Suomalaista menestystä

Toisinkuulija

Kaupallinen toimija
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
1 490
Erinomaisen lämmittävää lukea suomalaisen muusikon hienosta menestyksestä!

HS kulttuurisivulla C4 tänään:


Soolosellisti Timo-Veikko Valve (24) on valittu maailman ehkä parhaaseen jousiorkesteriin
ACO (Australian Chamber Orchestra):aan pari vuotta sitten sähköpostilla lähetetyllä
koesoittokutsulla. Koesoitossa tosin ei ollut näkynyt ketään muita soittajia..

Muutaman kuukauden soiton jälkeen orkesterissa Timo-Veikolle tuli ilmoitus, että
tuntematon lahjoittaja haluaa ostaa hänen käyttöönsä sellon. Valinta oli vapaa.
Mies meni Lontooseen valitsemaan soittimia ja löysi 1729 valmistetun
Giuseppe Guarnieri filius Andrea -sellon.

Nuorella miehellä on todella ottanut ura tuulta ja onnen kantamoiset
ovat seuranneet etenemistä. :)

Soittaa Jousia Ensemblen kanssa Olaus Petrin kirkossa Etu-Töölössä
ollessaan lomilla Suomessa. No, jos se tänään oli (?), niin ohi meni.
Kannattaa tsekata tilanne vielä..
 
Loistavaa. Loistavaa. Mitäpä muuta tuohon voisi tuumata. :D :D :D

t. jjahifi

PS. Pitääpä kaivaa Hesari käsiinsä... :p
 
Suomalainen musiikkiosaaminen on maailman huippua. Miksi? No siksi, että meillä on esikoulutasoisesta perusopetuksesta lähtien satsattu systemaattisesti koko oppilaitosketjuun, huippuopetusta unohtamatta. Ja tämä koko ketju on käytännössä ilmainen opiskelijan suunnasta katsottuna. Suomessa ei ole kalliita eliittioppilaitoksia, jotka imisivät huippuopettajat pois julkiselta puolelta. Näin kaikki muusikonalut pääsevät varallisuudesta riippumatta huipputason oppiin. Ja myöhemmin kansa saa nauttia (verorahojen avustuksella kypsytettyjä) musikaalisten geenien tuottamia hienoja hedelmiä.
 
LaJazz sanoi:
Suomalainen musiikkiosaaminen on maailman huippua. Miksi? No siksi, että meillä on esikoulutasoisesta perusopetuksesta lähtien satsattu systemaattisesti koko oppilaitosketjuun, huippuopetusta unohtamatta. Ja tämä koko ketju on käytännössä ilmainen opiskelijan suunnasta katsottuna. Suomessa ei ole kalliita eliittioppilaitoksia, jotka imisivät huippuopettajat pois julkiselta puolelta. Näin kaikki muusikonalut pääsevät varallisuudesta riippumatta huipputason oppiin. Ja myöhemmin kansa saa nauttia (verorahojen avustuksella kypsytettyjä) musikaalisten geenien tuottamia hienoja hedelmiä.

Tuo kaikki on totta, mutta kolikon kääntöpuolena pitää mainita Suomalaisen musiikki opetuksen taso peruskoulusta lähtien. Suomessa pn omaksuttu saksalais tyyppinen suorittamiseen ja tehokkuuteen perustuva musiikin opetus jo pienille lapsille, mikä on omiaan latistamaan musiikin tekemisen ilo. Haetaan akanoiden seasta jyviä, mikä on sinänsä harmi, sillä musisointi itsessään erittäin palkitsevaa ja terapeuttista puuhaa.
 
shellraiser sanoi:
Tuo kaikki on totta, mutta kolikon kääntöpuolena pitää mainita Suomalaisen musiikki opetuksen taso peruskoulusta lähtien. Suomessa pn omaksuttu saksalais tyyppinen suorittamiseen ja tehokkuuteen perustuva musiikin opetus jo pienille lapsille, mikä on omiaan latistamaan musiikin tekemisen ilo. Haetaan akanoiden seasta jyviä, mikä on sinänsä harmi, sillä musisointi itsessään erittäin palkitsevaa ja terapeuttista puuhaa.

Vastavoimana tähän esim Steinerkoulujen musiikin-ja muiden taideaineiden opetus. Pienestä pitäen ja soiton yms iloa korostaen, kaikki osaavat.
 
Valitettavasti musiikin opiskelu on myös kovaa työtä. Kun koulutetaan todellisia huippuja aloittaen alle kouluikäisistä lapsista, on siitä välillä leikki kaukana. Jos järjestelmässä ei ole valmiutta käsitellä huippuyksilöitä, ei sellaisia myöskään synny. Pitäisin Suomen järjestelmää kuitenkin aika monipuolisena, tarjolla on niin harrastajatason koulutusta kuin ammattiin tähtäävää. Ja osataan sitä muuallakin, esimerkkinä Venezuelan El Sistema.

Mainittakoon vielä että Suomesta on tullut hämmästyttävän monta suuren uran tehnyttä kapellimestaria tai laulajaa, mutta hämmästyttävän vähän samantasoisia instrumentalisteja. Huippuorkestereihin päästään satunnaisesti, mutta soolouraan ei riitä rahkeet. Rautainen ammattitaito, mutta samalla jonkilainen persoonattomuus tuntuu täällä olevan hyve. Sellainen ei oikein myy maailmalla.
 
kre sanoi:
Suomesta on tullut hämmästyttävän monta suuren uran tehnyttä kapellimestaria

Tästä ei voine väheksyä Sibelius-Akatemian orkesterinjohdon opettajan Jorma Panulan merkitystä.
 
kre sanoi:
Rautainen ammattitaito, mutta samalla jonkilainen persoonattomuus tuntuu täällä olevan hyve. Sellainen ei oikein myy maailmalla.
Kyllähän entinen viuluviikari Linda Lampenius on Persoona ja myynyt kovasti kaikenlaista :D
Astetta vakavammin: taitaa väärä vaatimattomuus olla sisäänrakennettuna tämän kansan päissä. Tähdeksi jos pyrkii, pitäisi olla sopivasti ja avoimesti leuhka itsestään, liidellä vähintään metrin korkeudella. Ja tehdä hommia enemmän kuin kukaan muu. Täällä ollaan hyviä ampumaan alas sellaiset liitelijät ja palauttamaan liika itsevarmuus takaisin harmaaseen ruotuun. Suomalaiset pelkäävät omia virheitään ja muiden kommentteja niin paljon, että virheiden pelossa moni sisäisesti suuri jää ulkoisesti pieneksi. Hoidetaan vain oma posti ja pidetään turpa kiinni.
Toisaalta suurten luovien yksilöiden historia kulttuurissamme on yleisestikin yksiviivainen, onnettomia ihmissuhteita, viinan kans läträämistä, tuskaa ja ahistusta. Saarikosket, heimohaitot, aleksiskivet sun muut. Mennytten vuosikymmenten esimerkki ei innosta. Jonkun pitäisi kulkea edellä, säkenöidä ja onnistua, musiikki tarvitsee omia kiirakorpia.
 
Back
Ylös