Studio-/suljetut kuulokkeet musiikinkuunteluun

Testailin Macbook Prolla+Meridian Explorer 2:lla T5:a.
On huikeat kuulokkeet. Varaukseton suositus näille jos hyvää suljettua hakee.

Osaatko kertoa mitkä osa-alueet ovat erityisiä vahvuuksia? Itse mietin että pitäisikö ostaa DT1770:n rinnalle AKG:n suljettu lippulaiva tai Audeze, mutta toisaalta Beyerit on olleet hyvät ja todella kovassa käytössä joka ilta. Erityisesti leffoja on tullut viime aikoina katsottua.
 
Omaan makuun vahvuutena on kokonaisuus jossa on hyvin vähän, jos laisin moitittavaa. Suljetuksi hyvinkin ilmava ja erotteleva ääni+äänikuva.
Ääni on mielestäni poikkeuksellisen puhdas koko äänialueella.
Basso on kokonaisuudessaan erittäin sävykäs, ulotteikas, nopea. Muuttuu paljon vahvistuksella(+sisäänajo?).
Esim. MacBookilla ja Meridianilla basson nopeus ja isku on esimerkillistä. Ei minkäänlaista höttöä välissä.

Samoin keskialue, ehkä pieni lisälämpö ei olisi pahitteeksi. Näinkin on toki hyvä.
Solistin äänenvärit ja äänenkäyttö ilmenevät huikean selkeästi. Nopeutta, puhtautta, selkeyttä, sävyjä.
Sibilanssia ei ole, jos sitä ei ole äänitteellä. Ässät pysyy hyvin kontrollissa(itsellä paha allergia tälle :D ).

Yläpäästä ei voi sanoa muuta kuin että on hienoa kuultavaa.
Hyvää näissä on myös se, että vaikka resoluutiota on valtavasti se ei vedä huomiota itseensä.
Helpot kuunneltavat, jos käyttäjä niin haluaa. :D
Voisi kai sanoa että ovat yleisilmeeltään kirkkaan kepeät. Hyvällä tavalla.

Ylläolevat vaikutelmat siis iPad+AQ Df ja MacBook pro+meridian komboilla.
Vahvistus tuntuu olevan näillekkin oleellista, vaikka helppo kuorma ovatkin.

Kuulokkeissa on tietty myös se että ovat kovin käyttäjäkorvakorreloivia, nämä tuntuvat sopivan hienosti mun kuuloelimille.
Toiset korvat saattavat kokea asiat toisin. Itse olen huikean tyytyväinen.
Hls erittäin hyvä. Imo.
 
Viimeksi muokattu:
Omaan makuun vahvuutena on kokonaisuus jossa on hyvin vähän, jos laisin moitittavaa. Suljetuksi hyvinkin ilmava ja erotteleva ääni+äänikuva.

Kiitos raportista. Head.fin puolella oli joku AKG-fani myös arvostellut T5P 2nd:n paremmaksi kuin AKG 872. Aion kyllä itse kuunnella molemmat kun päivitän suljettuja kuulokkeita. Jotenkin Beyerdynamic mielestäni onnistuu luomaan sellaisia kuulokkeita, missä mikään yksittäinen osa-alue ei loista mutta kokonaisuus tuntuu tasapainoiselta. Ja bassoa uskalletaan laittaa vähän reilummin kuin saksalaisissa studiokuulokkeissa yleensä. Toki jotkut sanovat että tuon AKG 872:n basso pysyisi paremmin kontrollissa mutta pidetään yleisesti aika kirkkaina ja erottelevina. Itse en ole Sennheiserista niin innostunut, mutta Chord Mojo on jo sen verran hyvä kuulokevahvistin, että varmasti heidänkin suljetut lippulaivat pitäisi päästä kokeilemaan.
 
^Ollos hyvä vaan.
Ja mullahan nyt vahvistus noille on vielä "entry level"-tasoa, luultavimmin ihan oikealla vahvistimella noustaan vielä aivan eri tasolle.

Edit: kohta on vahvistuskin kunnossa, Graham Sleen vahvistimesta kaupat tehty.
Mielenkiinnolla odotan mille levelille päästään.
 
Viimeksi muokattu:
Omaan makuun parasta hinta/laatua eurooppalaisesta näkökulmasta, siitä voi sumplia omaan budjettiin sopivimman vaihtoehdon:

https://forzaaudioworks.com/en/category.php?id_category=36

Jos pitäisi jotain veikata niin uskoisin Claire HPC Mk2 tai Noir HPC Mk2 olevan varsin sopiva Beyereiden äänimaailmaan.

Itselle tuli siis hinnat alkaen-versio. Copper series HPC MK2. Onko kokemusperäistä havainnointia otetaanko kuinka suuria askeleita ylöspäin jos otetaan verrokiksi vaikkapa Noir?
 
Itselle tuli siis hinnat alkaen-versio. Copper series HPC MK2. Onko kokemusperäistä havainnointia otetaanko kuinka suuria askeleita ylöspäin jos otetaan verrokiksi vaikkapa Noir?
En ole kiivennyt portaita joten en osaa ikävä kyllä kommentoida.
 
^^
Vastaan itse itselleni.
Ero on melko suuri Noirin hyväksi, kaikilla osa-alueilla. Huikea parannus Copper series HPC MK2:een.
 
AKG K-271 mk II:t kuulostavat aika hyviltä kuulokkeilta tässä kategoriassa, jos haluaa edullisesti tasapainoista soundia. Joidenkin mielestä 271:t voivat tuntua ehkä hieman ohutbassoisilta, mutta kyllä nämä minusta ovat parhaimmasta päästä näitä suljettuja ja edullisia kuulokkeita. Menevät vielä mobiilikäytössäkin mukavasti, mutta toisaalta en ole kokeillut minkäänlaista vahvistinta välissä, jos se vaikka vaikuttaisi soundiin vielä parantavasti...
 
Onko kellään kokemusta Sennheiser HD 280 Pro tai Beyerdynamic DT 100 / DT 150 malleista? Hakusessa olisi monitorimaiset, siis mahdollisimman neutraalit ja taajuusvasteeltaan tasaiset kuulokkeet. Ilmeisesti Beyerdynamicin DT 100 on aika klassinen studiokäytössä ollut kuulokemalli, mutta olisi mukava kuulla kokemuksia miten nuo ovat toimineet ihan kotikuuntelussa.

edit: Ilmeisesti DT 150 on vähän paranneltu malli DT 100:sta. DT 150:n basso on kontrolloidumpi ja ulottuu alemmas, mutta muuten se vastaa äänellisesti vanhaa DT 100 mallia.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä varmaan eniten houkuttaa B&O H95, niitä kehuiltu samantyylisiks ja laatuksiks (jopa parempi?) ku H6 gen2 joka on tosi kiva langallinen luuri mun aistinystyrään ja oon kuunnellu luureilla nyt eniten mitä koskaan Hifiman/AMT Ergo jne aikana. H95 soi vissii hyvin samantyylisesti ja -laadullisesti langalla ja ilman ja hienoa jos langattomana todellakin ei ketuta yhtään. Langallinen on erittäin 2000-lukua kun menee tuol pihalla tai salilla luurit korvalla H6gen2 kanssa:)🤷🏼‍♂️

Pitäs päästä kuulemaan H95. Uskaltas ehkä kyl sokkonakin jos muutama tietty tyyppi antaa vihreetä valoo jotka arvostaa kans H6 gen 2 erittäin korkeelle hintaluokkaan katsomatta, ts. preferenssit samankaltaset kun itellä. Ei oo viel ilmestyny näiltä hemmoilta revikkaa, muualla on kyl suitsutettu paljon.

H6 gen2 erinomainen balanssi jossa sopivasti psykoakustista tuningii pitämässä homma miellyttävänä ja mielenkiintosena ja äänenlaatu on huippu eli jos kuuloketta haluaa ekuttaa omaan mieltymykseen niin se ei lagaa laadullisesti. Snadi bass boost joka oikeastaan vaan hyvä kun mehevöittää metallin ja tuo munat eikä ole pliisu vs kajarikuuntelu, mikä on kuulokekuuntelun helmasynti vs iso kajari. Ihan sama mitä kuuntelee, kaikki toimii, ja suljetuksi yllättävän avoin äänimaisema.
 
Helppoa tietysti suositella jotain sellaista, jonka itse omistaa.. Toisaalta silloinhan kokemus on omakohtainen eikä luettu tai arveltu. Eli näin ollen kyllä minä edelleen suljetuista päätyisin Beyerdynamicin DT 1770 Pro:hon. Perusteluina tasapainoinen ja ammattimainen kokonaisuus. Istuvuus on itselleni oikein mainio, robustius ja konstruktiivinen laatu miellyttää. Johto on irroitettava ja asiallisen jämäkällä liittimellä/ kiinnityksellä varustettu. Kuljetuslaukku on iso, mutta hyvin suojaava. Varaosia tarvittaessa saa helposti. Tärkein, eli se ääni... Itse pidän suuresti. Se on erotteleva. Toki potkua ala- ja yläpäässä sekä monitorimaisuuttahan näissä on. Eli sitä Beyerin diskanttia jotkut pitävät liian kovana, mutta edelleen omiin kokemuksiini vedoten ja omassa setissäni näitä ainoastaan käyttäneenä analogisilla äänilähteillä en ole vielä toistaiseksi tuota ominaisuutta tunnistanut lainkaan häiritseväksi. Toki näillä kuulokelähdön tai kuulokevahvistimen on syytä olla kunnollinen. Vaikkei 250 ohmia nyt vielä ihan mahdoton impedanssi ole, mutta ei näitä silti kännykällä tai pelkällä läppärillä ajeta. Suurena vahvuutena tietenkin se, että soveltuvat niin studiokäyttöön kuin myöskin kasuaaliin musiikin kuunteluun. Tarjoushintaan kun pikkuisen päälle 400:n euron saa, niin hintalaatusuhdetta on. Lisäksi eristävät ääntä hyvin.
 
Herättelen tätä ketjua seuraavasti;
Jos hankkisit suljetut luurit nyt niin mitkä ja miksi?
Langattomat: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/17677/dqfrn/AKG-K-845-BT-Bluetooth-kuulokkeet-musta
Pärjää 200-300 euron luureille äänenlaadultaan, jos et kaipaa pitkää akkukestoa ja vastamelua niin tähän tarjoukseen helppo valinta.

Langalliset: https://www.hifitalo.fi/products/zmf-verite-closed-ltd
Finaaliratkaisu jos etupää on kunnossa tai pelimerkkejä laittaa kuntoon. Nykyvalikoimasta itseäni kiinnostavimmat niin äänellisesti kuin ulkoiselta olemukseltaankin.
 
Täällä harkinnassa paremmat suljetut myös hintaluokassa 500 ~ 800. Toiveena olisi ennen kaikkea neutraali sointi ja kevyen tutkimuksen jälkeen nämä kolme vaikuttaisivat varteenotettavilta vaihtoehdoilta. Valitettavasti ekaa ja viimeistä on todella vaikea saada koekuuneltua..
Sundaran omistajana etenkin Aeon RT myös planaarina kiinnostaisi todella paljon ja saihan se ASR:llä kin kovat kehut (jos tuo nyt kiinnostaa) > https://www.audiosciencereview.com/...-audio-aeon-rt-review-closed-headphone.19393/

DT 177X GO
https://www.amazon.com/Beyerdynamic-DT-177X-GO-Closed-Back/dp/B081GJWSPQ

Focal Elegia
https://www.focal.com/en/headphones-0/headphones/for-home/elegia

Dan Clark Aeon RT Closed
https://www.danclarkaudio.com/catalog/product/view/id/56/s/aeon-rt-new/category/85/
 
Herättelen tätä ketjua seuraavasti;
Jos hankkisit suljetut luurit nyt niin mitkä ja miksi?
Tuommoiset on ollu tuloillaan n. kuukauden päivät. Rupeavat pikku hiljaa varmaankin lähtemään kohti Suomea:

Eikon_LTD_Shopify3_110x110@2x.jpg


Ovat siis ZMF Atticukset (kuva jokin mallikuva, ei ole meikäläisen yksilöstä). Kaukana neutraalista viitaten ylempään tiedusteluun, mutta pitäs olla varsin hauskat rokkiluurit. Puu on seeprapuuta, pikkaisen kovempaa puulaatua stokkipuuhun nähden. Voi kai pikkaisen vaikuttaa soundiin pienentämällä jälkikaikua tai mihin 'decay' kupin sisällä tarkalleen viittaakaan.

Saman valmistajan Aeolukset löytyy, mutta nää tuli tilattua sokkona. Näissä on ihan tarkoituksella kunnon midbassokorostus, keskialue aika pinnassa ja yläkertaa just sen verran, että piisaa riittävästi erottelua. Valmistajan kuvauksen mukaan siis. Vahvareina on Toppingin A90 SS-vahvi ja toivottavasti parin viikon sisään myös Tor Audion balansoitu putkivahvi, jolla näitäkin ois tarkoitus soitella.

muoks. jaa niin, tilasin nää kaksilla eri pädeillä: toiset orkkis lampaannahkapädit (jos muistan oikein) ja toiset valmistajan omat perforated suede -pädit, joilla soundia pitäs saada pikkaisen neutraalimmaksi.
 
Dan Clarkin Aeonit kiinnostelis kyllä:
 
Dan Clarkin Aeonit kiinnostelis kyllä:
Minähän rohkeana poikana nuo tilasin. Kuuro ostopäätös mutta sen verran hyviä kokemuksia muilla noista on että rohkenin. Jos noissa olisi vielä Aeon 2:en taittuva sanka niin olisi aika mainio raahattava ratkaisu.
Palaan kokemuksien kanssa myöhemmin.
 
Noniin palataanpa tähänkin keskusteluun nyt kun Aeonit olleet muutaman viikon käytössä. Ostin nämä lähinnä siitä syystä että Sundarat avoimina ei ihan sovellu kaikkialle kuunneltavaksi. Sundarat oli DT770 (80 ohm) jälkeen ensimmäiset "kunnon" luurit ja noista ei ole kerta kaikkiaan mitään pahaa sanottavaa. Niiden ääni on aika lailla neutraali ja tarkkuutta niistä riittää myös.
Aeonit oli ensikuulemalta vaikuttavat, mutta vähän ajan kuluttua tajusin että vau-efekti tuli lähinnä bassotoistosta. Sitä oli paljon, se soi auktoriteetilla ja hetken alkoi epäilyttämään että tuliko tehtyä väärät kaupat kun itselle basso ei ole kaikki kaikessa etenkin jos se peittää muut rekisterit alleen.

Suhtaudun nykyään hieman epäilevästi sisäänajoon minkään komponenttien kanssa (kokeneemmat kommentoikaa) mutta nyt tuntuu että Aeonien sointi on tasapainottunut aika merkittävästi ja keski- ja yläalueet soivat jo selkeämmin ja erottelukyky tuntuu paremmalta. Ihan pelkän tottumisen piikkiin ei haluaisi laittaa koska mielestäni ero Sudarojen ja Aeonien välillä on kaventunut alkutuntumista. Joka tapauksessa tämä on ollut muutos positiiviseen.
Pidän edelleen Sundaran kokonais-sävystä enemmän, se soi hieman kepeämmin joka on omaan makuun. Toisaalta Aeon korostaa ala- ja ylärekistereitä mutta ei mielestäni liikaa. Kaikki tuntuu edelleen oikein tasapainoiselta mutta Aeonissa on vähän enemmän läskiä luiden ympärillä. Ja se basson laatu on kyllä huikea, sitä saa myös olla enemmän jos se on näin hyvin toteutettu. Keskialue jää ehkä ihan hivenen paitsioon mutta sekin soi selkeästi eikä sekoitu bassoihin. Yläpää on kirkas mutta mitään kireyttä en ole havainnut. Itse asiassa yksi vaikuttavimmista asioista johon kiinnitin alusta asti huomiota oli upea decay. Jälkikaiut tulee todella hienosti esille, etenkin ylärekisterissä.
Laadun tuntu on huippu. Nämä ovat kevyet mutta todella vankan oloiset. Neutraalimpana voisin kuvitella hyvin studiokäyttöön. Pidän myös pannan toteutuksesta, vähemmän mekaanisia osia.
Mukavuudesta sen verran että huomaan korjaavani niitä useammin kuin Sundaroja ehkä siksi että korvalehti koskettaa nipin napin pädejä. Sundaroihin korva ei mahdu kokonaan niin ehkä siihen ei siksi myöskään kiinnitä huomiota samalla tavalla 🤷‍♂️

Kaiken kaikkiaan, nämä ovat mielestäni todella loistavat luurit. Hinta-laatusuhteesta en sano mitään koska en ole kalliimpia kuullut mutta en mitenkään kadu ostosta. Sundarat vetää äänen suhteen vielä vähän pidemmän korren mutta tämä menee täysin maun piikkiin. Aeonit on tavallaan "miellyttävämmät" kun Sundarat on... no ne on neutraalit.

Syvällisempään analyysiin ei nyt pysty mutta vastaan toki kysymyksiin jos sellaisia herää..

Lisäys: Nämä harkinnan alla..
https://dekoniaudio.com/product/dek...dio-aeon-flow-series-headphones-elite-hybrid/
 
Dekonit kiinni.
Onnistuin repimään vakiopädit saumastaan rikki vaihtoprosessin aikana mutta rapatessa kai roiskuu..
Ensivaikutelmana uudet pädit ehdottomasti demppaa bassoja, tätä efektiä näistä hainkin ja bassot tuntuu nyt paljon neutraalimmilta. Ulottuvuutta ja potkua on edelleen mutta muutaman desibelin vähemmän (y) .
Kun jostain otetaan niin toisaalla annetaan. Keskialue ja diskantti kuuluu seurauksena korostuneempina. Keskialueen kannalta tämä hyvä (y), diskantin suhteen en ole vielä päättänyt. Hetken tuntui että riipiikö liikaa mutta Aeonien kanssa tulee onneksi neljä huopafiltteriä jotka asetetaan pädien sisään. Vakiopädeillä tykkäsin miedoimmasta (1) ja uusilla pädeillä demppaavin (4) tyyny tuntuu jopa tarpeelliselta. Filtterit demppaa asteittain noin about ylemmältä keskialueelta ylöspäin.
Kokonaisuudessaan arvioisin että sävyllisesti aletaan olemaan jossain studiokelpoisuuden maastossa. Tarkkuutta on vaikka huru mycket mutta nähtäväksi jää että jaksaako näitä tällä setupilla kuunnella pidempiä sessioita . Äänikenttä (omassa kuulokekuntelussa toissijaista) laajeni ehkä hieman myös. Suljetuiksi uskaltaisin sanoa että äänikentän laajuuden suhteen ollaan oikeasti aika hyvällä tasolla. Ja ne jälkikaiut on edelleen herkut!
Pitää kuunnella vielä enemmän ennen kuin annetaan lopullinen tuomio. Hyvät nauhoitteet kuulostaa kyllä paremmalta mutta ysärimetalli liippaa ehkä rajoja.

1614100138877.png

Loppu.
 
AKG:n uusin K371 saa ainakin tältä varsin kriittiseltä & uskottavalta arvostelijalta hehkutusta. Noita testaisin itse varmaan ekana jos tuon tyylisille olisi tarvetta:

Itekään en ymmärrä M50:n hehkutusta, bassot kumisevat kehnolaatuisen rasittavasti ja yläpäässä on selkeää metallista klangia. Omat myin aika äkkiä pois. DT770 on suht perusvarma, mutta onhan niissäkin yläpäässä piikkiä Beyerin perinteiseen tapaan.
Hei Onkohan K371 laatu jo parantunut ? Jossain vaiheessa kuulin, että esim. YLE kielsi koko mallin hankkimisen näiden laatuongelmien takia.
 
Back
Ylös