Testi: Technics SL-1210M3D vs Rega P2 vs SRM Athena

Spacek

Käyttäjä
Liittynyt
10.12.2006
Viestejä
117
Vihdoin viimein sain aikaiseksi laittaa viivalle otsikossa mainitut kolme pyöritintä testatakseni kuka noista oikeasti pötkii pisimmälle. Toki tuntumaa soittimien välisistä eroista oli jo kertynyt jo aikaisemman musiikin kuuntelun myötä, mutta nyt halusin hieman eksaktimpaa tietoa.

Teknarissa ja Regassa oli molemmissa äänivartena RB-250 ja SRM:ssä RB-251. Soittimet olivat tviikkaamattomia, paitsi että Teknarissa oli alkuperäinen varsi vaihdettu Regaan ja levylautasta piti korottaa yhdellä akryylimatolla ja SRM:n levymatolla, jotta varsi olisi suorassa Regan äänirasian kanssa. Jos olisi ollut viitseliäisyyttä, olisi tietysti pyörittimiet pitänyt testata samalla varrella ja äänirasialla, jotta juuri _pyörittimien_ erot olisivat tulleet paremmin esille. Tyydyin testaamaan soittimet käyttäen kaikissa samaa äänirasiaa (Rega Bias) ja samaa vastapainoa (Michell Tecknoweight). Käytin testimielessä myös AT440MLa rasiaa Regan varressa, mutta ei natsannut. Lopputuloksena oli lattea ja cd:mäinen ulosanti.

Testibiisinä oli Hot Chocolaten "One nite's not enough". Ei ehkä mikään paras testiraita, mutta toi kuitenkin erot sokkokuuntelussa esille. Äänitin kuuntelumateriaalin 192 khz / 32 bit -laadulla levysoittimilta seuraavan ketjun kautta kovolle ja sieltä kuunteluun: CA 640p -> Emu 1212m -> Audacity -> Foobar2000 (192 khz / 16 bit) -> Emu 1212m -> Hlly Tamp-20 -> Yamaha NS-144

Lopputulos oli aikalailla odotetun kaltainen. Teknari soi hieman tummasävyisesti, ja tunkkaisemmin kuin Rega ja SRM. Rega pieksi Teknarin äänenlaadussa, resoa yksinkertaisesti löytyi enemmän ja bassot sekä diskantit olivat ulottuvampia. Regan levylautanen tosin kirmasi aikamoista laukkaa. Jos Teknarin pyörintänopeutta pidetään referenssinä, niin kuin syytä on, niin Rega pyöritti levyä 1,65 % nopeammin, joka on jo järisyttävän selkeästi kuultavissa. Musiikki ei yksinkertaisesti toistu sellaisena kuin sen on tarkoitus, kun tempo ja nuotit karkaavat harakoille. SRM pääsi melko lähelle oikeaa pyörintänopeutta virheen ollessa +0,38 %, joka tosin sekin on korvin kuultavissa. Onko virheettömän pyörintänopeuden saavuttaminen oikeasti näin hankala osa-alue levysoittimissa? Tietysti eri menetelmin pyörintänopeus on mahdollista saada aisoihin, mutta se tietää aina ylimääräistä vaivaa ja rahaa. SRM selviytyi kuuntelussa lopulta voittajaksi. Detaljeja ja äänen selkeyttä löytyi vielä enemmän kuin Regassa ja taustakohina / hurina oli tipotiessään, ällistyttävää. Sointi oli ilmava, erittelevä ja tasapainoinen. Väitän, että hännille jääneestä Teknaristakin saa aikamoisen pedon, kun tekee siihen kaikki tviikkaukset. Käyttöliittymähän siinä on jo levareiden aatelia.

Myöhemmin voisin laittaa jakoon pätkät testiraidasta, jos joku haluaa itse kuulla levareiden erot.
 
Mielenkiintoisia testejä. Tuon teknarin testaaminen on houkutellut minuakin pitkään, mutta kun ei ole persaukisella varaa ostaa kakkossoittimeksikaan... Vähän syvällisempi tuo arviointi olisi kuitenkin voinut olla. Esimerkiksi olisin olettanut tuolla teknarillakin olevan vahvuutensa muihin nähden?

Olen muuten käsittänyt, että Technicsissä olisi hifi-käytössä viisainta käyttää sen omaa kumimattoa? Ainakin se peltilautanen tuntuu muutoin soivan kuin kello...

Ja kyllä kiitos, pistä ihmeessä äänitiedostoja jakoon...
 
Testaukset jatkuu kun löytyy taas inspiraatiota ja aikaa. Lähinnä soittimien äänenlaadulliset erot kiinnostivat ja niistä ei itselläni ole juuri tuon vertaa enempää sanottavaa. Erot testattujen soittimien äänessä ovat kuitenkin huomattavasti pienempiä kuin esim. äänirasioiden aikaansaamat erot. Testasin Teknarin kahdella akryylimatolla, jonka päälle laitoin SRM:n levymaton. Sanoisin, että edellämainitulla menetelmällä levylautasen resonanssit eliminoidaan paremmin kuin alkuperäisellä kumimatolla. Voisin kuitenkin joku ilta testata soittimen myös kumimatolla. SRM:n matto on varsin hyvä. Soitin SRM:ssä ja Teknarissa levyä myös pelkän akryylin päällä, eikä kuulostanut niin hyvältä kuin maton kanssa. Teknarin vahvuus muihin nähden on jo mainitsemani levylautasen oikea pyörintänopeus ja tietysti käyttöliittymä.

Jokainen voi myös nyt itse analysoida alla olevat ääninäytteet sillä syvällisyyden tasolla kuin haluaa. ;) Lyhensin testiraitaa, sekä muutin tiedostomuodoksi FLAC:in (44,1 khz / 16 bit) tiedostokoon pienentämiseksi.

Technics: http://download775.mediafire.com/mm07l907ovhg/efivigv3apg36rv/Technics+SL-1210M3D.flac
Rega: http://download182.mediafire.com/5g6re6mehdkg/dgep7qa1dnianv2/Rega+P2.flac
SRM: http://download7.mediafire.com/968p66cahzng/rqbprec552dqito/SRM+Athena.flac

Tässä myös spektrit testiraidan 15 ensimmäisen sekunnin ajalta:

Technics: http://download150.mediafire.com/3v4rv8624v2g/4nv5n5p2nsiuss0/Technics_spektri.jpg
Rega: http://download195.mediafire.com/iegwdaxilwfg/7lcb5lbr3t8bbhh/Rega_spektri.jpg
SRM: http://download242.mediafire.com/vzz355e5a3ug/94rmq941kbt3rqh/SRM_spektri.jpg
 
Spacek sanoi:
Soittimet olivat tviikkaamattomia, paitsi että Teknarissa oli alkuperäinen varsi vaihdettu Regaan ja levylautasta piti korottaa yhdellä akryylimatolla ja SRM:n levymatolla, jotta varsi olisi suorassa Regan äänirasian kanssa.


Minkäslaista varsilevyä käytit? Kuva olis pop :)
 
Noista spektreistä näkee kieltämättä aika suoraan sen pyörimisnopeusvirheen. Loistavaa, Spacek! Taitaa muuten näkyä pientä vaste-eroakin? Pitää vielä jossain välissä kuunnella noi samplet läpi, kiitoksia!

Oletko muuten vertaillut noita mattoja keskenään teknarissa? Ihan mielenkiinnosta, miten nuo soundillisesti eroavat toisistaan. Kokeilin joskus aikanaan Pro-Jectissa huvikseni jostain vanhasta Pioneerista nyysittyä kumimattoa, siinä se toimi ainakin hitosti huopaa paremmin...
 
Mallas sanoi:
Minkäslaista varsilevyä käytit? Kuva olis pop :)

Tämmöistä Origin Liven varsilevyä:

technics-cutout.jpg


dj-armboard350.jpg
 
Spacek sanoi:
Regan levylautanen tosin kirmasi aikamoista laukkaa. Jos Teknarin pyörintänopeutta pidetään referenssinä, niin kuin syytä on, niin Rega pyöritti levyä 1,65 % nopeammin, joka on jo järisyttävän selkeästi kuultavissa. Musiikki ei yksinkertaisesti toistu sellaisena kuin sen on tarkoitus, kun tempo ja nuotit karkaavat harakoille. SRM pääsi melko lähelle oikeaa pyörintänopeutta virheen ollessa +0,38 %, joka tosin sekin on korvin kuultavissa. Onko virheettömän pyörintänopeuden saavuttaminen oikeasti näin hankala osa-alue levysoittimissa?

Jotkut ilkeämieliset ovat pitäneet tiettyihin merkkeihin yhdistettyä PRATia itse asiassa vain merkkinä siitä, että levysoitin vain säädetään tahallaan kiilaamaan. Linn LP12:kin säädetään spesialisti-insinööreilä ja ilkeät kielet väittävät, että ne säädetään tahallaan liian nopeiksi, jotta musiikki kuulostaisi rytmikkäämmältä. En kommentoi tätä, kun en omista yhtä enkä viittä LP12:sta.
 
mkutvonen sanoi:
Mielenkiintoisia testejä. Tuon teknarin testaaminen on houkutellut minuakin pitkään, mutta kun ei ole persaukisella varaa ostaa kakkossoittimeksikaan... Vähän syvällisempi tuo arviointi olisi kuitenkin voinut olla. Esimerkiksi olisin olettanut tuolla teknarillakin olevan vahvuutensa muihin nähden?

Olen muuten käsittänyt, että Technicsissä olisi hifi-käytössä viisainta käyttää sen omaa kumimattoa? Ainakin se peltilautanen tuntuu muutoin soivan kuin kello...

Ja kyllä kiitos, pistä ihmeessä äänitiedostoja jakoon...
Itselläni oli SL-1200Mk2 avaamattomassa laatikossa kotona, mutta palautin soittimen. Tästä on aikaa yli vuosi, ja vieläkin kaduttaa. Ennen tuota omistin vastaavan soittimen täysautomaattimallin, josta pidin kovasti. Minusta Technics antaa hintaansa nähden todella korkeatasoista äänenlaatua, ja soitin on modaajille todellinen toiveitten tynnyri. Technicsin oma varsi ei sekään ole huono, varsinkin, jos sen yhdistää oikean rasian kanssa.

Uskoisin, että testin tulos olisi ollut vähän toisenlainen, mikäli siinä olisi käytetty jotain Technicsille tyypillisesti sopivaksi katsottua rasiaa Regan sijaan, joka taitaa olla optimoitu juuri Regan soittimille.
 
Thrasymakhos sanoi:
Jotkut ilkeämieliset ovat pitäneet tiettyihin merkkeihin yhdistettyä PRATia itse asiassa vain merkkinä siitä, että levysoitin vain säädetään tahallaan kiilaamaan. Linn LP12:kin säädetään spesialisti-insinööreilä ja ilkeät kielet väittävät, että ne säädetään tahallaan liian nopeiksi, jotta musiikki kuulostaisi rytmikkäämmältä. En kommentoi tätä, kun en omista yhtä enkä viittä LP12:sta.

Jotkut ilkeämieliset eivät vain tiedä asioista yhtään mitään...
Keväällä, kun spesialisti-insinööri (Ossi) teki soittimeni huollon, nopeuden hienosäätö tehtiin stroboa käyttäen.
Omistan yhden, kohta toisen...
 
TONEAudio on julkaisuissaan (vapaasti ladattavissa) käynyt läpi SL-1200 hifiominaisuuksia ja laite esiintyy useissa testeissä osana laitteistosta jolla testin kohdetta on arvioitu.

Artikkelisarja alkaa numerossa 11, jossa laitetta haukkunut journalisti ottaa härkää sarvista ja hankkii teknarin.
Well, I liked the imaging. The 1200 did a pretty good job of placing instruments in a well-defined space.
I also enjoyed low bass information of the 1200.
...
Let's face it.. the Technics SL-1200 is a dark sounding turntable.
...
By dark, I mean closed in.
...
I think this is due to the very small soundstage represented by the 1200. I know, I said the imaging was excellent. Well, it was excellent within a greatly reduced space.
...
The 1200 made everything sound small and distant.


Alku ei siis ollut rohkaiseva, mutta homman juoni onkin katsoa mitä tapahtuu jos laitteeseen laittaa lisäpalikoita 1500$ edestä jolloin lopputulos olisi siis 2000$ levysoitin.

Tutkimus jatkuu numerossa 18, jossa ääntä koetetaan parantaa useilla rasiolla, niin Koetsu, Benz, Zu kuin Shurekin saavat mahdollisuuden, lopputuloksena:
If I've learned anything about my time with the 1200 so far, it's that you can extract decent performance from this table.
Given 1000$ I'd still go with a Rega P3-24 in a heartbeat.
Numerossa 20 teknarin äänivarteen kiinnitetään Ortofon 2m Blue yllättävin seurauksin.
Nevertheless, for the first time ever I found myself enjoying music on the 1200, and I didn't have that constant, nagging urge to rip it out of the system and replace it with my reference analog rig.
Numerossa 22 teknari viedään sitten jo lähes tappiin ulkoisella virtalähteellä ja sme:n 309 äänivarrella soundhifi:n valikoimista.
Thanks to removing that big transformer from under the platter and adding the more robust external power supply, the SL-1200 sounds more open and focused, even with the stock arm. But when the SME arm was added, the table went form capable to outstanding.
No, kirjoittaja ei kuitenkaan vaihtaisi Rega P9/RB 1000 tai Raven TWO+SME309 settejä tähän tuotokseen, mutta lopputulos on kuitenkin niin hyvä ettei
parempaa enää välttämättä kaipaisi. 2000$ laitteeksi se on erinomainen.

Tekstiotteet siis lainattu mainituista numeroista, kannattaa lukea kokonaisuudessaan jos asia kiinnostaa.
 
Nopeeta ja hyvää palvelua SRM:n pojilta kun kirjoitin heille Athenan pyörintänopeutta koskevasta ongelmasta. Sieltä vastattiin:

"If you let me know your address I will send some replacement belts which should make it run dead on 33.33. Incidentally, strobe discs are very accurate and the markings would have to be moving quite fast to actually hear a change of pitch and all of our decks meet BBC broadcast standards for speed accuracy."

Näinhän kaikkien pyörintänopeusongelmien tulisi ratketa. :) Tai tietenkään niitä ei alun perinkään pitäisi olla, mutta...

Kohta pääsen lyömään SRM:ään kiinni Dynavectorin 17D MKII Karatin, joka on ensimmäinen mc rasia itsellä. Voisin pistää tänne jotain näytettä / vertailua aiheesta kunhan postiluukku ensin kolisee.
 
näytteet oli hyviä, tilataan lisää ;)
Joo ekan näytteen Teknari oli (suhteessa muihin) kaikista ahdistunein, perushifiä, ei lähde ei..
Toinen näyte Rega P2, nyt lähtee, ekan jälkeen mukavan kuuloinen mutta.. se nopeusvirhe pitäis poistaa nyt vaikuttais muita "kulkevammalta"
Kolmas näyte SRM, aika lähellä Regaa, hieman nätimpi sointi keskialueella (jos noi nettikuvat pitää paikkansa niin lienee yhteyttä runsaaseen akryylin käyttöön)
 
Perskules kun menin rahapulassa myymään Regan pois ja samalla meni testissä käytetty rasiakin. :p Testit jäi siis jossain määrin puolitiehen, mutta kyllä tässä vielä jotain keksitään. Ainakin Teknaria voisin tyypätä eri matoilla jonkun muun rasian kanssa vielä ja miksei SRM:ääkin.
 
Spacek sanoi:
Perskules kun menin rahapulassa myymään Regan pois ja samalla meni testissä käytetty rasiakin. :p Testit jäi siis jossain määrin puolitiehen, mutta kyllä tässä vielä jotain keksitään. Ainakin Teknaria voisin tyypätä eri matoilla jonkun muun rasian kanssa vielä ja miksei SRM:ääkin.

Älä turhaan. Toteat sen huonoksi, ja myyt mulle kolmella eurolla makkarisoittimeksi, jookosjoo?
 
Oliko tämän testin tulos siis se, että eri nopeudella pyöritettynä vinyyli soi erilailla?

Näin tieteellisesti testiä tarkastellen en muuhun lopputulokseen päässyt :-\

Ensi kerralla pyörimisnopeudetkin samoiksi, niin tulee selvästi ne alustojen erot esille? Teknarinhan olisi ainakin voinut Regan ja SRM:n kanssa vääntää samalle pyörimisnopeudelle, jolloin vertailu olisi ainakin Rega vs. teknari ja SRM vs. teknari osalta ollut minullekin antoisa. Vai tehtiinkö näin ja asia jäi minulta huomaamatta?
 
teme_l sanoi:
Oliko tämän testin tulos siis se, että eri nopeudella pyöritettynä vinyyli soi erilailla?

Näin tieteellisesti testiä tarkastellen en muuhun lopputulokseen päässyt :-\

Ensi kerralla pyörimisnopeudetkin samoiksi, niin tulee selvästi ne alustojen erot esille? Teknarinhan olisi ainakin voinut Regan ja SRM:n kanssa vääntää samalle pyörimisnopeudelle, jolloin vertailu olisi ainakin Rega vs. teknari ja SRM vs. teknari osalta ollut minullekin antoisa. Vai tehtiinkö näin ja asia jäi minulta huomaamatta?
Pyörimisnopeus vaikuttaa sekä sävelkorkeuteen että tempoon. Nopeammin pyörittävä soitin soi hiukan briljantimmin (kirkkaammin), ja nopeat tempot kuulostavat rullaavammilta. Pienikin ero pyörimisnopeudessa on helposti kuultavissa. Yleensä Regan soittimet ovat hiukan kiireisiä, mikä taatusti vaikuttaa toistoon.
 
teme_l sanoi:
Oliko tämän testin tulos siis se, että eri nopeudella pyöritettynä vinyyli soi erilailla?

Näin tieteellisesti testiä tarkastellen en muuhun lopputulokseen päässyt :-\

Ensi kerralla pyörimisnopeudetkin samoiksi, niin tulee selvästi ne alustojen erot esille? Teknarinhan olisi ainakin voinut Regan ja SRM:n kanssa vääntää samalle pyörimisnopeudelle, jolloin vertailu olisi ainakin Rega vs. teknari ja SRM vs. teknari osalta ollut minullekin antoisa. Vai tehtiinkö näin ja asia jäi minulta huomaamatta?

Tieteellisesti testiä tarkasteltaessa ei voida päästä luotettavasti mihinkään lopputulokseen, jo siitäkään syystä, että modernin fysiikan lakien mukaan tarkastelija itse vaikuttaa tarkasteltavaan kohteeseen jo kvanttitasolla ja tekee tämän jälkeen vielä kohteesta tulkintoja omaksumiensa konstruktionististen skeemojen kautta. Oleellista itselleni onkin vain se, jos joku nyt vain sattuu kuulostamaan paremmalta kuin toinen omien äänenlaadun määritelmieni mukaan. Ote testiin oli siis varsin kvalitatiivinen, eikä minusta saa positivistia tekemälläkään. Mielestäni pyörintänopeus ei kuitenkaan ollut se vaikuttavin tekijä soittimien _äänenlaadullisissa_ eroissa, mutta toki äänenkorkeudellisissa eroissa. Äänenlaatu ei palvele autenttisuutta, jos pyörimisnopeus on väärä.
 
Noniin, nyt on sitten Dynavectorin Karat 17DII mc-rasia ruuvattuna SRM:ään. Täytyy sanoa että soundi on aika toisenlaista mihin mm-rasioiden kanssa olen tottunut. Äänessä ei ole mitään siloiteltua pyöreyttä ja korostumia vaan enemmänkin raakaa dataa, joka kristalloituu musiikiksi äänitteen laadun ja kunnon mukaan. Korvat sisäänajautuivat nopeasti rapeaan soundiin ja "alkuhämmennyksen" jälkeen täytyy sanoa, että pidän rasiasta erittäin paljon. Neulanvarsikin on lyhykäisyydessään mukavan jämäkkä. Varsin luonnollinen soundi ja resoa löytyy huomattavasti enemmän kuin aiemmista rasioistani. Taajuusvaste hivelee myös, jo ihan silmiäkin:

17d_f_response.jpg


Ja jotta jokainen voi itse tulkita ja analysoida kuulemaansa, niin tässä aiemmin käyttämääni testiraitaa uusilla hihnoilla soitettuna. Rasioina Audio Technica AT440mla ja DV Karat 17DII sekä pyörittimenä SRM.

AT440mla: http://download46.mediafire.com/27delqg9b9cg/ftsfypwewax68ss/SRM+AT440mla.flac
Spektri: http://www.mediafire.com/imgbnc.php/4c8fd61e34201e9fea5ef3a75cc2f9d66g.jpg

Karat 17DII: http://download505.mediafire.com/vbsvg7nm9yhg/gx7zly266fey5ai/SRM+17D2mk2.flac
Spektri: http://www.mediafire.com/imgbnc.php/04c303f8648551da7c63ed634bf968626g.jpg

Dynavectorin kanssa tuli kynnettyä kiekkoa kiekon perään ihan uudella innolla. Tässä koostetta, eli lyhyitä pätkiä eri kappaleista sisältäen melko monenlaista äänitettä...on 12 tuumaisia 33,3 rpm ja 45 rpm levyjä, 7":sia, hyväkuntoisia, huonokuntoisia, pölyisiä ja puhtaita levyjä sekä eri musiikkityylejä. Huomasi kyllä että moni levy kaipaisi Okki Nokkia, mutta toistaiseksi olen keskittynyt uusien, tai oikeammin, käytettyjen levyjen hankkimiseen.

Testikooste: http://download254.mediafire.com/1eq4rkb0tndg/vxpxhhvh743vlu7/testi-mix.flac
 
Mielenkiintoista juttua. Tuosta Teknarista sen verran, että Hifi-Worldin päätoimittaja David Price testaili hieman samaan tyyliin modattua SL1200 Mk II:a muutama vuosi sitten varsin mielenkiintoisin tuloksin, eikä ihan halpisRegoihin vertaillen, sillä viivalla olivat SME 10/SME V ja Michell Gyro/Michell Tecnoarm. Teknari ei luemma ollut ainoastaan samalla tasolla kuin nämä, vaan joissakin suhteissa jopa valtavan paljon parempi.. Potentiaalia saattaa siis löytyä. Kiinnostaisi itseänikin kokeilla, jos vain sellaisen omistaisin.

Ne modaukset olivat muuten varsi (joku Rega-johdannainen), lautasmatto, jalat ja vaimennusalusta.
 
Back
Ylös