RME ADI-2 Pro

Viimein saapui mulle viikko sitten ADI-2:n DAC-versio Thomannilta - ja on tämä kyllä erittäin laadukas, monipuolinen & hyväsoundinen laitos.

Aika vähän olen vielä tuunannut equa tai leikkinyt crossfeedillä tms., lähinnä nauttinut mainiosta DA-muunnoksesta ja tosi napakasta ja tehokkaasta kuulokevahvariosiosta. Yleissoundi laitteessa on varsin ns. nopea, muhjuvapaa. Yläpäässä ei ole ärsyttävää kihinää tai suttuisuutta, soittimet soivat erittäin luonnollisina. Tämän laitteen kohdalla on harvinaisen vaikea keksiä kuvaavia sanoja, koska ei tällä ole suoranaisesti omaa soundia - tai ainakaan en ole vielä keksinyt millä tavalla tämä "värikynää" lykkää toistoon.

Basso- ja diskanttisäädöt suoraan etupaneelissa ovat kyllä ihan mainiot jutut kun kohdalle sattuu vaikkapa ohut/kirkas miksaus tai väsymys pistää kirpeät soundit ärsyttämään. EQ-osio on testattu toimivaksi, tosin HD800 odottaa isoimman tuunauksen tarpeensa kanssa vielä sessioitaan. (Hauska on nähdä mihin pääsee sen kuuluisan 6k-piikin kapealla leikkuulla.)

Voin pistää tarkempaa analyysiä laitteesta kunhan kuuntelua on enemmän takana. HD600 tosiaan toimii ihan mainiosti suoraan kuulokelähdöstä (kuten tossa juteltiin Pro-mallin kanssa). Osaapa arvostaa tätäkin paria eri tavalla. Täytyypä kunnolla kattella "pärjäisikö" sitä ihan vaan tolla RME:n kuulokevahvarilla tästä eteenpäin.

P.S Jos otsikkoa pystyy muokkamaan joku, siihen voisi lisätä perään "ja DAC" esimerkiksi. Aika passelisti sopivat samaan ketjuun nämä kaksi laitetta.

EDIT: Odotin käyttäväni EQua ym. säätimiä paljon enemmän etenkin yläpää-ärsytyksen poistoon, mutta enpä ole juurikaan. Kai tämä on sitä "rasittamattomuutta" mistä usein tällä palstallakin puhutaan. Tässä kohtaa huomaa vissin eron vanhan Apogee Duetin DAC:n verrattain kovin suttuiseen ja räikeähköön diskanttitoistoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla, lisää vaan kokemuksia, kun kuuntelut etenee. Itsellä ollut myös kiinnostuksen kohteena seuraavaa DACin virkaa hoitamaan :).
 
HD 600 pelittää upeasti ainakin Pro mallin kanssa. Jos hankit ADI:n rinnalle erillisen kuulokevahvistimen, niin omasta mielestäni heikennät äänenlaatua. Jos haluat värittää tietoisesti ääntä johonkin suuntaan, niin silloin kannattaa enemmin käyttää ADI:n laajoja eq mahdollisuuksia ja/tai filttereitä.
 
Mullakin vaihtu tossa joulun alla pre box S2 digi -> ADI-2 DACciin, en mä noita kyllä ehtiny rinta rinnan vertailla. preboxsi piti laittaa takuuseen kun näyttön pikselit oli alkanu jumittumaan, haamukuva 3:sta palunu kiinni. ja muutkin vakiona näyttössä palavat kohdat muuttunu kellertäviksi.

On tää ADI-2 Dac kyl aika kova luu.
 
Tuli ostettua RME ADI-2 DAC FS AK4493.
Tulee 2.setin etupääksi ja 8330:t + Focalin Elex:n käyttöön pääasiassa.

Nyt vain odottelua, että genet tulee tehtaalta. Sitten pääsee laitevaihtoa ja säätämistä tekemään + tutustumaan tähän uuteen RME laitteeseen.
 
Vajaan vuoden RME ADI-2 DAC omistaneena pakko todeta että tämä aiheuttaa enenevissä määrin omistamisen ylpeyttä. Purismi on kyllä lentänyt ovesta jonkin aikaa sitten koska tämän myötä tuntuu jotenkin sallitummalta muokata (kohtuuden rajoissa) ääntä omien mieltymysten mukaan.
Ja tuo vastikään "oivallettu" loudness toiminto on omalla kohdalla ainakin laskenut normaalia kuunteluvoimakkuutta samalla lisäten kuuntelunautintoa.
Veikkaan että loput laitteet ehtii tässä vaihtua muutamaankin otteeseen ennenkuin tämä lähtee vaihtoon. Ei muuta.
 
Onko joku testannut tällä Pro-versiolla kaiutinsimulointia kuulokkeilla? Siinähän pitäisi olla sellainen toiminto ja kiinnostaisi, parantaako se mahdollisesti stereokuvaa ja tuoko se oikeasti kaiutinmaista fiilistä ja tilatarkkuutta kuunteluun? Toimiiko paremmin kuin samaa simuloivat plugarit?
 
Onko joku testannut tällä Pro-versiolla kaiutinsimulointia kuulokkeilla? Siinähän pitäisi olla sellainen toiminto ja kiinnostaisi, parantaako se mahdollisesti stereokuvaa ja tuoko se oikeasti kaiutinmaista fiilistä ja tilatarkkuutta kuunteluun? Toimiiko paremmin kuin samaa simuloivat plugarit?
Mullei oo tuota pro-versiota, mutta crossfeed-toteutus tässä FS:ssä käsittääkseni ihan sama. Mulla on ollut olkkarisetissä se ykköstason asetus päällä nyt useamman kuukauden, eikä se soundia ainakaan pasko :D En tosin oo mitään ihan älyttömän suurta muutosta sen kanssa havainnut, kun vaihdan esim. työpöytäsettiin. Pitäs varmaan kokeilla vähän pidempiä settejä noilla pykälää voimakkaammilla asetuksilla.

Mitä se nyt ainakin tekee ihan selkeästi, on vähentää sitä ping pong -efektiä, kun jotkut miksaukset pomppii korvasta toiseen, jos kamaa on miksattu ihan vastakkaisiin laitoihin. Samaten se saattaa hiukan vähentää sitä aavistuksen epämiellyttävää fiilistä, jos jotain on miksattu pelkästään toiseen kanavaan -> tulee pelkästään toiseen korvaan.

Kaiutinmaista fiilistä en oo huomannut, kun kajarit on kajarit ja luurit on luurit - aika eri hommia minusta. Ja enemmän oon kiinnittänyt huomiota siihen, miten tila toistuu eri luureilla eri tavalla (vaikka nyt ZMF Atticus versus Audeze LCD-3). Muista plugareista ei kokemusta.

Ei mikään sateentekijä minusta, mutta moni tuntuu saavan tuosta paljon itteäni enemmän irti, että kannattaa kyllä testata, jos mahista.
 
Ote RME:n manuaalista koskien sen crossfeedia:


Details on internal settings
The Crossfeed effect is mainly defined by the filter frequency and the amount of crossfeed, here
given as damping factor:

1: 650 Hz, -13 dB (just a touch)
2: 650 Hz, -9.5 dB (Jan Meier emulation)
3: 700 Hz, -6 dB (Chu Moy emulation)
4: 700 Hz, -4.5 dB (30° 3 meter emulation)
5: 700 Hz, -3 dB (example how even stronger would sound)




Ykkösasetus on ainakin liian mieto. Crossfeedia pitää olla reilusti että se lähtee toimimaan. Lähtisin liikenteeseen asetuksesta 3 tai enemmän. Ideana olisi saada se käsittelemättömässä kuulokekuuntelussa korvien välissä kasvava väliseinä/korvatulppa kokonaan pois, vastaamaan luonnollista kuulemista molemmat korvat auki.


Tämä ei ole mikään pimpeli-pompeli -sekundatoiminto, mille voi korkeintaan ylimielisesti röyhtäistä, vaan oikeasti Se tekniikka millä kuuloketoisto todella saa akustisen ohitusvaihteensa päälle. Jättäen käytännössä kaikki kerrostalo- ja perheolkkaritason perus-kaiutinsetit kauas taakseen, hajoamaan omaan mahdottomuuteensa. Suhtautuminen sen mukaan.
 
Tosin ilman crossfeediakin hyvillä kuulokkeilla pääsee parempaan äänikuvaan kuin perustason kaiuttimilla perustason akustiikassa. Oman kokemuksen mukaan mitä paremmin livenä äänitetty tuotos, sitä parempi hyvien kuulokkeiden kaula kaiuttimiin. Heikosti tehdyillä studioäänityksillä sitten tilanne voi kellahtaa toisin päin.

Testasin RME FS-2 DACin crossfeedia eri tasoilla. Hyvillä äänitteillä se pilasi äänen: Äänikuva kutistuu ja muuttuu luonnottomaksi. Tilan tuntu häviää ja soittimet muuttuvat pistemäisiksi, ja kuulokkeiden laadusta häviää 50%. Perus pop-levyllä taas crossfeed toimi ihan OK, ja jopa teki "keskelle" -miksatun tavaran selkeämmäksi, kun solisti siirtyi edemmäs ja asettui rauhallisemmin paikalleen.

Mutta mikrofoneilla oikeassa tilassa oikeilla instrumenteilla äänitetyllä musiikilla crossfeed pilasi minulla ainakin äänen totaalisesti.
 
^ niin tuo jakaa kyllä mielipiteitä. Munkin on ollut vähän vaikeaa hahmottaa, miten jotkut tuon efektin kuulee, ts. laajentaako se äänikuvaa muka niin valtavasti, kun ite koen noi voimakkaammat crossfeed-asetukset myös tuollai, että äänikuva enemmänkin supistuu ja lisäksi crossfeed kuulostaisi buustaavan myös bassoaluetta, mikä tekee bassoista meikäläisen usein valmiiksi bassokkaalla musalla ja tukevabassoisilla luureilla vähän jo ylikorostuneita.

Meikäläisen musa on pääasiassa studiossa miten milloinkin nauhoitettua metalliräimettä. Jotkut Alison Kraussit, John Mayerit, Eaglesit ja muut saattavat olla tuotannollisesti jo vähän parempia. Mm. noitakin tulee kyllä pyöriteltyä metallinräimeen lomassa.
 
Testasin vielä uudestaan, ensin kehnoimmin miksatulla CD:llä, jonka omistan - Rammstein Mutter - ja sitten erinomaisesti äänitetyllä levyllä - Ensemble Galilei, Come Gentle Night.

Rammstein parani selvästi jo 1. tason crossfeedilla, tosin basso korostui, mutta äänestä tuli selvempi, koherentimpi ja hyvällä tavalla paljon pienempi. Edes miksaajan luomat dynaamisten kohtien säröytymiset, luonnottoman kireäksi välillä ees-taas pumppaava lauluääni, ja muut ongelmat eivät nousseet niin selvästi esiin.

Ensemble Galilein vanhan musiikin äänitys, jossa soittajat asettuvat akustisine instrumentteineen puolikaareen mikkien eteen, meni äänikuvaltaan sekaisin: 3-ulotteisuus hävisi ja soittajat kutistuivat äänipisteiksi 2D-tasolle. Soittimien ääni myös muuttui ja sävykkyys väheni.

Vielä isompi vaikutus oli, kun pikaisesti heitin Mozartin Requiemin (melko hyvä RCO Live -sarjan kiekko) sisään. Joku kutisti kuoron vei tilasta kaiun!
 
^ ootko Phonitorin SPL -vahvareiden crossfeed -toteutusta kuullut? Vaikken mikään crossfeedin fani olekaan, niin ois hauska kuulla ja verrata RME:n toteutukseen.

Taidan ite testata seuraavaksi niin, että jätän kokonaan veks viikoksi pariksi ja makustelen, miltä soundaa ilman. Tai että huomaanko edes mitään käytännön eroa, kun tuota ykköstasoa oon vaan pitänyt :D
 
Hyvä crossfeed poistaa myös mielikuvitus-efektejä tietyntyyppisellä musiikilla. Paljaana stereona kuulokkeilla nimittäin vaatii aika mielikuvituksekkaan kuuntelijan 3D-tilan kuuleminen millään äänitteellä...
 
Hyvä crossfeed poistaa myös mielikuvitus-efektejä tietyntyyppisellä musiikilla. Paljaana stereona kuulokkeilla nimittäin vaatii aika mielikuvituksekkaan kuuntelijan 3D-tilan kuuleminen millään äänitteellä...

Itse tarkoitan kolmiulotteisuudella stereoäänityksissä, että äänilähteinen erot syvyyssunnassa ovat selvempiä tai ylipäänsä edes havaittavissa sen sijaan, että äänet ovat vain levitetty yhdelle tasolle. Onko käsite "tilallinen erottelukyky" hyväksyttävämpi?

Sitten on toki synteettisiä 3D-kikkoja, joita joillakin äänitteillä on tehty vaihe-erokikkailuilla; esimerkiksi äänilähde kuulostaa siirtyvän kuulijan taakse. Ne ovat toki eri asia.

Hyvin tehty crossfeed on varmasti mahdollinen, mutta en ole ikinä omistanut muuta laitetta, jossa crossfeed on, joten sellaisesta ei ole kokemusta valitettavasti.
 
Itse tarkoitan kolmiulotteisuudella stereoäänityksissä, että äänilähteinen erot syvyyssunnassa ovat selvempiä tai ylipäänsä edes havaittavissa sen sijaan, että äänet ovat vain levitetty yhdelle tasolle. Onko käsite "tilallinen erottelukyky" hyväksyttävämpi?

Sitten on toki synteettisiä 3D-kikkoja, joita joillakin äänitteillä on tehty vaihe-erokikkailuilla; esimerkiksi äänilähde kuulostaa siirtyvän kuulijan taakse. Ne ovat toki eri asia.

Hyvin tehty crossfeed on varmasti mahdollinen, mutta en ole ikinä omistanut muuta laitetta, jossa crossfeed on, joten sellaisesta ei ole kokemusta valitettavasti.

Kyllä nuo on kuulokkeilla minusta aika viitteellisiä asioita. Paljon meteliä hyvin, hyvin pienestä asiasta.


Noissa sinun käyttämissä harvinaisissa marginaali- / erikoisäänitteissä voi olla omituisuuksia, niitä on saatettu jopa miksata kuulokkeilla.

Luulenpa kuitenkin, että sinä nyt vaan olet kuunnellut sitä Mozartia ja Ensemble Galilei, Come Gentle Nightia tässä vuosien saatossa vähintään satoja kertoja paljaana stereona, ja nyt ensimmäinen kerta crossfeed päällä oli shokki. Mieli ja vaikutelmat tod. näköisesti muuttuvat kun kuuntelisit niitä crossfeed päällä lisää. Asiaa avustaa kun ei lueskele liikaa (hifi) alan satusetien juttuja lehdistä/netistä, tai ainakin suhteuttaa niitä ronskilla höpö-kertoimella (= n. 50-95% liioittelua).

Crossfeed toimii parhaiten kun ymmärtää miten se toimii ja mihin sen käytöllä pyritään. Crossfeed siis pyrkii poistamaan kuuloke-stereon kanava-selektiiviset korvatulpat kuuntelijalta. Tämän kun todella mieltää, niin luulen että se alkaa kuulostaa paremmalta myös niillä erikoisemmilla äänitteillä saman tien.
Jos äänitettä ei ole nimittäin miksattu kuulokkeilla, mikä on todella harvinaista, paljaalla stereolla ei ole muuta mekanismia kuulostaa oikeammalta/paremmalta kuin kuuntelijan tottumus. Teknisesti ja kuulo-fysiologisesti crossfeed on aivan suvereeni tekniikka kuulokkeilla, millä ääniteellä vain.
 
Kyllä nuo on kuulokkeilla minusta aika viitteellisiä asioita. Paljon meteliä hyvin, hyvin pienestä asiasta.


Noissa sinun käyttämissä harvinaisissa marginaali- / erikoisäänitteissä voi olla omituisuuksia, niitä on saatettu jopa miksata kuulokkeilla.

Luulenpa kuitenkin, että sinä nyt vaan olet kuunnellut sitä Mozartia ja Ensemble Galilei, Come Gentle Nightia tässä vuosien saatossa vähintään satoja kertoja paljaana stereona, ja nyt ensimmäinen kerta crossfeed päällä oli shokki. Mieli ja vaikutelmat tod. näköisesti muuttuvat kun kuuntelisit niitä crossfeed päällä lisää. Asiaa avustaa kun ei lueskele liikaa (hifi) alan satusetien juttuja lehdistä/netistä, tai ainakin suhteuttaa niitä ronskilla höpö-kertoimella (= n. 50-95% liioittelua).

Crossfeed toimii parhaiten kun ymmärtää miten se toimii ja mihin sen käytöllä pyritään. Crossfeed siis pyrkii poistamaan kuuloke-stereon kanava-selektiiviset korvatulpat kuuntelijalta. Tämän kun todella mieltää, niin luulen että se alkaa kuulostaa paremmalta myös niillä erikoisemmilla äänitteillä saman tien.
Jos äänitettä ei ole nimittäin miksattu kuulokkeilla, mikä on todella harvinaista, paljaalla stereolla ei ole muuta mekanismia kuulostaa oikeammalta/paremmalta kuin kuuntelijan tottumus. Teknisesti ja kuulo-fysiologisesti crossfeed on aivan suvereeni tekniikka kuulokkeilla, millä ääniteellä vain.

No tehdään näin. Kuuntelen crossfeed päällä seuraavan viikon ajan, mitä kunakin päivänä satun kuuntelemaan. Vaikkapa vuoropäivin Aryalla ja vuoropäivin Staxilla. Raportoin tähän ketjuun, mikä on tulos.
 
Back
Ylös