Subbarille kotelo

Job

Käyttäjä
Liittynyt
17.11.2023
Viestejä
15
Moi! Pitäis väsätä kotelo 18" subbarille ja haluan tehdä oikeasti hyvän kotelon niin onko näin että;
pienempi kotelo > isompi aeroportti?
isompi kotelo > pienempi aeroportti/
Kun fanaticaudiolta kotelon mitat on laskettu 28mm filmivanerilla 100x60x48 ja 8" aero mutta viriä en valitettavasti tiedä
ja
dd audiolta
81x76x38 ja 9"aero viri 36. Meinasivat että 1"= 2hz pitäskö tähän ite repiä jotain 11" aeroport?
Tämä kotelo on laskettu alunperin"ported"eli portti?kotelolle ja en ole varma onko tähän otettu huomioon subbarin ja aeroportin syrjäyttämään tilaa.

Ei oikein löydy kotelonsuunnitteluohjelmaa nii en pysty laskeen minkälainen kotelo ois 32virille..

Suuret kiitokset jelpistä!

Dd Audio Redline 818d D1 kyseessä
 
"Speaker Box Lite" tunnisti kyseisen subbarin. Play kaupasta ladattu ohjelma sampsunkiin.
 
Jos löydät luotettavan tuntuiset parametrit: fs, Vas ja Qts, niin nuo nakkasemalla johonkin netistä löytyvään simulointi ohjelmaan pitäisi saada käyrät piirrettyä ja haluttu kotelotilavuus/refleksiviritys selvitettyä.
 
Litroiksi muutettuna ~170-200L kotelo. Kun lyö simulointisoftaan vaikkapa puolesta välistä tuota, niin ei voi mennä kauheasti metsään. Viritys mututuntumalta karkeasti jotain 25-35hz välillä. 6-8" putki riittänee ihan hyvin. Pituus määräytyy viritystaajuuden mukaan. Pienempi kotelo ja korkeampi viritys tuo enemmän "punchia" ääneen, isompi ja alemmaksi viritetty toistaa matalimpia voimakkaammin, mutta saattaa olla iskubassossa vähän pehmeämpi. Ei tuo DD:n ehdotus metsässä ole, kun tilavuudesta vähentää elementin ja putken viemän tilan.

 
  • fs 29.766 Hz
  • qts 0.536
  • vas 100.28 litraa
Tilasin yöllä 8" aeron eli sen pitäisi nyt passata.
Kuulema 32hz viri käy kaikelle musiikille niin haluaisin sen jos näin on?
Ja matalaa bassoa haluaisin onko tuo miten 32hz matalaa? Toki se ei ole <20hz mutta silti.?
Ja onko kellään heittää linkkiä kotelon teko-ohjelmaan, en ole löytänyt mitään vielä mihin riittäisi pelkät fs, qts, vas.?

Subbarin fs on siis tuo 29,766 eli käsitinkö oikein että kotelon viri ei saa alittaa sitä ja elementin fs +5 ois kotelolle optimi viri?
Elementti syrjäyttää kotelossa 15l
8"aeroport syrjäyttää saman 15l, minimipituudella 6,7l..
 
kotelon teko-ohjelmaan
Win Isd?

T: Vesku
 
Ok kiitos Vesku kokeilenpa tuota winisd:tä kun oon koneella!

Kuulema 32hz viri käy kaikelle musiikille niin laitan viri sille jos näin on?
Ja matalaa bassoa haluaisin onko tuo miten 32hz matalaa? Toki se ei ole <20hz mutta silti.?
Subbarin fs on siis tuo 29,766 eli käsitinkö oikein että kotelon viri ei saa alittaa sitä ja elementin fs +5 ois kotelolle optimi viri?


Jos joku viittis nuihin vastata ∆
Litroiksi muutettuna ~170-200L kotelo. Kun lyö simulointisoftaan vaikkapa puolesta välistä tuota, niin ei voi mennä kauheasti metsään. Viritys mututuntumalta karkeasti jotain 25-35hz välillä. 6-8" putki riittänee ihan hyvin. Pituus määräytyy viritystaajuuden mukaan. Pienempi kotelo ja korkeampi viritys tuo enemmän "punchia" ääneen, isompi ja alemmaksi viritetty toistaa matalimpia voimakkaammin, mutta saattaa olla iskubassossa vähän pehmeämpi. Ei tuo DD:n ehdotus metsässä ole, kun tilavuudesta vähentää elementin ja putken viemän tilan.


Ok kiitti jusky!
Miten tää muuten menee jos sanotaan että"tee 180litran kotelo"niin tarkottaako se että kotelon tilavuudesta on jo vähennetty elementin ja aeron syrjäyttämä tila eli 180 + 15 + 15 = 210 litran kotelo kaikenkaikkiaan että tyhjää tilaa jää se 180l litraa vai 180l kokonaisuudessaan?
 
Miten tää muuten menee jos sanotaan että"tee 180litran kotelo"niin tarkottaako se että kotelon tilavuudesta on jo vähennetty elementin ja aeron syrjäyttämä tila eli 180 + 15 + 15 = 210 litran kotelo kaikenkaikkiaan että tyhjää tilaa jää se 180l litraa vai 180l kokonaisuudessaan?
Ei ole. Tuo mainittu winisd simuloi annetulla tilavuudella, mutta todelliseen koteloon nuo pitää huomioida mukaan. Noin iso putki ja elementti alkaa jo hieman näkyäkin mitoissa. Muutamien litrojen heitot tai parin hertsin heitto sinnetänne ei kuitenkaan käytännössä juuri vaikuta lopputulokseen. Tärkeää on tehdä tukeva ja tiivis kotelo.
 
Mutta... Ihan metsään ei mene tuolla tehtaan ohjeellakaan. Tekee sen 200(230)l 36hz virityksellä. Winisd:llä voi mitoittaa putken pituuden ja laskea pituudella x sen 8" putken tilavuus, niin saa tarkan tilavuuden lisättäväksi tuohon 200 litraan elementin lisäksi. Winisd:ssä laitetaan tilavuudeksi tuo 200 litraa.

Oma kokemus on, että tuolla tuppaa tulemaan käytännössä aina vähän alempi viritys. Mutta koska tuo 36hz on jo aika ylhäällä, niin sillä ei periaatteessa ole mitään haittaakaan, vaikka se käytännössä onkin jotain 30-36hz väliltä.
 
Okei kiitti ymmärrän. Haluaisin kumminki virin mahdollisimman alas mutta jos subin fs on tietty eli tässä tapauksessa 29.7 niin onko se alin viri hz samalla?
Luin että liian alhanen viri voi rikkoa subbarin.?
Unohtu muuten sanoa että DD audiolta sanoivat että tehdä tuplakotelo eli tarkottaisi käytännössä että kotelo olisi 56mm paksu. Onko jo liioittelua?
 
Ei se matalampi viri periaatteessa sitä sen herkemmin riko kuin ylempikään. Refleksi kontrolloi elementtiä viritystaajuuteen asti, mutta tämän alapuolella elementti alkaa käyttäytyä kuten ilman koteloa ->liike kasvaa. Näin ajateltuna alemmalla virityksellä subbari sietää jopa paremmin matalia ääniä. Fs on elementin oma resonanssitaajuus. Tuo kuvailee jotenkin elementin alinta "tehollista" taajuutta, mutta paljon on subbareita viritelty allekin tuon hyvällä menestyksellä. Fs arvoa voi laskea lisäämällä elementin kartioon massaa.

Helpompi tehdä kotelo vaikkapa 20-24mm vanerista ja tukea se hyvin sisältä. Voi sen toki tehdä hyvinkin paksusta materiaalista, mutta ulkomitat venyy sitten aina enemmän. Tuommoinen 200l+ kotelo painaa helposti tuon elenentin kanssa 100kg+
 
2x ristikkäin nurkat 28mm vanerilevyillä esim. koivu tai vastaava tulee varmasti riittävän järeä rakenne.
Itse olen pärjännyt kaikissa rakenteluissa yhdellä levyllä , ei kahta päällekkäin.
Kunnon sisä ristituet on tärkeitä. Kotelon tiiveys on kaikista tärkein asia kasaamisessa.
Liimaukset ja niiden puristukset myös tärkeitä.

Itse olen käyttänyt tiheästi ruuveja kasauksessa , kun pinta viimeistelyllä ei ole ollut niin väliä.
Malli kuva 380 litraiset subbari kotelot. Kuva ollut palstalla jo aikaisemmin.

Subbari boxia ei voi tehdä liian överöksi.

Useammalla päällekkäisellä levyllä hinta tietysti ponnahtaa suuremmaksi.
Rauta kaupoissa levyt maksaa enemmän esim. K-Rauta.

Itse olen teettänyt useita pienempiä koteloita paikallisella keittiö kaluste firmalla , tulee siisti pinta rakenne mille ei itsen tarvitse enää tehdä mitään , jos ei halua maalata koteloita mustiksi. Meilläpäin saa koivu vaneria melkein ilmaisesti , joten suuremmat kotelot 380 litraa ja 550 litraa olen tehnyt/kasannut itse. Levyt saa teetettyä/pyydettyä sahaamaan annetuilla mitoilla millin tarkasti valmiiksi leikattuina , joten itsen ei tarvitse sahata mitään.

Valmis_2.jpg
 
Moi! Pitäis väsätä kotelo 18" subbarille ja haluan tehdä oikeasti hyvän kotelon niin onko näin että;
pienempi kotelo > isompi aeroportti?
isompi kotelo > pienempi aeroportti/
Kun fanaticaudiolta kotelon mitat on laskettu 28mm filmivanerilla 100x60x48 ja 8" aero mutta viriä en valitettavasti tiedä
ja
dd audiolta
81x76x38 ja 9"aero viri 36. Meinasivat että 1"= 2hz pitäskö tähän ite repiä jotain 11" aeroport?
Tämä kotelo on laskettu alunperin"ported"eli portti?kotelolle ja en ole varma onko tähän otettu huomioon subbarin ja aeroportin syrjäyttämään tilaa.

Ei oikein löydy kotelonsuunnitteluohjelmaa nii en pysty laskeen minkälainen kotelo ois 32virille..

Suuret kiitokset jelpistä!

Dd Audio Redline 818d D1 kyseessä
Ihan uteliaisuutta kysyn meneekö autoon vai sisätiloihin? ja jos autoon, mikä auto kyseessä (farkku, sedan, paku, farkkupaku, ralliauto)? Onko muuta kuljetusta kuin sinä kuskin paikalla ja kaikki muut penkit tyhjänä?
 
Pojalla on autossa 2x12" subbarit. Kuulostavat ihan hyviltä. Haaveillut 1x18" elementistä ja isosta kotelosta , olen sanonut , että nykyinen kuulostaisi paremmalta. Ei se yksi iso mörkö ole aina oikotie onneen.
 
Juu kiitos teille vastauksista!

Auto on Renault Espace eli tilaa on periaatteessa noin 1m x 1m x 50cm-70cm. Pikkuväkeä on kyydillä aina sillointällöin ja vaimo toki vänkärinä.
7-paikkainen auto ja kaikki takatuolit on erillisiä ja ne on kiskoilla niin saa pois tai käännettyä mitenpäin haluaa. Nyt on keskipenkit selkänoja kuskin ja vänkärin selkää vasten.
Aluksi ajattelin että ottasin pois taaimmaiset kaksi penkkiä mutta nousi hieman vastustusta hameenpitäjältä.

Hain syksyllä nipun ylijäämä filmivaneria suht halvalla kerta se on kuulema paras materiaali kotelolle niin siitä sen nyt tekisi.
Noin 10cm on käsittääkseni aika optimi ruuvien välille kotelossa? Ootteko käyttäneet erikeeperiä vai jotain muuta(parempaa)liimaa?

Paljokohan"kärsii"olla alimmillaan viri tuommoselle subbarille?

Sitte vielä semmonen että vahvari on sd 5k ja kuulema pitäisi löytyä vähintään 200ah lisävirtaa..,oon katellu ympäri nettiä lithium ois kuulema paras sitte keltanen optima ja kolmantena agm, aika suolanen hinta vain noilla kahdella ensimmäisellä eikä tuo agm myöskään ole ilmaista, mitä suosittelisitte, käykö halvimmat agm:t ja jos niin onko parempi yks iso akku vai useampi pieni? Tilaahan nuo vie pitäs keksiä niillekki joku järkevä sijoituspaikka.
 
Juu kiitos teille vastauksista!

Auto on Renault Espace eli tilaa on periaatteessa noin 1m x 1m x 50cm-70cm. Pikkuväkeä on kyydillä aina sillointällöin ja vaimo toki vänkärinä.
7-paikkainen auto ja kaikki takatuolit on erillisiä ja ne on kiskoilla niin saa pois tai käännettyä mitenpäin haluaa. Nyt on keskipenkit selkänoja kuskin ja vänkärin selkää vasten.
Aluksi ajattelin että ottasin pois taaimmaiset kaksi penkkiä mutta nousi hieman vastustusta hameenpitäjältä.

Hain syksyllä nipun ylijäämä filmivaneria suht halvalla kerta se on kuulema paras materiaali kotelolle niin siitä sen nyt tekisi.
Noin 10cm on käsittääkseni aika optimi ruuvien välille kotelossa? Ootteko käyttäneet erikeeperiä vai jotain muuta(parempaa)liimaa?

Paljokohan"kärsii"olla alimmillaan viri tuommoselle subbarille?

Sitte vielä semmonen että vahvari on sd 5k ja kuulema pitäisi löytyä vähintään 200ah lisävirtaa..,oon katellu ympäri nettiä lithium ois kuulema paras sitte keltanen optima ja kolmantena agm, aika suolanen hinta vain noilla kahdella ensimmäisellä eikä tuo agm myöskään ole ilmaista, mitä suosittelisitte, käykö halvimmat agm:t ja jos niin onko parempi yks iso akku vai useampi pieni? Tilaahan nuo vie pitäs keksiä niillekki joku järkevä sijoituspaikka.
Boombeat.eu on nyt Hollywood akkuja black friday tarjoukses. Useampi pikku akku on parempi kuin yksi iso.
 
Juu kiitti vinkistä!

Mikähän siis ois järkevä viri tuolle subbarille mutta mahdollisimman alhainen? Jos sais tuosta 30-36hz vielä pudotettua.
Ja antaako kotelolaskuri virin ja kotelomallin vaikka 10hz mutta sitten äänenlaatu on huono?
 
Juu kiitti vinkistä!

Mikähän siis ois järkevä viri tuolle subbarille mutta mahdollisimman alhainen? Jos sais tuosta 30-36hz vielä pudotettua.
Ja antaako kotelolaskuri virin ja kotelomallin vaikka 10hz mutta sitten äänenlaatu on huono?
Mulla on 2x12 vähä päälle 100 litrases kotelos, viritaajuus 25hz. Elementtien fs on 37,8hz. Vaikka Viri on matala, niin antaa omasta mielestä ihan hyvin ylempääkin bassoa. Riippuu suotimen jakotaajuudesta ja jyrkkyydestä. Toisessa autossa 6x12 ja Viri 27hz. Molemmat setit soittaa omaan makuun monenlaista musiikkia. Omasta mielestä 36hz on liian korkea Viri. Jollekkin 8 tuumasille käytän 33hz virettä. Makuasioita 🙃
 
Ok kiitti tää helpottaa kovasti! :)
Mietin itekin jotain 25-30hz..!
Eli saankohan tuolla 8" aerolla ja sopivalla kotelolla laskettua virin sinne 25-30? Kun tuota valmista aeroporttia ei taida oikein saada muokkailtua enää?
 
Back
Ylös