Seinämateriaalin valinta ja akustiikan elävöittäminen

10 ms etäisyys takaseinästä kuulijan korviin, jotta edestakainen viive olisi 20 ms. Eli pään takana pitäisi olla n. 3,5 m. Ei onnistu kovin monessa huoneessa.
Tuohon lisäksi matka äänilähteestä kuuntelupaikalle n.3-4m. Eli takaseinä on n.1.5-2m päässä. Grimani käyttää yleensä suunnitelmissa absorptiota pään takana seinällä. Vaimennuksen merkitys kasvaa luonnollisesti mitä lähempänä kuunnellaan takaseinästä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen itse tykästynyt Grimanin tapaan esittää äänentoiston ja akustoinnin haasteita ja käytännön ratkaisuja. Toolen, Weltin, Geddesin et al tutkimukset ja julkaisut ovat vahvasti taustalla mutta Grimani on kuitenkin käytännön toteuttaja tutkijan sijaan. Useampaa sataa toteutettua tilaa voi jo kutsua kokemukseksi.

Keräsin hiljattain Grimanin AVPro Edge kanavalle tehdyt "Expert Audio Series" videot soittolistaksi:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLC4cZ0bvMmSwqANr7XbSm6DFqETQ4gn3m

Sieltä tähän aiheeseen osuu parhaiten:
Expert Audio Series - Acoustics 101
Expert Audio Series - Acoustic Treatments

Alla jälkimmäisestä napattu karkea periaatekuva. Muutama nosto:
  • Kuuntelupaikan etupuolella vaimennusta ja 2D-diffusointia
  • Kuuntelupaikan takana 3D-diffusointia ja suoraan takana vaimennusta
  • Akustointi sivuseinillä epäsymmetristä
  • Ensiheijastukset vaimennettu tarkoituksellisesti vain katossa
  • Akustointi seinillä kuuntelukorkeuden ympäristöön keskitettynä
  • Vaimennusta 15% ja diffusointia 20% kokonaispinta-alasta

1615208955183.jpg
 
Kiitos!

Tosiaan yrityksen ja erehdyksen kautta tässä mennään ja oppirahoja maksellaan. Alkujaan katto oli 27cm alaslaskulla, villatäytteellä ja korkean absorption akustiikkalevyllä sekä 6kpl diffuusorilla. Kun vaihdoin osan levyistä ja jätin kattoon vain 8kpl vaimennuslevyjä sekä diffuusorit ja korvasin muut vanerilla, parani mm. tilantuntu ja elävyys huomattavasti. Mittauksiin tällä ei suurta vaikutusta ollut. Kokeilin eri vaihtoehtoja täysin absorboivan ja täysin heijastavan välillä ja totesin, ettei kumpikaan sellaisenaan ole hyvä. Eli tavoitteena jotain siltä väliltä.

Tuolla Micro-levytyksellä on tarkoituksena ensinnäkin poistaa tärykaiku ja lisäksi vaimentaa 4-5dB levyyn tulevaa äänitasoa tasaisesti koko huoneessa. Täysin absorboiva akustiikkalevy vaimentaa sen 10-30dB 500Hz ylöspäin, joten siihen törmäävä ääni ei sitten kuulu enää 2. ja 3. heijastuksina. Vielä on turhan aikaista arvioida tämän toimivuutta, mutta positiiviselta vaikuttaa tällä hetkellä.

Antonio Grimani esitelmöi difuusiosta pari päivää sitten ja käytti Floyd Toolen tutkimuksia pohjalla. Tarkoituksena tuossa alla on saada 20ms jälkeen difuusion avulla tasainen heijastava äänikenttä. Itse en varmasti tuohon pääse ilman diffuusiota, mutta voimakkaasti vaimennetussa huoneessa ei varmasti pääse senkään vertaa.

katso liitettä 155329

lähde:

On kyllä hienoa että joku on paremmin perehtynyt akustiikkaan. Itse olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla, eli yletön demppaaminen tappaa musiikin, mutta selkeyttää äänen - Paremmin tuota en osaa kuvailla. Toki jos koko taajuuskaistalla pumpuloidaan niin että jälkikaiunta-aika on kohtuu tasaista (mitä se ei yleensä koskaan ole - koska bassot) niin tuota selkeyttää ääneen saadaan toki myös bassojen osalta, mutta musiikki ei siltikään toistu mielestäni hyvin.

Olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla kuin edellä mainitut soundigurut. Minulla on onneksi hyvä huone musiikin toistoon, mutta ei se niin hyvä ole kuin mitä he tarkoittavat/sanovat, mutta huomattavasti parempi kuin yleensä ja etenkin parempi mitä edellinen kuuntelutilani.
 
Projekti etenee ja todella hyvältä vaikuttaa tällä hetkellä. Huone ei tosin ole vielä täysin valmis, mutta akustiikkaa voisin kuvailla rauhallinen ja tasapainoinen. Tila on sopivan vaimea, eikä tärykaikua esiinny. Tuo Knaufun micro-reiitys toimii todella hyvin ja suuremman absorpion levytykselle ei ole mitään tarvetta. Mittailen jossain vaiheessa valmista huonetta ja laitan valokuvia.

Alla mittaustuloksia Helmholz-resonaattoreiden lisäämisen jälkeen. Katto on tuossa vielä betonilla, mutta levytyksen koolaus on valmis. Etuseinä ja osa takaseinästä on valmis. Resonaattoreita on 20kpl ja ne ovat kooltaan n.39*39*39cm. 30Hz päämoodille tein vain 6kpl, sillä moodi on tarkoitus hillitä kahdella vatakkaisella subilla. Mittauksessa yksi subi etuseinällä. Muut resonaattorit on viritetty 4Hz välein 20-72Hz alueelle.

Ennen:

1623083101358.jpg
Jälkeen:
1623083225715.jpg
Ennen:
1623083138900.png
Jälkeen:
1623083268053.png
 
On kulunut jo yli kaksi vuotta kun huone on valmistunut, mutta sain nyt vasta aikaiseksi mitata sen. Tuota etuseinää olen muuttamassa baffle walliksi ja subbarit muuttamassa 4kpl 15" Dayton Audio diy bass arrayksi. Nyt tarkoituksena selvittää vähän etukäteen miten tuo huone käyttäytyy kun vain etuseinällä on subbari. Mielenkiintoisesti huoneen akustoinnin ja muokkausten jälkeen pitkittäsimoodi 30Hz ei jostain syystä herää. Tuollehan tein myös villavaimennusta kattoon huoneen puoliväliin resonaattoreiden lisäksi. Sen sijaan harmooniset 60Hz ja 90Hz kyllä ovat vahvasti läsnä kuten SBIR myös. Lisäksi siirtelemällä mikkiä leveysmoodi ja korkeusmoodi löytyivät myös turhan helposti.

Akustiikkaan olen todella tyytyväinen ollut. Tuossa mittauksissa 100Hz-1kHz on turhan kuiva ja tämän voi havaita äänen sävyn muuttumisena erityisesti huoneen etuosassa, joten tuolla 0.2s tasolla olisi varmasti luonnollisempi.

1689873514064.png

1689873359255.jpg

1689873429984.png
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös