Tarkka esivahvistin putkilla



Olen seuraillut tämän projektin kehittymistä suurella mielenkiinnolla. Erityisesti minua on kiinnostanut se, kuinka SOP-säätöyksikkö saadaan ympättyä kokonaisuuteen näppärästi.

Nyt näyttäisi siltä, että lopputulos tulee olemaan erittäin salonkikelpoista sorttia. Vaikka itse olen soitellut pitkään SOP-stereolla, niin SOP-säätöyksikköni on vain reikälevylle kyhätty koekytkentä, joka on laitettu koteloon pelkästään käsittelyn helpottamiseksi. Onneksi Suomesta löytyy vielä kavereita, jotka jaksavat tehdä homman loppuun asti. Meikäläisen on nyt pakko vain nostaa hattua hyvän suorituksen kunniaksi.

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
 
Olen seuraillut tämän projektin kehittymistä suurella mielenkiinnolla. Erityisesti minua on kiinnostanut se, kuinka SOP-säätöyksikkö saadaan ympättyä kokonaisuuteen näppärästi.

Nyt näyttäisi siltä, että lopputulos tulee olemaan erittäin salonkikelpoista sorttia. Vaikka itse olen soitellut pitkään SOP-stereolla, niin SOP-säätöyksikköni on vain reikälevylle kyhätty koekytkentä, joka on laitettu koteloon pelkästään käsittelyn helpottamiseksi. Onneksi Suomesta löytyy vielä kavereita, jotka jaksavat tehdä homman loppuun asti. Meikäläisen on nyt pakko vain nostaa hattua hyvän suorituksen kunniaksi.

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
Kiitän kannustavasta kommentista. Vaikka pöydällä on nyt soiva peli koteloituna niin homma on silti vielä puolitiessä. Talven aikana on ajatus tehdä piirikortti vielä kerran uusiksi ... kaikki yhdelle kortille niin että kaikki mahdolliset johdotukset tulevat sopivan lyhyiksi. Tällä hetkellä signaali - sekä säätimien johtoja kulkee ristiinrastiin kortin yli.

Oikea virtakytkin vielä puuttuu, laitan koteloidusta laitteesta muutaman kuvan kunhan se saapuu.
MK
 
Viimeksi muokattu:
Virtakytkin on saapunut ja laite on koteloitu.
RCA-tuloja on 6 paria, valinta tapahtuu signaalireleellä kiertokytkimen ohjaamana.
Lähtöjä on 7 kpl ... Vasen, Oikea, Mono, Vasen-oikea, Oikea-vasen, Vasen subbari ja Oikea subbari.
Nämä kaikki sitten RCA- sekä XLR-lähtöinä. Subbarilähdöissä on tyylistäni poiketen opareita.
Sitten on vielä 4kpl 12V lähtöjä päätteiden ym. käynnistykseen.

IMG_2049.JPEG
 
Etupuolelta katsoen vasemmassa reunassa on kaikkeen vaikuttava "mastervolume". Tätä voi ohjata myös hajonneesta DVD-soittimesta joutavaksi jääneellä kaukosäätimellä kuten virran kytkentää ja katkaisuakin.
Sitten seuraavina säätiminä Matalat ja Korkeat sekä niiden välissä säätöjen ohitus.
Käsikäyttöisen virtakytkimen oikealla puolella sitten Monokanavan voimakkuus, Sivukanavien voimakkuudet sekä SOP-sekoitussäädin.
Viimeisenä oikealla tulon valintakytkin.

IMG_2048.jpgIMG_2044.JPEG
 
Tuohon vielä se putkitoiminen taajuuskorjain niin ompahan kalustoa yhdessä laitteessa :D
 
Ajattelin aluksi että tekisin lopullisen version nelikerrospiirikortille ja olin sitä jo työstänytkin jonkin matkaa kun alkoi huolettamaan pintakerrosten välinen kapasitanssi. Kerroksethan ovat 0.2mm päässä toisistaan joten niistä muodostuu pF luokan kondensaattoreita jo suhteellisen lyhyillä vedoilla kun käytetään 0.25mm viivaleveyttä. Kyselin kapasitanssiarvoa JLCPCB;ltä saamatta yksiselitteistä vastausta. Päätin leikata messingistä tarkalleen 10cm2 levyt ja 0.2mm kuidun puuttuessa korvasin eristeen 0.2mm muovikerroksella ja mittasin kapasitanssin levyt puristettuna tiukasti yhteen ... noin 200pF. Riston avustuksella homma tarkentui vielä ... nettilaskurilla selvisi että 0.25mm leveän vedon kapasitanssi on 91pF / m.
Päätin sitten mennä takaisin kaksikerroksiseen korttiin jossa kerrosten välinen etäisyys on niin suuri ettei sen puoleen murheita pitäisi tulla.
Toki pitkistä vedoista voi seurata värähtelytaipumusta tai taajuusvastevirheitä kun vetoja menee pitkän matkaa rinnakkain.
Halusin kuitenkin että kaikki potikat ja kytkimet on jo kortilla johdotettu aivan viereen oikeassa järjestyksessä jolloin kokoaminen on helppoa
ja lopputulos on siisti. "Putkiopareiden" värähtelyä estävät 10pF kondensaattorit on laitettu niin lyhyelle välille kun mahdollista ja nyt tässä ei auta muu kun teettää ja koota kortti ja todeta sitten mittauksin menikö metsään vai tuliko hyvä. Tässä siis SOP / Stereo esivahvistin yhdellä kortilla.

Super_orto.jpg
 
Törmäsin tähän triodiesivahvistimeen Tekniikan museon Voimaradio-näyttelyssä, jossa laite oli esillä. Alkoi kiinnostamaan kovasti. Saisiko tuon sitten rakennussarjaksi Uraltonelle, kun se on valmis? Varmaan kiinnostusta ja ostajia rakennussarjalle löytyisi.
 
Törmäsin tähän triodiesivahvistimeen Tekniikan museon Voimaradio-näyttelyssä, jossa laite oli esillä. Alkoi kiinnostamaan kovasti. Saisiko tuon sitten rakennussarjaksi Uraltonelle, kun se on valmis? Varmaan kiinnostusta ja ostajia rakennussarjalle löytyisi.
Hei. Prototyyppi meni näyttelyyn ja seuraavaa kootaan. Nyt koko laite virtalähteitä lukuunottamatta on yhdellä piirikortilla ja kaikki potikat ym. on johdotettu kortilla kohdalleen. Komponenttiarvot ovat listan lisäksi näkyvissä kortilla joten kokaminen on nyt todella helppoa. Tämä voisi toimia rakennussarjana. Kunhan saan tämän toisen kappaleen koottua ja mitattua, vasteet, säröarvot ym. niin palaamme asiaan. Simuloinnissa kaikki näyttää hyvältä mutta haluan varmistua ettei pitkistä vedoista kortilla aiheudu vasteeseen virheitä.
MK
 
Kotelo vielä puuttuu ja 10kohm 3W vastukset ovat vähissä. Takalevy on nyt teetetty niin ettei ainakaan montaa reikää enää porata.
Kaukosäätimellä toimii On/Off, voimakkuus sekä tulon valinta. Tulon valinnassa prioriteetin ottaa viimeiksi muutettu .. kake/kiertokytkin.
Hehkut ja pehmostartti testattu.
IMG_2216.JPEGIMG_2209.JPEG
 
Onko piirilevy sellainen että sen vois halutessaan kalustaa toiselle puolelle kuin putkikannat?
 
Onko piirilevy sellainen että sen vois halutessaan kalustaa toiselle puolelle kuin putkikannat?
Hyvän osan voi laittaa myös toiselle puolelle. Protokorttihan oli suunniteltu niin että putket yläpuolelle ja loput alle mutta siitä seurasi tilanpuutetta koteloidessa. Virtalähteet kiinnitin pohjalevyyn ja kun komponentit olivat levyn alla niin virtalähteet piti rakentaa max 30mm korkeiksi.
Tästä syystä kalustin kortin nyt yläpuolelta. Kotelon pohjalevyyn sekä kansilevyyn laitetaan verkko jolloin ilmankierto on suhteellisen vapaata
niin että lämpömurheita ei pitäisi esiintyä. Kunhan saan tuon koteloitua niin laitan lämpöloggerin tuohon elektrolyyttien viereen ja jätän laitteen päälle pariksi vuorokaudeksi.
 
Onkos nuo kortin nurkan tuntumassa olevay lyytit ainoita levyllä? Jos ovat niin en näe isompaa ongelmaa tuossa kunhan ilma tosiaan kiertää. Muut kompot eivät ole ihan niin arkoja lämpötilalle etenkin kun lämpötilan muutokset eivät ole nopeita ja jatkuvia.

Jos lämpötila elkojen tuntumassa uhkaa nousta epämukavan korkeaksi, ilmankiertoa voisi ehkä jollain välilevyllä hieman ohjailla niin että kuuma ilma ei kulkisi suoraan elkojen ohi.
 
Onkos nuo kortin nurkan tuntumassa olevay lyytit ainoita levyllä? Jos ovat niin en näe isompaa ongelmaa tuossa kunhan ilma tosiaan kiertää. Muut kompot eivät ole ihan niin arkoja lämpötilalle etenkin kun lämpötilan muutokset eivät ole nopeita ja jatkuvia.

Jos lämpötila elkojen tuntumassa uhkaa nousta epämukavan korkeaksi, ilmankiertoa voisi ehkä jollain välilevyllä hieman ohjailla niin että kuuma ilma ei kulkisi suoraan elkojen ohi.
Ne on ainoat ja ne voi halutessaan laittaa myös kortin alapuolelle ... nehän ei paljon tilaa vie virtalähteiltä siellä nurkassa.
Tosin elkojen plussajohdotus on nyt tehty alapuolella joten joku lisäeristys voi olla tarpeen.
 
Hyvän osan voi laittaa myös toiselle puolelle. Protokorttihan oli suunniteltu niin että putket yläpuolelle ja loput alle mutta siitä seurasi tilanpuutetta koteloidessa. Virtalähteet kiinnitin pohjalevyyn ja kun komponentit olivat levyn alla niin virtalähteet piti rakentaa max 30mm korkeiksi.
Tästä syystä kalustin kortin nyt yläpuolelta.

Joo. Itellä oli ajatuksena että laitteen voisi rakentaa niin että putket olisi kannen päällä.
 
Hiukan on nyt mittailtu ja melko hyvältä näyttää. Suuria eroja simulaatioon verrattuna ei löytynyt.
Sävynsäädöt ohitettuna tasapainosäädin silmämääräisesti keskiasennossa.
Kuuloalueen ääripäissä vaste putoaa noin 0.1dB ja kanavissa on tasoeroa noin 0.1dB mutta balanssi on siis silmämääräisesti keskellä.
Kanavatasapaino.png
 
Back
Ylös