Suuntaimen muoto ja sorvauttaminen

Valuhartseilla on pieni kutistuma ja jos valuja, etenkin tarkkoja tekee, se on suositeltavampi vaihtoehto.Kotiloissa jos pienimuotoisia suhteellisen helppoja muotoja väsää pärjää ihan hyvin tavallisillakin epokseilla ja estereillä.Varsinaiset valuhartsit jotka todella on tarkoitettu valumumuottien tekemiseen ovat reilusti kalliimpia.

Tuo Analogin käyttämä keino on hyvä ja helppo koska tuossahan muottina toimiva kartio jää itse rakenteeseen kuin "integroituna".Etuna on lisäksi vielä se, että käyttämällä kartiota suoraan muottina sen saa varsin tarkkaan lopulliseen muotoonsa.Omassani taas muotti on otettu kartiosta jota joutuu vielä hiukan rukkaamaan.Malline jonka otin W22 yksilöstä, puhekelan lieriö tulee hinpun verran yli tuosta kartion juuresta ja sen joutuu ottaa huomioon.Muuten suuntaimen teko on helppoa.Toki helpompaa se olisi muulla tapaa jos ei tarvitse ottaa tarkkaa 1:1 kopiota käytettävästä kartiosta.W22 kartion tarkka kopio (joka on suorasivuinen 25, asteen kulmassa) onnistuisi myös jyrsiä CNC:llä noin 30mm paksuun MDF:fään taikka massiivitavaraan helposti.Kyselyjen perusteella tuolla tapaa siitä tulisi törkeän hintainen.
 
Kävi vähän huonosti toisen suuntain yksilön teossa. Se muotti pirulainen otti siipeensä. Muotin sisään jäänyt pahvikartio ei kyllästynytkään läpi asti kuten oletin vaan paperi ns. halkesi. No suuntain on silti ok ja muotin saa hyväksi siivoamalla pahvin rääppeet ja tekemällä uuden pinnan, onhan runkona kuitenkin 6mm paksua lasikuitua.
Ongelman ydin on se, etei tavallinen autovaha monenakaan kerroksena pidä kappaleita irti toisistaan kunnolla.
 
Suuntainta valettaessa mistä aineesta tahansa ( valuhartsi, resiini mm.) kannattaisi materiaalista tehdä painavaa jollain tavalla. Ja/tai muuten saada suuntain jäykäksi ja materiaaliakustisesti täysin kuolleeksi. Lisäksi suuntaimen kiinnityksessä ei kannata miettiä, miten se pysyisi mahdollisimman vähillä ruuveilla kotelossa.
 
Tarkoitus olisi ainakin yrittää naittaa T25CF001 diskantti Monacor WG-300 suuntaimeen. Ongelma on se että suuntaimen nielu on hiukan liian suuri ja avautumiskulma liian pieni, eli suuntaimen nielu töksähtää päin elementin nielua.

IMG_0606.JPG


IMG_0609.JPG


Yksi mahdollisuus saattaisi olla suuntaimen nielun lämmittäminen, jonka jälkeen suuntain painetaan perille ja toivotaan että suuntaimen nielu supistuu elementin sisään. Hommassa voi kuitenkin käydä niin että kuuma nielu tarraa elementin pintaan ja menee kurttuun. Suuntaimen madaltaminen johtaa mielestäni entistä suurempaan epäjatkuvuuteen.

Ehdotuksia tai ajatuksia?
 
Riivit sen orkkislevyn Seassista irti ja paremmin matsaava tilalle.Puhekela domeineen ja ripustuksineen jää ilmarakoon.Modaat vain sen vanhan etulevyn paremmaksi tai tekemällä kokonaan uuden.

Näin jouduin tekemään itsekin kun yritin sovitella T29 talon 140mm suuntaimeen.Siinäkin pitäisi parantaa kiinnitystä että saisi luotettavampaa dataa pihalle.
 
punssi sanoi:
Siinäkin pitäisi parantaa kiinnitystä että saisi luotettavampaa dataa pihalle.

Puhut datasta kuin bittimies!

Laipan vaihto on tosiaan Seasin tapauksessa mahdollista. Hyvä vinkki!
Originaalia laippaa en rupea modaamaan, koska tilanne elää koko ajan, eikä WG-300:n yleisestä toimivuudesta ole vielä vedenpitäviä näyttöjä. Kunhan saisi aikaiseksi edes sellaisen kyhäelmän, jolla perusasiat pystyisi selvittämään ilman suurempia jossitteluita.
 
kimmosto sanoi:
Puhut datasta kuin bittimies!

Laipan vaihto on tosiaan Seasin tapauksessa mahdollista. Hyvä vinkki!
Originaalia laippaa en rupea modaamaan, koska tilanne elää koko ajan, eikä WG-300:n yleisestä toimivuudesta ole vielä vedenpitäviä näyttöjä. Kunhan saisi aikaiseksi edes sellaisen kyhäelmän, jolla perusasiat pystyisi selvittämään ilman suurempia jossitteluita.
Tietysti.dataa,dataa :D
On nämä hommat kyllä melkosta säätämistä jä nyhjäämistä toisinaan.Tuntikausien homma että saat edes ääntä ja sitten kun ne on perseellään niin pura ja kokoa...

Ota varovasti se laippa irti.Ettei puhekela-asetelma muljahda vahingossa ulos.

Jotakin tämmöstä on itselle suunnitteilla
siivutettulaippakasattuna.jpg

siivutettulaippasuuntaimineen.jpg
 
Olin sen verran nopsa että ehdin irrottamaan ennen varoitustasi. No, pari kertaa kalottipaketti liikahteli ylös ja alas, muttei kuitenkaan muljahtanut raosta ulos. Ruuvit kannattanee nyppiä ensin pois, jottei kierteet nosta muovihärpäkettä. Taitaa fluidin kanssa (ja ehkä ilmankin) olla kaikki mahdollista, joten pientä keskityssäätöä saattaa joutua tekemään.
 
Kimmo,
Mitä jos sen elementin laipan ottaa irti ja sitten suuntainta varovasti lämmittelemällä koittaa laipalla hieroa sopivaksi.
 
Pasi P sanoi:
Kimmo,
Mitä jos sen elementin laipan ottaa irti ja sitten suuntainta varovasti lämmittelemällä koittaa laipalla hieroa sopivaksi.

Joo, oikein hyvä idea tämäkin! Ei ainakaan tarvitse pelätä kalottihaaveria. Pikku kätöset voivat palaa, jos liian kuumaa muovia alkaa leipoa. Tarkoitus pyhittäköön keinot.
 
kimmosto sanoi:
Joo, oikein hyvä idea tämäkin! Ei ainakaan tarvitse pelätä kalottihaaveria. Pikku kätöset voivat palaa, jos liian kuumaa muovia alkaa leipoa. Tarkoitus pyhittäköön keinot.

Nämä kalotithan on silkkaa kulutustavaraa.Ei haittaa vaikka vähän pöhnissäänkin tai muuten vaan sattuu lipsahtamaan.Kalotti puhekeloineen taitaa maksaa siinä 25 euroa kipale.
Eihän noita huvikseen kuitenkaan kehtaa kerran kuussa possautella ;)

Kerrohan muuten muovautumistuloksista tuon suuntaimen suhteen.Itselläkin noita pari on muttei kuumailmapuhallinta ;)
 
punssi sanoi:
Kerrohan muuten muovautumistuloksista tuon suuntaimen suhteen.Itselläkin noita pari on muttei kuumailmapuhallinta ;)

Perästä kuuluu sanoi Peräsmies! Pienimuotoinen kyökkiremontti painaa päälle, mutta muutaman päivän sisällä tapahtuu.
 
kimmosto sanoi:
Perästä kuuluu sanoi Peräsmies! Pienimuotoinen kyökkiremontti painaa päälle, mutta muutaman päivän sisällä tapahtuu.
Minäkin altistin olohuoneeni DIY näennäistieteelle.Turhaa rojua on tullut raahattua poispäin.On tarkoitus hieman tutkiskella tätä Artan särönmittaus systeemiä.Piru kun saisi edes kalibroitua vuorenvarmasti tasot niin olisi kyllä kiva juttu.Nyt joutuu kitkuttelemaan jännite ja äänenpaine mittarilla ja mikki liki kartiota.Kalibraattori olisi poikaa ja todella iso tila.Tai no jos jättäisi alkuun sen jänniteviilauksen pois ja kokeilis suoraan äänenpaine mittarilla.Paineita ei ole tarkoitus alkaa mittaamaan vaan tuolla mittarilla katsoisi ja asettaisi referenssitason esimerkiksi 90-95dB.Kuinkahan kaukaa tuota uskaltaa kotelomuotoisena mitata ilman että muut häröt vaikuttaa tuloksiin? Ja pyydän anteeksi luisumisesta topikin aiheesta.
 
Kalibraattori on yllättävän kätevä, vaikka etukäteen ajattelin että homma menee vaikeaksi niillä mittausohjelmilla, joissa ei ole aseteltavaa dB-asteikkoa (kuten SoundEasy).

Mittausetäisyys vaikuttaa lähinnä perustaajuuden ja harmoonisten vasteiden tasaisuuteen, koska suoran äänen ja heijastusten interferenssi heittelee tasoja sattumanvaraisesti. Jos mittausetäisyys kasvaa riittävästi, alkaa myös harmoonisten keskimääräinen taso laskea korkeita kohti, koska laskevan tehovasteen vaikutus alkaa näkyä. Huone ei aiheuta säröä, mikäli heijastukset eivät ole epälineaarisia. Mahdollisten epälineaaristen heijastusten vaikutus tulokseen vähenee suoran äänen ja heijastuksen matkaeron suhteessa, eli häviää kohinaan.

Mittausetäisyys riippuu myös siitä, minkä kokoista äänilähdettä mittaa. 20cm on ok jos mittaa yksittäistä elementtiä. Lähietäisyydeltä mitatessa pitää olla erittäin tarkkana ettei mikkietunen leikkaa. Behringerin miksereillä pitää mikkituloa vaimentaa TRIM-potikalla lähelle minimiä (+10dB). Itse mikki sietää "riittävästi".

Elementin säröspektri muotoutuu off-axis kulmiin kuten taajuusvaste, josta voi arvioida miten lähelle mikin kärsii monitiellä laittaa, ettei jonkun elementin yläharmooniset vaimennu liikaa. Enintään keskikokoisella monitiellä ei mikkiä tarvinne siirtää 50cm kauemmas.
Bassoalue vaatii omat lähimittaukset, koska matalilla alkaa huoneesta kuulua kaikenlaista räminää, joka voi sattua harmoonisten taajuuksille.

Em. höpötys pitäisi vielä pystyä tiivistämään jonkinlaiseksi nyrkkisäännöksi, esim. "mittausetäisyys ei ole liian suuri jos sinipyyhkäisyllä mitattu taajuusvaste ei aatoile tolkuttomasti". Vastuu sanan "tolkuttomasti" tulkinnasta jää lukijalle :D Lisäksi %-asteikkoa kannattaa käyttää vain yksittäisten elementtien lähimittauksissa, koska interferenssisattumat korostavat tulosteen virheitä ja heittoja.
 
Kiitti taas vinkeistä.Kokeilinkin tuossa jo naapurien ja emännän iloksi aamusella särön mittausta.Tuli huomattua että vielä menee aikaa kun saa vehkeet balanssiin.Lähinnä ketju äänikortti-mikseri-vahvistin puolella olisi siten säädettävää että saa minimoitua kohinat ja muut mahdolliset asiaan vaikuttavat.

Bassotaajuuksia mitatessa mikki näköjään pitää olla niin lähellä kartiota kuin voi ellei halua huoneen sotkevan tulosta.Alueella 20-200 karkeasti ottaen jo 30cm näyttää olevan liikaa siten että särökuvaaja menee ruvelle.Siinä mielessä tuo kommenttisi "mittausetäisyys ei ole liian suuri jos sinipyyhkäisyllä mitattu taajuusvaste ei aatoile tolkuttomasti" pitää erittäin hyvin paikkansa.Päättelin itsekkin että jos se vaste kerran lähtee venkuroimaan etäisyydellä x,vaikuttaa se myös muihinkin mittauksiin.

Kuinkahan luotettavana tuollaista todella läheltä tehtyä matalien säröjen mittausta voi pitää?
 
punssi sanoi:
Kuinkahan luotettavana tuollaista todella läheltä tehtyä matalien säröjen mittausta voi pitää?

Hyvin vähän on tullut basso-osia mittailtua, joten vastaus on sekoitus maalaisjärkeä, mielikuvitusta ja itsestäänselvyyksiä.

Jos on suljettu tai dipoli kottelo niin lähimittauksen tulos on "riittävän" luotettava, koska lähinnä kartio moduloi painetta mikin nokassa. Kotelon epälineaaristen joustojen kautta syntyvä, ja pintojen kautta säteilevä komponentti jää mittaamatta, mutta sullahan on koteloissa metrin paksuiset betoniseinämät...
Refleksille kannattaa tehdä kaksi mittausta samalla jänöllä (jos portti ei ole lähellä kartiota). Kartio mitataan parin cm päästä ja portti suuaukon tasalta, ja tulostetaan dB-asteikolla. Portin ja kartion tasot eivät satu aivan kohdalleen, koska säteilijät eivät ole identtisiä. Tuloksesta pääsee kuitenkin jäljille, kuinka lineaarista portin signaali eri tasoilla on.

Kohta pääsee ulos mittailemaan...
 
kimmosto sanoi:
Kohta pääsee ulos mittailemaan...

Joo, kunhan vielä "vähäsen" ilmat lämpiää. Täällä korvessa olis sitten ne U-framet mittausta vaille valmiiksi säädetty, ihan kuuntelemalla, jotta otahan mittauskalusto mukaan kun seuraavan kerran tännepäin eksyt... ;)

t: Pasi
 
Ei *******!Just olin tuossa nortilla ja funtsailin samaa hommaa että refleksinä täytyy ottaa seikka tai pari lisää huomioon. :D
Mietin sitä itsekkin että että eihän normaali basson lähimittauskaan ota huomioon röörin vaikutusta.Arveluttavaa ainakin sisätiloissa jos meinaa saada portin oikeissa amplitudisuhteissaan samalle kartalle.

Suljettuna täytyy sitten tietysti ottaa oikea äänenpainetaso huomioon jos mittaa mikki lähes kiinni kartiossa.Etäisyyden muuttuessa todelliset tasothan tippuu sekä myös se että itse taajuusvaste saattaa poiketa paljonkin metrinpäästä mitatusta jos lähimittaus on suoraan kartion juuresta.Artassa tosin on sellainen "laskentaominaisuus" joka ottaa huomioon etulevyn koon ja sen pystyy ottamaan huomioon.Alkunäpläysten valossa näyttää toimivan kun testasin tuota ominaisuutta w12 elementillä.Tulos on ainakin hyvin samankaltainen kuin kauempaa mitatusta.

No ulkona mittaus on sitten eri asia.Siellähän portin sekä elementin yhteisvaikutus pitäisi käsittääkseni sulautua yhteen kun etäisyys mittasysteemiin on sopiva.



Ylläpito voisi siirtää nämä jupinat tuonne mittausthreadiin alkaen eilen kymmenen maissa illalla kirjottamastani viestistä.Eksytään muuten topikista. :)
 
Pasi Karhunen sanoi:
Joo, kunhan vielä "vähäsen" ilmat lämpiää. Täällä korvessa olis sitten ne U-framet mittausta vaille valmiiksi säädetty, ihan kuuntelemalla, jotta otahan mittauskalusto mukaan kun seuraavan kerran tännepäin eksyt... ;)

t: Pasi
Hä?Eikö siellä pitäisi olla jo kesä?Tehän asutte niin "etelässä" verrattuna tänne hailuodon korkeudelle. ;) :D
 
punssi sanoi:
Hä?Eikö siellä pitäisi olla jo kesä?Tehän asutte niin "etelässä" verrattuna tänne hailuodon korkeudelle. ;) :D

Niin pitäisi, mutta kun ei ole. Näkyy vielä olevan järvi jäässä ja lunta maassa, eikä ole kovin lämmintäkään, vain 7 astetta. Ei kehtaa vielä terassille lähteä bisselle... :( Jaa niin, enhän mä nyt kaljaa juo muutenkaan, mutta siideriä vois käydä maistelemassa... :)

t: Pasi
 
Back
Ylös