Stereo (kaiutinjalusta) subbarit, vahvistin, jakosuodin, taajuusvasteen korjaus?

Jarlaxle

Käyttäjä
Liittynyt
11.7.2009
Viestejä
5
Terve, uusi käyttäjä tällä foorumilla ja yhden jotenkin vastaavan ketjun löytyisinkin, mutta ajattelin tehdä oman ketjun, jotta saisi harrastajilta neuvoja =). Fiilis on että sitä tarvis nyt..

Alkoi himoittamaan tuo onkyo uusi 7.2 vahvistin ja sen mahdollisuus 2 subbariin.
Tästä alkoi innostus kahdelle subbarille jotka toimisivat samalla jalustakaiuttimien jalustoina. Nykyisellään itsellä on omatekemä subbari jossa hypex ds 4.0 joka ajaa peerless xls 12 + xls 12 pass elementtiä. Oon ollut kyllä tyytyväinen tuohon, mutta alkanut silti himoittaan stereo sub mahdollisuus. Olen kuullut että se parantaa stereokuvaa entisestään ja että sillä on positiivinen vaikutus mahdollisiin seisoviin aaltoihin niin miksi ei..? Eli vähentäisi niiden havaittavuutta..?


Sitten tuohon jalustasubbarien valmistukseen / suunnitteluun. Laskeskelin/simuloin winisd betalla että 30-40 litran kotelolla seuraavilla elementeillä pääsisi omasta mielestä hyviin taajuusvasteisiin niin suljetussa kuin refleksissäkin. Suljetun ollessa noin 35l ja refleksin 40l ja viritystaajuus noin 25 Hz. (jostain syystä winisd pro alpha ei anna mahdollisuutta lisätä omia elementtejä, herjaa aina. Mistähän johtuu?)

Seas CD22RN4X H1192 8,5"
Seas L26ROY D1001 10"
Peerless XLS 10 vois toimia kanssa...

Onko noista joku huono ja onko joku muu 8-10" ehdottomasti noita parempia? Hintaeroa noilla seaseilla on melkoisesti..


Oon ajatellut, että maksimissaan kokoa 10" elementille koska pari 8,5 tuumaistakin vastaa jo yhtä 12" elementtiä. Itse en tarvitse tänne 35 neliön (betoni) yksiööni enempää bassoa mitä jo nykyinen subbari pystyy antamaan. Kotelon malliksi ajattelin putkea tai 12 kulmiota siis kun katsotaan jalustaa suoraan ylhäältä, ajattelin että nämä muodot on vielä rakennettavissa ja näyttävät joka suunnasta samalta ja ovat melko neutraaleja sen suhteen millainen jalustakaiutin sen päällä seisoo.

Tarvitseeko putkimallisia subbareja tukea ja rimoittaa sisältä?

Näille subbareille tarvitsisi myös stereo vahvistinta, sopiva teho on varmaan 200-300 wattia per kanava? Mikä vahvistin sanotaan 150-250e hintaluokassa on hyvä vaihtoehto, ei hurise tai päästä mitään häiriöääniä läpi elementeille ja on muutenkin mahdollisimman äänetön toiminnaltaan..? Onko sellaista?

Sitten tarvitsisi jakosuodinta ja varmaan taajuuskorjaintakin..? Tämä on itselle selkeästi vaikein ja harmaita hiuksia aiheuttavin kohta sillä en tiedä ollenkaan millä subbareita sitten säätäisi hyvin. Vaiheenkääntöä ei varmaan tarvita kummassakaan subbarissa koska ovat symmetrisesti kuuntelupaikkaan nähden ja suhteessa pääkajareihin..?

Millä siis säätäisi / korostaisi / vaimentaisi ja jakaisi taajuutta. Luin joltain palstalta, että hifitalon myymät rechorn vermeet olisi huonoja joten niitä ei kannattane hommata..?

Sitten sekin kiinnostaa itseasiassa että jos tekee suljetun subbarin niin onko itseasiassa mitään järkeä lähteä vahvistamaan signaalia, jos subbari on seinästä noin 20-30 cm irti (muut seinät selkeästi kauempana)? Toisinsanoen oikaseeko yksi lähellä oleva seinä taajuusvastetta sen verran, että vastetta ei kannata korostaa sähköisesti?

Projektin hintahaarukka sähköisille osille on noin 500e eli siihen hintaan saisi saada elementit ja vahvistimen ja jakosuotimen ja mahdollisen taajuuskorjaimen ja kaikki nämä pitäisi siis tukea stereo mahdollisuutta eli ei mono vahvistimia eikä mono jakosuotimia eikä mono taajuuskorjaimia. Sen takia että useammalla mono vermeellä hinta sitten pompsahtaa uusiin "svääreihin", kun niitä latoo pinoon. Käytettynä ostamista toki pidän hyvänä mahdollisuutena jos jostain löytyy, mutta neuvoja kaipaisin näin alkuun.

Onko joitain vahvistin, jakosuodin, taajuuskorjain merkkejä ja malleja joita ehdottomasti kannattaa välttää..? Onko esimerkiksi behringer hyvä merkki vahvistimissa ja jakosuotimissa..?
 
Kirjoitinkohan jotenkin niin mahdottoman huonosti ettei kellään ole mitään sanottavaa? Menikö tämä väärälle alueelle tai jotain..? Otsikko ei selkein mahdollinen ole, mutta ilmeisesti sitä ei voi jälkeenpäin muuttaa kait...
 
Patience my young padawan, patience.

Nyt on lomakausi, ja kaikki foorumin propellipäät on sammuneet laiturin nokkaan ;)
Kyllä se sieltä tulee, kun vähän potkii..
 
Vedämpä tälleen fiiliksellä pikaisesti. En ota kantaa stereokuvaan tai muudun sellaiseen mutta jos pitäisi omaan olohuoneeseen jotain vastaavaa pikaisesti polkaista niin:

Kaksi 8 tuumaista elemettiä. Mielellään sellaisia joissa vaste painuu ylätaajuuksilla tasaisesti ilma isompia kellomoodeja. Vaikkapa Visaton TIX200XS DSPeaker ylijäämäputiikista (http://www.dspeaker.com/fi/yritys.shtml). Suljettuun pönttöön. Elementti lähelle lattiaa eteenpäin suunnattuna. Toinen Hypexin DS 4.0 hoitamaan vahvistus ja vasteen korjaus.

Vasteen korjauksen tarve riippuu tilasta ja elementistä ja kotelosta ja sijoittelusta yms. Varmaan simuloimalla, kokeilemalla ja mittaamalla pääsee parhaaseen tulokseen. Viisaammat valistakoot enemmän.

Tarvittaessa edullista elektroniikkaa on tarvittaessa tarjolla PA-puolella. Thomann-verkkokaupasta Behkuja... Näkisin kuitekin että helpommin hyvää tulokseen pääsee jos käytössä on kaksi Hypexiä (tai vastaavia) ja tuo 7.2 vahvistin.

Pekka
 
pjl sanoi:
Vedämpä tälleen fiiliksellä pikaisesti. En ota kantaa stereokuvaan tai muudun sellaiseen mutta jos pitäisi omaan olohuoneeseen jotain vastaavaa pikaisesti polkaista niin:

Kaksi 8 tuumaista elemettiä. Mielellään sellaisia joissa vaste painuu ylätaajuuksilla tasaisesti ilma isompia kellomoodeja. Vaikkapa Visaton TIX200XS DSPeaker ylijäämäputiikista (http://www.dspeaker.com/fi/yritys.shtml). Suljettuun pönttöön. Elementti lähelle lattiaa eteenpäin suunnattuna. Toinen Hypexin DS 4.0 hoitamaan vahvistus ja vasteen korjaus.

Vasteen korjauksen tarve riippuu tilasta ja elementistä ja kotelosta ja sijoittelusta yms. Varmaan simuloimalla, kokeilemalla ja mittaamalla pääsee parhaaseen tulokseen. Viisaammat valistakoot enemmän.

Tarvittaessa edullista elektroniikkaa on tarvittaessa tarjolla PA-puolella. Thomann-verkkokaupasta Behkuja... Näkisin kuitekin että helpommin hyvää tulokseen pääsee jos käytössä on kaksi Hypexiä (tai vastaavia) ja tuo 7.2 vahvistin.

Pekka

hmm.. mitä tarkoittaa kellomoodi? Onko basso/subwoofer elementin suuntauksella suurta merkitystä? Aluksi aattelin että elementti tulisi pohjaan kyseisissä subbarikaiutinjalustoissa, mutta eteenpäinkin suuntaus ois mahdollinen kyllä, rippuu nyt vaan minkälaiseen kotelon muotoon päädyn. Mikä merkitys sillä on onko elementti alareunassa vai puolivälissä vai kotelon yläpäässä kun kyse subbarista?

Se on kyllä totta että erillisillä subbarivahvistimilla päästään varmasti parhaimpaan tulokseen, mutta on se myös kallein ratkaisu.
 
Vastaavaa jos suunnittelisin eikä ultimate paineet ole elinehto, ottaisin tarpeeksi herkän elementin tai kaksi esimerkiksi 2kpl 8" per puoli. Molemmat kahdeksanohmisia (rinnan,saadaan 4 ohmia) ja hyötyherkkyydeltään yksi bassari vähintään 85dB. Tai yksi isompi herkkä 4 ohminen. Näitä ohjastamaan laittaisin tämän http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7737

Tuossa tulisi nippu suotimia ja korjauksia kylkiäisenä, joskin ainoa rajoittava tekijä on teho. Siispä herkkyyttä elukoihin ja tarpeen tullen pinta-alaa. Elementin parametrit huomioiden refleksitoiminta helpottaa äänenpaineen kasvua matalilla taajuuksilla kun taas suljettu toiminta karsii potentiaalisia elementtiehdokkaita. Linkitämässäni hypexissä on kaksi vahvaria joten et tarvitse kuin yhden vekottimen ohjaamaan stereosubeja.

Jotta hypexistä olisi hyötyä täytyisi omata mittalaitteet ja ripaus kokemusta mittaamisesta. Tai ainakin saada nippu mittadataa.
 
punssi sanoi:
Vastaavaa jos suunnittelisin eikä ultimate paineet ole elinehto, ottaisin tarpeeksi herkän elementin tai kaksi esimerkiksi 2kpl 8" per puoli. Molemmat kahdeksanohmisia (rinnan,saadaan 4 ohmia) ja hyötyherkkyydeltään yksi bassari vähintään 85dB. Tai yksi isompi herkkä 4 ohminen. Näitä ohjastamaan laittaisin tämän http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7737

Tuossa tulisi nippu suotimia ja korjauksia kylkiäisenä, joskin ainoa rajoittava tekijä on teho. Siispä herkkyyttä elukoihin ja tarpeen tullen pinta-alaa. Elementin parametrit huomioiden refleksitoiminta helpottaa äänenpaineen kasvua matalilla taajuuksilla kun taas suljettu toiminta karsii potentiaalisia elementtiehdokkaita. Linkitämässäni hypexissä on kaksi vahvaria joten et tarvitse kuin yhden vekottimen ohjaamaan stereosubeja.

Jotta hypexistä olisi hyötyä täytyisi omata mittalaitteet ja ripaus kokemusta mittaamisesta. Tai ainakin saada nippu mittadataa.

Hmm.. sikäli kun tuon laitteen ohjekirjan lukasin niin se toimii 2 kanava ratkaisussa normaalina vahvistimena jolla voi tehdä aktiivikaiuttimet (tarvitsisi erilliset jakosuotimet) ja 2-tie ratkaisussa sitten kyllä täysin aktiivisine jakosuotimineen joita voi hallita tietokoneen kautta. Kallis ja tehoton ratkaisu kuitenkin tuollainen vahvari siis itselle.
 
Vajaatehoinen äärimmäisiin subbarihommiin? Kyllä, jos kaikatin on epäherkkä ja jaetaan alhaalta jolloin hyötyherkkyyttä syödään entisestään.
Hinta,sopivahko, joskin hypexin tuleva 2x400W DSP vahvain tulee olemaan aivan omissa sfääreissään.

Kyllä kaksikanavaisenakin saa suodot ja korjaukset käyttöön, testattu on. Toiminnallisuudella ei ole siten merkitystä.
 
Aloittajalle vielä tiedoksi, että ei vahvistimen tarvitse olla x.2 vaikka kahta erillistä basso-osaa käyttäisikin.
 
Olen tässä miettinyt seuraavanlaista systeemiä

Joko peerless xls 10" viritettynä xls 12" pass refl elementillä 200 gramman lisäpainolla noin 40 litran koteloon. Viritystaajuus tällöin olisi 19,6 Hz winisd:n mukaan.

Toinen vaihtoehto on sama elementti 40 litran suljetussa.

Pass refl. virityksessä mietityttää se että voiko sitä passiivisäteilijää laittaa kotelon pohjaan maata vasten? Lähinnä se mietityttää että virityksen kannalta pitäisi laittaa 200 gramman lisäpaino mikä mietityttää että väsyykö passiivisäteilijä se paino "selässään".

Seasin L26ROY myös vielä mietityttää, mutta joko suljettuu tai passiivi refleksiin päädyn. Yksinkertaisesti putken pituus suunnittelemaani koteloon sopivalla putken halkaisijalla on aika toivoton juttu.

Yksi toimiva ratkaisu voisi olla myös xls 12" viritettynä kahdella xls 10 pass. refl. elementillä, mutta on aika tyyris kyllä. Vähän erikoisia ehkä ratkaisut että miksi kaksi 10" passiivia 12 tuumaisen kanssa mutta ne sopisivat tuohon koteloon kuin nenä päähän silloin kun 12" elementti olisi pohjassa niin sätelijät olisi kotelon pystyssä olevalla kyljellä :)


Koteloksi olen mallintanut seuraanvanlaista koppaa. Sen päälle sitten tulisi hylly- jalustakaiutin eli se toimisi siis kaiutin jalustana. Pohjassa on nyt 280mm reikä eli siiten sopisi 12" elementti. Sitä täytyy kuitenki hioa miten sen asentaisi. Todennäköisesti pitää laittaa kaksi levyä päällekkäin josta toinen olisi rakenteen sisässä kuten kuvassa ja sen päälle liimattuna kotelon pohjan ulkomittojen levyinen levy. Kaikkia rakenteellisia sisäisiä tukia en ole vielä myöskään tuohon mallintanut.

Eihän tuo helppo rakentaa ole mutta ei tässä ole tulenpalava kiirekkään. Osat kyllä joutuu vähintään sahauttaan ammattilaisella noihin, koska kaikkia työkaluja noiden muotojen tekemiseen ei ole.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4601919.jpg

Etulevyn leveys on 280 mm ja levein kohta kotelossa on 390mm. Kotelon syvyys on 373 mm. Muotojen puolesta se on kohtuu siron näköinen. Tuo on mallinnettu 520 mm korkuiseksi tuossa siis kahdella elementillä. Lopullinen versio on ainakin 560 mm korkea. Siihen olisi tosin aika tiukka saada etulevyyn kaksi 270 mm passiivisäteilijää jos aikoo laittaa..

En ole ikinä viiluttanut koteloa. Onko tuon mallinen kotelo mahdoton viiluttaa hyvin? Yhdensuutaisia vastakkaisia sivuja kun ei juuri tuossa ole eli onko järkevin tyytyä kotelon maalaukseen?

Niin että normaalista monikanavavahvistimesta ottaa vain etukanavien pre-out liitännästä signaalin? Onko siitä mitään haittaa esimerkiksi elokuvien ääniraidoilla vai riittääkö asiaan yksinkertaisesti se että laittaa vahvistimen asetuksista että subbari ei ole?
 
Back
Ylös