Tervehdys,
Liitteenä on AutoSoundin kalkulaattorilla laskettu bandpass-kotelo subwooferille. Otan mielellään kommentteja kun epäilen ettei tämä ole ihan oikein vielä laskettu.
Kuvaajassa hieman normal-koteloa pienempi viritystaajuus piirrettynä 35Hz (ohjelman vakiolla Normal valinnalla noin 38Hz). Onko haitallista jos virityksen laskee esim. 25Hz tai 30Hz (elementin resonanssi manuaalin mukaan 24,3Hz) ? Tarkoitus on luultavasti myös toteuttaa koteloiden tilavuudet "toisin päin" eli etukotelo olisi suurempi tilavuudeltaan, lasken tämän vaihtoehdon erikseen.
Suurin ihmetyksen aihe on että mikä kotelotilavuus syötetään refleksiputken pituuden laskuriin: pelkkä etukotelon tilavuus kuten nyt on arvattu vai yhteenlaskettu etu- ja takakotelon tilavuus ? Oletan että tässä etukotelo tarkoittaa elementin kartion puoleista refleksiputkella varustettua koteloa ja takakotelo suljetun kotelon puolta johon elementin upotus ja elementin johdotus jäävät.
Lisäksi mietityttää minkä halkaisijan refleksiputki täytyy minimissään olla 12" elementin kanssa, tästä ei nopeasti hakien tuntunut ohjeita löytyvän. Jopa 15cm-20cm halkaisija tai kaksi refleksiputkea olisi mahdollinen mutta pituus kasvaa mahdottomaksi.
Elementtinä toimii JL Audio 12W3v2-D2 (2ohm tuplapuhekelalla) jonka manuaali on liitteenä myös.
Itse kotelon konstruktiota mietin vielä enemmän kun tietäisi ensin onko nämä tilavuudet ja putket nyt oikein laskettu, kiitos
Lisäinfoa projektista: tarkoitus on sijoittaa subbari takakonttiin penkkien selkänojaa vasten ja sahata auton takapenkkien keskelle kääntyvän käsinojan taakse "suksiluukku" kooltaan noin 20cmx20cm jota kautta olisi tarkoitus bandpass kotelon refleksiputki osoittaa puhkumaan matkustamon puolelle. Midbassot 50-100Hz alueelle löytyy vielä erikseen takaovista joten bandpass-subilla on tarkoitus vahvistaa enemmän alinta bassoa. Autona Mondeo '99.
Liitteenä on AutoSoundin kalkulaattorilla laskettu bandpass-kotelo subwooferille. Otan mielellään kommentteja kun epäilen ettei tämä ole ihan oikein vielä laskettu.
Kuvaajassa hieman normal-koteloa pienempi viritystaajuus piirrettynä 35Hz (ohjelman vakiolla Normal valinnalla noin 38Hz). Onko haitallista jos virityksen laskee esim. 25Hz tai 30Hz (elementin resonanssi manuaalin mukaan 24,3Hz) ? Tarkoitus on luultavasti myös toteuttaa koteloiden tilavuudet "toisin päin" eli etukotelo olisi suurempi tilavuudeltaan, lasken tämän vaihtoehdon erikseen.
Suurin ihmetyksen aihe on että mikä kotelotilavuus syötetään refleksiputken pituuden laskuriin: pelkkä etukotelon tilavuus kuten nyt on arvattu vai yhteenlaskettu etu- ja takakotelon tilavuus ? Oletan että tässä etukotelo tarkoittaa elementin kartion puoleista refleksiputkella varustettua koteloa ja takakotelo suljetun kotelon puolta johon elementin upotus ja elementin johdotus jäävät.
Lisäksi mietityttää minkä halkaisijan refleksiputki täytyy minimissään olla 12" elementin kanssa, tästä ei nopeasti hakien tuntunut ohjeita löytyvän. Jopa 15cm-20cm halkaisija tai kaksi refleksiputkea olisi mahdollinen mutta pituus kasvaa mahdottomaksi.
Elementtinä toimii JL Audio 12W3v2-D2 (2ohm tuplapuhekelalla) jonka manuaali on liitteenä myös.
Itse kotelon konstruktiota mietin vielä enemmän kun tietäisi ensin onko nämä tilavuudet ja putket nyt oikein laskettu, kiitos
Lisäinfoa projektista: tarkoitus on sijoittaa subbari takakonttiin penkkien selkänojaa vasten ja sahata auton takapenkkien keskelle kääntyvän käsinojan taakse "suksiluukku" kooltaan noin 20cmx20cm jota kautta olisi tarkoitus bandpass kotelon refleksiputki osoittaa puhkumaan matkustamon puolelle. Midbassot 50-100Hz alueelle löytyy vielä erikseen takaovista joten bandpass-subilla on tarkoitus vahvistaa enemmän alinta bassoa. Autona Mondeo '99.