Saako näistä vehkeistä mitään hyötyä irti modaamalla?

n1KKei

Käyttäjä
Liittynyt
15.1.2010
Viestejä
96
Kaupunki
Helsinki
Hei!

Omistan muutaman laitteen, joita haluaisin parantaa, mikäli mahdollista. Osaatko sanoa, onko näitä hifi-laitteita mahdollista edes parantaa, jos on, niin millä tapaa?

- NAD 7225PE vahvistin
- NAD Stereophonic 7030 vahvistin
- NAD 4225 viritin
- NAD 5225 cd
- Proton D540 vahvistin
- Pioneer SA-510 vahvistin
- Pioneer TX-710 viritin
- Technics SL-PS7 cd
- B&W V202 kaiuttimet
- B&W DM620 kaiuttimet
- Wharfedale 7.2 Anniversary kaiuttimet
- Sansui P-50 vinyylisoitin

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
 
jos saanen vastata tähän.

kaikkea voitoki parantaa myös kosmeettisesti vähän kuin liinalla puhdistais auton sisäpintoja puhtaaksi ennen juuri myyntiä. mutta. mutta.... onkin juuri se järkevyyden hinta, jota kannattaa miettiä aika paljon kannattaako valmista pakettia lähteä modaamaan mutulla. myös suhde eli vertaus saatuun hyötyyn johon liittyy tuo raha sekä käytetty aika sekä vaivan hyöty. itse en menis noita vahvistimia muuttelemaan ellei ole valtavaa intoa kokeilla uusia komponentteja ja ostella kaikkea muuta uutta siihen liittyvää. myös tietoa pitäisi kerätä paljon ennen kuin menee työntämään käsiä vahvistimien sisäkaluihin.

sanoisin että helpoin tapa diytä on lähteä sinun vaikkapa kaiuttimien sisäiset johdot muutamaan paksumpiin vastaaviin kupari johtoihin (ei vältämättä kallista tarvitse olla!). tämä on ehkä helpoin ja myös kuultavampia muutoksia äänessä.

oletan että ole hyvin nuori kysyjä koska. kukaan ei tee tuollaista kysymystä juuri painottuen ranskalaisiin viivoihin, ja sen suhteen merkitystä asiayhtteydestä liittyvästä logiikasta johtuen.

mutta onnea jos haluat muuttaa kovaääniäsiäsi paremmiksi. niin juu....myös elementeillä saa muutoksia aikaiseksi.


terv. behrelec 31
 
niin juu... tuli tällainen mieleen vielä että jos on haluja niin myös kaiutin kotelon vanua voi lisätä tai vähentää sen sisältä. tai jopa muuttaa se ihan toisen tyyppiseen laatuun/merkkiin. sekin muuttaa bassojen tukevuutta tai laimentaa sitä vastaavasti. myös kotelon kokoa tai refleksiputkea voi muuttaa, mutta se onkin toinen juttu. tämä edellä oleva on ainakin helppoa diytä. myös diskantin eteen voi laittaa mitä erilaisempia suuntaimia vaikka aluksi teipillä. ja jos se alkaa miellyttää niin sitten voi miettiä tarkemmin parempia kiinnityssysteemejä siihen.

jos osaat kolvata ja ymmärrät hiukan sähkö turvallisuudesta niin ei muuta kuin testaamaan rajoja/kykyjä. edelleen vahvistimiin en menisi vähäisellä tiedolla muuttamaan yhtään mitään. se kun on aika riskiä saada oikosulkuun koko laite.


terv. behrelec31
 
behrelec31 sanoi:
oletan että ole hyvin nuori kysyjä koska. kukaan ei tee tuollaista kysymystä juuri painottuen ranskalaisiin viivoihin, ja sen suhteen merkitystä asiayhtteydestä liittyvästä logiikasta johtuen.

??? ??? ???

***

Pahoittelen ot:a, mutta välillä vaan tökkii.
 
eemeli sanoi:
??? ??? ???

***

Pahoittelen ot:a, mutta välillä vaan tökkii.

Joo jos tuolla tavalla aletaan arvioida kirjoittajien ikää sanoisin, että behremikälie ei juuri viittä vuotta vanhempi ole. Juu OT:ksi meni tämäkin.
 
Yksinkertaisimpia ja sähköturvallisimpia modauksia olisi lisätä kaiutinkoteloihin poikkitukia ja/tai bitumimattoa. Diskanttien sarjakondensaattorit kannattaa vaihtaa muovieristeisiin, jos sattuvat olemaan elektrolyyttejä. Valmiita kaiutinrakennussarjojakin kannattanee harkita, jos itsetekeminen kiinnostaa.

Vahvistimien virittely voi olla vaikeampaa, kannattaisiko harkita myymistä alkuperäiskuntoisina (itsetehdyt muutokset kun harvoin lisäävät laitteiden myyntiarvoa)? Lisäksi tulevat sähköturvallisuusnäkökohdat. Käytettynä paremman luokan laitteita saa joskus ihan kohtuuhinnalla.
 
Juu, mielestäni hiukan ohi meni tuo ikäjuttu, mutta jos saa tyydytyksen, että on kuusi vuotta vanhempi ja tietää enemmän ja siihen tietoon liittyisi jollainlailla ikä, niin hyvä sitten. Itse saan tyydytyksen siitä, että tiedän erittäin paljon enemmän tietokoneisiin kohdistuvista asioista kuin herra 31, olettaen -31 iäksi, sen ainakin tiedän :) Mutta pois OT:sta.. Itseäni kiinnostaa, että millaisella tavalla nuo kaiuttimien poikkituet hyödyttää ääneen, sekä tuon bituminlisääminen? Bitumilla tulisi korvata sisus, vai lisätä se noihin tukiin? Ainaskin vanhat kaiuttimeni B&W V202 olivat sellaisenaan parhaat. Kokeilin eri mattoja ja erityylillä, niin tasapainoisemmin soivat itse omilla vaahtopatjoillaan. Bitumia tosin en kokeillut, mutta kun kaiutin ei kaikunut sisältä, basson vaikutus loppui tyystin, sekä diskantti muuttui liiankin vaimeaksi, eikä enää soinut "heleästi". Myös sisäisten johtojen uusiminen kiinnostaa, että kuinka paksua niiden sitten pitäisi olla, jotta hyöty olisi tarpeellinen? Kuvitellaan, että sisäiset johdot olisivat 3mm, niin ne muutettuna 4mm olisi siis hyödyllistä, kun puhutaan n. 30cm mittaisesta johdosta? Tuo teipillä diskantin suuntaaminen, tarkoittaa sitä, että teippi tulisi teipata diskantin ympärille? Ymmärrän, että esim. Elacin kaiuttimissa tuo vaahtomuovirinkula pehmentää, mutta teippi on sen verran ohut, että onko niin pienessä muutoksessa ääneen muka edes huomattavaa?
 
n1KKei sanoi:
Tuo teipillä diskantin suuntaaminen...

Taisi olla ajatuksena että teipillä voisi aluksi kiinnittää jotain suuntaimia.

Muutenkin jos ei varsinaisesti ole tiedossa mitä tarvitsee/haluaa parantaa noissa kaiuttimissa, niin sellaista kokeilua ja erehtymistä se twiikkailu taitaa olla. Muutenkin yksi sanoo yhtä, toinen toista ja siinä sitten pitäisi arvata mikä on oikein :D Kaikilla mainituilla on jollain tasolla jotain vaikutuksia, mutta mitkä positiivisia tai ylipäätään edes kuuluvia on toinen juttu.
 
anteeksi n1kkei. tein omia johtopäätöksiä iästäsi. laskin sen varaan (ei pitäis tietenkään niin tehdä) että kirjoitustesi määrällisyys sekä nimimerkkisi luonne rakenne sekä hassua tuo jaottelu ranskaisin viivoin ikäänkuin varovasti tullen näyttämölle. ja anteeksi pyyntö kysymysten perään. no.....joooo.. se siitä. mutta asiaan.

itse olen nyt kokeillut diskanttin ja behringer vahvistimen väliin puhdasta hopea johtoa tässä muutamia päiviä. ostin pienen 1 mm pussin tuolta itäkekuskuksen oliko se nyt sinopeeri liike ? tai vastaava jossa myydään tavallaan kaikkea sälää vähän niin kuin tiimarissakin. täytyy sanoa että saundi muuttuu aivan selvästi täysin verrannollisesti kuin ottaisi kaikki täytteet pois kotelon sisältä eli äänestä tulee selkeämpi mutta kolkompi. olen tässä pohtinutkin miksi kupari on parempi vaihtoehto kuin hopea. tai sitten suhteet ei vielä ole kunnossa.


nyt huomaan että äänikuva muuttuu liian raikkaaksi/ouhueksi. on kuin kylmiössä olisin. ääni on hienon samettisen tarkka juu. mutta taittuu väkisin keskialueesta poispäin ylemmille taajuuksille painottuvaksi. tai sitten keskialueen lämpösuhde lakkaa/sammuu/himmenee vastaavasti. eli noin 1khz :stä korkeampiin taajuuksiin tulee tilan tuntua selkeämmäksi. mutta lämpö keskialueelta haihtuu pois ja muuttuu kapeammaksi ja tiiviimmäksi. ei hyvä ei ei....ei ei.... tässä siis pitää pohtia pitäisikö muuttaa suhteita siten että kaksi kolmasosaa diskantin ja vahvistimen johdoista on kuparin paksuutta ja sen ympärille sitten punoisi pienikerros hopeata ja avot se olis siinä. niin pitäisi ainakin periaatteesa tilan raikkaus säilyä mutta lämpö keskialueelta ei saisi sammua/vaimentua. saas nähdä mitä tulee tapahtumaan. pitääpi tässä kokeilla. ei kyllä kuparissakaan mitään vikaa ole. mutta mielenkiinnolla havaitsen kyllä hopean tietyn aromirikkauden tai sanotaanko puhdistavan luonteen tavallaan tilan kohinasta audio äänitteitä kuunneltaessa. no jalometalli. sähkö toimii paremmin näköjään jalommassa materiassa kuin vähemmän jalossa. mutta äänetoistossa sillä on muokkaava efekti näköjään....

on muuten ihan samanlainen äänikuvan luonnerakenne tietyltäosin nyt kuin mitä miles davisilla kävin kuuntelemassa isoja kalliita dynaudion kaiuttima kesä/heinäkuussa. nyt vasta tajusin että hänhän käytti hopeata stereo systeemeissäänsä . josta hän ei maininnut. tai en ainakaan muista sitä että olisi maininnut asiasta minulle mitään. ehkä muistini vaan pätkii.... niin sama luonne siinä on että väkisinkin erottaa hopeaksi/hopean syyksi. vaikka muu saundi olisikin erilainen minun ja hänen systemin väliltä. hassu juttu.


no...joo... tämä tästä. kun tuli nyt ajankohtaiseksi. mutta asiaan....

laita sisäiset kuparijohdot kovaäänisiin niin paksuksi kuin huvittaa. mitä paksumpi sen pienempi vastus sähkölle. ja sen helpommin reagoi nopeuteen. itselläni on muistakseni tässä käsissäni olevasta pienestä pätkästä jäänyttä johtoa. 4.0 mm2. ja hyvin toimii. myös rca johdot paksuiksi sekä kovaäänisiin menevät johdot paksuiksi. minulla on 1cm paksuista peruskupari johtoa (caliber nimistä autotarvike puolelta haettu) tehty kovaäänisiin xlr johdot itse. ja toimii.

mitä tulee noihin diskantteihin ja torviin. niin se on ihansama mitä teippii aluksi käyttää kun se suuntain pingotetaan diskantin ympärille. kunhan se siinä vaan pysyy. se on toki ruma joo.... mutta nythän haetaan sitä äänen luonnetta ja muutosta. aluksi karkeilla menetelmillä ja sitten pehmennetään koko ajan tulosta siihen suuntaa jota tavoitellaan. itse olen käyttänyt sähkömiesten mustaa teippiä. myös kaksipuolista muistaakseni läpinäkyvää solu- nimellä olevaa teippiä olen käyttänyt. muista myös että halkaisija torven lähtö suusta tulee olla samalla koolla diskantin verkkopinnan ulkohalkaisijan kanssa. ei suurempi eikä pienempi. ja sitten etsit sitä sopivaa kulmaa erilaisllla torvilla. itselläni toimii noin 60 astetta puolipallon muotoisena oiken hyvin.


eipä miulla muuta.



terv. behrelec31 5v.
 
Onko kaiutinjohtojen (ulkoisten) parempi olla monirihmaisia, jos ajatellaan esim. Antennijohtoa? Tai kupariputkea, niin millainen ääni niillä saavutettaisiin? Mitään tietoa? Myös ymmärsin, että koaksiaalijohdoissa käytetään yleensä hopeaa x%, esim. verkokaupan AudioQuest VDM-A - digitaalinen RCA-välikaapeli, pituus 3 m (hopea 1,25%) 22e, toki tuo hopean määrä on pieni, mutta ehkäpä jotain hyötyä? Jotain olin lukevinani, että bassolla olisi hyvä olla monirihmainen kuparijohto ja diskantille esim. koaksiaalijohto, joka on kovaakuparia, niin kuin antennijohto?
 
Lisäys vielä tuohon behrelecin kommentteihin, että ei mielestäni pieni leikki haavaa tee.. Aika huonosti palstoilla mihinkään olen koskaan suuttunut, ellei nyt joku oikein tempase jotain älytöntä esim. jotain minusta liittyen johanna tukiaiseen :D (kylmiä väreitä..)
 
Hopean määrä kaapelissa on aika yhdentekevä vähän samaan tapaan kuin ralliteippaukset autossa. Ei vaikuta käytökseen sen kummemmin kuin teoriassa. Kokeile siis vaan eri kaapeleita jos riittää intoa ja mielenkiintoa, mutta älä odota sen kummempia eroja ääneen kuin mitä saisit esim hieman kaiutinta siirtämällä. Jos eroja lähdetään hakemaan niin materiaalien sijaan kannattaa katsella piuhan sähköisiä arvoja...
 
Hopean määrä kaapelissa on aika yhdentekevä vähän samaan tapaan kuin ralliteippaukset autossa. Ei vaikuta käytökseen sen kummemmin kuin teoriassa. Kokeile siis vaan eri kaapeleita jos riittää intoa ja mielenkiintoa, mutta älä odota sen kummempia eroja ääneen kuin mitä saisit esim hieman kaiutinta siirtämällä. Jos eroja lähdetään hakemaan niin materiaalien sijaan kannattaa katsella piuhan sähköisiä arvoja...

mnnn... tässä nyt on kyllä tämä päivä testattu vesa-mati loirilla inarilla, pink floydyn wall levyllä ja myös johnny cashia. siten että laitoin takaisin perus diskantissani olevat kuparijohdot kiinni aktiivikovaäänisten vahvistimeen ja diskantteihini (tais olla tätä kokoa tai lähellä sitä 2,5mm2) ja lisäksi tuon millin hopea langan vierestä kulkemaan yhteen kuparinkaa. kyllä se niin on että tuon hopean kylmyys efecti kyllä peilaa voimakkaasti näinkin. mutta hiukan pehmeni kyllä saundi siihen luonnnolisempaan tilaan kun kuparin laitoin rinnalle. jännä juttu on tässä se että toi hopea poistaa tummuuta(ikään kuin pimeätä kohinaa!) taustalta aika paljonkin. eli suomennettuna jos ajatellaan että kuuntelet ja katsot vaikkapa dvd musiikkivideota joka soittaa siinä vaikkapa studion tilavassa huoneessa mitä tahansa musaa bännin soittaessa, niin että koko bändi/yhtye olis ikään kuin koko seinän kokoisen mustan viltin edessä.

eli näet osan huoneen sivuista viltin reunoista kuin salaa sen ohi, niin että se huone jatkuu syvemmällekin kuin tuo musta viltti antaa myöten. mutta nyt se on verrattavisissa tähän hopean tuomaan syvyys kaikuun ""peilautumiseen takaseinästä!"" ja tilan tuomaan siis lisä efectiin siten että se hävittää tuon viltin ikäänkuin siitä pois ja tuo esiin syvyyden takimmaisen seinän tavallaan ilmi. eli syvemmälle siis näkee. siis kuuluu mutta silti se ei ole hyvä juttu välttämättä koska se tuo heijastukset huoneesta liian voimakkasti esiin. jännää on myös kitaran kielet jotka esim. tossa veskulla tulevat kuin viiltävän pehmeän terävästi korviin tolla hopean ja kuparin kaa. eli tarkkuus lisääntyy mutta väärällä suhteella jos näin sen voisi ilmaista.

en ihan vielä niele tuota väitettäsi ralliviivoistasi ja sen logiikastasi. eli annat ymmärtää että mielikuvani hopean muutoksesta kuparin kaa tai ilman sitä olisi blaceboa? enkä pystyisi näin ollen määrittelemään sen äänikuvamuutoksen suhteiden mittoja havaittaviin muutoksiin äänenkuvan rakenteen merkittävistä suunnan muutoksista kokeilun yhteydessä kuunneltuna painaen ne lisäksi muistiin?

olen tietoinen että kovaäänisiä pystyy siirtämällä kasvattamaan tilantuntua ennenkuin se repeää kahdeksi pisteeksi. ikäänkuin venyttäis/pingottaisi laulajan suuta leveämmäksi. mutta minulla onkin poikkeukselliset kovaääniset ne soi leveällä että kapealla välillä toisiinsa ihan täysin samalla tavalla. tietenkin se repeytyy kun metrejä kasvatetaan. mutta äänikuva on vakaa ja tasapainoinen jo nyt. en etsi kuin syytä miksi hopea on erilainen materiaali kuin kupari. uskoisin että pitemmälle kehittyvissä koväänis ratkaisuissa jalometallit tulevat huippukomponenttejen kanssa hyvinkin merkittävälle tilaukselle tulevaisuudessa. mutta sillä erotuksella että täytyy tuntea hopean materiaalin valinnan heikot ja hyvät puolet ja myös vahvistimen heikot ja hyvät puolet ja myös elementtien sekä sisätilan tuomat muutokset että muut sälät erittäin tarkoissa tasapaino mitoissa mikä heikentää toista siten ettei toinen heikkene liikaa. mutta ääni olisi kovaäänisistä tultaessa voimakkaan läsnäoloa olevan esiintyjän veitsen tarkka äärikuva hahmo siten että sen kolmiulotteinen sivuprofiilikin hahmottuisi eikä vain pelkkä rautalanka kehikko äänikuvassa. tila on toki tärkeä. mutta se ei saa tietenkään viedä huomiota esiintyjästä. jota tämä hopea nyt tekee.


en ole ostamassa mitään hopeakaapeleita mistään valmiina en todellakaan. koska tiedän jo mitä siitä seuraa. mutta tulen varmaan vielä pienentämään reippaasti hopean osuutta kuparin kaa testausmielessä. ja myös skin effectiin alan tutkia kokeilumielenä jos aikaa riittää. eli tuo pellavan tai pumpulin tai vastaavan kokeilu alkaa jossain vaiheessa. ja sitten pakataan hopeat 1 mm tai paljon ohuempaa lankaa itse tehtyihin kupari johtoihin ohkasen pumpulin kaa tiiviisti tai erikseen. ja määritellään sen suhteen hyöty äänen toistossa pelkkään kuparin eroon sitten vasta kun sen aika on. pituutta tulee noin 30 cm jos sitäkään diskantin ja vahvistimen väliin. kuullostaa järjettömältä ehkä. mutta jos korvat kertovat jotain niin silloinhan koko ääni gengre kaikista musiikki tyyleistä siis muuttuu kuten tiedänkin sen jo. sinulle tällä tiedolla ei ehkä ole merkitystä nim. merk. gretch . mutta minä etsin syy yhteyksiä ja kuolletan vajavuudet eli vekit tai korostukset siten että havaitsemiseen ei tarvita puukorvia parempia kuulo antureita sen ymmärryksen havaitsemiseen että halvallakin saavutetaan jotain sellaista majesteettisuutta joista niin moni maksaa itse nii niin... paljon.


että näin.



terv. behrelec31
 
n1KKeille minä vastasin kun hän pohti digitaalista välijohtoa ja siinä olevan hopean prosentuaalista osuutta (onko siitä hyötyä). Jotain hopeoitua Nordostin single-corea minullakin on ilmeisesti sisäisenä johdotuksena ja siltoina terminaaleissa. Ennen kuin alkaa miettimään onko 2% hopeaa kaapeleissa hyväksi vai ei niin kannattaa vaikka pyytää lähikaupasta eri piuhoja testiin ja kokeilla kuuleeko niiden välillä eroa (ja mielellään niin, ettei itse tiedä millon soi 300€ kaapeli ja millon 30€ kaapeli). Sen jälkeen voi sitten tehdä valistuneita harkintoja minkä tapaisia kaapeleita haluaa. Sen vain sanon, että kannattaa ehkä kuitenkin miettiä kaapelin kapasitanssia/induktanssia/resistanssia ja muita ominaisuuksia enemmän kuin sitä sattuuko se kaapeli olemaan hopean vai kuparin väristä. Kaiuttimet tai vahvistimet ei tiedä onko kaapeli jalometallia vai suoristettu vaatehengari jos niiden sähköiset arvot vastaavat toisiaan.
 
jep. eipä kannata hopeaa tuhlaa kenenkään aloittavan diy harrastajan rahoja kun 95 prosenttia tärkeämmmätkin asiat on ensin hoidettava kuntoon jos rakentaminen yleensä kiinnostaa. voi olla että luovun tuosta koko hopeasta vielä kokonaankin, mutta testaan toki tuota edellä olevan viestini mukaan hopean mahdollisuuksia. kun kaikki toimii todellakin hienosti jo pelkällä kuparilla nyt jo. minulle tämä nyt on vain pelkkää huvin ja urheilun kiinnostusta materiaalin käyttäytymisestä kovaäänisissäni kun tarttui itäkeskuksessa stadissa käsiin tuota. ainiin... toi hopealankani on koru hopeaa. mutta ei siitä sen enempää.

jos kaiuttimia aloittava harrastaja parantaa/muuttaa, niin onhan noita muita paljon paljon paljon tärkeämpiä asioita joihin kannattaa voimavaransa ja halunsa laittaa ehdottomasti juuu.......



terv. behrelec31
 
Korkeilla taajuuksilla (RF) monisäikeisen johdon induktanssi on suurempi kuin yksisäikeisellä. Käytännön eroa audiotaajuuksilla ei ole.

Normaalit modaukset, joita harrastelija voi ja joskus jopa kannattaa tehdä:
Kaiuttimet
- Kotelon tukirimoitus ja ohutseinäiselle mahdollinen bitumimatto.
- Lisävanu ja mahdollisten resonoivien tai vuotavien kohtien vaimennus (ei silikonia, vaan esim. tetramassaa).
- Elkojen tilalle polypropyleenit yms.
- Jotkut vaihtavat kelat omatekoisiin ilmasydämisiin, mutta vaatii tarkat mittaukset ja laskut. Hyöty on luultavasti vaivaa pienempi halvoissa laitteissa. Jos jossain vanhassa on rautasydänkelat (monesti keltainen core, dc-suotoon tarkoitettu), niin sitten kannattaa harkita esim. ferriittiä (ferriittilaaduissa on paljon eroja, joten heti ei kannata heittää roskiin ja vaihtaa ilmasydämiseksi).

Muutenkin kannattaa muistaa, että jos kaiuttimeen on käytetty halpoja osia, niin yhden osan vaihdolla niistä ei hyviä tule. Tämä siis budjettiluokan laitteissa. Kalliimmissa laitteissa taas moni pelaa ns. varman päälle ja käämii itse kelat siten, että kapasitiivinen kytkeytyminen on minimoitu (aaltokäämintä) ja ulkoiset häiröt estetty. Tuurilla ja korvakuulolla kokeillen ei maksa vaivaa minun mielestä.

Vahvistimista.

Älä tee jos et osaa. Pölyjen pyyhkiminen on ihan hyvä. Itse voit vaihtaa esim. liittimet parempiin. Hieman kokeneempi signaalipuolen dc-suotokonkat parempiin ja puhdistaa mahdollisen suojausreleen kärjet tai vaihtaa sen parempaan. Poweripuolelle ei kannata koskea jos ei tiedä mitä tekee. Biakset voit tarkastaa. Jo pelkkä konkkien vaihto "parempiin" voi tuhota laitteen tai aiheuttaa pahat pörinät. Jos lisäät elkon rinnalle muita konkkia, niin elkon sisäinen induktanssi muodostaa resonanssipiirin. Vahvistinsuunnittelussa käytetään helposti noita parasiittisia ominaisuuksia mm. kompensoimaan toleranssivaihteluita. Vaikka sinulla olisi joku kokemusta vahvistimista, niin silti epäilen että NAD:n porukka on tiennyt tarkkaan mitä vahvistimeensa laittavat.

Häiriönsuoto ja paremmat liittimet voivat olla sellaiset, joita kannattaa harkita vähäiselläkin tietotaidolla. Johtojen vaihto on lähinnä psykologinen vaikutukseltaan (vaikka itsellänikin van den hulit sisällä).
 
Mitä sanotte, jos korvaan esim. diskantin antennikaapelilla? Onko huono? Vai olisiko hyvä vetää se coaxilla ja sisäpiuhat myös? Basso sitten jollain paksummalla monisäikeisellä vaikka virtakaapelilla esim. 10mm?
 
n1KKei sanoi:
Mitä sanotte, jos korvaan esim. diskantin antennikaapelilla? Onko huono? Vai olisiko hyvä vetää se coaxilla ja sisäpiuhat myös? Basso sitten jollain paksummalla monisäikeisellä vaikka virtakaapelilla esim. 10mm?

Tai sitten haet vain Biltemasta paketin asiallista 2mm^2 kaiutinjohtoa ja laitat sitä (tai vaikka 4mm jos haluaa hienomman näköistä). Meinaan ei kannata mahdottomasti panostaa noihin asioihin kun tuo ei ole setin ainoa pullonkaula, jonka vaikutus olisi erityisen kuultava. Antennikoaksiaalia en itse lähtisi laittamaan. Aika ohutta se vaippa jos sitä meinaat johtimena käyttää. Tuota varten kun on varta vasten suunniteltujakin johtoja.
 
Disuun 1.5-2.5 mm2. Paksumpi jööti vääntää liittimet ja särkee elementit. Paksujen piuhojen induktanssi on myös isompi, joten virtapiuhoilla häröily voi kostautua. Elementtien Re ja mahdolliset jakarin vastukset ovat aina merkitsevimpiä kajarin sisäpuolella, joten muutaman sadasosaohmin vuoksi ei kannata vaivautua. Panokset kannattaisi laittaa liitosten laatuun ja osien hapettumattomuuteen.
 
Tällä hetkellä minulla menee näin:

Vahvistimen A+B liitännöistä kaiuttimiin bi-wirellä. 4x4mm. Eli onko suositeltavaa vetää diskanteille ohuempaa ulkoisesti? Sisäisesti siis ei kannata vetää kuin se 2,5mm maksimissaan? Mistä löytäisin jotain hopeoitua yksisäikeistä suojattua lankaa ulkoisesti ja sisäisesti diskantille? Onko hyötyä, jos bitumiteippilaatalla päällystää noi pikkupilarit sisältä?
 
Back
Ylös