Täällä keskustellaan kitaroista

Jani

Käyttäjä
Liittynyt
28.3.2007
Viestejä
1 488
Ennen kuin basistit valtaavat koko foorumin niin herätelläänhän näitä kitaristeja keskuudessamme. Tähän ketjuun voi laitella uusia tai vanhoja hankintoja, mielenkiintoisia testattuja keppejä tai oheiskalustoa - tai muuten vaan purkaa omia tunteitaan. Myös pieni kalustoesittely kiinnostaisi muidenkin puolesta :) Ja kuvathan on aina kivoja!

Tässäpä oma:

Kitarat:
PRS Custom 22 - 10 Top & Birds
Brian Moore Custom Shop C55
Music Man Steve Morse
Fender Custom Shop Hot Rod Stratocaster
Taylor 410

Vahvistimet:
Mesa/Boogie Studio Preamp
Mesa/Boogie Studio 22+
Fendet Hot Rod Deville 410

Efektit:
Electroharmonix Deluxe Memory Man

Putket:
Tung-Sol 12ax7
Mullard 12at7 NOS
Amperex Vintage NOS EL84

Kielet:
Elixir Nanoweb 10-46

Kitaraa on tullut soiteltua 12 vuotta ja kalusto on vaihtunut aika tiuhaan tahtiin. Vahvistus ensimmäisiä onnettomia purkkeja lukuunottamatta tapahtunut putkilla josta myös tähän hifi harrastukseen on tullut mielenkiintoisia vaikutteita. GAS on aina välillä kova ja kitaroiden määrä on vaihdellut yhdestä aina seitsemään asti. Vielä jossain välissä pitäisi PRS:n Custom 24, vanhan liiton Fender Strato ja Gibsonin Lissu liittää arsenaaliin niin alkaisi olemaan keppivalikoima siinä.

Kiertoon on mm. lähtenyt:

ESP Custom Shop "Dollar bill" Mirage Deluxe
Fender Telecaster vm.1970
Fender Vintage Stratocaster vm. 1999
Fender American Deluxe Plus Stratocaster vm. 1991
Fender American Standard Stratocaster vm.2000
Fender American Standard Telecaster vm.2002
Fender MIJ Stratocaster vm 1996
Gibson Custom Shop Les Paul 56' Gold Top Historic reissue vm.2007
Gibson Les Paul Standard Double Cut vm. 1998
Ibanez J-Custom S540 Urushi Multicolor #8/12
Ibanez JEM 7VWH vm.1998
Ibanez JEM 77FP vm. 1992
Ibanez Universe 777BK vm.2004
Ibanez RG 2620 vm. 2003
Ibanez RG 2620 vm. 2006
Ibanez RG 550 vm. 1994
Ovation Custom Balladeer vm. 1990

Aikanaan oli myös jotkut Washburnin kepukat joiden mallia en muista. Akustinen ja solidbody jollain onnettomalla floikalla.

Vahvistinpuolella on ollut:
Hughes & Kettner Duotone Head/Custom kaappi Celestionin Green Backeillä
Fender Princenton 65
Fender Hot Rod Deluxe
Marshall 15W pikkucombo
Vox AC30
 
Tässä joitain kuvatuksia joita löytyi suoraan koneelta

28799.jpg

Kuva233.jpg

universe_6.jpg

IMG_0579.jpg

IMG_0593.jpg
 
- Suzuki Super Sounds Brazen Picker Professional. Japanilainen Stratokopio apauttia 70-luvulta. Varustettu Alembicin Strat-O-Blaster-boosteripiirillä. Pähein nimi kitaralle, mitä on tähän mennessä tullut vastaan.

- Asama. Gibson ES175-kopsu. Riisuttu turhasta elektroniikasta, jäljellä muistaakseni Yamahan valmistama etumikki ja jakki.

- Noso Tres. Kotimaista tuotantoa 50-luvulta, todennäköisesti ainut valmistettu Tres-kitara Nosolta. Odottelee kunnostusta.

- Yamaha Guitarlele. Pikkusievään.
 
...kitaroista

Tällä hetkellä mulla (kitaroita) vain tuo Fender Baja Telecaster. Aiemmin ollut mm. Squier Strato, mutta se ei ollut hyvä. Ylipäänsä en tykkää Stratoista, liikaa liikkuvia osia. Les Paul vois olla mukava. Basistinä tykkään myös kitararoissa tukevista kauloista. Tuohon Teleen päädyin kahdesta syystä: näin unen, jossa Telestä tuli juuri oikeanlainen jazz-soundi, ja toisekseen, näin tuon Telen kaupan seinällä. Se oli siinä. Pitäis hommata oikea vahvistin, tod näk Peavey 210 putkikombo, mutta toistaiseksi mennään Hartke-bassokombon läpi.
 
Vs: ...kitaroista

Mallas sanoi:
Tällä hetkellä mulla (kitaroita) vain tuo Fender Baja Telecaster. Aiemmin ollut mm. Squier Strato, mutta se ei ollut hyvä. Ylipäänsä en tykkää Stratoista, liikaa liikkuvia osia. Les Paul vois olla mukava. Basistinä tykkään myös kitararoissa tukevista kauloista. Tuohon Teleen päädyin kahdesta syystä: näin unen, jossa Telestä tuli juuri oikeanlainen jazz-soundi, ja toisekseen, näin tuon Telen kaupan seinällä. Se oli siinä. Pitäis hommata oikea vahvistin, tod näk Peavey 210 putkikombo, mutta toistaiseksi mennään Hartke-bassokombon läpi.

Miksi ei Fenderin Blues Junior tahi Vox AC15? Niissä on jazz/blues sisäänrakennettuna ;) Tai jos budjetti antaa myöten niin vanhempi pieni Mesa. Noista Peaveystä ei itsellä ole juuri hyvää sanottavaa, helkatin äänekkäitä ja räikeä korvia raastava soundi.
 
...kitaroista

Kitarakombo on vahvasti hakusessa, mutta mielipiteet tuntuvat menevän aika paljolti ristiin. Fenderin pienet putkikombot kiinnostavat tottakai. Nyky-VOXeista kuulee myös kaikenlaista, p2p-johdotetut kuulemma toimivat.
 
Käyt kokeilemassa Kitarapajalla, sieltä löytyy myös ehtoja 60-luvun vintage vahvistimia.
 
Kitara on hieno soitin+valtavan kaunis :)

Sitten asiaan.En ole soittomiehiä,joten en ymmärrä mitään tästä osiosta.Kysynkin:

Miksi esim "Jani":lla noin valtava määrä keppejä ja mieletön määrä joita ei enää ole?
Mulla on aina ollut se käsitys,että akustinen ja sähkö.Ne riittää kaikkeen :-\

On muuten niin kaunis esine,että vaikka en osaakaan soittaa,olen monesti harkinnut koristeeksi sähköistä.
 
välläri sanoi:
Kitara on hieno soitin+valtavan kaunis :)

Sitten asiaan.En ole soittomiehiä,joten en ymmärrä mitään tästä osiosta.Kysynkin:

Miksi esim "Jani":lla noin valtava määrä keppejä ja mieletön määrä joita ei enää ole?
Mulla on aina ollut se käsitys,että akustinen ja sähkö.Ne riittää kaikkeen :-\

On muuten niin kaunis esine,että vaikka en osaakaan soittaa,olen monesti harkinnut koristeeksi sähköistä.

Kamarunkkaus kun ei katso aselajia.

Vähän sama kuin kysyisi "eikö pakettisteroillakin pärjäisi?"
 
välläri sanoi:
Kitara on hieno soitin+valtavan kaunis :)

Sitten asiaan.En ole soittomiehiä,joten en ymmärrä mitään tästä osiosta.Kysynkin:

Miksi esim "Jani":lla noin valtava määrä keppejä ja mieletön määrä joita ei enää ole?
Mulla on aina ollut se käsitys,että akustinen ja sähkö.Ne riittää kaikkeen :-\

On muuten niin kaunis esine,että vaikka en osaakaan soittaa,olen monesti harkinnut koristeeksi sähköistä.

Kitarat kuullostaa erilaiselta ja on aivan erilaisia soittaa. Esim. tämän hetkisistä kepeistä liimakaulaisista löytyy piiiitkä sustain kun taas pulttikaulaiset syttyy nopeammin ja soveltuvat täten erilaiseen soittamiseen paremmin tai huonommin. Mikit on vain pieni osa kitaraa ja täten erilaisia soundimaailmoja haettaessa täytyy olla erilaisia keppejä. Sitten päästään vielä eri skaaloihin, puumateriaaleihin, nauhojen kokoon, talloihin yms yms yms. Lista on loputon :)
 
Squier Stratocaster (se huono :D), joka on ollut liki käyttämättömänä noin 15 vuotta. Tuon vois vaikka kiikuttaa kauppaan ja tuoda tilalle American Deluxe HSS tms. Fender on aina istunut käteen paremmin kuin Gibson. Pieni kombokin pitäis tietysti hankkia jos harrastusta meinaa puhaltaa henkiin. Eikä siinä vielä kaikki, pitäis opetella soittamaan ;)
 
...kitaroista

Noita Squiereita löytyy ja on löytynyt toki joka lähtöön, omani oli Korean-tuotantoa 90-luvun puolivälistä. Varhaiset Japanin-Squierit olivat pääsääntöisesti oikein hyviä, ehkä mikkejä lukuunottamatta.
 
Vs: ...kitaroista

Mallas sanoi:
Noita Squiereita löytyy ja on löytynyt toki joka lähtöön, omani oli Korean-tuotantoa 90-luvun puolivälistä. Varhaiset Japanin-Squierit olivat pääsääntöisesti oikein hyviä, ehkä mikkejä lukuunottamatta.

Siis tarkoitat nyt ilmeisesti JV Squiereita? Nehän on noussu lähes kulttimaineeseen ja on erittäin hyviä keppejä.
 
...kitaroista

Ensimmäisen aallon Squiereita, 80-luvun puolivälistä. Olivat parempia kuin tuon ajan jenkit, ja maksavat nykyisin vakavia summia. Vuonna -86 made-in-japan Squier Tele maksoi 2.500 markkaa...
 
Oma Squier on hankittu noin -85, ihan sama malli ja väri (kerman vaalea), jolla Pantse soitteli tuohon aikaan. Onhan se omasta mielestä ihan ok, mutta saisi soida hiukan kauemmin. Siihen maaliman aikaan aito Strato oli omasta mielestä parempi, mutta nykymenosta ei ole mitään hajua. Pitäis uskaltautua kauppaan ja tapailla vaikka.... Smoke on the water :D
 
Vs: ...kitaroista

Mallas sanoi:
Ensimmäisen aallon Squiereita, 80-luvun puolivälistä. Olivat parempia kuin tuon ajan jenkit, ja maksavat nykyisin vakavia summia. Vuonna -86 made-in-japan Squier Tele maksoi 2.500 markkaa...

Eli samasta tuotteesta nyt puhutaan. JV tulee noiden sarjanumeron merkinnöistä ja muistaakseni valmistus alkoi vuonna 82 tai 83' vuoden 57' reissuella ja täydentyi vuoden 1962 reissue mallilla. 80-luvun alun ensimmäiset reissue jenkit on aivan loistavia keppejä myös, mutta liukuhihna kepit CBS "laadun" mukaista roskaa. Esim. vuoden 1982 reissue strato on erittäin hyvä keppi, toisin kuin esim. paria vuotta vanhemmat, isolapaiset ja ylipainavat microtilt rimpulat.

E sarjan Squiereitahan muuten tehtiin Jenkeissä 89-90 todella pieni erä ja ne vasta onkin keräilyesineitä. JV Squierinkin käypä markkina-arvo liikkuu tällä hetkellä 800€ kieppeillä ja tiedä häntä minne asti hinnat kipuavat.
 
"Jani":lle kiitos asiallisesta ja valaisevasta vastauksesta.
 
...kitaroista

Kimmosto tekee viisaasti :) jos ei hukkaa tuota Squieriaan ihan huokeasti, vaan vaihdattaa siihen vaikkapa paremmat mikit.

Ja tosiaan, nuo vuosikertatoisinnot '57' ja '62', tosiaan, asia palautuu mieleen :) japan vintage. Se oli silloin. Valmistaja taisi olla Fuji Gen, tuo Ibaneziakin valmistanut taho?
 
Mallas sanoi:
Kimmosto tekee viisaasti :) jos ei hukkaa tuota Squieriaan ihan huokeasti, vaan vaihdattaa siihen vaikkapa paremmat mikit.

Ja tosiaan, nuo vuosikertatoisinnot '57' ja '62', tosiaan, asia palautuu mieleen :) japan vintage. Se oli silloin. Valmistaja taisi olla Fuji Gen, tuo Ibaneziakin valmistanut taho?

"When initially launched in Europe in the early 1980s the Squier range offered classic reproductions of Fender's most popular models: '57 and '62 Stratocasters, '57 and '62 Precision Basses, '52 Telecasters and '62 Jazz Bass. These were made in the Fuji Gen Gakki factory in Japan - then also used by Ibanez - using original factory blueprints. These early Squiers are referred to as "JV Squiers" due to those two letters being the prefix on the serial number stamped on the neck plate that stand for "Japanese Vintage". Initial shipments to Europe had Fender's logo in large script on the headstock with a small "Squier Series" decal but quickly this gave way to a large Squier logo with a small "by Fender" decal. These early JVs are extremely accurate reproductions of the classic models and are highly sought by guitar collectors, especially in Europe."

Fujigenistähän työnnetään ulos vieläkin erittäin laadukkaita Ibanezin keppejä mm. J-Customeita
 
Back
Ylös