Näyttää siltä, että suurin osa uusista levysoittimista on hihnavetosia. Suoravetoa käytetään lähinnä DJ-soittimissa, koska moottorin voima riittää nopeisiin lähtöihin sekä kiihdytyksiin skrätstessä. Suoravetoa hifi-puolella esiintynee pääosin Japanilaisissa soittimissa. Välipyörävetoa ei nykysissä soittimissa liene pahemmin käytössä.
Välipyörävedosta ei taida syntyä keskustelua, koska sen suurimmat ongelmat ovat jyrinä ja kulumisen aikaansaama huojunta.
Hihna- ja suoravedosta on itselläni omat käsitykseni, mutta kiinnostaisi kuulla muiden mielipiteitä ja perusteluja kummankin leirin suunnalta.
Nyt sitten omat uskomukseni
Huom. missään tapauksessa ei ole tarkoitus provosoida tai aikaansaadaa vastakkainasettelua, vaan itseäni kiinnostaa vetotapojen toteutukset, edut ja haitat ja omat kokemukset rajoittuvat -70 luvun ensimmäistä Dualiani lukuunottamatta suoravetovehkeisiin.
Olen tutkaillut useammankin valmistajan hihnavetoisia soittimia ja peilannut niiden rakannetta sekä ominaisuuksia suoravetoisiin soittimiin. Useimmissa hihnapeleissä on kelluva apurunko tai vähintään moottori on joustavasti ripustettu runkoon, ettei sen värinä välity lautaseen/varteen. Myös levylautaset ovat varsinkin huippusoittimissa painavia, jotta inertialla pystyttäisiin minimoimaan huojunta ja värähtely, joka tulee moottorin vedosta. Onko niin, että hihnavetoisen moottori pyörii "nykien" eli aina kun moottorin ankkuri vaihtaa hiiliharjoja, tapahtuu pieni hidastus > kiihdytys ja tätä tasataan massalla sekä "joustavalla" hihnalla, joka toimii "iskunvaimentimena". Harjattomia moottoreita en tunne niin tarkasti, että osaisin analysoida niiden toimintaa vetotilanteessa.
Suoravetolaitteiden speksejä tutkiessani huomasin niissä huojunnan ja värinän olevan keskimäärin pienempää kuin hihnavetoisilla. Rakenne on myös toisenlainen. Suuri jousitettu massa, eli raskas runko + levylautanen yhtenä pakettina jousitettujen tassujen päällä, eikä apurunkoja.
Miksi hihnaveto on suosittua? Onko syynä valmistuskustannukset, suunnittelu vai joku muu? Laatusoittimet eivät kuitenkaan ole halpoja. Entry-malleihin ei ymmärrettävistä syistä pistetä suoravetoa, koska moottorin hinta lienee rajoittava tekijä, joten niissä hihna on perusteltu valinta. Mikä on "se juttu" hihnavetoisessa?
Muutkin materiaali-/toteutusvalinnat alkoivat kiinnostaa tässä raapusteltaessa:
Mielenkiintoista oli havaita myös uusien soitinten levylautasten materiaalikirjo - alumiinia, MDF:ää, akryyliä, keramiikkaa....
Myös rungoissa oli MDF:ää. Molemmissa omissa on painevalettu metallirunko ja puu-/alumiinipinta pääsääntöisesti ulkonäön takia.
Äänivarsissa alumiinia, komposiittimuovia, hiilikuitua ja titaania.
Välipyörävedosta ei taida syntyä keskustelua, koska sen suurimmat ongelmat ovat jyrinä ja kulumisen aikaansaama huojunta.
Hihna- ja suoravedosta on itselläni omat käsitykseni, mutta kiinnostaisi kuulla muiden mielipiteitä ja perusteluja kummankin leirin suunnalta.
Nyt sitten omat uskomukseni
Huom. missään tapauksessa ei ole tarkoitus provosoida tai aikaansaadaa vastakkainasettelua, vaan itseäni kiinnostaa vetotapojen toteutukset, edut ja haitat ja omat kokemukset rajoittuvat -70 luvun ensimmäistä Dualiani lukuunottamatta suoravetovehkeisiin.
Olen tutkaillut useammankin valmistajan hihnavetoisia soittimia ja peilannut niiden rakannetta sekä ominaisuuksia suoravetoisiin soittimiin. Useimmissa hihnapeleissä on kelluva apurunko tai vähintään moottori on joustavasti ripustettu runkoon, ettei sen värinä välity lautaseen/varteen. Myös levylautaset ovat varsinkin huippusoittimissa painavia, jotta inertialla pystyttäisiin minimoimaan huojunta ja värähtely, joka tulee moottorin vedosta. Onko niin, että hihnavetoisen moottori pyörii "nykien" eli aina kun moottorin ankkuri vaihtaa hiiliharjoja, tapahtuu pieni hidastus > kiihdytys ja tätä tasataan massalla sekä "joustavalla" hihnalla, joka toimii "iskunvaimentimena". Harjattomia moottoreita en tunne niin tarkasti, että osaisin analysoida niiden toimintaa vetotilanteessa.
Suoravetolaitteiden speksejä tutkiessani huomasin niissä huojunnan ja värinän olevan keskimäärin pienempää kuin hihnavetoisilla. Rakenne on myös toisenlainen. Suuri jousitettu massa, eli raskas runko + levylautanen yhtenä pakettina jousitettujen tassujen päällä, eikä apurunkoja.
Miksi hihnaveto on suosittua? Onko syynä valmistuskustannukset, suunnittelu vai joku muu? Laatusoittimet eivät kuitenkaan ole halpoja. Entry-malleihin ei ymmärrettävistä syistä pistetä suoravetoa, koska moottorin hinta lienee rajoittava tekijä, joten niissä hihna on perusteltu valinta. Mikä on "se juttu" hihnavetoisessa?
Muutkin materiaali-/toteutusvalinnat alkoivat kiinnostaa tässä raapusteltaessa:
Mielenkiintoista oli havaita myös uusien soitinten levylautasten materiaalikirjo - alumiinia, MDF:ää, akryyliä, keramiikkaa....
Myös rungoissa oli MDF:ää. Molemmissa omissa on painevalettu metallirunko ja puu-/alumiinipinta pääsääntöisesti ulkonäön takia.
Äänivarsissa alumiinia, komposiittimuovia, hiilikuitua ja titaania.