Töpselinkäännöt ja yleismittaroinnit

Kaikkein järkevintä on vaihtaa vaihe pistorasiassa sähköasentajan / sähköasennusliikkeen tekemänä. Samalla kannattaa vaihtaa pistorasia upouuteen. Ja mielellään kaikkiin kiinteistön pistorasioihin. Jos pistotulpan kasaamisessa ja kytkennässä lopputulos(sähkoiset arvot) muuttuu, on tämä erityisen järkevää. Tarkoitan erityisesti Graditechin tapauksessa.
Järkevintä olisi, mutta kuka haluaa maksaa satoja euroja jotta sahköasentaja tulee vaihtamaan vaiheen. Johdosta saa vaiheen kääntää ihan ilmaiseksi itse.
Kaikissa schukoissa missä käytetään metalleja ne vaikuttavat ääneen. Jos liittimen metalliosat vaihdetaan johonkin eri metalliin tai metalliosat muuttavat paikkaa suhteessa kaapeliin uudelleen kasattaissa niin ääni muuttuu vähäksi aikaa tai pysyvästi.
 
Olen nyt useamman vuoden pyörittänyt sivustoani Https://diabolusinhifi.com ja tehnyt aika paljon juttuja eri laitteista, virtablokeista, -johdoista, twiikeistä jne.

Useampaankin kertaan on käynyt niin, että tehtyäni "jotain", ääni on mennyt vituralleen. Tähän on yleensä ollut syynä väärään vaiheeseen mennyt virtajohto. Aika monta "sattumaa" on omalle kohdalle käynyt, että kyseessä olisi pelkkä huuhaa.

Vähän aikaa sitten minulla kyläili ex-kollega, jolla on elektroniikka-asentajan koulutus, tietotekniikka- ja sähköalan opintoja tekussa ym. Olen hänen kanssaan näistä asioista taittanut peistä useasti, ja aina hän on pitänyt päänsä että töpselin kääntö tai virtajohto ei voi vaikuttaa äänenlaatuun.

Tein hänelle sokkotestin. Laitoin mukaan mahdollisimman paljon muuttujia: "huonossa" oli vaiheet väärin, tavalliset virtakaapelit, tokmannin valkoinen sekä sähkö seinästä normaalista rasiasta.

"Hyvässä" oli vaiheet oikein, kunnolliset virtakaapelit, laadukkaampi filtteröimätön jakotukki sekä sähkö tuli suoraan kaapilta häiriösuojatulla olflex-kaapelilla.

En kertonut mitä testataan, kuuntelimme vain paria biisiä, ja vaihdot kykenin suorittamaan erittäinkin nopeasti.

Teimme kuuntelutestin useampaan kertaan, jokainen kerta hän erotti kumpi kombinaatio oli käytössä, ja vieläpä kuvaili äänenlaadun erot samaan tapaan.

Viimeiseksi tein vielä happotestin, ja vaihdoin pelkästään virtajohdot, samassa vaiheessa. Tässäkin hän kertoi samantyyppiset havainnot äänenlaadullisista eroista.

Kun testit oli tehty, kerroin mitä oli muutettu. Hän oli hyvinkin hämmästynyt, luuli että olen vaihdellut rca-johtoja, kaiutinjohtoja jne.

En ymmärrä elektroniikasta mitään, mutta omat käytännön kokemukseni puoltavat näiden erojen olemassaoloa.

PS1. Kaikissa sähkölaitteissa ja pistorasioissa mainitaan mihin kytketään mikäkin johto. Jos tällä ei ole mitään väliä (paitsi maa) niin miksi?

PS2. Tuttu sähkömies kävi asentamassa kaapilta stereoille sen olflex-häiriösuojatun kaapelin. Mä hänelle vähän tätä häpeilin, ja sanoin itseäni foliohatuksi. Hän ei asiaa suuremmin ihmetellyt, vaan sanoi että kyseinen kaapeli on hyvinkin yleinen paikoissa joissa tarvitaan hyvää häiriösuojausta.
 
Mulla on laiskana miehenä ollut jo pidempään käytössä Oehlbachin Phaser, joka varsin näppärästi kertoo laitteen virtalähteen polariteetin. Sitä ja vaihekynää käyttäen on kohtuullisen helppoa ja nopeaa yhdistää L=L ja N=N. Yleismittarilla en ole jaksanut enää vuosiin mittailla laitteiden potentiaalieroja ja useamman laitteen kokonaisuudessa kuuntelukin on hitaampaa. Noita ns Phase Detector -nimikkeellä myytäviä laitteita nyt on muitakin. Ihan mielenkiinnosta; käyttääkö kukaan muu vastaavaa? Toki sama selviää myös kannen alle kurkaamalla, mutta säästyy ainakin ruuvien aukomiselta.
Itsellä on tuo samainen laite ja on hyvin kätevä ollut.
 
3 halpaa vaihekynää ostettu ja kaikki lakkaavat toimimasta tai muuten vain sekoilevat. Onko se nyt sitten tämä mikä pitäisi hankkia?

FLUKE 1AC-E2-II

 
3 halpaa vaihekynää ostettu ja kaikki lakkaavat toimimasta tai muuten vain sekoilevat. Onko se nyt sitten tämä mikä pitäisi hankkia?

FLUKE 1AC-E2-II

Itellä kyseinen ollu 10 vuotta ja edelleen tikissä.
 
3 halpaa vaihekynää ostettu ja kaikki lakkaavat toimimasta tai muuten vain sekoilevat. Onko se nyt sitten tämä mikä pitäisi hankkia?

FLUKE 1AC-E2-II

Paras hifikäytössä on perinteinen malli. Noilla elektronisilla kynillä tulee vain virheitä kun summeri huutaa ja valot vilkkuu vaikka vaihe olisi väärin.
 
3 halpaa vaihekynää ostettu ja kaikki lakkaavat toimimasta tai muuten vain sekoilevat. Onko se nyt sitten tämä mikä pitäisi hankkia?

FLUKE 1AC-E2-II

Oma ostettu Motonetistä v.2007 ja hyvin on toiminut.

Kannattaa kuitenkin aina varmistaa uudella mittauksella , että menee varmasti oikein.

 
3 halpaa vaihekynää ostettu ja kaikki lakkaavat toimimasta tai muuten vain sekoilevat. Onko se nyt sitten tämä mikä pitäisi hankkia?

FLUKE 1AC-E2-II

fluke käytössä täällä jo vuosia
 
Itellä ruuvarimalli sekä Clas Ohlsonin piippaileva versio. Herkkyys jälkimmäisessä säädettävissä ja molemmilla kyllä päästy oikeisiin tuloksiin. Perinteistä käytän enemmän, mutta juuri mittasin roikan vaiheen tuolla Clasun versiolla ja kun herkkyys tarpeeksi pienellä niin vain toiselta puolen syttyi valo = toimii. Clasun mallissa jopa integroitu ledilamppu niin näkee sohia ahtaissa paikoissa.
 
Itellä ruuvarimalli sekä Clas Ohlsonin piippaileva versio. Herkkyys jälkimmäisessä säädettävissä ja molemmilla kyllä päästy oikeisiin tuloksiin. Perinteistä käytän enemmän, mutta juuri mittasin roikan vaiheen tuolla Clasun versiolla ja kun herkkyys tarpeeksi pienellä niin vain toiselta puolen syttyi valo = toimii. Clasun mallissa jopa integroitu ledilamppu niin näkee sohia ahtaissa paikoissa.

Joo, tämä Clasun versio viimeisin hankinta. Hieman kompuroivasti on toiminut, mutta sain vaiheet kohdilleen ajan kanssa.
 
Mulla on ollut varmaan yli 20 vuotta Supran vaihekynä – oikein merkkituote siis. Parasta Supraa mun mielestä 😀. Noita ruuvareitakin on nippu, mutta vähemmän tulee käytettyä.

IMG_1233.jpeg

…ja sitten varsin hyödyllinen vehje itse laitteen polariteetin tarkastamiseen – kun aina se virtaliitin ei ole oikein asennettu ja silloin on turha tuijotella niitä liittimen päitä. Tällainen olis suotavaa olla yhdistyksen jäsenille lainattavaksi.

Eli Oehlbach Phaser

IMG_1234.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut varmaan yli 20 vuotta Supran vaihekynä – oikein merkkituote siis. Parasta Supraa mun mielestä 😀. Noita ruuvareitakin on nippu, mutta vähemmän tulee käytettyä.

katso liitettä 264602

…ja sitten varsin hyödyllinen vehje itse laitteen polariteetin tarkastamiseen – kun aina se virtaliitin ei ole oikein asennettu ja silloin on turha tuijotella niitä liittimen päitä. Tällainen olis suotavaa olla yhdistyksen jäsenille lainattavaksi.

Eli Oehlbach Phaser

katso liitettä 264605

Miten yleistä on, että hifi-laitteiden virtaliittimet ovat väärin päin asennettuja?
 
Miten yleistä on, että hifi-laitteiden virtaliittimet ovat väärin päin asennettuja?
Ehkä ei yleistä mutta satunnaista. Siinä ei sitten paljon auta vaikka kuinka kaapelin vaiheita katsoo flukella tai rukarilla. Toki helppohan se on kuulla – mutta phaserilla saa vähintäänkin vahvistuksen ja mielenrauhan. Saman näkee tietysti kannen alle kurkkaamalla, mihin ruskea ja sininen kaapeli liittimeen on kytketty. Tai sitten sillä perinteisellä keinolla, eli mittaamalla yleismittarilla laitteiden väliset potentiaalierot.
 
Itsellä on Puuilosta ostettu Axxel jännitteenkoetin mistä pitänyt kovasti. Tärkeimpänä tässä on että ei ole mitään todella ärsyttävää piipperiä. Pelkästään valo. Ei ole mikään tarkin ja heiluttaessa kädessä saattaa valo syttyä vaikkei metallia lähelläkään. Silti toiminut asiaan hyvin. Varalla sitten kiinalainen mittari mistä näkee "haamuvoltitkin" sekä perinteinen ruuvarimalli.

Joskus sattunut niin että ei toimi tuo ilman kosketusta toimiva koetin eikä ruuvarimalli. Joko ei anna kummastakaan rööristä valoa koettimeen tai sitten syttyy valo molempiin. Mikähän juttu tässä on? Tarpeeks sekaisin laitteita jakoblokissa missä on vaiheet väärin? Tilanteet sattunu kämpissä missä ei ole ollut suojamaata ja toisessa oli suojamaa.

Tuo Oehlbachin laite on ollut hankintalistalla..
 
Itsellä on Puuilosta ostettu Axxel jännitteenkoetin mistä pitänyt kovasti. Tärkeimpänä tässä on että ei ole mitään todella ärsyttävää piipperiä. Pelkästään valo. Ei ole mikään tarkin ja heiluttaessa kädessä saattaa valo syttyä vaikkei metallia lähelläkään. Silti toiminut asiaan hyvin. Varalla sitten kiinalainen mittari mistä näkee "haamuvoltitkin" sekä perinteinen ruuvarimalli.

Joskus sattunut niin että ei toimi tuo ilman kosketusta toimiva koetin eikä ruuvarimalli. Joko ei anna kummastakaan rööristä valoa koettimeen tai sitten syttyy valo molempiin. Mikähän juttu tässä on? Tarpeeks sekaisin laitteita jakoblokissa missä on vaiheet väärin? Tilanteet sattunu kämpissä missä ei ole ollut suojamaata ja toisessa oli suojamaa.

Tuo Oehlbachin laite on ollut hankintalistalla..
Vaiheet tarkistetaan aina IEC liittimestä, jakajasta niitä ei tarvitse testailla. Eletroniset vaihekynät antaa helposti virheen jos virtajohdossa on suojamaa tai metalliset liittimet, näissä tapauksissa kun pidät kiinni johdosta tai liittimestä valo palaa kummassakin kojeliittimen nastassa.
 
Vaiheet tarkistetaan aina IEC liittimestä, jakajasta niitä ei tarvitse testailla. Eletroniset vaihekynät antaa helposti virheen jos virtajohdossa on suojamaa tai metalliset liittimet, näissä tapauksissa kun pidät kiinni johdosta tai liittimestä valo palaa kummassakin kojeliittimen nastassa.

No niin! Täytyypä kokeilla uudestaan vielä niin, ettei purista johtoa/liitintä hyppysissään.
 
Vaiheet tarkistetaan aina IEC liittimestä, jakajasta niitä ei tarvitse testailla. Eletroniset vaihekynät antaa helposti virheen jos virtajohdossa on suojamaa tai metalliset liittimet, näissä tapauksissa kun pidät kiinni johdosta tai liittimestä valo palaa kummassakin kojeliittimen nastassa.
Juu IEC-liittimestä tarkistus. Noissa tarkistin kyllä seinätöpselinkin. Jos kytkin kaapelin suoraan pistorasiaan ilman muita laitteita tai blokkeja niin ei ollut ongelmia. Saattaa olla että olen pitänyt kiinni liittimen johtimista, mutta juu tuskin ihan kaikissa tapauksissa. Muutehan asia ei niin paljon ihmetyttäisi, mutta molemmintyyppisillä kynillä samanlaista ongelmaa. Jännä on.
 
Back
Ylös