Technics SL 1200 MKII hifikäyttö

Vaihdoin uuden virtajohdon ja samalla tutkin tarkemmin ylimääräistä piuhaa. Se on jälkiasennettu. Liittimeltä johto menee piirilevyllä olevan mikropiirin jalkaan.
Onko arvauksia miksi on asennettu?
20200713_145604.jpg
 
Netista AN6680 datasheet-ia nopealla haulla ei löydy.

SL1200 piirikaavassa on pin 18 ilmeisesti käyttämättä ("leijyy ilmassa"):
AN6680_1.jpg

Mutta se näyttää liittyvään moottorin jarrutusviiveen ohitukseen tai suoraan käynnistykseen/pysähdykseen:
AN6680_2.jpg

- olisiko se jotain tiskijukkien piirisisäistä tieto-taitoa?
 
Mielestäni kuvien perusteella kyseessä on pinni 7, eli 33 1/3 nopeuden valinta. Olisiko nopeuden valintakytkimessä jotain häikkää ja tällä johdolla on ohitettu se?
 
Sain soittimeen äänirasian ja pääsin testaamaan ensimmäistä kertaa ikinä vinyylisoitinta. Pieniä haasteista tuli säätöihin laittamisessa. Ostin levylautaselle ohuen korkkimaton ja se on nähtävästi liian ohut, koska äänivartta ei saa VTA säädöllä aivan vaateriin. Hätäratkaisuna laitoin väliin yhden ylimääräisen levyn. Onko tämä ominaisuus? Mikähän tuohon olisi sopiva maton paksuus?
 
3 tai 4 mm vahvuinen korkkimatto kumimaton alle voisi olla säädöissä avuksi?
 
Hommaat siihen sen paksun orkkis maton, mun mielestä paras ratkaisu.
 
Huomasitteko muuten että Technics SL-1210MK7 on julkaistu? Eli nyt saa myös perinteistä Teknaria taas uutena.
 
^ Jep ja Technics SL-1500C, mutta niitä ei valmisteta Japanissa vaan Malasiassa muistaakseni. En kuitenkaan usko että se soittimesta huonoa tekee, mutta saattaa olla eroja?? en ole asiaan uppoutunut sen enempää. Sen voin myöntää että jos nämä kaksi soitinta olisi ollut myynnissä niihin aikoihin kun ostin oman SL-1210GR soittimeni, olisin varmasti valinnut SL-1200MK7 taikka SL-1500C. Olen kuitenkin enemmän kuin tyytyväinen SL-1210GR soittimeeni.
 
Kyllähän tuosta oli puhetta tässäkin langassa heti julkaisun aikaan?

Ulkonäöltään tuo MK7 näyttää hyvältä, mutta teknisesti se ei ole minun mielestä MK2 tasolla. Se on enemmänkin aikakoodivinyylien soitteluja varten tehty malli.
 
Kyllähän tuosta oli puhetta tässäkin langassa heti julkaisun aikaan? Ulkonäöltään tuo MK7 näyttää hyvältä, mutta teknisesti se ei ole minun mielestä MK2 tasolla. Se on enemmänkin aikakoodivinyylien soitteluja varten tehty malli.

Sori, niinpä olikin! Itse en mene laatua kommentoimaan kun en ole koko laitetta vielä nähnytkään. Kiinnostaa toki jonkun verran mutta voi olla hifikäyttöön olisi joku toinen malli parempi.
 
TekniikanMaailma 16/2020 on neljän sivun juttu. Eipä siinä tämän palstan lukijoille ole uutta tietoa. TM:n perustyyliin jokamies-tason tietoa tekniikasta ja kehut lopussa.
 
Tuli tuosta levymatosta mieleen - itse ostin alkuperäisen uuden teknari sl 12xx:n kumimaton Kool Kat Records:n sivuilta. Nyt en niitä enää siellä näe, mutta siellä on yhteydenottolomake jos kiinnostaa.

Edelleen olen sitä mieltä että teknari on hyvä työratsu, pidän sen käyttövarmuudesta ja helppoudesta (mitä nyt yhdet rca:t vaihdettu). Higi-soittimeksi en sitä ihan laske, mutta herättää keskustelua frendieni keskuudessa joidan kanssa tuli 90-alussa eri raveissa ym. pyörittyä "Ai sulla on tollanen soitin!". Nostalginen vehje, joten siksi sellaisen omistan (+kansien hankinta meni vähän överiksi....vielä on yksi työn alla hiottavana - nää on pirullisia löytyy hyvässä kunnossa...).
 
Itse olen tehnyt tässä parin vuoden aikana tuosta omasta SL 1200 Mk2:sta (sitä vanhempaa tuotantoa) Teknarista monovehjettä. Rasian johdotus on vaihdettu alkuperäisestä tehtaan stereojohdotuksesta hopeiseen monojohdotukseen. Rasiana Denonin DL-102, koska halusin säilyttää kuitenkin stereolevyjen soittomahdollisuuden, varsinkin kun tuota rasiaa jotkut pitävät varsin etevänä myös stereolevyjen soitossa. Kyseinen rasia on matala ja kohtalaisen painava, joten pientä säätöä se vaati alkuperäisen äänivarren kaverina toimiakseen täysipainoisesti. Tai siis äänivarsi ja rasiakelkka sitä pikemminkin vaati. Eli rasiakelkan ja rasian väliin tuli 3mm eebenpuinen speiseri ja varren takapäähän muistaakseni noin 20g messinkisiä lisäpainoja, sillä alkuperäinen pieni lisäpunnus ei tuolle rasialle riittänyt. Näin ollen sain vastapainon varressa mahdollisimman eteen 3,1g:n neulapainoa käytettäessä, jolloin äänivarteen saa parhaan mahdollisen soinnin. Liikaa lisäpainoja ei kannata taakse laittaa, vaan juuri sen verran että säätöasteikko nippanappa riittää halutun neulapainon saamiseksi ja näin ollen vastapaino siis asettuu varressa mahdollisimman eteen, eli toisin sanoen mahdollisimman lähelle rasiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös