Tangenttiaalikorjaus vinyylissä.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FiveDotOne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FiveDotOne

Käyttäjä
Liittynyt
12.10.2006
Viestejä
242
Moi,

muistuipa mielleeni että aikoinaan B&O:lla oli sellainen tangentiaalinen vinyylisoitin joskus 70-luvulla.

Eli koska levyt kaiverretaan tangentiaallisesti niin meillä oli tämä jokaisen vinyylisoittimen virittelijän
tuntenma ongelma: "miten optimoin epätangenttiaallisen lukupään virheen". Kyseessä on tinkeroijan unelma
josta Fremer on (taas) kirjoittanut juttuja.

Mutta miksi vinyylejä ei alunperin kaiverrettu ottaen huomioon kyseitä tangentiaalivirhettä?

Miksi edelleen kaikki vinyylit kaiverrettaan tangenttiaalisesti vaikka oikestaan mitään tangentiaalisoittimia
ei ole olemassa?

5.1
 
FiveDotOne sanoi:
Miksi edelleen kaikki vinyylit kaiverrettaan tangenttiaalisesti vaikka oikestaan mitään tangentiaalisoittimia
ei ole olemassa?

Mihinkäs tämä väite perustuu? Tangentiaalivarsia löytyy tällä hetkellä äkkiseltään muisteltuna Clearaudiolta, Cartridgemanilta, Kuzmalta ja Airtangentilta. Vuosien varrella valmistajia on tietysti ollut enemmänkin ja "bulkimmassakin" levarituotannossa.
 
Sam Other sanoi:
Mihinkäs tämä väite perustuu? Tangentiaalivarsia löytyy tällä hetkellä äkkiseltään muisteltuna Clearaudiolta, Cartridgemanilta, Kuzmalta ja Airtangentilta. Vuosien varrella valmistajia on tietysti ollut enemmänkin ja "bulkimmassakin" levarituotannossa.

Joo niitä on (ehkä) olemassa mutta miksi levyt edeellen kaiverretaan geometrisesti väärin?

5..1
 
FiveDotOne sanoi:
Joo niitä on (ehkä) olemassa mutta miksi levyt edellen kaiverretaan geometrisesti väärin?

5..1

Kyse tuskin on siitä, että levyt kaiverretaisiin väärin vaan siitä, että ne toistetaan väärin. Normaali yhdestä pisteestä vaakatasossa akseloitu äänivarsi on kompromissi. Mikäli kaiverrusvaiheessa haluttaisiin konpensoida kulmavirhettä, tulisi äänivarren geometrian olla kaikinpuolin standardoitu, muuten koko hommassa kiivettäisiin ***** edellä puuhun. Mutta tälläistä standardia ei ole (=tarkoittaa siis sitä, että äänivarren pituus vaihtelee valmistajakohtaisesti).
 
Vs: Tangentiaalikorjaus vinyylissä.

Kulmavirhesärö on aika minuscule ongelma kuitenkin, jos varren geometria on mietitty & säädetty asianmukaisesti. Kaiverrus taas on käytännössä pakko hoitaa tangentiaalisella systeemillä, koskapa kaiverruspää on aikamoisen raskas kapine, ja uraväliä pitää voida säätää reaaliakaisesti & tarkasti.

weston02.jpg


Kaivertimia
 
FiveDotOne sanoi:
Joo niitä on (ehkä) olemassa mutta miksi levyt edeellen kaiverretaan geometrisesti väärin?

5..1

Mikä mielestäsi sitten on "geometrisesti oikein"?
Äänivarren tehollista pituutta kun ei ole mitenkään standardoitu.
Eri pituiset vivut lukevat uraa joka tapauksessa aina vähän toisistaan poikkeavalla tavalla.
 
halvemman hintaluokan tangentaalivarret omaavat heikohkon seurantakyvyn, ainakin oman kokemuksen mukaan. geometriavirheestä onkin hyötyä ?
 
Muistuipa mieleeni nyt sekin, että ketjun aloittaja on perinteisesti ollut kovin vinyylivastainen henkilö. ???

Mikähän idea tässä ketjussa on? Provo?
 
silmaauki sanoi:
Muistuipa mieleeni nyt sekin, että ketjun aloittaja on perinteisesti ollut kovin vinyylivastainen henkilö. ???

Mikähän idea tässä ketjussa on? Provo?

Antaa olla provo, ei mennä kuitenkaan siihen. Kaverihan selvästi tarvitsee lisätietoa vinyylin perusseikoista ja eiköhän täältä sitä saa. Mikäli tässä keskustelunaiheena olevaa seikkaa käytettäisiin perusteena vinyylin ehdottomalle huonoudelle, niin en kyllä usko, että tällä käännytetään vielä yhtäkään henkilöä pois lakupitsan äärestä.
 
Niin, ihan turha kelata onko avaus provo vai ei. Tiedossahan on että ei-tangentiaalisella soittimella kun vinyylejä pyörittää, on vain kaksi nullpointsia, joissa ei esiinny kulmavirhettä. Muissa kohtaa vinyyliä esiintyy. Mutta eipä kulmavirheen vaikutusta kuule (en pysty sanomaan milloin ollaan nullpointsin kohdalla ja milloin ei) eli ongelma on pieni, oikeasti täysin merkityksetön. Mitä en hifissä kuule, sillä ei (ainakaan minulle) ole merkitystä.
 
miksin sanoi:
Mites neulan hionta vs. tangentiaalivirhe?

Muut hionnat kuin pyöreä eivät toimi optimaalisesti kuin null pointsien kohdalla. Tuohan juuri on se pääongelma ei tangentiaalisissa varsissa. Toinen on tietysti se että neulavarren lateraaliliike ei ole optimi kuin null pointseissa, vaikka neula olisikin pyöreä. Uran vasen ja oikea laita eivät ole "synkronissa" toisiinsa ja neulaan nähden kuin null pointseissa.

Mutta kuten aiemmin todettiin. Jos rasia on kuitenkin optimisäädöissään, lienevätkö nuo todellisuudessa ongelmia. Itse ajelen 12":n varrella, enkä pysty hyvällä (pahalla?) tahdollakaan havaitsemaan mitään kulmavirheeseen viittaavaa.

t. TapsaS
 
TapsaS sanoi:
Muut hionnat kuin pyöreä eivät toimi optimaalisesti kuin null pointsien kohdalla. Tuohan juuri on se pääongelma ei tangentiaalisissa varsissa. Toinen on tietysti se että neulavarren lateraaliliike ei ole optimi kuin null pointseissa, vaikka neula olisikin pyöreä. Uran vasen ja oikea laita eivät ole "synkronissa" toisiinsa ja neulaan nähden kuin null pointseissa.

Mutta kuten aiemmin todettiin. Jos rasia on kuitenkin optimisäädöissään, lienevätkö nuo todellisuudessa ongelmia. Itse ajelen 12":n varrella, enkä pysty hyvällä (pahalla?) tahdollakaan havaitsemaan mitään kulmavirheeseen viittaavaa.

t. TapsaS

No ihan noinhan mäkin olin sen pähkäillyt olevan.
 
TapsaS sanoi:
Muut hionnat kuin pyöreä eivät toimi optimaalisesti kuin null pointsien kohdalla.

Niin, ja pyöreä ei toimi optimaalisesti milloinkaan.
 
Tawe sanoi:
Niin, ja pyöreä ei toimi optimaalisesti milloinkaan.

Ottamatta tuohon väitteeseen kantaa totean, että en tuota tarkoittanutkaan. Tarkoitin tietysti sitä, että pyöreä neulahionta ei ole niin arka kulmavirheelle kuin geometrisesti monimutkaisemmat hionnat.

Se, että ei-pyöreät hionnat saattavat soida lähtökohtaisesti huomattavasti paremmin, kuin pyöreäneulainen rasia, on kokonaan toinen asia. Ei sotketa selviä asioita :) Ja kyllä niille pyöreille hionnoille löytyy hyvinkin kokeneista ja osaavista harrastajista puolestapuhujia.

t. Tapsa
 
TapsaS sanoi:
Tarkoitin tietysti sitä, että pyöreä neulahionta ei ole niin arka kulmavirheelle kuin geometrisesti monimutkaisemmat hionnat.

Tiesin, että tuota tarkoitit, kunhan vaan lotkautin. Ja onhan se tottakin että spherical stylus on kompromissi, ei sillä kaiveta urasta kaikkea informaatiota, mutta ei ole aina tarpeen kaivaakaan jos homma muuten toimii kivasti.
 
Jatketaanpa vielä aiheella kulmavirhe ja hassut härvelit sen vähentämiseksi:

http://www.sakurasystems.com/products/rsa-1.html

121-2130_IMG.jpg


RS Labsin RS-A1-äänivarsi, joka nyt on muutenkin ihan ihme vempain, mutta omaa kääntyvän headshellin. Ilmeisesti tuossa ei ole ihmeempää mekaniikkaa, vaan äänirasia itsessään ohjaa kelkkaa, joka liikkuu ikäänkuin vapaasti varren päässä?

1215376365.jpg


Saman firman RS-3 kelkka muihin äänivarsiin. Ilmeisesti sama periaate?

Äänivarren liikeradan mukana muuttuvaa rasiakulmaa on toteutettu myös useamman putken omaavilla äänivarsilla. Toiminta periaate on samantapainen kuin työpöytälamppujen varsissa. Varjostin säilyttää kulmansa vaikka vartta liikuttelisikin. Ainakin Yamahalla ja Garrardilla olen nähnyt tälläisiä varsia.

Mutta lopuksi vielä jotain vähän hurjempaa:

thales1.jpg


Thales

Thorens-TD124-+-Tangential-.jpg


Thorensin versio aiheesta. Ilmeisesti jäänyt tuon prototyypin asteelle?
 
Takaisin
Ylös