Subbarille kotelo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Job
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ok kiitti tää helpottaa kovasti! :)
Mietin itekin jotain 25-30hz..!
Eli saankohan tuolla 8" aerolla ja sopivalla kotelolla laskettua virin sinne 25-30? Kun tuota valmista aeroporttia ei taida oikein saada muokkailtua enää?
Mulla on 8" Aeroport siinä pituudessa missä se myydään. Viri27hz ja litroja päälle 200, en nyt muista tarkkaan. 8 putkessa on aika iso porras putken ja tötteröpään liitoskohdassa joka olisi hyvä saada pois. Kutosen putkessa porras on huomattavasti pienempi.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1701016887203.jpg
    FB_IMG_1701016887203.jpg
    137,6 KB · Katsottu: 48
  • Tykkää
Reaktiot: Job
Katellu aina sillointällöin että vastaako kukaan tänne mitään mutta oliki tullu sivulle 2.viestiä mitä en ollu huomannu. 🙄

Hieno kotelu sulla ja kulmaraudalla kiinni ei kyllä karkaa :)
Siis porras sisäpuolella putken ja aeron liitäntäkohdassa? Mites siellä semmonen..

Mullaki 8" putki..en oo vielä avannu pakettia nyt pitäs projekti alottaa keväällä. Aloin miettimään pitäisikö kumminkin laittaa putki ja bassot kattoa kohden niin veis vähemmän tilaa.
Onkohan äänenlaadullisesti väliä onko putki taakse vai ylös kun kyseessä tila-auto?
 
Katellu aina sillointällöin että vastaako kukaan tänne mitään mutta oliki tullu sivulle 2.viestiä mitä en ollu huomannu. 🙄

Hieno kotelu sulla ja kulmaraudalla kiinni ei kyllä karkaa :)
Siis porras sisäpuolella putken ja aeron liitäntäkohdassa? Mites siellä semmonen..

Mullaki 8" putki..en oo vielä avannu pakettia nyt pitäs projekti alottaa keväällä. Aloin miettimään pitäisikö kumminkin laittaa putki ja bassot kattoa kohden niin veis vähemmän tilaa.
Onkohan äänenlaadullisesti väliä onko putki taakse vai ylös kun kyseessä tila-auto?
Juu se n.3 millin rappunen on putken sisäpuolella putken ja tötterön liitoskohdassa. Avaa paketti niin näet jos sulla on jo se 8" putki. Paras on kun putki ja elementti on samalla seinällä. Nyt on avattu uusi sivusto autohifitori.com sieltä saat todennäköisesti parempia vastauksia kysymyksiisi. Siellä myös erilaisia laskureita.
 
Joo en tosiaan ole avannut vielä pakettia. Jännä että semmonen tullu kun hifistelleet putkeen aeronki 🤔 hioitko ite sen pois vai? Kiitti käynpä kattoon sivuston!
 
Joo en tosiaan ole avannut vielä pakettia. Jännä että semmonen tullu kun hifistelleet putkeen aeronki 🤔 hioitko ite sen pois vai? Kiitti käynpä kattoon sivuston!
Hioin mä vähän pienemmäksi sitä mutta en kokonaan. Ei sillä mun käytössä ole väliä kun en käy äänenpaine kisoissa. 3", 4" ja 6" aeroporteissa liitoskohdan rappunen on täysin harmiton normikäyttäjälle, mutta aikoinaan painekisaajat hioivat sen niistäkin pois.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Job
No se homma toimi niin kauan kunnes tuo mainittu sivusto lopetti toimintansa äkisti :C Hirveästi tuli tietoa sieltä onneksi otin kuvakaappaukset kaikesta, sinne ois muuten jääny kun vaivalla vastailivat vuosikymmenten kokemuksella.
Kysymyksiä toki jäi vielä;
minkälainen olisi hyvä sulakerasia 70mm2 kaapelille?
Ja onko nyt tosiaan näin että etuakulta taka-akulle ei tarvitse sulaketta?
Kellään vinkkejä/kuvia miten sijoitella akut tukevasti autoon kun niitä lisäakkuja tarttee jokusen kpl? Vararengas on pohjassa kiinni ulkona..
 
No se homma toimi niin kauan kunnes tuo mainittu sivusto lopetti toimintansa äkisti :C Hirveästi tuli tietoa sieltä onneksi otin kuvakaappaukset kaikesta, sinne ois muuten jääny kun vaivalla vastailivat vuosikymmenten kokemuksella.
Kysymyksiä toki jäi vielä;
minkälainen olisi hyvä sulakerasia 70mm2 kaapelille?
Ja onko nyt tosiaan näin että etuakulta taka-akulle ei tarvitse sulaketta?
Kellään vinkkejä/kuvia miten sijoitella akut tukevasti autoon kun niitä lisäakkuja tarttee jokusen kpl? Vararengas on pohjassa kiinni ulkona..
Huomasin kans eilen että autohifitori.com ei toimi. 70mm2 kaapelille hyvä sulakepesä on tämä https://www.fanaticaudio.com/shop/t...kepesat/four-connect-4-600431-anl-sulakepesa/

Itsellä tuollainen odottelee uuteen rojektiin.
Etuakulle sulake niin lähelle kuin mahdollista ja samoin taka akulle niin lähelle akkua kuin mahdollista.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Job
Jokaisella plus-johtolangalla on syytä olla sulake, ettei pala koko auto jos sattuu että kaapeli pääsee mistään kohdasta tavoittamaan runkoon.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Job
Luin tuosta FA sulakepesästä että jos siihen kiinnittää 70mm2 kaapelin niin tiiviste antaa hieman periksi joten se ei ole enää niin vedenkestävä eli olisiko muita suosituksia? Mielellään edullisempia mutta hyvänlaatuisia sillä niitä tarvitaan aika monta.?
Riittääkö yksi sulakepesä aina taka-akkujen välille mikäli kaapeli niiden välillä on mahdollisimman lyhyt?
Minkälainen on hyvä kaapelin kiinnitystapa akulle?
 
Luin tuosta FA sulakepesästä että jos siihen kiinnittää 70mm2 kaapelin niin tiiviste antaa hieman periksi joten se ei ole enää niin vedenkestävä eli olisiko muita suosituksia? Mielellään edullisempia mutta hyvänlaatuisia sillä niitä tarvitaan aika monta.?
Riittääkö yksi sulakepesä aina taka-akkujen välille mikäli kaapeli niiden välillä on mahdollisimman lyhyt?
Minkälainen on hyvä kaapelin kiinnitystapa akulle?
Äkkiähän tuosta sulakepesästä saa vesitiiviin kun nyppii vaimennusmatosta butyyliä irti ja tiivistää sillä kaapelin sulakepesään. Itse käytän kuvankaltaisia akkukenkiä ja kaapelikenkiä. Kaapelin liitän kaapelikenkään hydraulisilla kaapelikenkä pihdeillä.
 

Liitteet

  • images (1).jpeg
    images (1).jpeg
    8,5 KB · Katsottu: 12
  • 10002562aa9caa9c3a2fad062484e194.jpg
    10002562aa9caa9c3a2fad062484e194.jpg
    13,1 KB · Katsottu: 13
  • Tykkää
Reaktiot: Job
Ok kiitos teille nämä selviä nyt!
Joku puhui jossain että rele/eet kytkeä taka-akuille, miten tämä homma toimii?
 
Ok kiitos teille nämä selviä nyt!
Joku puhui jossain että rele/eet kytkeä taka-akuille, miten tämä homma toimii?
Juu erotusrele on hyvä olla varsinkin silloin jos etuakku on erilainen kuin taka akku. Itsellä molemmissa autoissa audio system merkkinen rele. Mulla kun on keulilla vesiakku ja takana agm. Releen olen laittanut niin lähelle etuakkua kun vain pystyi. Releen ohjausvirran olen ottanut puolan johdosta. Eli kun auto on käynnissä niin silloin ovat taka akutkin mukana koko auton virtajärjestelmässä ja latautuvat. Releen löydät vaikka hifikulma ja hakusanaksi erotusrele. Muista myös BIG 3 UPGRADE. Kirjoitat sen Googleen niin löytyy sellainen sivusto kun lisääbassoa ja siellä ohjeet. Tämä molempiin autoihini tehty ja latausjännite nousi.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Job
Ok kiitos!
Varmistan että onko näin että 70mm2 kaapelille 250a sulake?
Ja onko tuo 30e sulakerasia"ainoa oikea"kun tarvin varmaan 6+ sulakerasiaa niin hintaa tulee..? Ei ole halvempia rasioita jotka olisi kumminkin hyviä? Akkuja tulee taakse siis useampi koopeeäl.
 
Noni auton perälle ilmesty subbari kuten pikkukuvassa näkyy, kiitoksia kaikille avusta ja siunausta! 🙂 (ja juu irtonaiset johdot menee suojapiiloon 😁)
 

Liitteet

  • IMG_20240801_175301_Bokeh.jpg
    IMG_20240801_175301_Bokeh.jpg
    171,2 KB · Katsottu: 47
Pari maallikon kysymystä.
Miten elementin kääntäminen kotelossa (runko ulos) vaikuttaa herkkyyteen? Kartiopinta-ala pienenee vähintään kelan halkaisijan verran. Jos rungon rakenne on kovin umpinainen niin vaikuttaako? Onko täysin turhaa pohdintaa vai menettääkö kääntämisellä jotain olennaista?

Miten kotelon mitoittaminen autokäyttöön eroaa mitoittamisesta kotikäyttöön? Onko autossa jokin taajuusalue mikä luonnollisesti korostuu ja yleisesti huomioidaan? Onko yli ajattelua?
 
Noilla main alkaa jo alipäästö vaikuttamaan eli ei hirveästi subbariin ulotu. Itse lähdin viimeksi siitä että auto tyypillisesti korostaa liki 12dB/oktaavi alaspäin mentäessä, joten pieni suljettu kotelo tuli tehtyä. Riippuu tietty millaista jumputusta haetaan?
 
  • Tykkää
Reaktiot: JuR
Miten elementin kääntäminen kotelossa (runko ulos) vaikuttaa herkkyyteen? Kartiopinta-ala pienenee vähintään kelan halkaisijan verran. Jos rungon rakenne on kovin umpinainen niin vaikuttaako? Onko täysin turhaa pohdintaa vai menettääkö kääntämisellä jotain olennaista?
Vaikutukset taitaa olla aika minimaalisia. Jos haluaa käyttää kaiken tilavuuden kotelosta tai tehdä mahdollisimman pienen kotelon, silloin elementin viemää tilavuutta ei tarvitse vähentää, jos sen asentaa ulkopuolelle. Polariteetti (vaihe) tulee tällöin kääntää johdoista.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JuR
Joskus mullakin on hyvä tuuri. Tuli ostettua viime vuonna pari edullista 12" elementtiä. Heti ostoksen jälkeen valistuin, että noi soi parhaiten varttikuution laatikoissa, eli ihan tarpeettomia tuotteita mulle.

Mutmut kun harrasteautossa on vähän ujot bassot - 6"x9" triaksiaalit hattuhyllyn pellissä - niin niiden allahan on vähintään puolen kuution, jossei isompikin takakontti väliseinällä jo hytistä erotettuna (tein aiemmin).

Siihen seinään elementit ja toimi.

1741507281655.jpeg

Tämä sijoittelu ei varsinaisesti lohkaissut autosta mitään tilaa. Vahvistinroina tuli tuohon taka-akselin humpin päälle ja elementit seinään. Kontin lattiamaton etureunan nostin pystyyn roikkumaan, niin nuo eivät edes näy takakonttiin, eikä sinne vahingossa lennä jarrutuksessa joku roina, joka ottaa lopussa kiihoketta magneeteista.

Mökä tulee penkin selkänojan läpi. Vanhan auton penkin sisus ei ole vaahtomuovia, mutta teräsjousia ja juuttikangasta. Jouset sidoin jokaisen risteämäkohdan tienoilta nippusitein. Ei rämise kovassakaan menossa ja bassotoisto on "uskottava". 500W nimellistehoinen subbarivahvistin jeesaa 2x125W yleisvahvistinta.
 
Takaisin
Ylös