Stereokuvan muodostuminen

... haluan selvittää asiaa nyt perinpohjin!
Sit ei muuta kuin kokeilemaan nykyisillä kajareilla. Jos et toistaiseksi ole omalla setillä saanut hyvää stereokuvaa, niin aloita vaikka lähikentästä. Avatarin kajarit ovat edelleen lähikenttämonitorit, ensisijaisesti, vaikka ovat kuunneltavissa kauempaakin.

Eli vaikka yhden metrin kuuntelukolmio ensi alkuun. Siitä sitten lähtee kokeilemaan pikkuhiljaa isommilla etäisyyksillä ja välillä voi leveyttä kasvattaa enemmän kuin syvyyttä. Ja vaikka keskellä kuuntelutilaa, mahdollisimman kaukana seinistä. JOS nuo kajarit kykenevät millään sijoittelulla tekemään hyväksytyn/kaivatun stereokuvan, niin tuolla keinolla se pitää löytyä. No, akustointi saattaisi edesauttaa mut ei se siihen kaadu kuitenkaan.
 
Tää havaitsemani tilanne ei voi täysin johtua huoneesta. Kokemus oli silleen hieman järkyttävä ja nyt mietin jopa lopettamista tai kajareiden uusimista/ rakentamista. Eli siksi haluan selvittää asiaa nyt perinpohjin!
Veikkaan, että kyseessä voisi olla erilainen ääni-ihanne mitä gennut tarjoaa. Meitä moneksi ja kuka tykkää mistäkin :) Jokaisen mielipide on tässä asiassa oikea :) Saattaisit ehkä tykätä malleista, missä on isompi pinta tuottamassa ääntä. Staatit, monta elementtiä soimassa yhtä aikaa, isoja elementtejä jne. Ehkä helppo testi voisi olla vaikka Aurelian joku isompi malli missä on monta elementtiä samassa pystyrivissä?

edit. Itse esim. tykkään pehmodisuista ja kompakteista bassokeskareista.
 
Viimeksi muokattu:
Jep juurikin edellisen viestin kaltaista juttua tarkoitan stereokuvalla! Siis tämä tän päiväinen kokemus tuli vastaan työkeikalla! Täällä siis stereokuva aukesi hienosti joka suuntaan eikä tarvinnut edes olla silmät kiinni. Esim. 7ring biisillä äänet peittivät koko seinän ja lauja oli käsin kosketeltavan keskellä jopa todella tarkasti! Toinen biisi oli chick corea like i was sayin' jossa rumpusetti oli hyvin konkreettinen ja itse rummut ryhdikkäästi stereokuvassa ja reunimmat pellit hieman kajarin yli reunoilta! Kolmas biisi oli psytransea jossa kaikki efektit oli uskomattoman ihanasti esillä omilla paikoillaan! Tila oli reilu 40m2 betoni kellari jonka korkeus oli nippanappa 2m ja kajarit pitkällä seinällä kuuntelukolmio n.3.5m. Akustointinä ihan rautakaupan levyä eikä kovin paksulti. Tosiaan Itselläni nuo g 8361 ja näillä ei pääse läheskään samaan streokuvaan. Tuolla asiakkaalla oli isohkot pa-elementeistä tehdyt kajarit joita ajettiin ihan kunnon prossulla ja reiluilla crown päätteillä. Mielestäni tolla 8361 pitäs kyllä päästä suht samaan stereokuvaan.

Oma huone on reilu 40m2 silleen kevyesti akustoitu puu/ tiilitalo. Lattiat on kelluvat sekä katto on levyä ja villat yläpuolella. Kuuntelukolmio joku 2.5m
Tästä ei nyt ihan selviä mitä isot PA-elementit tarkoittavat, mutta aika monet on laajakaistoja.

Kokemus on aika hyvin linjassa sen kanssa kun itse ekan kerran kuulin hyvin soivia laajiksia. Että jos pitäisi veikata, niin olet kokenut laajisherätyksen 😁

Itellä on suuri arvostus genejä kohtaan, mutta stereokuva ei kyllä koskaan ole ollut merkin vahvuuksia IMO. Lähikentässä ihan ok, huonekaiuttimina eivät mielestäni ole kummoiset. Tosin tämä on preferenssikysymys.

Laajisharrastajat tietävät kyllä, että kyseessä ei ole hopealuoti, vaan tilantunnun vaihtokauppa on soundimielessä aika kova.
 
Kyllä just se lähikenttä voi olla ratkaisu, mutta ei oo silleen ihan miun juttu. Voi olla että kokeilen välillä jotain muita kajareita. Ehkä teen itse ja hommaan siihen crownit ja kunnon prossun. Eli nuo 8361 on ehkä omaan tarpeeseen vääränlaiset? Tavallaan tästä keskustelusta oon sen ehkä tajunnut
 
Stereokuvan muodostuminen tuntuu olevan myös hyvin vahvasti äänitekohtaista. Jopa enemmän kuin muut äänenlaadulliset seikat. Täällä meillä Aureliatkin onnistuvat joillain äänitteillä luomaan todella hienon kolmiulotteisen äänikentän, vaikka levyn äänenlaatu muuten olisi kökkö. Joillain toisilla taas soittimet kököttävät tiukasti kiinni kaiuttimissa, vaikka soundi muutoin olisi hyväkin. Myös soursella (LP-soitin, CD-soitin, DAC jne.) ja vahvistimella tuntuu olevan yllättävän paljon merkitystä. Ilmeisesti jos alkupää ei toista musiikkia riittävän tarkasti ja informaatiosta jää osa päätymättä kaiuttimille asti, ei stereokuvakaan muodostu täydellisesti. Mutta varmasti kaiuttimilla on suurin merkitys, luulen. En tiiä, vasta opiskelen koko alaa, mutta tällaista olen itse tässä laitteistoa päivittäessäni ollut havaitsevinani.
 
Stereokuvan muodostuminen tuntuu olevan myös hyvin vahvasti äänitekohtaista. Jopa enemmän kuin muut äänenlaadulliset seikat. Täällä meillä Aureliatkin onnistuvat joillain äänitteillä luomaan todella hienon kolmiulotteisen äänikentän, vaikka levyn äänenlaatu muuten olisi kökkö. Joillain toisilla taas soittimet kököttävät tiukasti kiinni kaiuttimissa, vaikka soundi muutoin olisi hyväkin. Myös soursella (LP-soitin, CD-soitin, DAC jne.) ja vahvistimella tuntuu olevan yllättävän paljon merkitystä. Ilmeisesti jos alkupää ei toista musiikkia riittävän tarkasti ja informaatiosta jää osa päätymättä kaiuttimille asti, ei stereokuvakaan muodostu täydellisesti. Mutta varmasti kaiuttimilla on suurin merkitys, luulen. En tiiä, vasta opiskelen koko alaa, mutta tällaista olen itse tässä laitteistoa päivittäessäni ollut havaitsevinani.
Juu toki, mutta itsellä on tosiaan tietyt biisit missä on määrätyt stereokuvalliset ominaisuudet. Tän päivän kokemuksella hienoa stereokuvaa oli popista jazziin jne ja se mikä ihmetyttää on se että miten hienosti stereokuva aukesi ilman pinnistelyä. :)
 
Kyllä just se lähikenttä voi olla ratkaisu, mutta ei oo silleen ihan miun juttu. Voi olla että kokeilen välillä jotain muita kajareita. Ehkä teen itse ja hommaan siihen crownit ja kunnon prossun. Eli nuo 8361 on ehkä omaan tarpeeseen vääränlaiset? Tavallaan tästä keskustelusta oon sen ehkä tajunnut

Ennen kuin hyppää pää edellä laajisten maailmaan kannattaa ehkä hakea vähän kokemusta laajiksista. Esimerkiksi se DSP on siellä todennäköisesti tasoittamassa laajiksille tyypillistä vasteen vuoristorataa ja buustamassa alapäätä, joka on toinen akilleen kantapää.

Stereokuvan laajuus ja tarkkuus peittää alleen myös paljon muita toiston tarkkuuteen liittyviä ongelmia, jotka ovat aika tyypillisiä laajiksille. Niitä et vaan huomannut, kun koko huomio katosi stereokuvan taivasteluun. Krapula iskee ennenpitkää kyllä... Puhun kokemuksesta.

Itselläni setin hiominen on nykyään lähinnä sitä kompromissin hakemista, eli kuinka suuren osan kokonaissoundista olen valmis uhraamaan stereokuvan alttarilla. Eli niinkuin sanoin, niin tuo ei ole hopealuoti. Eikä se pönttöjä ajava teknologiakaan tee autuaaksi, vaan ennemminkin varmasn taklaamassa sitä muuta problematiikkaa.

@Micco :lla oli tuolla ihan hyvä pointti. Kuuntele erilaisia käikättimiä, jotta opit vähän ymmärtämään mitkä asiat on tärkeitä. Esimerkiksi raskaampi tavara ja EDM on monasti laajiksille varsin haastavia. Jazz ja akustinen taas on ihan omassa luokassaan.

Yksi hyvä keino on tietysti tehdä joku edullinen laajis. Esim tangbandin w3-871:n ympärille saa tehtyä varsin säälliset mltl-pöntöt (esim. Tabaq tai cyburgs needle), joilla on kohtuu edullista kokeilla onko laajikset se oma juttu. Jos kuuntelet noita mieluummin kuin genejä, niin tervetuloa kerhoon. Jos alkuihastuksen jälkeen kuitenkin alkaa ahdistaa se kaikki muu paitsi stereokuva niin...
 
Kiitoksia viestisteistä.
Juu tosiaan itselläni on ollut gradient revolutionit ja introt, acoustat spectra 11, vanhat b&w 801, keffejä, jamo concert 7, 8 ja 11 sekä iso liuta isoja vintage kaiuttimia. Monilla näillä oli laitteistosta riippumatta ihan natiivina ominaisuutena jämäkkä ja laaja stereokuva. Etenkin revot ja acoustat olivat siinä suvereeneja. Sitten hifi hommiin tuli paussi ja pitkäksi aikaa jäi kajareiksi concert 7 ja behringer b2031a jotka palvelivat vuoteen 2020 saakka. Tuolloin alkoi hifi kiinostaa uudelleen koska asumismuoto sen mahdollisti. Tällöin ensitöikseen hommasin behkuille subbarin, sitten subbari ja behkut läks ja tilalle tuli g 8250 sekä subbareiksi 2kpl elac s2090, nämä olivat vain hetken Sitten hommasin velodyne dd18 plussan ja adam s3v jotka olivat muutaman kuukauden ja tilalle tuli nuo 8361 sekä subbareiksi svs bp16 ultrat. Olin tuossa hifiliike kierroksella audiokaupassa kuunnellut 8361 ja tykästynyt niiden muhkeaan sekä muutenkin ei genelecmäiseen saundiin. Olin antanut noille 8361 tuon stereokuvan anteeksi kun ajattelin että ehkä kuulo vaan huonontunut iän myötä etten tule sellasta enää havaitsemaan joten en pitänyt asiaa kovin tärkeänä.

Tosiaan tänää tuli tuo yllättävä kokemus joka pisti asiat taas uusiksi. Tässä tämänpäiväisessä siis stereokuva oli yhtä läsnä kuin kaiuttimessa ääni ylipäätään. Tuossa toteutu valtava iso ja auktoritäärinen ääni, erittäin neutraali ja sulavan puhdas sointi, mutta ei mitenkään anteeksipyytelevä tai nöyrä. Vaan todellakin tukevan rautainen ja voimakas juurikin se mitä haluan, koska kuuntelen aika lujalla. Tosiaan nuo kajarit jota kuuntelin olivat tehty itse ja elementit olivat laadukkaat pa- elementit, vahvarit 3kpl oli crown jotkut uudehkot misssä jotkut näytöt ja tehot siinä 2kw/ kanava ja tietty laadukas prossu jolla parametrit säädetty huolella rewiä apunakäyttäen.
 
Muuttuuko noissa 8361 stereokuva jos ne kääntää vaakasuoraan ja nostaa vähän ylemmäksi? Makon kuvista saa käsityksen että ovat aika matalalla.
 
Muuttuuko noissa 8361 stereokuva jos ne kääntää vaakasuoraan ja nostaa vähän ylemmäksi? Makon kuvista saa käsityksen että ovat aika matalalla.
Tosiaan ne on välillä 70cm telineillä subbareiden edessä. Ilmeisesti tuo käyttö tapa on nyt vain huono Eli liian iso tila ja pitkä matka. Tavallaan nyt reilu vuoteen vaikka oon ollut ihan tyytyväinen, nii oon kaivannut jotain enempi ja lisää. En sit ilmeisesti oo ihan suoranvasteen mies henkeen ja vereen.
 
Tosiaan ne on välillä 70cm telineillä subbareiden edessä. Ilmeisesti tuo käyttö tapa on nyt vain huono Eli liian iso tila ja pitkä matka. Tavallaan nyt reilu vuoteen vaikka oon ollut ihan tyytyväinen, nii oon kaivannut jotain enempi ja lisää. En sit ilmeisesti oo ihan suoranvasteen mies henkeen ja vereen.
Stereokuva ja suora vaste ei taida olla toisensa poissulkevia asioita. Se kumpi itselle on tärkeämpi tai onko kumpikaan on tietty makuasia.
 
Oma kokemus on sellainen, että toimintaperiaatteesta riippumatta (dipoli, kardioidi, perinteinen…) iso säteilevä pinta-ala ja mahdollisimman loivat suodot elementtien välillä tuottavat isoimman stereokuvan.

Eikä se sulje pois tarkkuuttakaan - soittimet vaan kuulostavat vähän isommilta ja siellä on enemmän ilmaa niiden välillä.
 
Sanoisin että @mako kannattaa nyt kokeilla sekä tuota lähikenttää että varsinkin kaiuttimien suuntausta, risteävätkö ne (kuvitellut suorat viivat kaiuttimen etupinnasta) kuulijan edessä, takana vai spotissa sekä tutkia kuuntelukolmion mittasuhteet. Omien kokemusten mukaan näillä kulmilla pelaamalla se stereokuva syttyy tai sitten ei. Tarkoitus on kuitenkin huijata korvia ja hyödyntää omaa päätä vasen-oikea signaalin erottamisessa korvien välillä. Sinällään saa varmasti spottiin tehtyä suorat käppyrät vaikka kaiuttimien asettelu tältä osin olisi ihan pielessä. Ja kannattaa ne käppyrät oikoa sen jälkeenkin kun stereokuva on kuosissa.
 
Voisko vastaus olla 1238, antaisi tämä sellaista ison kaiuttimen läsnäolevaa ääntä? Toki nyt tuo stereokuva myös kiinnostaa. Koekuuntelu kotona on kyl pirun hankalaa
 
^Voi olla, tai olla olematta. Minulla on käynyt kotona kokeiltavana sekä 1038, että 1238 eivätkä sopineet omaan pirtaan. Olen kyllä kuullut myös hyvää ääntä noista, eli tila- ja tapauskohtaista. Parhaiten toimivat raskaasti akustoidussa ympäristössä.
 
Voisko vastaus olla 1238, antaisi tämä sellaista ison kaiuttimen läsnäolevaa ääntä? Toki nyt tuo stereokuva myös kiinnostaa. Koekuuntelu kotona on kyl pirun hankalaa
Kannattaisko kuitenkin ihan ensimmäisenä kokeilla nykyisillä kajareilla eri sijoituksia ennen kuin alkaa ostelemaan sokkona yhtään mitään? Kajarijumppa ei maksa kuitenkaan kuin vaivan.
 
Kannattaisko kuitenkin ihan ensimmäisenä kokeilla nykyisillä kajareilla eri sijoituksia ennen kuin alkaa ostelemaan sokkona yhtään mitään? Kajarijumppa ei maksa kuitenkaan kuin vaivan.
Siis ohan noita paikkoja koluttu läpi muutamaan otteeseen. Se että jossain keskellä huonetta voi toimia hivenen paremmin, nii on silleen aika turhaa. Tai jos tekee pienemmän komälmion, nii sillo tuo telkku ei sovi.
 
Back
Ylös