KariFS
Hifiharrastaja
Niinnojoo, harjan jarrutusmomentti pienenee levyn loppua kohden, aivan kuten neulankin aiheuttama momentti.
Tätähän voisi tutkia laittamalla lautanen pyörimään vaikka 45rpm harjan kanssa, sitten heittää vapaalle ja kellottaa kauanko menee että lautanen pysähtyy. Ja sitten sama neulan kanssa. Toistaa levyn ulkoreunalla, keskivaiheilla ja loppupäässä. Ja lopuksi ilman harjaa ja neulaa. Siitä voisi laskeskella minkälaisen momentin mikäkin aiheuttaa.
Teknarissa mulla on kvartsikiteellä säätö, ja elektroniikka tuuppaa lisää virtaa jos lautasta joku jarruttaa. Lencossa taasen ei ole mitään elektroniikkaa, vaan moottorin nopeus riippuu verkkojännitteen taajuudesta. Eli niin kauan kuin moottori ei ”kaadu” ylikuormaan, niin samalla nopeudella pyörii, lautasta voi toki hidastaa jos välipyörä alkaa luistamaan.
En minä ihan ymmärrä miten tuo jarrumomentti huojuntaa lisäisi, ellei sitten satu osasten ominaistaajuudet niin onnettomasti että sen takia alkaisi heijata. Mutta onhan niitä paljon muitakin asioita joita en ymmärrä, mutta silti voivat olla tosiasioita
Tätähän voisi tutkia laittamalla lautanen pyörimään vaikka 45rpm harjan kanssa, sitten heittää vapaalle ja kellottaa kauanko menee että lautanen pysähtyy. Ja sitten sama neulan kanssa. Toistaa levyn ulkoreunalla, keskivaiheilla ja loppupäässä. Ja lopuksi ilman harjaa ja neulaa. Siitä voisi laskeskella minkälaisen momentin mikäkin aiheuttaa.
Teknarissa mulla on kvartsikiteellä säätö, ja elektroniikka tuuppaa lisää virtaa jos lautasta joku jarruttaa. Lencossa taasen ei ole mitään elektroniikkaa, vaan moottorin nopeus riippuu verkkojännitteen taajuudesta. Eli niin kauan kuin moottori ei ”kaadu” ylikuormaan, niin samalla nopeudella pyörii, lautasta voi toki hidastaa jos välipyörä alkaa luistamaan.
En minä ihan ymmärrä miten tuo jarrumomentti huojuntaa lisäisi, ellei sitten satu osasten ominaistaajuudet niin onnettomasti että sen takia alkaisi heijata. Mutta onhan niitä paljon muitakin asioita joita en ymmärrä, mutta silti voivat olla tosiasioita