Subbari musiikkikäyttöön

Knight Rider

Käyttäjä
Liittynyt
27.8.2006
Viestejä
976
Kaupunki
Mikkeli
Onko kokemuksia subbareista musiikkikäytössä? Monesti puhutaan siitä että subbari ei integroidu pääkaiuttimien toistoon ja kuuluu omana äänilähteenään. Laadukkaalla subbarilla päästäneen kuitenkin aika vakuuttavaan toistoon, kuten esim. Rellin Studio III:lla, jota Hermunen oli testaillut viimeisimmässä Hifimaailma-lehdessä. Itseäni kiinnostaisi subbarin kokeilu. Laadukkaat ja kohtuuhintaiset subbarit taitaa kuitenkin olla aika harvassa. Jos ajatellaan että subbariin sijoittaisi vaikka 1500 eur niin sillä saisi varmaan jo Rellin Storm vitosen hankittua. Kuinka pitkällä tuolla sitten mahtanee päästä suurehkossa ja kevytseinäisessä asunnossa, se jää nähtäväksi. Mutta antakaapa vinkkiä jos olette subbareita testailleet.
 
Olennaisempi kysymys minusta on mitä subbarilla haetaan? Laajennusta bassotoistolle alapäähän vai tukevampaa yläbassoa? Ensimmäinen mielestäni onnistuu vähän kalliimmilla värkeillä, jälkimmäinen halvemmillakin mutta samalla toiston kokonaislaadusta tingitään määrän lisäämiseksi. Sinällään voisin kuvitella että myös dynamiikan tuntu paranisi olennaisesti jos subbari todellakin pysyy subbarin toistoalueella.
 
Janne sanoi:
, jälkimmäinen halvemmillakin mutta samalla toiston kokonaislaadusta tingitään määrän lisäämiseksi.

Miksi näin? (tingitään) Vai auttaako isompi hinta siihenkin?

Entäpä kalliimmalla? Minua kiinnostaisi saada hieman ulottuvampi toisto "parempiin" kaittimiini. (Toisaalta pitäisi minun nyt hakea testilevy erilaisilla pistetaajuuksilla, jotta saisin kuvaa siitä mitä puuttuu. Ehkä se nimenomaan onkin 30-60Hz. On nimittäin nuo taajuudet, mitä ne ovat käytännössä, hieman hukassa.)

Missä taajuuksissa ovat yläbassot?

Olen nyt kuunnellut "oikeita hifikaiuttimia" ja jäin koukkuun. Toisto 29-35000 Hz
https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php?42175&p=630625&viewfull=1#post630625
http://www.xtz.se/produkter/99w2mt.html Toisaalta toiston laajuus on vain yksi osatekijä ,miksi niihin miellyin.
 
Knight Rider sanoi:
Laadukkaat ja kohtuuhintaiset subbarit taitaa kuitenkin olla aika harvassa. Jos ajatellaan että subbariin sijoittaisi vaikka 1500 eur niin sillä saisi varmaan jo Rellin Storm vitosen hankittua. Kuinka pitkällä tuolla sitten mahtanee päästä suurehkossa ja kevytseinäisessä asunnossa, se jää nähtäväksi.

Jos käytetty kelpaa niin tuolla hinnalla saa jo kivan Velodynen, jopa HGS-15?. Niiden paremmissa sarjoissa on liiketakaisinkytkentä joka seuraa kartion liikkeitä ja pitää säröt pieninä. Eli ei paikannu ainakaan räminän ja pärinän vuoksi. Joka tapauksessa alta 12" elementtistä älä kokeile tuollaiseen huoneeseen. Tämä nyt on teoreettista mutta laitapa 15hz soimaan jollakin refleksipelillä niin tiedät miten subi paikantuu. Velolla helisee vain ikkunat, toosasta ei kuulu mitään.
 
Taisi tuo Janne tarkoittaakin tukevuudella yläbassoon korostusta eikä hyvää toistoa (hifitoistoa). Nyt mää vasta hokasin. 8)
 
Velodyne SPL-800i integroituu ainakin mun monitorikaiuttimiin oikein hyvin.
 
rami sanoi:
Velodyne SPL-800i integroituu ainakin mun monitorikaiuttimiin oikein hyvin.
Niin onhan uusista subeista tuo SPL-1200 tinkattuna juuri kysyjän budjetissa. Mulla oli edellistä edellinen subi tuota ekaa mallisarjaa, siinä ei ollut nykyisen mikrofonia+huonekorjainta. No ei sekään ole niin kehittynyt kuin DD-sarjassa mutta muutama kiinteä equ jotka säätyy automaattisesti.Oli se vanhempikin jytky ja potkiva peli mut siitä tais puuttua liiketakaisinkytkentä. Liekö nykyversiossa jo se mukana? Mutta vanhassa versiossa oli kiinteä subsonic jossain 20hz:n huitteilla, ei tullut aivan alimmat humahdukset siitä syystä. Mutta muuten oli tehokas ja hakkaa refleksihuohottimet 6-0.
 
Janne sanoi:
Olennaisempi kysymys minusta on mitä subbarilla haetaan? Laajennusta bassotoistolle alapäähän vai tukevampaa yläbassoa? Ensimmäinen mielestäni onnistuu vähän kalliimmilla värkeillä, jälkimmäinen halvemmillakin mutta samalla toiston kokonaislaadusta tingitään määrän lisäämiseksi. Sinällään voisin kuvitella että myös dynamiikan tuntu paranisi olennaisesti jos subbari todellakin pysyy subbarin toistoalueella.

Itse haluaisin jatkaa alapään toistoa alaspäin <40hz ja vahvistaa myös hieman 50-60 hz taajuuksia. Eikös se käytännössä mene niin että jos subin jakotaajuus on vaikka 35-40 hz niin subin bassoja vahvistava vaikutus ulottuu myös jonkin verran jakotaajuuden yläpuolelle? Osittain tästä syystä subi paikallistuu jos käytetään korkeampaa jakotaajuutta. Itseäni kiinnostaa lähinnä Rellin tuotteet koska niistä olen lukenut hyvää palautetta. Onhan toki Velodynekin merkkinä mahdollinen, mutta Rellejä kai pidetään varsinaisina musiikinkuuntelijoiden subeina.
 
Knight Rider sanoi:
Eikös se käytännössä mene niin että jos subin jakotaajuus on vaikka 35-40 hz niin subin bassoja vahvistava vaikutus ulottuu myös jonkin verran jakotaajuuden yläpuolelle? Osittain tästä syystä subi paikallistuu jos käytetään korkeampaa jakotaajuutta.
Kyllä, näin se pääpiirteittäin menee.Homma kuitenkin on varsinaisesti riippuvainen subin akustisesta suodosta (jakojyrkkyydestä)ja sen kytkeytymisestä huoneeseen.Loivahko suodin saattaa päästää ilmoille vaikkapa 60Hz:n huonemoodin ankaranakin, vaikka jako olisi 30-40Hz:ssä.Ja jos tuohon yhtälöön ympätään suotamaton pääkaiutin signaali samassa vaiheessa,tulos voi olla mitä sattuu.
Vasteiden päällekkäin liimaaminen ei yleensä toimi pidemmän päälle paitsi jos haluaa munakkuutta jollekin taajuudelle.
Korkeampikin jako on mahdollinen jos jakojyrkkyys on tarpeeksi riittävä.
Subin paikallistumisen yhdistän loivaan ja liian korkeaan jakoon,väärää sijoitusta,liian pitkää jälkikaiuntaa sekä subin jälkisointia.Kolme viimeisintä olen huomannut erityisesti vaikuttavan eniten paikallistumiseen.Eli suomeksi:ylävireinen iso bassorefleksi loota 18m2 betonikopin nurkassa.
 
Mika K sanoi:
Dipolisubbariprojektia kehiin vaan.. :D

Ei kun käytettyä Veloo, saa omansa pois jos ei kelpaa. Menevät kuin vesi kuumaan kiukaaseen. :D Noista Relleistä en tiä...saatikka DIY-pelleilyistä. Gradientit on tietty dipoleissa luku sinäänsä.
 
DIY pelleilyssä on vaan se hyvä puoli jos homma on hanskassa projekti on aina viilattavissa kuntoon modifikaatiolla. Toisekseen se on suhteessa halpaa
 
DIY-pelleilylläkin on saatu kovia tuloksia aikaan jos vaan kamat ovat olleet sitä luokkaa. :D Vaikka verrattaisiin Velon DD:hen.Servo kun ei tee autuaaksi vaikka siitä kiistatta etua onkin.
 
Minulla oli pitkään käytössä Dali Grand Coupe/REL Storm -yhdistelmä. Minusta se toimi hienosti. Subbaria en pystynyt paikantamaan vaikka se seisoi aivan toisen kaiuttimen takana. Musiikkiin subbari toi kyllä oman lisäarvonsa. Kun tottui subbarin mukanaoloon ja otti sen sitten välillä pois, niin jotenkin hengettömältä alataajuuksien toisto tuntui. REL oli minusta hyvä musiikkisubi. Toisto pysyi tarkkana matalimpiin asti kunhan paineet säilyivät kohtuullisina. Jakotaajuus oli jossain 40-50 hz:n välissä.

Välillä pyörii mielessä ajatus, että olisikoha subista iloa nykyisessä Penaudio Rebel2/Chara -yhdistelmässä. Pikaisesti kokeilin Stormia aikanaan tässä kokoonpanossa ja silloin tuntui, että lisäarvo jäi vähäiseksi. Vähän polttelisi kuitenkin ajan kanssa testailla uudelleen.
 
Jokuhan väitti kivenkovaan edesmenneellä Hifi-lehden foorumilla että takaisinkytkentä pilaa musikaalisuuden ja sotkee elementin liikeradan. Eikös se ole juurikin päinvastoin.
 
Siitä en tiedä, mutta kyllä ainakin meikäläinen on harrastusvuosiensa parhaat bassot musiikinkuuntelua ajatellen kuullut useammastakin dipolisovelluksesta. Kun jaksaa huolella vääntää niin musiikinkuunteluun semmoinen stereopari on erittäin hyvä vaihtoehto jos tila antaa periksi ja ei mitään maksimiäänenpaineita jahtaa. Suuntavuus on aika hieno juttu myös tuolla bassopäässä :)

Jos kiinnostaa niin jotain toimivaksi todettuja valmiita suunnitelmiakin moisista on olemassa ympäri nettiä ja eivät kaikki ole edes hinnan kiroissa..
 
Back
Ylös