Studiomonitorit ja musiikin toistuminen äänityksen ehdoin.

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
28 316
Kaupunki
Korvessa
Minulla kuuntelu on siirtymässä enempi monitorimaiseen tapaan välittää musiikkia. En etsi niinkään yksityiskohtiin kaivautumista, vaan musiikin äänitykseen kaivautumista. Olen tutkinut netistä erilaisia kokoäänialueen aktiivikaiuttimia ja passiivisia vastaavia. Hinnat pompsahtaa hyvinkin korkealle kun keskustellaan laadukkaasta kokoalueen studiomonitorista.

Joissakin yhteyksissä on mainittu että mitä pienempi huone niin sitä suurempi elementti jotta huoneen vaikutus toistoon minimoidaan. Aika useasti on myös keskusteltu, että äänitteet tulisi monitoroida/masteroida hyvin ja tarkoilla, sekä riittävän taajuuskaistan omaavilla kaiuttimilla, mutta samassa yhteydessä mainitaan ettei niillä sitten kuitenkaan kotona kuunneltaisi - Miksi näin? Hyvät kaiuttimet pureutuvat musiikkiin olivatpa ne sitten koti/studiokäyttöön tarkoitetut ominaisuuksina hyvä transienttitoisto, ajoitus, iskevyys ja läpikuultavuus. Ihastuin vahvasti jo käytössäni oleviin Alesis monitoreihin, mutta kuuntelutila on aavistuksen liian iso noille.

Heittäkääpä viisaat ajatuksia monitoroinnista ja vinkkejä kaiuttimiksi. Wikipedia tietää kertoa, että mm. Genelec, Klein ja Hummel Quested, PMC, ja M & K myyvät lähes yksinomaan studiokäyttöön ja vastaavasti ADAM, Focal / JM Labs, surrounTec, Dynaudio, sekä JBL on suuntautunut myös hifimarkkinoille. Olisiko sitten äänelle eduksi jos kaiuttimessa olisi pitkäiskuiset keskiäänisbassot ja silkkikalotti/nauha ylemmille? Mitä olen netistä tutkinut niin olisiko JBL enää laadukkaan monitorityyppisen toistajan maineessa?

Olen ajatuksena poissulkenut, mutta en ole jättänyt huomioimatta Geneleciä, Behringeriä ja Vintage Yamahaa. Keskustelu on toki auki kaikiltaosin myös noiden tiimoilta.

Googlettaessa ja YouTubesta tutkiessa käyttäjät (yksityiset henkilöt) mainostavat bassoa, enempi tuntuu vallalla olevan määrä kuin laatu.

Tässä yksi kiva, vaikka tietenkin videon laatu on mitä sattuu. Tuollaista, tai tuon tapaista haetaan. Kuvan esimerkki on toki taas sitten pykälän liian iso olohuoneeseeni.

JBL 4343 Studio Monitor
 
Seppo Kaksonen sanoi:
Minulla kuuntelu on siirtymässä enempi monitorimaiseen tapaan välittää musiikkia.

Siis lopetat kuuntelun ja alat välittämään musiikkia, monitorimaiseen tapaan? Erikoista...
 
Tawe sanoi:
Siis lopetat kuuntelun ja alat välittämään musiikkia, monitorimaiseen tapaan? Erikoista...


Huomasin että tähän oli tullut kaksi vastausta ja tässä sisältö. Aiheen voi poistaa, antaa olla. Olen pahoillani huonosta suomen kielen taidostani.
 
Tuolla tinkimättömällä puolella jalustakaiutin-ketjussa asiaa aikanaan sivuttiinkin. Itse olen myös aikamoinen jalustakaiutinfani ja vaikka aikani (pääosin Genelecin vuoksi) olen karttanut kaikenlaisia studiomonitoreja ja ammattiratkaisuja on myönnettävä, ettei näiden Nasujen kanssa ole tullut mitään muuta ikävä. Moni muu moderni ratkaisu ei ole aiheuttanut vastaavaa tunnetta.

Siinä, että kaiutin toistaa neutraalisti kaiken sille syötetyn on puolensa, sillä se antaa periaatteessa mahdollisuuden rakentaa etupään omien mieltymyksien mukaan. Erot, kun tulevat keskimääräistä paremmin esille. Asiassa on tietty varjopuolensakin eli studiomonitorit kotikuuntelussa vaativat omien kokemusten mukaan aikalailla naittamista sopivian etupään kanssa, jotta toisto saadaan miellyttäväksi ja rasittamattomaksi. Iso kartiopinta-ala bassolle antaa ääneen oman leimansa, vaikkei ulottuvuuteen vaikuttaisikaan.

Mainitsemiesi valmistajien lisäksi on olemassa ainakin ATC, joka on vakavasti otettavassa maineessa. Heillä on pienempien domestic.-sarjalaisten lisäksi olemassa myös todella hienoja (ja kalliita aktiivimalleja). JBL on tosiaan olemassa edelleen. Tosin jos haluat helpoiten päästä haaveilemasi soundin jäljille, niin hehkutuksen varjollakin sanon notta yksi vahva vaihtoehto on hommata Nasut, kun niitä liikuskelee kohtuulliseen hintaan. Rakentaa niiden tekniikan ympärille vaikka se uusi ehompi kotelo ja sitä myöten itselle kelpaava kaiutin :D

Tervetuloa piipahtamaan ja kuuntelemaan miten täällä Oulussa edetään aavistus samanlaisten, mutta kuitenkin niin erilaisten lähtökohtien parissa..
 
Seppo Kaksonen sanoi:
Aika useasti on myös keskusteltu, että äänitteet tulisi monitoroida/masteroida hyvin ja tarkoilla, sekä riittävän taajuuskaistan omaavilla kaiuttimilla, mutta samassa yhteydessä mainitaan ettei niillä sitten kuitenkaan kotona kuunneltaisi - Miksi näin? Hyvät kaiuttimet pureutuvat musiikkiin olivatpa ne sitten koti/studiokäyttöön tarkoitetut ominaisuuksina hyvä transienttitoisto, ajoitus, iskevyys ja läpikuultavuus. Ihastuin vahvasti jo käytössäni oleviin Alesis monitoreihin, mutta kuuntelutila on aavistuksen liian iso noille.

Ajatus kaiuttimien koti ja työkäytön välillä lähtee siitä että studiossa ääni muokataan niin että se kuulostaa kotilaitteista hyvälle. Tällöin studiomonitorilla tulee kuulla että ääneen on tehty muutoksia kotikaiuttimia ajatellen, eli kotikaiuttimissa äänii kuuluu "niin kuin sen on haluttu kuuluvan" ja studiokaiuttimissa "niin kuin se on työstövaiheessa kuultava". Jolloin kotosalla studiokaiuttimilla ääni kuuluu väärin.

Toinen seikka on että joissakin studiomonitoreissa (vanhemmissa brittimalleissa muistaakseni) on taajuusvasteessa laakea monttu 3KHz:n paikkeilla jotta konsolin ääressä kuunnellessa tulisi ääneen jonkinlainen syvyyden vaikutelma. Kotioloissa sitten tällaisella kaiuttimella äänessä on todellakin syvyyttä, paitsi jos märkäkorvainen studioteknikko ei ole asiaa tietänyt ja on kuulon pohjalta vetänyt käyrät suoraksi josta seuraa kotikaiuttimilla taajuusvasteeseen paise ja vain studiokaiuttimilla se kuuluu oikein.

Tässä on nyt sama juttu kuin vanhojen albumien remastereita tehdessä, että referenssiäänite ei ole se masternauha vaan se miten kappale soi LP:ltä, koska tuota mediaa ajatellen on ääni studiossa masterille säädetty.
 
Lähinnä Geneleceistä syntyneen käsityksen mukaan monitorien neutraalius tarkoittaa pelkästään tasaista taajuusvastetta mitoitusetäisyydelle (1m tjsp). Tuo ei ole kummoinenkaan tavoite saavutettavaksi. Ajoitus ja huonetoisto voivat olla - ja käytännössä myös ovat ihan yhtä kuralla kuin lähes millä tahansa kajarilla. Eikä mulla ole mitään syytä olettaa että tämä koskisi vain kotimaista valmistajaa.

Mullakin on tapana kuunnella tavanomaisia pikkupönttöjä monitorimaisesti melko pienessä kolmiossa. Yleensä kuunteluetäisyys on 200-210 cm, disujen välimatka 195-205 cm, kajarien etulevystä etuseinään 45-55 cm, jalustat riittävän korkeat ja paksuhko matto lattialla. Kokemukseni mukaan juuri tuollaisella monitorointiasettelulla suurin osa äänitteistä kuulostaa kaikkein parhaimmalta - ja vieläpä selvällä marginaalilla. En ole havainnut tapausta, joka olisi säädetty studiossa vinoon, jotta kotona kuulostaisi oikealta. Studiokaluston huonoudesta tai säätämättömyydestä johtuvia munauksia kyllä löytyy; joko bassoa puuttuu tai 3 kHz aluetta on equtettu ylös.

PS. KS-263 edelleen myytävänä.
 
En ole kuullut noita PMC:n ammattipuolelle tehtyjä kajauttimia mutta ainakin merkin kotikäyttöön tehdyt ns. Hifi kajarit ovat varsin kovassa huudossa esim. sumujensaarilla mm. flättäreiden parissa.
 
Miksi kotiin halutaan monitori-kajareita? Eikös ne ole työvälineitä meille normaali-ihmisille.
 
^Kyllähän toiset tykkäävät myös pukeutua kotonaan univormuihin.

:) v-a
 
Miksi kotiin halutaan monitori-kajareita? Eikös ne ole työvälineitä meille normaali-ihmisille.


ai miksi ?

varmaankin siksi että on kivempi kuunnella musiikia eri gengreittäin, kun ostaa kovaääniset joiden ominaisuudet mahdollisesti on tarkoitettu tietyntyyppiselle musiikille. sitäpaitsi aktiivikovaäänisiä on niin monta erimerkkiäkin että on jokaisen ihan itse nostettava pyllynsä ylös soffastansa ja siten hinattava itsensä niskasta ylös hifi liikkeisiin joissa näitä monitoreja on mahdollisuus sittenmin kuunnella rauhassa. ja tehdä sen perusteella tulkintaa/arviota siitä mitä käteen jäi, ja kannattaako uhrata niihin rahansa vai ei. huoneet ne on siellä liikkeissäkin kuin kotona konsanaan. muuten menee eipäs juupas linjalle tämä keskustelu. monitorit kun jakaa leipätyöntekijät eri arvoon kuin leivänsyöjät eikö niin ?

ja normaali ? onko kyseinen arial ihminen normaali vai normaali?

siinäpä kysymys joka herättää kysymään kysmysyksiä ?



muuten... itse en ole normaali. mutta senhän te tiesittekin jo. ei kai tässä muuta. jatketaan siis..... harjoituksia mmmn.... ;)


terv. behrelec31
 
Normaaliuden dilemma on vaikea. Jos yrität olla keskinkertaisista keskinkertaisin, ja siinä onnistut, niin juuri se onnistuminen tekeekin sinusta erityisen.

:) v-a

SORI: OT.
 
Hieman täsmennystä, eli kuten aluksi totesin niin Alesis Monitorien elementti on liian pieni. Uskoisin, että hakemaani saundia saataisiin pitkäiskuisella (pitkäiskuisilla) elemetillä (elementeillä) joiden kartio olisi noin 8-12¨, tuon lisäksi torvi-/silkkikalotti-/nauhadiskantti.

Kuuntelin 1980- luvun alussa PA- kaapeilla noin 30m2 olohuoneessa lapsuudenkodissani. Eli ei ihan tuollaistakaan haeta, mutta... Kannattaa nyt lukea se eka viesti vielä kerran ennenkuin jatketaan keskustelua. Pikkupurkit ei ole nyt hakusassa, minulla on jo yhdet sellaiset. PMC on aavistuksen vaikea kuorma, vaikkakin herkkät pontöt muuten. Toki voisin kokeilla jotain PA- kaiutinta taas välillä. Noissa vain tuo tehontarve ja taajuusbalanssi on vähän mitä sattuu.

http://www.youtube.com/watch?v=qowMG3fowR0&feature=related

Tuossa vähän edistyksellisempi esitys ymmärtääkseni äänitteiden läpivalaisuun:

http://www.youtube.com/watch?v=nbg7LuSBfDU&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=7JrGufvt6IA
 
arial sanoi:
Miksi kotiin halutaan monitori-kajareita? Eikös ne ole työvälineitä meille normaali-ihmisille.

Yksi vastaus kysymykseen on torstaina ilmestyvässä Hifimaailmassa.

Seppo Kaksonen sanoi:
Toki voisin kokeilla jotain PA- kaiutinta taas välillä. Noissa vain tuo tehontarve ja taajuusbalanssi on vähän mitä sattuu.

Sopivilla PA-elementeillä saa tehtyä erittäin tasapainoisesti toimivan kaiuttimen. Ellei HM-97dB/W nappaa niin Hifimailman juuri ennen kesää ilmestyvässä nelosnumerossa on aiheelle jatkoa. Tehontarvehan PA-purkissa on tyypillisesti pienempi kuin pienikokoisessa hifikaiuttimessa, herkkyyttä on niin paljon enemmän. Lisäksi hyvin tehty 15" + torvi soi watilla kovempaa kuin pieni jalustakaiutin pystyy soimaan puhtaasti millään teholla - pikkupurkki alkaa kompressoida ja säröytyä ääneltään selvästi, jos siihen syötetään lähemmäs sata wattia tehoa.
 
kimmosto sanoi:
Lähinnä Geneleceistä syntyneen käsityksen mukaan monitorien neutraalius tarkoittaa pelkästään tasaista taajuusvastetta mitoitusetäisyydelle (1m tjsp).

Tasaista vapaakenttävastetta vai tehovastetta? Näissäkin on koulukuntaeroja. Genelecit on suunniteltu tasaiseksi vapaakenttävasteeltaan, mutta esim. Nasut taitavat olla tehovasteeltaan suorat, jolloin vapaakenttävaste ampuu diskanteilla yläviistoon.
 
Näinhän se taitaa olla.

Tosin itse en monitoreissa tarkastele olleskaan taajuusvasteasioita (tai kaiuttimissa yleensäkään) vaan olen enemmän kiinnostunut siitä miten kaiutin musiikin toistaa, tuo taajuusvastepuoli on vain pieni osa tätä omien kokemusten mukaan. Periaatteessa ei haittaa onko toisto hieman kirkasta vai ei, tärkeämpää on kaiuttimen vaihekäyttäytyminen ja dynaaminen kyvykkyys, rytmiset ominaisuudet mukaanlukien. Sitten kun ollaan finaalissa, niin pitää olla kaikki kunnossa tietty :D
 
Minua kiinnostas oikeasti kokeilla Klipsch Heresy 3 "monitoreita", taitaa olla suomessa tilauskamaa, saksasta sais tonnin pintaan.
Ei tosiaankaan mikään studio monitori, mutta on ainakin iso elementti ja paljon herkkyyttä ja kaupan päälle helevetin ruma.
Mutta ehdottomasti kokeilla haluaisin.

Lisäystä, siis tämähän onkin lattialla seisova "monitori", mutta eipähän tarvi koipia :D
 
saurama sanoi:
Sopivilla PA-elementeillä saa tehtyä erittäin tasapainoisesti toimivan kaiuttimen. Ellei HM-97dB/W nappaa niin Hifimailman juuri ennen kesää ilmestyvässä nelosnumerossa on aiheelle jatkoa. Tehontarvehan PA-purkissa on tyypillisesti pienempi kuin pienikokoisessa hifikaiuttimessa, herkkyyttä on niin paljon enemmän. Lisäksi hyvin tehty 15" + torvi soi watilla kovempaa kuin pieni jalustakaiutin pystyy soimaan puhtaasti millään teholla - pikkupurkki alkaa kompressoida ja säröytyä ääneltään selvästi, jos siihen syötetään lähemmäs sata wattia tehoa.

Kuuntelinkin HM kaiuttimet messuilla. Kääntelin ja työntelin niitä isossa tilassa kun pääsin itse ilman yleisöä siihen. Ei paha, mutta ei ehkä sitä mitä haen. Isossa elementissä on kartiopinta-alaa tosiaan positiivisessa mielessä huoneen vaikutuksia ajatellen. Torvella saisi huomattavasti vapautuneemman ja ilmavamman yläpään. Nuo kun sovittaisi suljetussa purkissa yhteen niin siinä olisi taas "näkemystä". PA- kaiuttimien toisto (keskiäänisbasso) vain tuntuu useasti jäävän niitä alimpia vaille vaikka nopeutta ja ruutia löytyykin. Ei siis mitään bassotykkiä, vaan läpikuultavasti soivaa kaiutinta kerrostaloon. Herkkyys olisi tervetullutta.
 
Seggaeman sanoi:
Minua kiinnostas oikeasti kokeilla Klipsch Heresy 3 "monitoreita", taitaa olla suomessa tilauskamaa, saksasta sais tonnin pintaan.

Arihan heitti kovan. Harmi kun toisto alkaa ~ 50-60Hz paikkeilta, muutoin olisin jo tilaamassa... Oletko nähnyt käppyrät.

Tämähän jo lähtis alempaa. Täytyy nyt nämäkin katsoa, kuuntelukokemukset maailmalta. Klipsch ja torvet yleensä heittävät pientä värittyneisyyttä keskiäänialueelle, mutta kuuntelemattahan nuokin sitten täytyy noukkia jos noita halajaa.
 
Back
Ylös