Subbari hajalle.

Rane

Käyttäjä
Liittynyt
17.5.2008
Viestejä
895
Eli ostin eilen käytettynä subbarin (AP B1.35) ja hain sen postista hymysuin klo.16.00. Päivän iloisena sitä testailin ja säätelin ja sittemmin illalla kuuntelin sillä musiikkia mp3-soittimestani. Yht'äkkiä alkoi kuulua surinaa subbarista, ja vetäisin äkkiä mp3 soittimen irti, samalla käteni osui 3,5mm pistokkeeseen ja kuului iso ääni kuten asiaan kuuluu. Surina vain voimistui. No siitten juoksin subbarin luo ja vetäisin vahvistimesta tulevan piuhan irti, eikä vieläkään mitään tapahtunut, joten se sai tuon häiriön verkkovirrasta. Äkkiä napsautin subbarin kiinni ja häiriö loppui kuin seinään (tottakai). Seuraavan kerran kun laitoin subbarin seinään, kalvo alkoi vetäytyä taaksepäin. Siis mitä ihmettä??? Mistä tämä voi johtua.?

Nyt aamulla aukaisin vahvistimen, ja muutamien komponenttien päälle oli tullut sellaista ruskeaa töhkää, eli ne ovat ilmesesti palaneeet? Ainakin muutama vastus ja pieni ympyräpäinen, luultavasti kondensaattori oli tuon töhkän peitossa.

Kaivataanko tässä ammattimiehen apua, vai otetaanko yleismittari käteen ja tinailemaan?

Tänään päivällä kokeilin tuota subbaria uudestaan ja sen 5minuuttia toimi oikein hyvin, kunnes ääni alkoi taas säröytymään, ja lopuksi kuului enää onttoja kolahduksia passorummun tahtiin. Yleismittarilla mitailin ja näyttäisi että on enemmän komponentteja hajalla mitä laki sallii. Varmaan huoltoon täytyy viedä tai jotain..

Onko kelläänm mitään käsitystä mitä tapahtui, vai myikö myyjä suden?
 
Veikkaan että päätetransut tai -piiri on oikosulussa ja se syöttää vahvistimen tasavirtamuotoisen käyttöjännitteen kaiuttimen puhekelalle. Tähän viittaa myös se että wooferin kalvo liikkuu toiseen äärilaitaansa. Mittaa kaiuttimen navoista DC-jännite. Tasajännitehän on tietysti erittäin epäterveellistä elementille.
 
Oliskos kauan käyttämättä jäänen subin konkat kuivuneet???
 
Mites toi DC-jännite mitataan? Konkista en tiedä, ne ovat sellaisen ruskean töhkän peitossa joka lähtee rappaamalla pois. Ja ruskeaa töhkää on vuotanut myös pois niiden päältä.
 
Kuulostaa paskoilta konkilta. DC-jännitteen voit mitata yleismittarin tasajännitealueella (yleensä merkkinä joko VDC ihan tai sitten kaksi viiva päällekäin, joista toinen on katkotettu. Toinen jännitteen mittausalue VAC tai ~V eli vaihtojännitteenmittaus). Irroita elementti ja ota siitä johdot irti, jos irroitettavissa helposti, elementille ei todellakaan tee hyvää pitkäkestoinen tasajännite (subbarit taitavat kestää tätä suht hyvin, kunhan ei samaan aikaan sitten syötä oikeaa signaalia mukaan. Diskantit sitten ovatkin nopeasti rikki, jos ne oikosulkee hyvän virranantokyvyn omaavan tasavirtalähteen kanssa). Mittaa johtojen väliltä tasajännitealueella jännite ja jos se on jotain muuta kuin 0V niin ks. yllä olevat diagnoosit.

Mitä itsellä on muutama kokemus vastaavista tilanteista niin kannattaa ottaa rehdisti myyjään yhteyttä ja kertoa miten asia on. Suurin osa myyjistä ymmärtänee tilanteen ja perutte kaupat jotenkin sopivasti (aina näissä tilanteissa ottaa molemmat vähän takkiin.. vähintään postikulujen verran). Esim. itse sain kerran valmiiksi koteloidun autosubbarin, jossa oli elementin puhekela lyönyt ilmeisesti postikuletuksen aikana jumiin.. koska tarvitsin kotelon, tehtiin myyjän kanssa niin, että hän maksoi puolet ostohinnasta takaisin ja minä pidin kotelon..
 
Kotivakuutuksella saa yleensä kaiken korjattua jopa kalliimmalla hinnalla mitä on ko. laitteen jälleenmyyntiarvo. Tässä voi olla kyse siitä että myyjällä ei ollut lainkaan kotivakuutusta tai vakuutuksen omavastuuosuus olisi ollut korkeampi kuin laitteen arvo.
Jos peliä ei voi enää korjata niin laite lunastetaan ja korvauksen laskemisessa käytetään vakuutusyhtiökohtaisia ikäalennusmalleja. Yleensä kolmannesta vuodesta lähtien vähennetään 6-10% vastaavan tuotteen uushankintahinnasta. Tuoreessa tapauksessa voit jopa netota. Peukkuja ;)
 
Semmosella missä oli nuoli ja siitä viiva siitä kärjen päältä niin avro oli 0.111. Laite oli 6v. vanha joten...
 
Rane sanoi:

Siinähän lukee ostajalle :D Eikös käytetyt kannata itse hakea ja testata että toimivat edes myyjän luona. Sen jälkeen takuu tietysti loppuu perävalojen häivyttyä.

Mutta kannattaako tässä nyt enempää itkeä? Jos ei itse osaa korjata niin kannattaa jättää varaosiksi ja ostaa uusi käytetty. Eihän nuo maksa uutenakaan kuin 250€ tarjouksissa joten kotivakuutuksen käyttö omavastuun osalta tulee kalliimmaksi kuin ehjätyn jälleenmyyntiarvo.
 
Tää on nyt vain mun mielipide. Itse kyllä käyttäisin tuon 250€ johonkin muuhun kuin Audiopron subiin. Oman kokemuksen mukaan kun noita hyviä vehkeitä ei kovin halvalla saa. Varmaankin saa miellyttävämmän tuloksen kun sijoitat vaikka ylijääneet eurot pääkaiuttimiin.
 
Sain tuon satasella. Mikäs tuossa on vikana kun se saa tuota virtaa tuohon subille?
 
No nyt kun sain ruuvailtua piirilevyt poies tuosta niiin näyttää että se on kärähtänyt ihan kunnolla. Oli vetänyt piirilevynkin ihan kunnolla mustaksi yhdestä kohtaa.

Asiaan: Eli kiertääkö yleismittarilla mitattuna piippaustoiminnolla vastuksissa virta? Ja toisekseen, mistä tiedän pikkukonkkien arvot (tarkoitan siis niitä pikkuisia pyöreäpäisiä ruskeita) kun niissä on vain numeroita. Toisessa lukee pelkästään 47 (ja sitten niiiden numeroiden perässä on aina pieni kolmio) ja toisessa saattaa lukea 221. Niin merkkaako nuo numerot mitään vai miksi ne tuolla kekottaa.?
 
Rane sanoi:
No nyt kun sain ruuvailtua piirilevyt poies tuosta niiin näyttää että se on kärähtänyt ihan kunnolla. Oli vetänyt piirilevynkin ihan kunnolla mustaksi yhdestä kohtaa.
Jos kortti on musta, niin on mitä todennäköisemmin siitäkin kärähtänyt joku tai useampikin signaaliveto ja kortin korjaaminen voi olla hankalaa. Pitäisi mitata, että meneekö signaalit paikoista toisiin eli siis että vastus on noin nolla saman vedon kummankin pään välillä. Lisäksi pitäisi katsoa, ettei joku signaaliveto ole oikosulussa maahan tai poweriin päin. Yksikerros- tai kaksikerrospiirikortista näkee ehkä miten noiden kytkentöjen pitäisi mennä, mutta useampikerroksisesta kortista ei. Luultavasti tuon vahvarin kortti ei ole kovin monikerroksinen.

Edit: mietin vähän lisää
 
Nyt olisin halunnut lähinnä tietää noista komponenteista asioita joten jos viitsisi valaista? Mutta kiitos pölsä.
 
Wikipediassa on jotain ainakin http://fi.wikipedia.org/wiki/Kondensaattori. Tuo vahvarihan on verkkovirtalaite, joka voi antaa reippaat(hengenvaaralliset) sähköiskut, jos korjaus epäonnistuu tms. Tuollaisessa korjauksessa on hyvä tietää oikeasti mitä tekee, ettei käy ohraisesti :( Eihän tuo satku nyt mikään paha tappio ole, itellä on mennyt enemmänkin.
 
En saanut tuosta oikeastaan mitään irti. :) Mutta lähdetään siitä että onko kaikki vastukset mennyt, koska eivät piippaa yleismittarilla mitattuna?
 
Back
Ylös