoasennossa täysin vatupassissa. Nyt se on aavistuksen alaspäin vinossa, mikä saattaa kertoa myös siitä että neula on nuupahtanut. Onkohan tuolla lievällä kenolla mitään merkitystä? Ja tämä on vain silmämääräinen arvio, koska vatupassia en omista ja eihän sitä oikein voisi äänivarteen kinnittääkään silloin kun neula on levyssä kiinni...
 
Varren laakeroinnissa on kaksi kuusiokoloavaimella avattavaa ruuvia, jotka vapauttavat varren korkeussäädön.
Tuon ATn hionta ei tosin ole kriittinen tällä kulmalle.

Yksi ongelma saattaa seurata varren korkeuden muuttamisesta, nimittäin varren nostolaite saattaa sen jälkeen kaivata korkeuden säätöä.
Tuo puolestaan hoidetaan ihan miniatyyrikokoisella kuusiokoloavaimella. Tässä on tosin hasardin paikka.
Nostolaitteen kiinnike on nimittäin hyvin herkkä hajoamaan ihan totaalisesti liian suuren kiristysvoiman seurauksena.
Varovaisuutta!
 
Jos rasia ja neula eivät vaadi varrelta ehdotonta vaakatasoa, niin taidan antaa tuon pienen vinouden olla. Tällä hetkelläkin nimittäin Thorens kuulostaa upealta. Toisaalta tässä on mukavasti päässyt säätämisen makuun...:)
 
Sain viikonloppuna 320:sen, ykkösversion TP16 varrella. Kovin olen tyytyväinen soittimeen, mutta rasian tahtoisin vaihtaa. Siinä on nyt kiinni Shuren M97x ja olin testaamassa soittimeen AT95:ttä, kun kehuvat sen toimivan paremmissa soittimissa.
Irrotettuani Shuren kohtasin ongelman. TP16:ssa olikin erilainen kiinnityssysteemi kuin TD280:sen varressa, siinä tarvittaisiin vakioruuveja ohkaisempia ruuveja rasian kiinnitykseen. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä mistäköhän noita ohuempia ruuveja kannattaisi kysellä? Ei olisi haittaa, jos sattuisi Tampereelta löytymään.
 
Back
Ylös