Suomalaiset kaiuttimet / hifituotteet

Puukorvaisuuden lisäksi vielä puusilmäkin :D
No samassa veneessä ollaan.
 
punssi sanoi:
Puukorvaisuuden lisäksi vielä puusilmäkin :D
No samassa veneessä ollaan.

Mut ei mikään Pinokkio-puunenä. Tuo haiskahti jo vinoilulta :D

Asiaan, eikö kellään ole Crevassea ??? Messukokemuksia parin vuoden takaa?
 
sepi_1 sanoi:
Make, eipä hötkyillä :D Pitäiskö kysyy yv:llä onko ne asiakkaan vai vaihdossa tulleet ja mitä saan vanhoista?
Kärvisteles vaan rauhassa ja mieti sopivaa "aloitusta" ratapihankadun suuntaan :D Tuskin samaan pääset hyvitystarjoukseen kuis luottomiehen kanssa hämeessä. Jotes odottelen M/O/V-palstalle pikaista myynti-ilmoitusta täkyineen.. tollanen 3500 erkkiä vois olla hyvä lähtö ja vaihdossa voisit ottaa vaiks 12/1.kutoset.. voisit laittaa tiatterikäyttöön kymppien tilalle, ne voisit myydä sopuhintaan kummipojalle eikä sun tarttis maksaa sen ens vuoden jäsenmaksua >:D Mä voin ottaa myyvän kuvan niistä "trueribboneistas" sitte 10 % provikalla :D
 
rajani sanoi:
Ne sun pienimmät oli hyvät hintaisekseen varsinkin kun teit customoinnin asiakkaan toiveiden mukaan ja laskit hintaa koska elementeillä oli jo ikää, mutta nyt etsin vähän toisenlaista ääntä. Kaveri on ollut tyytyväinen niihin.

Tarkoitukseni ei ollut viitata yhteenkään omaan tekeleeseen. Ja vaikka olisikin ollut, niin juuri nuo mallit eivät olisi yltäneet pistesijoille. Rima on kuitenkin ollut melko maassa noita suunniteltaessa, koska käyttötarkoitus oli HT takakajari. Olen kuitenkin iloinen että ajavat hyvin asiansa alkuperäistä tarkoitustaan haasteellisemmassa tehtävässä.
 
rajani sanoi:
Tykkäsin itekin messuilla pikkuisista Penaudioista, mutta siinä on taas sen oheislaitteiston valitsemisen vaikeus.

Ei ole kyllä yhtään vaikeaa. Almarro A318B toimii niin hyvin, että kertaakaan en ole parempaa toivonutkaan kun sen Mitrolla kuulen.
 
sepi_1 sanoi:
Tuo haiskahti jo vinoilulta :D
Paitsi ettei ollut. :)
Työkaveri muuten väitti että ilman näitä okulaarejani en erottaisi karvalankamattoa p*llusta.Väitti niin sokeaksi.Se on kyllä totta että sokeain kirjoissa sitä melkein kulkee mut on mulla sentään vielä hajuaisti. :D
 
Nuot Crevasset on kyllä komiat. Tuosta nauhasta tulee etäisesti mieleen ihmishaitarin rako. Kuullut en ole kuin messuilla joskus, silloin kuulostivat muistini mukaan hieman samanoloisilta kuin Revolutionit. Eli siis messujen kärkikastia sillä kertaa, onnistuivat häviämään musiikin tieltä. Jyrkkää juueitä en noista sano.

Kotimaisista kaiuttimista Gradientin tuotokset ovat olleet eniten mieleeni. Amphionit ovat tavanneet soimaan jollain tapaa epäyhtenäisesti. Sama vaivasi lievänä myös tänä vuonna messuilla esiteltyjä uutukaisia Prio 620 ja Krypton2. Aurelia Graphica kuulosti taasen ihan lupaavalta, mutten senkään kohdalla sano mitään ennen tarkempia selvityksiä.
 
Ensimmäisenä keskustelun otsikosta tuli mieleen juurikin crevasset muutama vuosi sitten messuilla kuultuna.

Gradientin tuotokset ovat yleensä olleet mieleeni. Muista kotimaisista kaiuttimista ei sitten heti hyviä juttuja tulekaan mieleen.
 
alspe sanoi:
Ei ole kyllä yhtään vaikeaa. Almarro A318B toimii niin hyvin, että kertaakaan en ole parempaa toivonutkaan kun sen Mitrolla kuulen.

Krellin jälkeen Almarron äänikuvallinen puoli voi olla pikkuinen pettymys :D
 
Luepa Sepi Hifilehden numero 11/2006. Sivulta 64 lähtee.

+ Läsnä oleva, ehjä ja elävä ääni
+ Veistoksellinen muoto

- Bassotoistossa napakkuusvajetta
 
punssi sanoi:
Paitsi ettei ollut. :)
Työkaveri muuten väitti että ilman näitä okulaarejani en erottaisi karvalankamattoa p*llusta.Väitti niin sokeaksi.Se on kyllä totta että sokeain kirjoissa sitä melkein kulkee mut on mulla sentään vielä hajuaisti. :D

Pääasia että löydät sentään jollain aistilla vielä perille :D Kannattaa myös alkaa harrastamaan posliinikissoja jos meinaa mattoihin sekaantua ;)

Crevassesta ei taida olla kellään mitään isompaa kitinää?

Ps. No lehdessä nuo on olleet jo 2 kertaa. Dipolin "hyveitä" selvästi ;)
 
Crevasse on kyllä hieno, uskalias ja erilainen tuote. En ole kylläkään noita livenä tainnut ikinä nähdä.
 
Tietääkö joku onko yksikään suomalainen kaiutin suunniteltu pelkästään kuuntelemalla ilman mittauksia?
 
Ei tuollaista ainakaan taida kukaan mainostaa. Minun mielestäni tuollainen suunnittelu onkin vähän typerää. Useimmiten mittaukset kuitenkin tukevat kuultua ja kuultu tukee mittauksia. Se onkin sitten eri asia tasapainotella tuon mittailun ja kuuntelun välillä ja saada toimiva lopputulos. Ja vielä niin että soosi on myös kaupallisesti toimiva - valmistajille hifin tekeminen on kuitenkin liiketoimintaa.
 
Nyt kyllä joudun komppaamaan SaLea. Mittaaminen ja simulointi ovat arvokkaita suunnittelun apuvälineitä. Jos mittaukset ovat kunnossa, tietää, ettei ainakaan ihan metsässä voi olla. Ja jos tuote silti kuulostaa skeidalta, on se arvoton. En sitten noista kaiutinmittauksista ymmärrä hevon häntää sen enempää kuin mitä fysiikan perustuntemus nyt antaa periksi, kun olen lähinnä elektroniikkamies. Elektroniikan puolella mittaillaan periaatteessa kyllä paljon samojakin asioita.

Kumpaakaan työkalua, mittauksia tahi kuuntelua ei mielestäni pidä sivuuttaa. Mittauksista saa lähtökohtaista informaatiota ja kuuntelu kertoo sitten loput.
 
Olisikohan tässä nyt kuitenkin kysymyksessä ajatus siitä, että ruoho on vihreämpää aidan tuolla puolella?

Jos nyt jätetään laskuista ulkopuolelle nämä "hinnalla ei väliä"-tuotteet, niin kyllähän suomalainen kaiutintuotanto on loppujen lopuksi aika hienoa. Meillä on (aakkosissa) Amphion, Aurelia, Crevasse, Genelec, Gradient, Pen Audio, Profeel- ties mitä valmistajia - kaikki verraten hyviä. Jopa vanha pakettikaiutinvalmistaja, OR yrittää saada ääntänsä kuuluville varsin laadukkailla tuotteilla (pyydän anteeksi, jos unohdin mainita jonkun merkin).

Erään kotimaisen valmistajan motto meni jotenkin näin: "Pienessä maassa kaiutinvalmistajan ei kannata valmistaa muuta kuin parasta" Uskoisin, että siihen nämä valmistajat pyrkivätkin. Hyvä on kuitenkin muistaa, että tuotteet, joista leipä (elinehto) saadaan, eivät voi olla kuluttajan kannalta hirveän hinnakkaita - sekä se fakta, että Suomessa valmistaminen on erittäin kallista. Lippulaivat on monelle valmistajalle uskottavuus-syystä elinehto, mutta tuotteina pelkästään ylimääräinen kustannus. Tähän kun lyödään päälle vielä se karu tosiasia, että Suomessa ei osata työstää puuta(!) eikä viimeistellä kilpailukykyisiä tuotteita sarjatuotantona, johtaa siihen, että ulkomarkkinoita on hyvin vaikea tavoittaa. Siispä elinehdoksi jää monille kotimarkkinat. Yritä siinä sitten pärjätä.

Nostan nöyrästi hattua ja kumarran kaikille niille valmistajille, jotka ovat valinneet tämän kivisen polun.

-128-
 
Littunatelkkari sanoi:
Tähän kun lyödään päälle vielä se karu tosiasia, että Suomessa ei osata työstää puuta(!) eikä viimeistellä kilpailukykyisiä tuotteita sarjatuotantona

Nyt mennään kyllä aika metsään. Suomen puusepänteollisuus on todella kovaa luokkaa, ja nimenomaan sarjatuotantoa täällä nykyään tehdä osataankin. Onneksi myös käsityöläisyys on edelleen arvossaan. Täällä osataan kyllä tehdä erittäin hyvää laatua sarjatuotantona ja maamme konekanta on tarvittavan nykyaikaista. Mutta kuten sanoitkin, on Suomessa valmistaminen erittäin kallista useisiin muihin maihin verrattuna ja näin ollen lopputuotteesta tulee suhteellisen kallis. Ja kun tätä tuotetta koitetaan viedä ulkomaille, hinta nousee entisestään ja saatetaan joutua taistelemaan samalla tuotteella jalansijasta korkeammassa hintaluokassa kuin kotimaassa. Tämä taas vaatisi yritykseltä kovaa markkinointia ulkomaille tai erittäin hyvän yhteistyökumppanin maahantuojaksi...

Yksi asia mitä olen muuten joskus ihmetellytkin on se, että harva Suomalainen valmistaja tekee itse koteloitaan, vaan lähes kaikki käyttävät alihankkijoita. Onhan tuo toki ymmärrettävissä, mutta kun valmistus tuotaisiin saman katon alle olisi se pitkällä tähtäimellä kannattavampaakin.

Nämä ovat vain omia mietteitäni. Vastaan saa, ja pitää, sanoa.


ps. Porissa maisteltu vettä väkevämpää? :D
 
Ai ai ai

Kun satuu nenuun...ollaan sitä nyt niin herkkä hipiäisiä,kun sattuu lipeemään hieman omaa ammattia...mutta antaa tulla vaan kun kysymys on ryöstö audioalan ammattilaisista.Juma hema ...se on totta.Ei Suomessa osata tehdä viimeistelyjä.Kyllä helvetissä puu saadaan kaatumaan,loistavilla uusilla kaato vempeleillä..ja nopeesti,mutta mitä sen jälkeen.
 
Anteeksi

Lipesin aiheesta.Sinulla Sale ei todennäköisesti ole minkään näköistä realiteettia laadusta,saati hinnoista.Puhutaan ensin laadusta. On vallan loistavaa ajatella nykyisessä Suomessa,että me voimme tehdä viimisen päälle puutyötä...ei ole varaa investoida viimeisimpään laatuun. Paras vimeistely puutyössä tulee valitettavasti Kiinasta..laatu.Sä et voi sille mitään,mutta kysyppä kaiutinvalmistajilta.Kannatan kotimaisuutta ehdottomasti,mutta oletteko te valmiita maksaman siittä. Kysykää Amphionlta,koska minun tietääkseni koteot tulee Suomesta
 
No kyllähän nuo puuntyöstöllisesti hienoimmat kaiuttimet tulevat muualta kuin Kiinasta. Marten, Sonus Faber, Avalon... Tietenkin jos haluaa tehdä paljon halvalla ja hyvillä katteilla, kannattaa teettää aasiassa. Sieltähän näitä tehtaita löytyy, joissa nälkäpalkalla väännetään suurina sarjoina halvempien kaiuttimien kotelot. Mutta laadun teettäminen myös siellä maksaa, vaikkakaan ei tietenkään siinä kuin Suomessa.

Ilmeisesti siellä suunnalla tiedetään myös Suomen puusepänteollisuudesta jotain mitä täällä ei. Harmi kyllä, en saanut juuri mitään selvää tuosta syväluotaavasta analyysista. Joten jospa kirjoittaisit jonkun kivan tiivistelmän sitten selvempänä hetkenä...

Pointtini:
1. Suomessa osataan tehdä laatua
2. Laadun tekeminen suomessa maksaa
 
Back
Ylös