Subwoofer(it) pieneen kotiteatterihuoneeseen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt kun olen selaillut nettiä KC62 kokemuksiin liittyen, niin joillakin forumeilla käyttäjät ovat kertoneet subbarin standby-tilasta, joka aktivoituu erityisesti LFE tilassa ja erityisesti leffoissa, jos välillä ollut hiljaisempaa subbaritaajuuksilla. Sitten kun action käynnistyy, niin KC62 heräilee auttamatta myöhässä osallistumaan äänen toistoon.

Esimerkiksi tämä vitja AVForumilla .

Teinpä "KEF KC62" haun myös tällä forumilla ja @Markku Levinson olit Heimo harrastaa vitjassa juuri kertonut että olet suht tyytyväinen tähän. Myös omassa vitjassasi olet maininnut subbarin pari kertaa. Onko sinulla ollut vastaavia ongelmia?

Varmasti olisit maininnut jos on ollut, mutta ajattelin subbarin hinnan huomioiden vähän varmistella että ei kai tuo lapsentauti siellä enää ole... Toisaalta en ole oikein onnistunut ymmärtämään onko tuo standby ongelma nimenomaan liittyen KEF:in langattomaan sovellukseen / käyttöön vai nimenomaan LFE liitäntään. Itse tarkoitus siis ajaa tätä LFE:lla Audysseyn läpi equtettuna.

muoks Kuuntelut tosiaan tekemättä, mutta huomaan nyt että SVS 3000 Microssa on kytkin jonka avulla subbari on koko ajan päällä ohittaen standby toiminnon. Hieman hirvittää jos KEFin tapauksessa tuon hintaluokan laite ei osaa pysyä päällä aina kun pitäisi...
Tähän yrittänyt nyt vähän tutustua lähinnä näppärän koon ja nätin ulkonäön vuoksi.
Tuohon standby ongelmaa oli Keffin palvelu antanut kuulemma ohjeeksi: Virta päälle, sitten kuusi kertaa subwooferin vaihteen säätöä 0 -180 astetta edestakaisin 5 sekunnin sisällä, subin pitäisi antaa äänimerkki 2 x piippaus ja virta on päällä tämän jälkeen jatkuvasti, ei mene stand by tilaan ja pitää tämän asetuksen sen jälkeen vaikka virrat katkeaisi.

Kokeileeko joku miten mahtaa toimia ?

Saksan kielellä:
Hier konnte mir der KEF-Support inzwischen helfen. Wenn man beim Subwoofer im angeschalteten Zustand, also nicht im Standby, den Phase-Schalter (0 - 180°) 6x schnell hin- und her schaltet innerhalb von 5 s, wird die Einschaltautomatik dauerhaft deaktiviert und der Subwoofer ist immer an, sobald der Netzschalter betätigt wird und geht nicht mehr in den Standby. Dies wird durch zwei Signaltöne beim schnellen Schalten auch dabei signalisiert. Das komplette Ausschalten der Einschaltautomatik merkt sich die Elektronik erfreulicherweise auch nach dem kompletten Ausschalten bzw. Trennung vom Netz.
Ich denke, dass ist auch für zukünftige Kunden hochinteressant und sollte beim Kauf direkt mitgeteilt werden, just for info. In der Betriebsanleitung und im Internet ist von dieser Möglichkeit nichts erwähnt!
 
Viimeksi muokattu:
Minulla oli heräilyongelmia ML Dynamo 1000W:n kanssa. Valmistajalta kysyttäessä vastaus oli, että laitetta ei nyt vain saa pysymään jatkuvasti päällä.

Ongelma poistui laittamalla RCA-haaroitin vahvistimen lähdön ja subbarin väliin (esim. https://www.clasohlson.com/fi/Haaroituskaapeli-RCA-Exibel/p/38-8096): ei tarvinnut enää ruuvata äänenvoimakkuutta ylös, jotta sai subbarin heräämään.

Säätämisestä on jo joitain vuosia, mutta saatoin myös nostaa lähtöpäästä eli vahvarilta subbarilähdön tasoa ja vastaavasti pudottaa subbarilta äänenvoimakkuutta. Tosin sittemmin vahvari on vaihtunut ja väliin tuli anti-mode, eikä ole mitään ongelmia.

Muistaakseni tämäkin ratkaisu löytyi täältä, mutta kuten sanottu, tuosta on jo kulunut hyvä tovi :unsure:
 
Lainataan ketjua, kun on vähän samantapaisia tarpeita. 5.1 kotiteatteri keski kokoisessa huoneessa.

Mikä elokuva subbari kannattaisi ostaa noin 1000€ budjetilla. Minulla on pitkään ollut XTZ Sub 10.17 Edge, mutta on alkanut mietityttämään parantuisiko soundi vaihtamalla. Elokuvien lisäksi tuolla kuunnellaan myös musiikkia. Subbarin koko pitäisi olla inhimillinen sillä tilaa ei ole paljoa.

Alustavasti katsellut SVS, REL, Klipsch, Yamaha, Dali, Arendal ja XTZ

Copilot mietti, että musiikki+elokuva käyttöön: SVS SB‑3000 ja elokuva painotteiseen käyttöön: Arendal 1961 1V tai REL HT‑1205 MKII
Muut vaihtoehdot ei ole selvä hyppäys ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Itseä kiinnostaa noista erityisesti REL HT-1205 MK2 ja Arendal 1961 1S, mutta en tiedä onko tuo merkittävä parannus nykyiseen XTZ:aan.
 
Tähän yrittänyt nyt vähän tutustua lähinnä näppärän koon ja nätin ulkonäön vuoksi.
Tuohon standby ongelmaa oli Keffin palvelu antanut kuulemma ohjeeksi: Virta päälle, sitten kuusi kertaa subwooferin vaihteen säätöä 0 -180 astetta edestakaisin 5 sekunnin sisällä, subin pitäisi antaa äänimerkki 2 x piippaus ja virta on päällä tämän jälkeen jatkuvasti, ei mene stand by tilaan ja pitää tämän asetuksen sen jälkeen vaikka virrat katkeaisi.

Kokeileeko joku miten mahtaa toimia ?

Saksan kielellä:
Hier konnte mir der KEF-Support inzwischen helfen. Wenn man beim Subwoofer im angeschalteten Zustand, also nicht im Standby, den Phase-Schalter (0 - 180°) 6x schnell hin- und her schaltet innerhalb von 5 s, wird die Einschaltautomatik dauerhaft deaktiviert und der Subwoofer ist immer an, sobald der Netzschalter betätigt wird und geht nicht mehr in den Standby. Dies wird durch zwei Signaltöne beim schnellen Schalten auch dabei signalisiert. Das komplette Ausschalten der Einschaltautomatik merkt sich die Elektronik erfreulicherweise auch nach dem kompletten Ausschalten bzw. Trennung vom Netz.
Ich denke, dass ist auch für zukünftige Kunden hochinteressant und sollte beim Kauf direkt mitgeteilt werden, just for info. In der Betriebsanleitung und im Internet ist von dieser Möglichkeit nichts erwähnt!
Itsellä 2 kuutiota, menee standby melko hiljaisilla tasoilla, joten ei ongelmaa.
Keffillä selvittävät sarjanumeron perusteella onko tuo ominaisuus olemassa, jos alkupään KC62 ostamassa.

Upon checking your serial number, your KC62 unit should already have a feature to enable/disable auto standby mode. Here's how you can distinguish its status.
Toggling the “Phase” switch 6 times within 5 seconds

• 2 short tones: Disable auto standby mode

• 1 long tone: Enable auto standby mode

Let us know if you need further assistance.

Regards,

KEF Support Team
 
Lainataan ketjua, kun on vähän samantapaisia tarpeita. 5.1 kotiteatteri keski kokoisessa huoneessa.

Mikä elokuva subbari kannattaisi ostaa noin 1000€ budjetilla. Minulla on pitkään ollut XTZ Sub 10.17 Edge, mutta on alkanut mietityttämään parantuisiko soundi vaihtamalla. Elokuvien lisäksi tuolla kuunnellaan myös musiikkia. Subbarin koko pitäisi olla inhimillinen sillä tilaa ei ole paljoa.

Alustavasti katsellut SVS, REL, Klipsch, Yamaha, Dali, Arendal ja XTZ

Copilot mietti, että musiikki+elokuva käyttöön: SVS SB‑3000 ja elokuva painotteiseen käyttöön: Arendal 1961 1V tai REL HT‑1205 MKII
Muut vaihtoehdot ei ole selvä hyppäys ylöspäin.

Kuten yllä mainittu, kotitesti kertoo miten toimii juuri sinun tilassa ja juuri sinun makuusi. Täällä tyytyväinen SVS-3000 Micro käyttäjä, ääni koekuuntelulle. Erinomaista vastinetta rahalle, niin äänellisesti kuin tyylillisesti.
 
Takaisin
Ylös