suppis elokuville?

Tyrmäsin ja tyrmäsin. Riippuu paineista, joita supilla haetaan.

Millainen budjetti elementille on varattu ja onko subbarilla tarkoitus ryydittää myös musiikkia? Kotelosta kannattaa tehdä matalalle viritettty refleksi, tai miksei jokin torvi- tai bandpasskin toimisi, sillä ne ovat herkempiä. Viimeksi mainittujen suunnittelu on vaikeampaa ja kaikki elemenetit eivät toimi hyvin noissa kotelotyypeissä.

Mega-suppaselementtejä ovat ainakin:

- BMS N860
- Maelstromit aka Mallut ja muut Exodus Audion elementit (esim. 12-tuumainen Shiva 26mm xmaxilla on potentiaalinen ja varmaan toimii 100-litraisessa, Mallujen toimivuutta noin pienessä epäilen)
- Fi Audion elementit
- Precision Devicen 21- ja 24- tuumaiset mallit, mutta niitä ei kyllä kirveelläkään saa 100 litraiseen.

Jos kotelo on sidottu myös korkeussuunnassa 50 senttiin, niin mitään monielementtisiä ratkaisuja en siinä tapauksessa suosittele (ne kannattaisi muutenkin rakentaa ehkä erillisiin bokseihin, jotta liikuttelu onnistuu helpommin). Kotiteatteriin on rakennettu mm. kaksi kpl 21-tuumaista Mallua jne. :)
 
Sopiva subbari riippuu jokaisen omista tarpeista. Tarkka ja erotteleva sekä n.20 hertsiin ulottuva toisto ovat tottakai selviä päämääriä, mutta äänenpaineresurssien kanssa jokainen on omillaan. Yhdelle riittää 12-tuumainen suljetussa astiassa ja toinen tarvitsee nipun 18-tuumaisia tai isompia. Riippuu tilasta ja vaadituista äänenpaineista. Kotelon koko määrää systeemin herkkyyden alabassoilla. Et siis saa sen enempää herkkyyttä puolimetrisestä kuutiosta kuudella 21-tuumaisella kuin yhdellä sopivalla 10-tuumaisellakaan. Tehonkestoa ja siten bassokapasiteettia on tietysti niin paljon kuin joko tehonkesto tai liikepoikkeaman loppuminen määrää.

Yksi vaihtoehto noin puolimetriseen kuutioon voisi olla kaksi niitä L26ROY-pumppuja, mutta normaalissa refleksikotelossa. Koska isopinta-alainen putki on vaikea toteuttaa järkevästi, voisi subiin lainata Genelecin mainiota LSE-spiraalikotelon ideaa. Spiraalin tekee vaikka kolmesta päällekäin liimatusta 4mm vanerista, se on jo mukavan jäykkää kaarelle taivutettuna. Päädyt sitten siitä matskusta, jonka parhaaksi katsoo. 100ltr, viritystaajuus n.20 hertsiä ja Anti-Modella loput.
 
Itselläni on tuo oma subiprojekti menossa tällä hetkellä, ja nyt se nököttää tuossa 82L nettotilavuudeltaan olevassa refleksiprotossa. Elementtinä Peerlessin XXLS 12" Aluminium, ja ainakin omasta mielestäni pelaa oikein nätisti niin musiikilla kuin leffoilla. Viritys tällä hetkellä 21Hz ja äänenpainevaroja tähän bunkkeriin enemmän kuin riittävästi. Jos kyseessä sinulla iso tila niin kannattaa tietysti harkita jotain järeämpää. Mielestäni hintaisekseen oikein loistava elementti, tällä hetkellä onkin arpominen rakennanko paremman refleksikotelon vaiko laitan sen passiivin kanssa pienempään koppaan.

Lähinnä tuo ajatus passiivista lähti, koska uskoin suuren kotelon aiheuttavan hellasäröä. Toisin kuitenkin kävi ja emäntä omi tuon järkäleen kukkapöydäkseen :D Minuahan tuo ei haittaa kun näemmä suurempikin kotelo saa tulla, eikä kukatkaan tunnu kopan päältä alas ropisevan.. Lähinnä pointtini on että tuo elementti olisi oikein passeli juurikin etsimällesi kotelotilavuudelle refleksissä. Toisto ulottuu nätisti alas, ja ainakin omassa bunkkerissani matalalle mennään ja kovaa. Kovaa tietenkin on suhteellinen käsite, mutta kyllä tuokin leffoissa laittaa lahkeet lepattamaan :)
 
Itse suotaisin FBQ2496:lla tai DCX2496:lla, käyrästä saa suoremman kuin Anti Modella. DCX:llä voi muistiin tallentaa erikeseen musiikkitunauksen ja elokuvatunauksen jne.

edit. Pappis, mulla on sitten myynnissä (ks. signature) yksi 12-tuumainen XXLS -subi, kotelo n. 75 litraa, viritys n. 20,7 hertsiä eli melko lähellä ML:n kuvailemaa subia. Ei tietenkään auta rakennusvimmaan :)
 
Legis sanoi:
Itse suotaisin FBQ2496:lla tai DCX2496:lla, käyrästä saa suoremman kuin Anti Modella. DCX:llä voi muistiin tallentaa erikeseen musiikkitunauksen ja elokuvatunauksen jne.

edit. Pappis, mulla on sitten myynnissä (ks. signature) yksi 12-tuumainen XXLS -subi, kotelo n. 75 litraa, viritys 21 hertsiä eli melko lähellä ML:n kuvailemaa subia. Ei tietenkään auta rakennusvimmaan :)

Jep. Juuri olin postaamassa, että taitaapi legikseltä löytyä juuri passeli subi hakemaasi tarkoitukseen. Varmasti pelaa ok tuossakin kotelossa, leffakäyttöön toki saisi olla suurempikin (100L tai ylikin).

Legis voisi tuosta omastaan kertoilla toki kokemuksia, kun ainakin omasta mielestäni on todella hyvä elementti hintaisekseen. Tällä hetkellä oma subbari kustantanut 210€ uusilla osilla :) Mikä on mielestäni aivan naurettava halpa hinta suhteessa tuohon suorituskykyyn.
 
Kyllähän XXLS:t ovat hyviä elementtejä, varsinkin kun pysytään kohtuullisissa kartion liikepoikkeamissa niin ääni on oikein putipuhtoinen. Itsellä nälkä kasvoi syödessä, ja uusia dipoli-subeja suunniteltaessa kävi melko nopeasti selväksi, että kukkaro ei kestä XXLS:llä kartiopinta-alan kasvatusta (siihen yhteiskokoon ja displacementtiin mitä tavoittelin), joten oli siirryttävä toisiin elementteihin. Pidän kyllä XXLS:stä paljon, niitä myös käytetään varsin kalliissa subbareissa kuten Geneleckin subeissa ja joissain hi-end subeissa, jotka maksavat maltaita. Siis XXLS:iä monen tuhannen euron subbareissa?! Toki. :)
 
Legis sanoi:
Kyllähän XXLS:t ovat hyviä elementtejä, varsinkin kun pysytään kohtuullisissa kartion liikepoikkeamissa niin ääni on oikein putipuhtoinen. Itsellä nälkä kasvoi syödessä, ja uusia dipoli-subeja suunniteltaessa kävi melko nopeasti selväksi, että kukkaro ei kestä XXLS:llä kartiopinta-alan kasvatusta (siihen yhteiskokoon ja displacementtiin mitä tavoittelin), joten oli siirryttävä toisiin elementteihin. Pidän kyllä XXLS:stä paljon, niitä myös käytetään varsin kalliissa subbareissa kuten Geneleckin subeissa ja joissain hi-end subeissa, jotka maksavat maltaita. Siis XXLS:iä monen tuhannen euron subbareissa?! Toki. :)

Olen tuota sinun projektiasi mielenkiinnolla seurannutkin. Millä kriteereillä tuota aloit rakentamaan, kun aiemmin sinulla oli 2 kpl noita XXLS subeja? Kuitenkin uskoisi noista lähtevän aika hyvin painetta puhtaasti, jo matalillekkin taajuuksille? Miten nuo dipolit suoriutuvat tuolla 20-40Hz maaston taajuuksilla vrt aiemmat subit? Eli haitko enemmän noita musiikille kuin leffoille? Tottahan se on että tuolla kalvopinta-alalla ja hyvillä päätteillä saadaan jo aika kovia voimakkuuksia puhtaasti tietyillä taajuuksilla. Itse päädyin tuollaiseen yleispätevään ratkaisuun omassa kämpässäni, ja en kyllä ole katunut vaikkei tuokaan mikään mörssäri ole :) BTW offtopic mutta Pendulumin uusi Immersion albumi, ja varsinkin sen Set me on fire biisi saa väkisin suupielet maikeaan hymyyn.. Aivan sairaasti rokkaava biisi, ja pendulumin musa kunnon vermeillä aiheuttaa väkisin volumenupin kääntöä kovemmalle :D
 
ML sanoi:
Olen tuota sinun projektiasi mielenkiinnolla seurannutkin. Millä kriteereillä tuota aloit rakentamaan, kun aiemmin sinulla oli 2 kpl noita XXLS subeja? Kuitenkin uskoisi noista lähtevän aika hyvin painetta puhtaasti, jo matalillekkin taajuuksille? Miten nuo dipolit suoriutuvat tuolla 20-40Hz maaston taajuuksilla vrt aiemmat subit? Eli haitko enemmän noita musiikille kuin leffoille? Tottahan se on että tuolla kalvopinta-alalla ja hyvillä päätteillä saadaan jo aika kovia voimakkuuksia puhtaasti tietyillä taajuuksilla. Itse päädyin tuollaiseen yleispätevään ratkaisuun omassa kämpässäni, ja en kyllä ole katunut vaikkei tuokaan mikään mörssäri ole :) BTW offtopic mutta Pendulumin uusi Immersion albumi, ja varsinkin sen Set me on fire biisi saa väkisin suupielet maikeaan hymyyn.. Aivan sairaasti rokkaava biisi, ja pendulumin musa kunnon vermeillä aiheuttaa väkisin volumenupin kääntöä kovemmalle :D

Kriteerinä oli suuremmat äänenpainevarat koko äänikaistalla, kuunteluvoimakkuuksilla äärimmäisen pieni särö, linjalähdemäisyys, suuren kartiopinta-alan tuoma realistisuus ja yleispätevyys sekä elokuvilla että musiikilla.

Simulaattoreiden mukaan tuon u-bafflen kokoinen h-baffle olisi antanut n. 2dB enemmän maks painetta vapaakentässä kuin kaksi monopoli XXLS:ää. Samankokoisen U-bafflen, jonka siis rakensin, tulisi olla n. 4-6 debbiä herkempi kuin h-bafflen, eli ero kasvaa 20 hertsillä 6-8 desibeliin xmaxin rajoissa. Lisäksi XXLS ei toista putipuhtoisesti arviolta kuin 8 milliä 12,5 millin xmaxistaan (olen tutkaillut kaikki Plazan testien XLS ja XXLS sovellukset ja päätellyt niistä), PD186:ien taas epäilen soittelevan koko xmaxinsa puhtaasti (PD speksannut 10,5 milliä, yleensä noi ilmoitetaan mitatun suoriutumisen perusteella), eli säröttömien/käyttökelpoisten äänenpainevarojen erotukset ovat mutulla em. lukuja suuremmat. Jos XXLS:ien xmax rajoitetaan 8 milliin, niin ero on simulaattorin mukaan 11 dB.

20 hertsistä ylöspäin mentäessä maks. äänenpaineiden erotus kasvaa, 40 hertsin mahanvääntämistaajuuksilla painetta pitäisi irrota noin 17-19 desibeliä enemmän (jos XXLS xmax limitoitu 8 milliin, niin 21-23db). 10 desibeliä tuplaa äänenpaineen, 20 desibeliä kymmenkertaistaa sen. Foobaarissa voi testata tuota 10dB:n eroa, sillä volumeslideri on dB-koodattu, slideri puolessa välissä on -10dB siitä kun slideri on tapissa.

Tuo on muuten hyvä biisi minkä mainitsit, dubilla on mukava välillä paineistaa huonetta kunnolla :)
 
Legis sanoi:
Kriteerinä oli suuremmat äänenpainevarat koko äänikaistalla, kuunteluvoimakkuuksilla äärimmäisen pieni särö, linjalähdemäisyys, suuren kartiopinta-alan tuoma realistisuus ja yleispätevyys sekä elokuvilla että musiikilla.

Simulaattoreiden mukaan tuon u-bafflen kokoinen h-baffle olisi antanut n. 2dB enemmän maks painetta vapaakentässä kuin kaksi monopoli XXLS:ää. Samankokoisen U-bafflen, jonka siis rakensin, tulisi olla n. 4-6 debbiä herkempi kuin h-bafflen, eli ero kasvaa 20 hertsillä 6-8 desibeliin xmaxin rajoissa. Lisäksi XXLS ei toista putipuhtoisesti arviolta kuin 8 milliä 12,5 millin xmaxistaan (olen tutkaillut kaikki Plazan testien XLS ja XXLS sovellukset ja päätellyt niistä), PD186:ien taas epäilen soittelevan koko xmaxinsa puhtaasti (PD speksannut 10,5 milliä, yleensä noi ilmoitetaan mitatun suoriutumisen perusteella), eli säröttömien/käyttökelpoisten äänenpainevarojen erotukset ovat mutulla em. lukuja suuremmat. Jos XXLS:ien xmax rajoitetaan 8 milliin, niin ero on simulaattorin mukaan 11 dB.

20 hertsistä ylöspäin mentäessä maks. äänenpaineiden erotus kasvaa, 40 hertsin mahanvääntämistaajuuksilla painetta pitäisi irrota noin 17-19 desibeliä enemmän (jos XXLS xmax limitoitu 8 milliin, niin 21-23db). 10 desibeliä tuplaa äänenpaineen, 20 desibeliä kymmenkertaistaa sen. Foobaarissa voi testata tuota 10dB:n eroa, sillä volumeslideri on dB-koodattu, slideri puolessa välissä on -10dB siitä kun slideri on tapissa.

Tuo on muuten hyvä biisi minkä mainitsit, dubilla on mukava välillä paineistaa huonetta kunnolla :)

Kyllähän tuossa on ihan asiaa. Näkee sitten käytännössä kuinka suureksi ne kasvavat jne, mutta jos kaikki menee kohdalleen niin varmasti makea combo tuosta tulee :) Itse olen sitä ihmetellyt miksei Peerless ole koskaan tehnyt juuri 12" suurempia elementtejä, vaikka selkeästi heillä homma toimii ja kysyntää varmasti olisi. Resolutionia tietenkin saa 15" versiona, muttei tuota voi mielestäni verrata Peerlessin parhaisiin elementteihin.

Jossain vaiheessa kunhan tilat antaa myöten jne ja omaa teatteria pääsee rakentamaan tulee subeiksi varmasti niin järeät ratkaisut ettei jää jälkikäteen harmittamaan.. Liikkeelle lähdetään 2x 15" subit min, ja siitä ylöspäin sitten.. Eri tila sitten ehkä musiikille, ja sinne eri tavoitteet sitten..
 
Paineet riippuvat täysin siitä kuinka suuri kartio on, ja kuinka paljon elementti kykenee liikahtamaan yhteen suuntaan lineaarisesti. Tuossa U framessa jäädään 20 hertsillä 10-12dB niistä maksimipaineista, joita vastaavat subit täysin tiiviissä suljetuissa koteloissa pystyisivät tuottamaan. Varsin koviin lukuihin nuo kahdeksan kykenevät jo u-framessakin.

Mulla on varaventtiilinä näissä subeissa myös aina se, että voin tehdä koska tahansa niistä 0,707 qtc:n suljetut boksit (laittamalla vain takaseinän ja tuentaa), jolloin äänenpainereservejä vapautuu käyttöön matalilla tuo 10-12dB. Maks. paineet kahdeksalla PD186:llä (kun 0,92 neliömetriä kartiota heilahtaa 10,5 milliä yhteen suuntaan) suljettuna täysavaruudessa ovat 20 hertsillä 114dB, huoneessa lattia jokainen (lähi)seinä tuo kukin 6 debbiä lisää + huonekorostuma, eli 130 debbiä menee rikki, joka on jäävuoren huippu vasta, ylemmillä bassoilla saa tärykalvot poksahtamaan aika helposti. :)

Vertailun vuoksi mainittakoon, että kaksi kappaletta 21-tuumaisia Malluja (= 0,31 neliömetriä kartiota ja 33 milliä liikepoikkeamaa, ottamatta kantaa kuinka puhtaasti tuo koko liike menee) antavat simulaation mukaan desibelilleen saman verran painetta. Neljällä mallulla tulos kasvaa 6dB ja kahdeksalla mallulla toiset kuusi. Näin ne desibelit kasvavat, fysiikan lakien mukaan. Kovat paineet vaativat aina paljon kartiota ja xmaxia = iskutilavuutta. :)

Koko on muuten selvillä jo, line array threadiin postasin kuvan, posti #717, sivu 36. :)
 
Simuloin noita paineita WinISD:llä.

Keltainen on 2x XXLS:ää 150 litraisessa kotelossa @ 21Hz eli entiset subit.
Sininen 8x PD186 711l suljetussa eli jos tekisin kaikista neljästä 2x PD186-u-framesta suljetut kotelot.
Harmaa 8x PD186 711l refleksissä @ 20Hz.

Paineita rajoittaa XXLS:llä 12,5 millin Xmax ja 300w tehonkesto per elementti. PD186:lla paineita rajoittaa 9 millin xmax ja 600w tehonkesto per elementti.

Voihan tuo tuntua vähän naurettavalta miten paljon iskutilavuutta pitää lisätä, jotta saadaan 20 hertsiin painetta lisää :).

PD186:lla tuo käyrä laskee siksi koska tehonkesto on suurehko suhteessa xmaxiin, eli xmax rajoittaa paineita suljettuna 55Hz alkaen. Refleksissä PD:itä voi ajaa täydellä teholla 35-17Hz välillä, koska refleksisyys hillitsee elementin liikettä, tästä syystä myös painetta irtoaa enemmän. Elementin liikerata on refleksikotelon viritystaajuudella ja sen ympäristössä pienimmillään.



edit. Suorituskyky selviää lopulta toki vasta käytännössä, hyvin sitä voi arvioida kuitenkin simuamalla. :)
 
Onhan nuo aika hemmetin kovia subeja, taitaa olla joku 6k dollaria kipale. Mulla on tavoitteena, että huoneessa ei pysty enää olemaan kuulosuojaimista huolimatta fyysisen pahoinvoinnin takia kun kartiot pomppivat tuon verran. Sillon on tarpeeks headroomia. ;)

TC sounds tekee myös erittäin hyviä elementtejä, eivät ole halpoja nekään. TC:t ovat todistetusti erittäin vähäsäröisiä, JL audion mittauksia ei ole osunut silmään.
 
Katohan, enpä ollut plazaa lukenut "JL audio -silmällä".

Joo, ei hyvälle näytä mittaustuloksetkaan. Kyllä äänenpaineiden tavoittelussa on edelleen hyvä vaihtoehto ostaa halvempia lyhyempi-iskuisia elementtejä useampi kappale. Ei flexausvaralla tee mitään jos se ei soi puhtaasti. En usko Mallujenkaan soittelevan puhtaasti viimeisiä millejä liikevarastaan (luvattiin BL:n pysyvän kuinka muuttumattomana tahansa), mutta enpä ole niistäkään nähnyt mittauksia.
 
Mulle hyvä subbari on yhtä kuin pinta-ala + teho + herkkyys. Kun nämä asiat on kunnossa ja elementti vielä sopii järkevän kokoseen lootaan, saa alapäätä equttamalla hyvinkin painetta aikaiseksi. LT-kytkentä ja suljettu boksi lienee ainoa vaihtoehto jos kotelon tekee kunnolla ja haluaa sitä vielä siirrellä muuten kujin trukilla.

-A
 
Back
Ylös