Striimaus yms.

Jos käytössä on yhteensopiva NAS, niin pitäisi riittää tabletti ja NAS, sekä tietty Roon Ready endpoint, joka sinulla kai onkin jo.



Kyllä ja se näyttää mistä lähteestä kyseinen levy löytyy. Tällä toiminnallisuudella huomaa oman kokoelman puutteet ja joutuu ostamaan lisää musiikkia jos haluaa omistaa kaiken :D


Kyllä, kyllä ja kyllä. Olettaen että NAS on Roon yhteensopiva.

Kuvassa osa levyistä löytyy Qobuzista ja kaikki omista kokoelmista.
Palataan vielä tähän kun nuo asiat menee nyt vähän ristiin.
Eli mikä olisi vaihtoehto ROON:lle kun asennusympäristö on NAS (Qnap TS-251+) ja Android 9 version tabletti?
 
Palataan vielä tähän kun nuo asiat menee nyt vähän ristiin.
Eli mikä olisi vaihtoehto ROON:lle kun asennusympäristö on NAS (Qnap TS-251+) ja Android 9 version tabletti?
No Sonos oli ainakin ennen käytettävin ja osasi soittaa musiikkia sekaisin eri lähteistä. En ole enää varma osasiko se hakea kaikista lähteistä samaan aikaan, koska käytän talouden ainoaa Sonostakin Roonin kautta :D Toki toivoisin että softa olisi parantunut kautta linjan siitä kun testailin eri striimereitä, mutta ainakin aikoinaan tilanne oli aika lohduton.
 
No Sonos oli ainakin ennen käytettävin ja osasi soittaa musiikkia sekaisin eri lähteistä. En ole enää varma osasiko se hakea kaikista lähteistä samaan aikaan, koska käytän talouden ainoaa Sonostakin Roonin kautta :D Toki toivoisin että softa olisi parantunut kautta linjan siitä kun testailin eri striimereitä, mutta ainakin aikoinaan tilanne oli aika lohduton.
Okei, no Sonos ei välttämättä ole se vaihtoehto mitä olen hakemassa koska streameri on Moon MiND 2
 
Okei, no Sonos ei välttämättä ole se vaihtoehto mitä olen hakemassa koska streameri on Moon MiND 2
Moon taisi käyttää striimaukseen natiivisti UPnP:tä, joten joku muu ohjainsofta voisi tarjota jotain lisää. En ole ihan varma missä kuosissa bubbleUPnP ja vastaavat ovat Androidille, mutta tosiaan korvaavat softat ovat vähän vähissä.
 
Moon taisi käyttää striimaukseen natiivisti UPnP:tä, joten joku muu ohjainsofta voisi tarjota jotain lisää. En ole ihan varma missä kuosissa bubbleUPnP ja vastaavat ovat Androidille, mutta tosiaan korvaavat softat ovat vähän vähissä.
Joo, en ole asiaan perehtynyt siksi täällä kyselinkin.
ROON olisi varmaan oikea vastaus ja sen pystyisi asentamaan NAS:lle ja ohjaamaan tabletilla. Lähinnä kyse olikin siitä mitä muita vaihtoehtoja käytännössä löytyy.
 
Kirjoittelenpa oman näkemyksen pallon pelastamisen tekosyyllä. Olen tykännyt aina siitä, että äänitteet/taltiot on omassa omistuksessa, hallinnassa ja hyllyssä fyysisesti. LP, C-kasetti, kovalevy, USB-tikku, CD-levy, SACD-levy, MD-levy, savikiekko, Hi-Res tiedosto, mikä vain. Olen pitkään ollut CD uskovainen ja vinyyliä vastaan, mutta nykyinen markkinatilanne ajaa ajatteluun, etten häviä mitään, jos käytän sekä CD että LP formaatteja, koska CD saatavuus on jo todistetusti rajoitettu. Tein päätöksen, että vinyyliin voi mennä, jos se on halvempi kuin CD hyllyssä. Näin näyttää tulevan käymään, koska CD on käytettynä halpa ja tullee kuolemaan, koska suuri kuluttajamassa on tyytyväinen vaikka maksaa kiinteää kuukausimaksua tai kuuntelee mainoksia. Hifimaailman MQA artikkeli oli naula arkkuun.

Striimauspuolella ehdin kokeilemaan Mac Mini-Audirvana-Matrix Audio X-SPDIF2-Tidal kombinaatiota pienten googlausten jälkeen. Lopputulos oli mainio, en erottanut CD-levyä ja striimausta toisistaan, kun käytin CD-soittimen DA-muunninta, paitsi käytettävyydessä. Omistuksessa ero on yhtä iso. Ostan mieluummin levyjä kuin maksan kuukausimaksua. Jääräpäinen dinosaurusasenne kantaa varmasti tovin eteenpäin.

Näen, että Nightwish-basisti Marco Hietalan ”irtisanoutuminen” oli puhutteleva: striimauspalvelut ja yleensä musiikkiala näyttää menevän pikaruokasuuntaukseen, jossa taiteelliselle teokselle ei ole enää samalla tavalla sijaa ja maksajaa kuin ”vanhoina hyvinä aikoina”. Uusia vuosikymmeniä kestäviä nimiä ei tunnu tulevan samalla tavalla.

Nyt kun tutkimustietoa on, että striimaus syö paljon sähköä eli antaa paljon hiilijalanjälkeä, niin mikä on sinun kantasi striimaukseen ja musiikin taiteen taltioinnin tulevaisuuteen?

Edit: periaatteellisesti kysymys on iso kuluttajavalinta, maksatko mieluummin 20eur kuussa yksittäisestä levystä artistin toimitusketjulle, josta artistille jää ehkä euro, vai maksatko 20eur kuussa striimauspalvelulle, josta artistille jää ehkä
sentti?
 
Viimeksi muokattu:
Aika vähän kyllä sitä todellista ja tutkittua dataa on tuosta streamauksen energian käytöstä. Siitä itse asiassa pitäisikin enemmän sitä tehdä ja vaikka verrata sitä sitten ns. entiseen aikaan, kun levyt piti hankki jne. Nyt tällaista dataa on aika vähän tiedossa.

Artistin näkökulmasta ansaintalogiikka näissä on heikko, mutta näkyvyyspuoli taas ihan eri tasolla entiseen systeemiin verrattuna. Kaikki on kuitenkin nyt ns. vasta alkamassa ja varmasti tulevaisuudessa tämä systeemi voi muuttua paljonkin. Sitä en osaa ennustaa, että mihin suuntaan.

Ja siitä olen edelleen eri mieltä etteikö niitä teoksia ja levyjä edelleen tehtäisi. Niitä tulee koko ajan ja paljon. Aika harva edelleenkään tekee ainoastaan sinkkuja vaan kyllä melkein kaikki haluaa niitä levyjä ja kokonaisuuksia tehdä.
 
Kirjoittelenpa oman näkemyksen pallon pelastamisen tekosyyllä. Olen tykännyt aina siitä, että äänitteet/taltiot on omassa omistuksessa, hallinnassa ja hyllyssä fyysisesti. LP, C-kasetti, kovalevy, USB-tikku, CD-levy, SACD-levy, MD-levy, savikiekko, Hi-Res tiedosto, mikä vain. Olen pitkään ollut CD uskovainen ja vinyyliä vastaan, mutta nykyinen markkinatilanne ajaa ajatteluun, etten häviä mitään, jos käytän sekä CD että LP formaatteja, koska CD saatavuus on jo todistetusti rajoitettu. Tein päätöksen, että vinyyliin voi mennä, jos se on halvempi kuin CD hyllyssä. Näin näyttää tulevan käymään, koska CD on käytettynä halpa ja tullee kuolemaan, koska suuri kuluttajamassa on tyytyväinen vaikka maksaa kiinteää kuukausimaksua tai kuuntelee mainoksia. Hifimaailman MQA artikkeli oli naula arkkuun.

Striimauspuolella ehdin kokeilemaan Mac Mini-Audirvana-Matrix Audio X-SPDIF2-Tidal kombinaatiota pienten googlausten jälkeen. Lopputulos oli mainio, en erottanut CD-levyä ja striimausta toisistaan, kun käytin CD-soittimen DA-muunninta, paitsi käytettävyydessä. Omistuksessa ero on yhtä iso. Ostan mieluummin levyjä kuin maksan kuukausimaksua. Jääräpäinen dinosaurusasenne kantaa varmasti tovin eteenpäin.

Näen, että Nightwish-basisti Marco Hietalan ”irtisanoutuminen” oli puhutteleva: striimauspalvelut ja yleensä musiikkiala näyttää menevän pikaruokasuuntaukseen, jossa taiteelliselle teokselle ei ole enää samalla tavalla sijaa ja maksajaa kuin ”vanhoina hyvinä aikoina”. Uusia vuosikymmeniä kestäviä nimiä ei tunnu tulevan samalla tavalla.

Nyt kun tutkimustietoa on, että striimaus syö paljon sähköä eli antaa paljon hiilijalanjälkeä, niin mikä on sinun kantasi striimaukseen ja musiikin taiteen taltioinnin tulevaisuuteen?

Edit: periaatteellisesti kysymys on iso kuluttajavalinta, maksatko mieluummin 20eur kuussa yksittäisestä levystä artistin toimitusketjulle, josta artistille jää ehkä euro, vai maksatko 20eur kuussa striimauspalvelulle, josta artistille jää ehkä
sentti?
Hyvät perustelut. Suunnilleen samoista syistä en käytä mitään suoratoistopalveluja. Vinyyli ja CD käyttömuotoina.
 
Aika vähän kyllä sitä todellista ja tutkittua dataa on tuosta streamauksen energian käytöstä. Siitä itse asiassa pitäisikin enemmän sitä tehdä ja vaikka verrata sitä sitten ns. entiseen aikaan, kun levyt piti hankki jne. Nyt tällaista dataa on aika vähän tiedossa.

Artistin näkökulmasta ansaintalogiikka näissä on heikko, mutta näkyvyyspuoli taas ihan eri tasolla entiseen systeemiin verrattuna. Kaikki on kuitenkin nyt ns. vasta alkamassa ja varmasti tulevaisuudessa tämä systeemi voi muuttua paljonkin. Sitä en osaa ennustaa, että mihin suuntaan.

Ja siitä olen edelleen eri mieltä etteikö niitä teoksia ja levyjä edelleen tehtäisi. Niitä tulee koko ajan ja paljon. Aika harva edelleenkään tekee ainoastaan sinkkuja vaan kyllä melkein kaikki haluaa niitä levyjä ja kokonaisuuksia tehdä.
Kyllä aika moni aristi tekee albuminsa digitaalisesti ei fyysisenä äänitteet. Tämä sulkee minut pois ostajien joukosta
 
Olen varma, että striimauspalvelujen käytön lisääntyessä myös musiikintekijöiden määrä kasvaa. Musiikin kuluttajien määrä on suorastaan räjähtänyt viimeisen kymmenen vuoden aikana, joten myös jaettavaa riittää musiikintekijöille. Ympäristönäkökulmasta katsottuna äänen tallentaminen ja siirtäminen verkoissa on vain pisara maailmalla liikkuvasta ja tallennetusta datasta. Eli hyvällä omallatunnolla voi "tidalia" käyttää. Itse en näe järkeä investoida tallenteisiin joita säilyttäisin kotonani.
Kuuntelen paljon 50-70 lukujen musiikkia. Ennen striimauspalveluja en edes voinut haaveilla kuuntelevani tällaista musiikkia.
Apple Musicin myötä myös kuukausihinta kohdallaan, ainakin tällä hetkellä.
 
Olen varma, että striimauspalvelujen käytön lisääntyessä myös musiikintekijöiden määrä kasvaa. Musiikin kuluttajien määrä on suorastaan räjähtänyt viimeisen kymmenen vuoden aikana, joten myös jaettavaa riittää musiikintekijöille. Ympäristönäkökulmasta katsottuna äänen tallentaminen ja siirtäminen verkoissa on vain pisara maailmalla liikkuvasta ja tallennetusta datasta. Eli hyvällä omallatunnolla voi "tidalia" käyttää. Itse en näe järkeä investoida tallenteisiin joita säilyttäisin kotonani.
Kuuntelen paljon 50-70 lukujen musiikkia. Ennen striimauspalveluja en edes voinut haaveilla kuuntelevani tällaista musiikkia.
Apple Musicin myötä myös kuukausihinta kohdallaan, ainakin tällä hetkellä.

Harmi, että juuri 50-70-luvun musiikista on ne kaikkein huonoimmat versiot tuolla ja, jotka digitoiminen nyt muutenkin pilaa aikaa tyylikkäästi.
 
Harmi, että juuri 50-70-luvun musiikista on ne kaikkein huonoimmat versiot tuolla ja, jotka digitoiminen nyt muutenkin pilaa aikaa tyylikkäästi.
Tämä tarvitsisi ehkä vähän syventelyä. Tarkoittaako tämä, että suoratoistopalveluissa löytyvä kaikki 1950-70 -lukujen musiikki olisi ääniteteknisesti huonoa tai että johdonmukaisesti suoratoistoissa olevat versiot olisivat kaikkein huonoimpia olemmassa olevista vaihtoehdoista?
 
Viimeksi muokattu:
Harmi, että juuri 50-70-luvun musiikista on ne kaikkein huonoimmat versiot tuolla ja, jotka digitoiminen nyt muutenkin pilaa aikaa tyylikkäästi.
Myönnettäköön etten ole alkuperäistä vinyyliä kuullut, mutta esim. tuossa on 6 versiota aiheesta -lieneekö mikään tehty alkuperäisestä? Minun mielestä kuulostaa kyllä hienolta, kun ottaa huomioon äänitysajankohdan. Bonuksena vielä ehkäpä Ellan legendaarisin versio -unohtaa totaalisesti sanat, mutta samalla tekee historiaa o_O

Mack-the-Knife.jpg
 
Taitaa olla niin,että joillakin se toiston pilaa Suoratoiston kannalta väärin viritetty Setti.
Ja puutteelIinen Nettiliitäntä.
Ei-päivitetyt sovellukset myös.
 
^^Minulla on sellainen muistikuva, että Louis Armstrong aikoinaan
unohti sanat ja kehitti scat-laulun. Ellalta kunnianosoitus Satchmolle.
 
Onhan toki niitäkin, mutta aika harvassa ne on. Näin nopeasti ajatellen en pysty sanomaan yhtäkään.
Jokunen aika sitten etsin seuraavien artistien fyysistä albumia. En löytänny.
1. Michael Bleu - American graffiti
2. Sara Siipola - kaunis kun itken
Itken harmittaa ku eivät julkaise fyysisenä albumina
 
Bonuksena vielä ehkäpä Ellan legendaarisin versio -unohtaa totaalisesti sanat, mutta samalla tekee historiaa o_O
Minulla on sellainen muistikuva, että Louis Armstrong aikoinaan unohti sanat ja kehitti scat-laulun. Ellalta kunnianosoitus Satchmolle.
Ella ei Berliinin keikalla Satchmon tapaan täyttänyt unohtamaansa laulutekstiä scatilla, vaan veti ihan oikeaa tekstiä hatusta. Ällistyttävä taidonnäyte!
 
Harmi, että juuri 50-70-luvun musiikista on ne kaikkein huonoimmat versiot tuolla ja, jotka digitoiminen nyt muutenkin pilaa aikaa tyylikkäästi.
Tässä odotetaan, että Cathi777 voisi syventää ja perustella tätä näkemystä, ehkäpä myös sitä peukuttaneet MPS ja natas. Onko kyseessä vain tunneperäinen heitto, vai onko lainatun tueksi jotakin faktaa? Muuten jää vaikutelma, että kyseessä on käsittämätön "sammakko".
 
Viimeksi muokattu:
Tässä odotetaan, että Cathi777 voisi syventää ja perustella tätä näkemystä, ehkäpä myös sitä peukuttaneet MPS ja natas. Onko kyseessä vain tunneperäinen heitto, vai onko lainatun tueksi jotakin faktaa? Jos faktaa ei löydy, niin todetaan sitten, että kyseessä on käsittämätön "sammakko".
No kai se on pakko selventää, kun ei nähtävästi muuten aukea. Eli tuollahan on tarjolla kaiken maailman remaster-versioita noista levyistä, joista ei kukaan tiedä edes mistä ne on tehty. Ja ne on aika kaukana noista analogisista versioista. Ja ei kai tuo minun viimeinen lauseeni niin hirveästi selitystä kaipaa. Digitointi munii täysin nuo vanhat analogiset äänitteet, ei vaan voi mitään.

Ja se fakta löytyy ns. korvista, kun noita on tullut kuunneltua. Digiversiot on perhanan latteita eikä ns. soitto lähde vaan etäistä pimputtelua.
 
Back
Ylös