rajani sanoi:
Otetaan nyt käytännön esimerkki tuosta alkuperäisestä aiheesta. AC/DC - Black In Black -albumi on julkaistu 1980 ja siitä on tehty remastereita mm. 1994, 1997 ja 2004.
Lähde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Back_in_Black
Joo ihan hyvä esimerkki, johon itse en ota kantaa koska en oo eri versioita kuunnellut - mulla on vain vinyyli aiheesta ja se ainakin on ihan mahtava
Mut mä en nyt tarkoittanut ihan tätä, vaan sitä että mitä yleensä kukin käsittää "alkuperäisenä". Mä ajattelen että alkuperäinen on miksauksesta syntynyt masternauha (tai dat tai tiedosto nykypäivänä...) ja masteroitu (myös remasteroitu) on siis versio tästä alkuperäisestä miksauksesta (ainakin aina kun alkuperäinen on löydettävissä).
Totta, mutta kuitenkin useimmissa tapauksissa varsinki Suomessa äänitetyt ovat huonompia tasoltaan kuin vaikkapa Ruotsissa äänitetyt levyt. Äänityksellä tarkoitan maallikkokielellä koko purkitus-prosessia alusta loppuun. Tässä on pieni kannustamisen paikka ottelussa naapurimaatamme vastaan. Varmasti hyvin pieni porukka tekeekin työnsä hienosti, mutta sitten on suuri joukko rimanalittajia.
No varmasti on eroja ja eroja on myös tuotantobudjeteissa ja markkinoiden koossa ja vaikka missä, mutta ehkä tää nyt menee vähän masterointiasiasta ohi. Mun pontti oli siis se, että kenenkään musantekijän - tai musiikkintekijäin salalitton - intressissä ei ole opettaa kenellekään mitään tiettyä soundia vaan kukin tekee niin hyvää kuin resurssit huomioonottaen kykenee.
Oletko käynyt kuuntelemassa monia parempia loppukäyttäjän laitteistoja. Vaikkapa sen tarunhohtoisen High End -riman ylittäneitä kotilaitteistoja? Pidemmälle ehtineillä hifisteillä voi olla sanansa sanottavana lempilevyistä ja eräiden levyjen soundimaailmasta.
Mä en nyt ole ihan varma että miten tämä liittyy siihen tosiasiaan että nykyaikainen digitaalimuunnin on parempi alkuaikojen muuntimet? Mutta toki oon kuullut monenlaisia laitteistoja. Missä se tarunhohtoinen rima kulkee?
Mutta jos nyt edelleen koitetaan pitäytyä näissä masterointiasioissa, niin mun ei oo siis tarkoitus sanoa että kaikki uudet masteroinnit ovat parempia tai että jonkun mielipide on väärä. Mielestäni vaan on olemassa ihan perusteltu syy tehdä masterointeja monessa tapauksessa uudelleen nyt kun välineet analogisten nauhojen saattamiseksi digitaaliseen muotoon ovat paremmat kuin ennen. Lisäksi koitan edelleen sanoa ettei pitäisi yleistää vaan koittaa keskustella tarkemmalla tasolla (levykohtaisesti) jotta keskustelussa olisi jotain järkeä, koska jokainen levy ja jokainen masterointi on eri asia.
Mitä tulee tähän Loundess War -asiaan niin mielestäni se on enemmänkin uusien kevyen musiikin levyjen ongelma, kuin vanhojen levyjen remasterointien, mutta tässäkin tapauksessa pitäisi siis keskustella tapauskohtaisesti eikä yleistäen. Myös nykyään julkaistaan paljon musiikkia joka ei ole kuolleeksi kompressoitua ja aikanaan on tehty paljon ihan ***** soundisia levyjä.