Soivatko remasteroidut hyvin laitteistossasi?

Pääsääntöisesti en pidä remasteroitujen levyjen saundeista ja pyrin löytämään 1st press levyn. Toki poikkeuksiakin löytyy jossa remasterointi on huolellisesti tehty ja kuullostaa erittäin hyvälle, näitä on kuitenkin aika harvassa.
 
rajani sanoi:
Soivatko remasteroidut levyt hyvin laitteistossasi? Hyvin soimisella tarkoitan ettei äänitteen laatu haittaa musiikista nauttimisesta.

Kyllä soivat. Äänitteen laatu ei haittaa musiikista nauttimista, ellei kyseinen äänite ole rupinen vinyylilevy, mutta siitähän ei ollut kysymys. C -levyt soivat joko hyvin tai vielä hyvemmin.

Edit: täydennetään nyt sen verran, että tämä kertoo luullakseni enemmän minun, kun laitteistoni ominaisuuksista, toisin kun Rajani kysymyksessään esittää.
 
Mulle on vähän epäselvää että mitä kukakin vertaa ja mihin? Olis mahtavaa kuulla ihan esimerkkejä siitä mitä kukin pitää parempana tai huonompana ja lisäksi tarkoitetaanko "alkuperäisellä" nyt siis vinyyliä vai cd:tä vai jotain muuta? Lähtökohtaisesti CD ja vinyyli ovat formaatteina jo muutenkin niin eri asia että se taitaa olla ihan toisen keskustelun aihe...
 
Keskustelun otsikon voi ymmärtää monella tavalla. Alkuperäinen kysymys lienee: Onko laitteistosi sellainen, että sillä pystyy kuuntelemaan (huonosti) remasteroituja levyjä?

Oma kokemukseni remasteroiduista levyistä on, että ne ovat teknisesti usein hyviä, mutta alkuperäinen dynamiikka on kompressoitu pois ja tämä yksinään riittää pilaamaan remasterin alkuperäiseen verrattuna.
 
Mikael: voit ihan hyvin sopia kuunteluvierailusta vaikka yksityisviestillä jokun alueesi harrastajan luokse. Monet ottavat foorumilaisia kylään ihan mielellään, kunhan sopiva rako kiireiden keskellä tulee.

Jos vinkkejä saa antaa, niin kysy nimimerkiltä: ikis60 että pääseekö kylään.
 
rajani sanoi:
Mikael: voit ihan hyvin sopia kuunteluvierailusta vaikka yksityisviestillä jokun alueesi harrastajan luokse. Monet ottavat foorumilaisia kylään ihan mielellään, kunhan sopiva rako kiireiden keskellä tulee.

Jos vinkkejä saa antaa, niin kysy nimimerkiltä: ikis60 että pääseekö kylään.

Kiitos vinkistä, mutta mulle on vielä vähän epäselvää että miksi? Miten tämä liittyy remasterointeihin?
 
Mikael sanoi:
Kiitos vinkistä, mutta mulle on vielä vähän epäselvää että miksi?

Silloin voitte verrata vaikka kahta versiota levystä ja ymmärrät paremmin mistä me oikein täällä puhumme. Se on usein niin että emme ymmärrä kaikkia foorumikirjoituksia ennen kuin on tavannut toisen harrastajan.
 
Minulla vertailu on sujunut siten että minulla on ollut se 80-90 luvulla hommaamani ns alkuperäinen CD ja sitten olen hommannut remasteroidun version rinnalle. Olen sitten kuunnellut molempia vertaillen ja jättänyt paremman hyllyyn. Toistaiseksi se on aina ollut se remasteroitu versio kun on saanut jäädä taloon. Vanhat sutut on lähteneet kiertoon...

Yksi seikka jota olen miettinyt on resoluution muutos ja sen vaikutus. Uusissa remastereissa on järjestään ollut "tavaraa" enemmän kun yksityiskohtien toisto on parantunut. Kerran minulle eräs "ei hifiharrastaja" sanoi että: "rasittavia noi sun ceedeet kun niissä on niin paljon yksityiskohtia. Radiosta on paljon helpompi kuunnella kun tulee vaan se selkeä melodia".
 
pirkka sanoi:
Kerran minulle eräs "ei hifiharrastaja" sanoi että: "rasittavia noi sun ceedeet kun niissä on niin paljon yksityiskohtia. Radiosta on paljon helpompi kuunnella kun tulee vaan se selkeä melodia".
(Pöytä)radiolla oli ilmeisesti pratit kohdillaan...

t. jjahifi
 
pirkka sanoi:
Yksi seikka jota olen miettinyt on resoluution muutos ja sen vaikutus. Uusissa remastereissa on järjestään ollut "tavaraa" enemmän kun yksityiskohtien toisto on parantunut.

Niinhän kompressoidessa tapahtuu. Hiljaisia ääniä vahvistetaan ja voimakkaita heikennetään. Tällöin hiljaiset äänet tulevat paremmin kuuluviin varsinkin heikomman resoluution laitteilla. Toinen vaihtoehto on säilyttää äänitteen alkuperäinen dynamiikka ja hankkia sellainen laitteisto, joka pystyy toistamaan ne voimakkaat iskut ja erottelemaan hiljaiset yksityiskohdat.
 
Jyrki_H sanoi:
Niinhän kompressoidessa tapahtuu. Hiljaisia ääniä vahvistetaan ja voimakkaita heikennetään. Tällöin hiljaiset äänet tulevat paremmin kuuluviin varsinkin heikomman resoluution laitteilla. Toinen vaihtoehto on säilyttää äänitteen alkuperäinen dynamiikka ja hankkia sellainen laitteisto, joka pystyy toistamaan ne voimakkaat iskut ja erottelemaan hiljaiset yksityiskohdat.

Kyllä se kuule on niin että kun mikrodynamiikkaa parannetaan niin saadaan enemmän erillisiä yksityiskohtia soimaan itsenään ja sitä kautta musiikin resuuluutio kasvaa. Se voi tottumattoman korvassa kuullostaa kaoottiselta, noin alkuun. Tämän toki huomaa vasta kun on kyllin erotteleva laitteisto.
 
rajani sanoi:
Silloin voitte verrata vaikka kahta versiota levystä ja ymmärrät paremmin mistä me oikein täällä puhumme. Se on usein niin että emme ymmärrä kaikkia foorumikirjoituksia ennen kuin on tavannut toisen harrastajan.

Siis hä? Millä tavoin se että kuuntelisin jotain yksittäistä laitteistoa saisi mut paremmin ymmärtämään kymmenien muiden ihmisten foorumikirjoituksia masteroinnista? Onko sun oletus se, että koska en ole aikaisemmin paljoa kirjoittanut tälle foorumille, en ymmärrä hifistä mitään? Vai mistä tämä johtuu? Miksi just mun kaikista kirjoittajista pitäis lähteä kotikäynneille?
 
Joo. Devin Townsendin kuuntelu ei minulta onnistu (esim. Zildoid). Siinä on niin paljon yksityiskohtia, että kuunteluväsymys iskee hetkessä. ;)

Tämä ei tosin ole remasteroinnin syytä, vaan "meluseinä" on ilmeisesti taiteellinen valinta.

Kyllä se mikrodynamiikka on siellä alkuperäiselläkin levyllä ilman kompurointia, mutta saattaa maskautua kovempien äänien tai laitteiston säröjen alle (ja jossain tapauksessa alkuperäisessä olevan kohinan alle). Kompuroinnissa mikrodynamiikasta tehdään makrodynamiikkaa (ja/tai makrodynamiikasta mikrodynamiikkaa).
 
Mikael sanoi:
Siis hä? Millä tavoin se että kuuntelisin jotain yksittäistä laitteistoa saisi mut paremmin ymmärtämään kymmenien muiden ihmisten foorumikirjoituksia masteroinnista? Miksi just mun kaikista kirjoittajista pitäis lähteä kotikäynneille?

Huomasin kotisivusi tuolla profiilissasi. Epäilin että saattaisit tietää tekniikasta kuinka nuo äänitykset tehdään ja aiemmin kysyit että mitä äänitystä vertaillaan mihin. Monet asiat naksahtaisivat kohdalleen, kun käy muutaman kerran kuuntelemassa tuollaista hieman parempaa kotilaitteistoa.
 
rajani sanoi:
Huomasin kotisivusi tuolla profiilissasi. Epäilin että saattaisit tietää tekniikasta kuinka nuo äänitykset tehdään ja aiemmin kysyit että mitä äänitystä vertaillaan mihin. Monet asiat naksahtaisivat kohdalleen, kun käy muutaman kerran kuuntelemassa tuollaista hieman parempaa kotilaitteistoa.

Noh, kuten aikaisemmin jo sanoin olen kyllä kuullut useita hyviäkin kotilaitteistoja. Sen lisäksi että olen ammatiltani äänittäjä, olen toki harrastanut musiikin kuuntelua ja hifiä jo 80-luvulta lähtien (+ soittamista ja musiikin tekemistä) ja näin kuunnellut musiikkia erilaisissa olosuhteissa. Mulla ei siis ole mitään sitä vastaan että kuulisin hyviä kotilaitteistoja lisääkin ja musiikin kuuntelu on toki aina mukavaa hyvissä olosuhteissa, mutta se ei silti vastaa kysymyksiin siitä mitä asioita vertaillaan kun sanotaan vaan että remasterit on huonompia tai parempia. Joku voi verrata vinyyliin ja joku alkuperäiseen CD-versioon ja joku johonkin myöhempään masterointiin. Onko väärin kysyä tarkennusta jotta keskustelu olisi konkreettisempaa ja näin ollen hedelmällisempää?
 
Jyrki_H sanoi:
Joo. Devin Townsendin kuuntelu ei minulta onnistu (esim. Zildoid). Siinä on niin paljon yksityiskohtia, että kuunteluväsymys iskee hetkessä. ;)

Tämä ei tosin ole remasteroinnin syytä, vaan "meluseinä" on ilmeisesti taiteellinen valinta.

Kyllä se mikrodynamiikka on siellä alkuperäiselläkin levyllä ilman kompurointia, mutta saattaa maskautua kovempien äänien tai laitteiston säröjen alle (ja jossain tapauksessa alkuperäisessä olevan kohinan alle). Kompuroinnissa mikrodynamiikasta tehdään makrodynamiikkaa (ja/tai makrodynamiikasta mikrodynamiikkaa).

Ja kun levyt tehdään ilman kompurointia niin se mikrodynamkiikka tulee esiin ehommin kuin koskaan ennen.
 
^2 Rajanin avaukseen vastatessani mä en varsinaisesti vertaillut mitään. Ei sitä toisaalta pyydettykään tekemään, kysyttiinpähän vain haittaako remasteroitujen äänitteiden laatu musiikista nauttimista. Niitä voi siis kuunnella ihan itsenään ilman vertailua. Näin mä sen ainakin ymmärsin. Eikä mua remasteroinnit ole haitanneet, päin vastoin se on kyllä tavannut olla silloin, kun mulla on ollut tilaisuus kuulla samasta levystä joku vanha ja uusi masterointi.
 
Mikael sanoi:
Joku voi verrata vinyyliin ja joku alkuperäiseen CD-versioon ja joku johonkin myöhempään masterointiin. Onko väärin kysyä tarkennusta jotta keskustelu olisi konkreettisempaa ja näin ollen hedelmällisempää?

Jos vertaillaan kuitenkin kahta cd-versiota, joiden julkaisun välillä saattaa olla 10-20 vuotta.
 
rajani sanoi:
Jos vertaillaan kuitenkin kahta cd-versiota, joiden julkaisun välillä saattaa olla 10-20 vuotta.

Joo näin mäkin oletan, mutta kaikkien kirjoittajien teksistä ei oo tullut varmuutta ja siksi kyselin tarkennusta. Lisäksi olisi keskustelun kannalta hedelmällistä kertoa kokemuksistaan ihan levykohtaisesti, koska jokainen masterointi on todellakin oma itsenäinen prosessinsa, joten niiden niputtaminen yhdeksi läjäksi ei kerro yhtään mitään.

Tsorbas snadi offtopic, mutta nyt kun tuli puheeksi, niin mä olen päivittänyt juuri hetki sitten studiomme kuuntelun sisältämään Genelec- ja Auratone-tarkkailun lisäksi kohtuulaatuisen kotihifi-referenssin (ProAc Tablette 50 / Audiolab 8000P), jotta töitä tehdessään olisi mahdollisuus tarkkailla asioita eri näkökulmista. Kotisivu on vaan päivittämättä tämän osalta.
 
Back
Ylös