System Audio

MakeS sanoi:
JOS myyjän kommentti suodaaan..

Jep, meidän myymät pelit ovat alunperinkin, asiakas vaihtoi SA:n 1750:n.

Mielestäni tuon 1530 parhaita puolia ovat avara stereokuva joka on kiitettävästi irti kaiuttimista, nopea dynaaminen toisto.
Toimii monenlaisissa tiloissa, yläbasso tahtoo aavistuksen korostua.Diskantti on rasittamaton kestää myös suht kovaa
luukutusta jos oheislaitteisto sen myötä antaa.

Parasta ääntä ko. kaiuttimesta olen kuullut Primaren elektroniikan läpi. Kovin lämminsävyiseen settiin kannattaa kokeilla tapauskohtaisesti.

Markku/Telekarelia

Yllättäen kun kyseiset kaiuttimet ainakin Hifimaailman artikkelin mukaan testataan Primaren elektroniikalla. :)
 
Enpäs ole moista huomannut Focus 110:ssä vaikka kuinka olen vertaillut, ainoana huomiona alimpien bassojen vaimeneminen ja pahimpien kuminoiden poistuminen bunkkerissa,. Ehkä tuo exposure eloisana pelinä tuo sitten sitä eloisuutta niin paljon että pienet muutokset jää huomiotta. Joka tapauksessa kumina on yksi pahimmista, joka vie huomion musiikista, jos tulpat sen poistaa lähes kokonaan, muulla ei ole merkitystä siinä tilanteessa. Tuo Pasin mainitsema alakeskialueen tukkoisuus ja napakkuuden kärsiminen on siinä mielessä outoa että eiköhän ne tulpat nimenomaan sitä napakkuutta lisää bunkkerissa, toisin kun kuunneltaisiin järkkyä kuminaa niitä ilman. Joka tapauksessa omallakin kodalla "väliaikaisen" betonikämpän ja entisen rivitalo asunnon ero on jo niin järkyttävä että olen periaatteessa viheltänyt pelin poikki, kunnes pääsen kesän aikana muuttamaan taas vihdoin kunnon asuntoon. Tiedän kuitenkin että nykyiset laitteet tulevat toimimaan mainiosti ilman betoniseiniä ja se osa mikä ei toimi, laitetaan toimimaan kunnon bassoansa projektilla.

alspe sanoi:
Ei toimi kovin hyvin Dynyt tulpattuna, IMO. "Tappaa" soundin, eloisuuden.
 
Se Dynaudio-keskustelu oli tuollapäin. :D

teekal: voisiko musiikkimakukin vaikuttaa siihen että konemusiikkia kuuntelevana tykkäät eri asioista kuin toiset.
 
"Kaikki" kaiuttimet toimivat kerrostalossa jos musiikkimaku on tyyliin Krallia 15 beat /min. ;) Sitten kun yrittää kunnon tuplabasariluukutusta, niin homma karkaa käsistä koska huoneen kumu ei vaimene ennen kuin seuraava isku alkaa.
 
Pitää varmaan ostaa joku Krallin levy, kun kaikki sitä kehuu. Jatketaan aiheesta, eli en ollenkaan väheksyisi noita System Audion lähes pienimpiä malleja, voisin hyvin elää sellaisien kanssa.
 
Sarkasmia tai ei, mutta hommaapa ihan tosissaan Krallin Live in Paris levy. Vastaavan DVD:n musiikillinen anti on vielä CD:ä parempi.
 
Omistin aikoinaan 1750.Keskiääni koroisteinen,loudnes tyyppinen ääni.Klassinen musiikki soi nautittavasti,räväkämpi musiikki ei ainakaan minun mielestäni koska diskantti ylikorostunut.Siro ulkonäkö.Laatu ei vakuuttanut,pinta herkkä kolhuille.Consonance vahvarilla klasari pelitti hienosti, räväkämpi musiiki ei,trankulla alkoi välillä yläpää riipimään.
 
Olin viikonloppuna Porissa ja kävin hetken mielijohteesta kuuntelemassa paikallisessa hifiliikkeessä SA Rangeria. Elektroniikka oli trigonia ja johdot niinkin pitkälle kunnossa, kuin että kaveri oli tehnyt uudet johdotukset myös kaiuttimiin ja parantanut liitoksia. Ääni oli mielestäni järkyttävän livemäinen. Pidin siis hyvin paljon. Mitä vertailtiin "alemmassa kastissa" olevia SA:n lattiapönttöä tehdas/modattu, niin oli ero aivan perhanan iso modatun hyväksi. Modattu versio oli tarkempi, basson sävyt oli erottelevammat, tilan tuntu oli parempi ja bassojen kontrolli oli parempaa. Päivitys kustantaa noin 800,- lisää, joten Ranger 3200 + 800 olisi 4000,- ja näen että se on aivan ehdoton. Toki tuohon hintaan rupeaa jo löytymään monen laista laadukasta pönttöä, mutta jos tarvitsee myös kaiuttimelle siroutta ja hyvää ulkonäköä, on vaihtoehdot tossa hinnassa vähissä. Yleensä iso raha tarkoittaa jo melkoisen isoa kokoa. Hellasäröähän siitä jo tulee ja sitä ei akustiikkalevy vaienna. Asiasta muualle, niin palvelu oli liikkeessä todella hyvää. Tuli kuunneltua kopioidun cd:n virheitä, töpseleitä ja niiden kääntelyä. Oli erittäin valaiseva reissu.

Itselläni on siis samoja suunitelmia kuin jollakin oli tuolla keskustelussa aiemmin, eli dynaudio 42 olisi menossa vaihtoon ja samalla varmaankin koko muukin systeemi. Ensin pitää odotella kesään. Syy vaihtoon on se, että haluan isomaa, erottelevampaa ääntä ja nykyään vähän muuhunkin kuin hautakivien kaatomusan kuunteluun. Seuraavaksi suuntaan varmaankin Rastilaan kuuntelemaan dynyjä, elackia.
 
Kuuntelin varmaan samoja Rangereita messuilla, ja tykkäsin kyllä itsekin. Harmi kun ei ole vertailukohtaa vakioversioon. Ainoa mikä jäi mieleen että noinkohan tuo modaus sitten lopulta on rahansa väärti, varsinkin jos katsot ensin mitä saat käytettynä samalla rahalla. 25% hintaa lisää on kuitenkin 25%, ja et muuten saa 25% enemmän noista kajauttimista kun myyt käytettynä ;) Mutta halvimmaksi toki tulee aina se mistä itse pitää eniten.
 
No joo mutta eikös tuo sama päden roinassa kuin roinassa. Jos ostat autoon kaiken näköistä varustetta, niin ne muuttuvat lähes arvottomiksi kun yrität myydä autosi pois. Hyvin varusteltu on helpompi myydän, mutta ei niistä varusteista enää mitään saa. Ja olohuonessaa kun kivempaa kuin autossa :D, siis rahat olkkariin.
 
Hihi: katselin tuossa aiemmin ihan samoja kaiuttimia ja tykkäsin niistä messuilla. Päivitähän elektroniikka ensin kuntoon, sillä ainakin omista Dynaudioistani tulee ulos hyvin System Audion tyyppistä sointia Trigonin elektroniikalla (selvää sukulaisuutta saman maalaisissa kaiuttimissakin) ja saat enemmän aikaa miettiä mihin SA:n malliin päädyt. Esim. kaiuttimien ylimääräinen bassokkuus hävisi ja tuli lisää läpikuultavuutta ja dynamiikkaa. Ylläolevista kommenteista voit päätellä mitä toisenmerkkisellä elektroniikalla SA:n ajaminen kuulostaa.
 
Itse olen nyt päässyt kuulemaan useamman version (1530, 1750 ja Ranger). Kotikokeilussa oli tuo 1750, eikä se jostain syystä kyllä vakuuttanut yhtään. Sointi oli kyllä kirkas ja terävä, mutta jotenkin bassot ja äänen yleinen dynamiikka olivat ihan hukassa. Innosti itse asiassa niin vähän, että kaiuttimet pistettiin takaisin pakettiin ennen aikojaan. En tiedä mistä johtui, mutta ei vaan ehkä sitten halvalla vahvistimella toiminut. Liikkeen vehkeillä (ja akustiikalla) sekä 1530 että Ranger soivat huomattavasti paremmin, mutta soinnillinen tyyli oli ehkä kuitenkin jotenkin omaan makuun sopimaton, hieman liian kirkkaan ja kliinisen oloinen.
 
Kokeilitko orkkis pönttöjä vai oliko sulla Audioporin modatut versiot. Itselläni nimittäin kävi juuri niin, että ensin kun kuunneltiin orkkiksia, en syttynyt pätkääkään. Tai oli niissä jotakin hyvää, mutta basso oli siinä tilassa käsittämätöntä mölinää. Modattu versio oli avoimempi ja bassostaan erottelevampi. Myös virtajohdolla oli basson tarkkuuteen vaikutusta. Myös sitä kokeiltiin ja ero oli ihan päivän selvä. Nyt taas kaikenmaailman "omasta mielestään vähemmän hörhöt" leimaavat minut töpseliuskovaiseksi. Hifi kun jokatapauksessa on enemistön mielestä hörhöjen hommaa. Hehe hee, aivan sama :D
 
Hihi sanoi:
"omasta mielestään vähemmän hörhöt" leimaavat minut töpseliuskovaiseksi. Hifi kun jokatapauksessa on enemistön mielestä hörhöjen hommaa.

Korrekti termi on töpselihifisti tai kaapelihifisti, mutta asiaan. Oheislaitteiden merkitystä ei voi vähätellä minkään kaiuttimien kohdalla, mutta toki jotkut soivat helpommin millä tahansa oheislaitteistolla. Oikeasti teräväsoundisiin kaiuttimiin verratessa nuo System Audiot ovat mielestäni vähän pehmeämpiä, joten ne luulisi olevan helppo parittaa minkä tahansa elektroniikan kanssa (ainakin Pioneer, Consonance ja Trigon on tullut kuultua). Toki jos äänenpaineita haluaa, niin Dynaudio on silloin helpompi valinta, koska se toimii paremmin kovempaa soitettaessa.

Itselläni on siis kokemusta seuraavista malleista SA705, Ranger, Explorer.
 
tkau sanoi:
Omistin aikoinaan 1750.Keskiääni koroisteinen,loudnes tyyppinen ääni.Klassinen musiikki soi nautittavasti,räväkämpi musiikki ei ainakaan minun mielestäni koska diskantti ylikorostunut.Siro ulkonäkö.Laatu ei vakuuttanut,pinta herkkä kolhuille.Consonance vahvarilla klasari pelitti hienosti, räväkämpi musiiki ei,trankulla alkoi välillä yläpää riipimään.
Itse en ole omistanut mutta kaverilla kuullut pitkän session ajan 1750:stä. Itse keskityttiin kuuntelun aikana paljon muuhunkin, mutta mieleen jäi juuri tuo korostunut keskiääni. Taisi olla vanhassa vintagetrankussa kiinni nuo SA:t. Silleen en hirveästi pystynyt analysoimaan kuin mielenkiinnon vuoksi, kun kaiuttimia pidettiin melkeinpä taustamusana. :p
 
Audiotähtösessä kuunneltiin tuota rangeria naimilla. Ensimmäinen ongelma oli varmaan Naim. Täällä on paljon naim-omistajia ja sellaisiksi haluavia, joten tämä ei ole se oikea paikka avautua, mutta naimista puuttuu se kaikki mikä on olennaista. Rangerin ongelmana oli äänen aggressiivisuus, kuin pointillista sahalaita-kuvio maalausta olisi töllötellyt. Se oli kuultu niin nopeasti, että vain flattari soundi kilpailee nopeudessa tuottaa pettymys. Pitää joskus kuunnella jollain muulla kuin naimilla.
 
jacqueline.lacan sanoi:
Audiotähtösessä kuunneltiin tuota rangeria naimilla. Ensimmäinen ongelma oli varmaan Naim. Täällä on paljon naim-omistajia ja sellaisiksi haluavia, joten tämä ei ole se oikea paikka avautua, mutta naimista puuttuu se kaikki mikä on olennaista. Rangerin ongelmana oli äänen aggressiivisuus, kuin pointillista sahalaita-kuvio maalausta olisi töllötellyt. Se oli kuultu niin nopeasti, että vain flattari soundi kilpailee nopeudessa tuottaa pettymys. Pitää joskus kuunnella jollain muulla kuin naimilla.

Ehkä kerrot sitten mikä on olennaista? Kukin kuuntelee tietysti tavallaan.
 
jacqueline.lacan sanoi:
Audiotähtösessä kuunneltiin tuota rangeria naimilla. Ensimmäinen ongelma oli varmaan Naim. Täällä on paljon naim-omistajia ja sellaisiksi haluavia, joten tämä ei ole se oikea paikka avautua, mutta naimista puuttuu se kaikki mikä on olennaista. Rangerin ongelmana oli äänen aggressiivisuus, kuin pointillista sahalaita-kuvio maalausta olisi töllötellyt. Se oli kuultu niin nopeasti, että vain flattari soundi kilpailee nopeudessa tuottaa pettymys. Pitää joskus kuunnella jollain muulla kuin naimilla.

Juu tuo on tullut jo harvinaisen selväksi ettet pidä flättislaitteista tai mistään siihen liittyvästä, ei sitä tarvi joka tekstissä tuoda ilmi. Ehkä sinulla sitten on muut kriteerit hifille kuin se musiikki.
 
Kertokaa miten vieraassa tilassa vierasta settiä kuuntelemalla tunnistaa sen pullonkaulan? (jos ei ole kyse akustiikan ja kaiuttimen yhteistyöstä ;) )
 
Olennaista on tyytyväisyys. ;)
IMO, huomautukset on turhia, kuten jo äidinkielen tunneilla on huomautettu, joten en niitä käytä. Ymmärrän kyllä että meistä jokainen etsii jotain omaansa. Harva valmistaja täyttä romua tekee, paitsi heas aikoinansa.
 
Back
Ylös