RME ADI-2 Pro

Jo perusversio on kova luu vaikka kustantaakin melkein 1,5k vähemmän. :) Jos vertaa todella laadukkaisiin putkareihin ( siis vain kuulokekuuntelussa) niin noilla RME:n vermeillä ei ihan pääse siihen tilaan jossa musiikki vain menee tunteisiin ja kaikki muu katoaa. Tai enhän minä ole tuota Anniversarya tietty kuunnellut, mutta tavis pro-mallia kyllä tuli kokeiltua eli edellinen kommentti koskee vain sitä. Muilta osin en myöskään löydä noista mitään vikaa. Pro on perusmalliin verrattuna aavistuksen paremmin vokaaleja artikuloiva ja tilavaikutelma on kokonaisuutena avarampi. Joillain levyillä basso menee myös hiukan jykevämmin alas asti. Ero ei välttämättä kaikille ole hinnan erotuksen väärti, mutta niinhän se kaikissa laitteissa menee että viimeiset prosentit laadussa maksaa mansikoita. :)
 
Onko niin, että muuten tuota voisi käyttää myös äänikorttina mittauksissa, mutta phantom 48V puuttuu?
Toki tuo on järjettömän kallis siihen tarkoitukseen, mutta yksi laatikko, joka hoitaa mukana kulkevana kokoonpanona molemmat huipputasoisesti, kiinnostaisi. Ehkäpä silti onnistuisi yhdistettynä UMIK:iin.
 
Joo näemmä vaatii erillisen mikkietusen.. jännä ettei ne ole laittaneet jo tohon pakettiin valmiiksi.
 
Hienosti vastaavat käyttäjien toiveisiin. Tämä simppelimpi versio on toivottavasti myös halvempi, luulisi näin. Kiinnostava uutuus kyllä.
 
Omaan käyttööni tämä riitäisi vallan mainiosti, sillä Prossa on paljon asioita, joita en tarvi, esim kaikki AD-muunnoksiin liittyvät. Toisaalta Anniversary Editionin ikkuna laitteen sisälle on saaaaairaan siisti! :)
 
Kehaisenpas taas tätä laitetta hieman. Nyt kun olen tämän AE-version kanssa elellyt tovin, niin täytyy sanoa että taivaallinen laite, eikä vain musiikkimielessä -> laiterumba on nyt ohi. Ei ole ollut minkäänlaista halua, eikä tarvetta, edes miettiä DAC/kuulokevahvistimen päivitystä, joka on tuonut ihanan mielenrauhan. :)
 
Tämä on itsellä harkinnassa. Suurin osa arvosteluista ja kommenteista ovat olleet hyvin positiivisia ja teknisessä mielessä laitteesta ei varmaan pahemmin haukuttavaa löydy.

soundwave, sulle ei ilmeisesti kuunteluväsymystä ole tämän kanssa ilmennyt ja heikompisoundinen musakin toimii? Aivan muutaman kommentin olen lukenut, että voipi olla hieman kova ja kuivakka soundi. Tosin varmaan kaikki ääntä värittämättömät DACit voivat kuulostaa jollakin matskulla kireältä.

Tuo ADI-2 DAC versio on myös harkinnassa. PRO:ssa vaan ilmeisesti saisi tehtyä näppärästi jaot subbarille ja kajareille (tällä hetkellä en kyllä subbaria omista, mutta tulevaisuutta ajatellen vähän kiinnostaisi lähinnä leffakäyttöä varten).

Thomanniltahan tän saisi ja palautusoptiokin taitaa olla 30pv ajan, jos ei miellytä...
 
Tosin varmaan kaikki ääntä värittämättömät DACit voivat kuulostaa jollakin matskulla kireältä.

Ot:tä, mutta kommentoin silti tätä (parinkymmenen dacin kuuntelukokemuksella)

1. Ei ole luultavasti olemassa yhtään "värittämätöntä" daccia. Jokaisella laitteella on ominaissoundi.
2. Äänen kireys kertoo mielestäni vain epäonnistuneesta suunnittelusta, eikä se tarkoita välttämättä ultimaattista tarkkuutta tai alkuperäiselle uskollisuutta.

Ja ettei mene täysin ot:ksi, niin onko kellään tarkempaa tietoa ADI-2 DAC-mallin saatavuudesta?
 
Viimeksi muokattu:
Oman kokemukseni mukaan kuulokkeet ovat mahdollista kuunteluväsymystä / epämukavuutta eniten aiheuttavat. Itsellä kotona klassikko HD600 on paras vastaantulleista ja toimii upeasti ADI-2:n kanssa. Korostaisin myös älykkään loudnessin mahtavuutta, jonka avulla voi kuunnella myös hiljaisemmalla soundilla. Kun tätä on kerran käyttänyt, ei paluuta wanhaan maailmaan ole. :) ADI-2:ssa voi myös tuunata ääntä helposti eri filttereiden ja varsinkin EQ:n ym säätöjen kautta todella monipuolisesti, joten kyllä löytänet itselle juuri mieleisen soundin. Itsellä tämän kaverina on työpöydällä Genelecin 8330+7350 joille ääni menee ADI:n kautta digitaalisena. Eipä voisi juuri paljon parempi olla... nooh, 8331 upgrade hieman myöhemmin :)
 
Esim. tunnetusti kannattaa mieluummin/useammin vaimentaa kuin korostaa, tai että jos aiot korostaa musiikin lämpöä, tuon lämpimyyden tulee ensin olla äänitteessä, ekuutuksella sitä ei voi luoda. Sen sijaan jotenkin itse ajattelisin, että sinulla sitä vastoin voi olla laite, esim. vahvistin, joka ainakin voi välittää tiettyä luontevaa eufonisuutta toistoon, jos tällaisen laitevalinnan haluat tehdä.

Olen vähän eri mieltä tuon lämmön luomisesta. Tietysti koko sana tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa, mutta yleisesti ottaen korkeita taajuuksia vaimentamalla ja 200-500Hz aluetta nostamalla muuttuu soundi aika paljon lämpöisemmän kuuloiseksi. Ei EQ:lla toki ihmeitä tehdä, mutta pieni roll-off ylimmille äänille ja boosti tuonne alemmas muuttaa soundia ihan varmasti lämpimäksi. (Youtubesta voi katsoa lisää vinkkejä "Addign warmth to your mix" tmv hakusanoilla. Tulee aika paljon videoita.)

Mutta aiheestakin vähän. Itsekin noita RME:n laitteita olen muutamia testaillut ja ADDA värkkeinä olivat kyllä mahdottoman hyviä. ADI-2 Pro kävi myös pöydällä testissä. Mikäli olisi ollut suoralle kuulokelähdölle tarvetta, olisi RME saattanut jäädä, mutta MOTU Thunderbolt liitännällä vei voiton budjettisarakkeessa.
 
Olen vähän eri mieltä tuon lämmön luomisesta. Tietysti koko sana tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa, mutta yleisesti ottaen korkeita taajuuksia vaimentamalla ja 200-500Hz aluetta nostamalla muuttuu soundi aika paljon lämpöisemmän kuuloiseksi. Ei EQ:lla toki ihmeitä tehdä, mutta pieni roll-off ylimmille äänille ja boosti tuonne alemmas muuttaa soundia ihan varmasti lämpimäksi.
Kyllä ekuuttamalla saa toistoa ainakin "tummemmaksi", mutta onko tuo sama kuin "lämpimämmäksi"? "Tumma" toisto voi olla myös "pahvista" eli soinnitonta, tumppua, sameaa. "Lämmin" on mielestäni taas soinnikasta, ja soinnikkuus edellyttää luontevaa diskanttia, joka voidaan menettää liikaa diskanttia vaimentamalla. "Lämmin" ei edelytä diskanttivaimenusta, vaan päinvastoin edellyttää hyvää diskanttia, jossa voi olla jopa säkenöintiä, mikä taas on ihan eri asia kuin kireä, kova, raaka diskantti. Lisäksi lämpimyyteen tarvitaan soljuva keskialue. Soinnikas lämpimyys luullakseni syntyy vain, jos ääniteessä itsessään on luonnollinen taajuustasapaino. Loppujen lopuksi, huono äänite on huono, ja hyvä äänite hyvä.
Jos sinulla on esim. kompuroitu, diskanttivoittoinen pop-rock biisi, niin saatko diskanttia vaimentamalla ja yläbassoa korostamalla siitä "soinnukkaan lämmintä"? No, kuten totesit, sanat voivat merkitä eri ihmisille eri asioitakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siitä kompuroidusta kihinästä kultaa saa, mutta huomattavasti lämpimämmän kuuloisen kyllä. Ja nyt puhun siis 0.5-1dB muutoksista tarkkaan valituille taajuuskaistoille. Toki vielä muutamalla kirurgisella leikkauksella pahimpiin tarttumakohtiin saadaan vielä lisää efektiä.

Harvoin se hyvienkään äänitteiden lämpö ja selkeys pelkästä hyvästä äänittämisestä tulee, vaan oikeita liikkeitä EQ:lla yms työkaluilla siihenkin vaaditaan lisäksi.

Mutta siinä olet oikeassa, että jaskasta ei tule kultaa EQ:lla, mutta ehkä vähän lämpöisemmän ja miellyttävämmän kuuloista.
 
Harvoin se hyvienkään äänitteiden lämpö ja selkeys pelkästä hyvästä äänittämisestä tulee, vaan oikeita liikkeitä EQ:lla yms työkaluilla siihenkin vaaditaan lisäksi.
Kyllä, äänite = äänitys + jälkituotanto. En ole ekspertti, mutta käsittääkseni jälkituotannon ekuutus taas on myös vähän eri asia kuin kotitoimenpiteet. Tuotanossa taajuustasapainoon liittyy koko tuotanto kaikkinensa, esim. instrumenttien keskinäiset volyymitasot, sijoittaminen äänikuvaan, kompressointi, normalisointi jne. Kun kotona toistetaan eri laitteilla kuin studiossa ja kotiekuutetaan, niin äänitteen studiossa ajateltu balanssi myös muuttuu. Muutos yhdellä taajusalueella mahdollisesti poikii kuultavia muutoksia myös muilla taajuusalueilla. Diskantin vaimennus supistaa äänikuvan kokoa sekä vähentää erottelua ja ilmavuutta tehden kokonaissoinnin etäisemmäksi. Liittyisikö tähän sekin, että koko kaistan dsp:n (esim. huonekorjaus) ainakin joskus sanotaan niistävän jotakin alkuperäisestä soinnista? Kukin tietenkin toimii kuten itselle hyvältä kuulostaa.

Ainakin itsestä tuntuu, että aina palaan siihen, että paras tulos tulee kun kotona ei ekuuta, vaan pyrkii laitevalinnalla ja akustiikkaa parantamalla oman toiston perusteiden itseä tyydyttävään tilaan. Itselle tuo merkitsee esim. sitä, että dac on skarpisti erotteleva ja rajaava (kuten kuvittelisin myös ketjun aiheena olevan laitteen olevan), kun taas vahvistin ja kaiuttimet ovat enemmän eufonisia. Itsellä myös mielestäni äänitteiden hyvä taso ja oma musiikkimaku kohtaavat. Kuulokkeissa taas HD-800 on monitori, joka kaipaa keskialueelle vahvistimen tuomaa lämpöä ja eufonisuutta. Tarkalla toistimella kotiekuutuksen tuomat kielteisyydet korostuvat. Jos jotakin ekuuttaisin, niin ehkä voisin vahvistimen säätimillä pikemminkin lisätä diskanttia, jos tuohon tuntuisi olevan tarvetta ja äänitteellä varaa ilman pelkoa lieveilmiöistä.

Mutta siinä olet oikeassa, että jaskasta ei tule kultaa EQ:lla, mutta ehkä vähän lämpöisemmän ja miellyttävämmän kuuloista.

Edit. Loppukevennyksenä voisi todeta, että toivottavasti postauksessasi "jaska" ei tarkoittanut jazzia (kun sitä joskus noinkin kutsutaan), vaan sitä toista asiaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, äänite = äänitys + jälkituotanto. En ole ekspertti, mutta käsittääkseni jälkituotannon ekuutus taas on myös vähän eri asia kuin kotitoimenpiteet. Tuotanossa taajuustasapainoon liittyy koko tuotanto kaikkinensa, esim. instrumenttien keskinäiset volyymitasot, sijoittaminen äänikuvaan, kompressointi, normalisointi jne. Kun kotona toistetaan eri laitteilla kuin studiossa ja kotiekuutetaan, niin äänitteen studiossa ajateltu balanssi myös muuttuu. Muutos yhdellä taajusalueella mahdollisesti poikii kuultavia muutoksia myös muilla taajuusalueilla. Diskantin vaimennus supistaa äänikuvan kokoa sekä vähentää erottelua ja ilmavuutta tehden kokonaissoinnin etäisemmäksi. Liittyisikö tähän sekin, että koko kaistan dsp:n (esim. huonekorjaus) ainakin joskus sanotaan niistävän jotakin alkuperäisestä soinnista? Kukin tietenkin toimii kuten itselle hyvältä kuulostaa.

Kyllä sitä aikamoisia ihmeitä tehdään masterointi pöydällä vielä 2-kanavaisellekin tuotteelle. Siellä se levyn kokonaissoundi tehdään ja tasataan ne eri biisien miksauksessa olevat "heitot". Ja sitähän etenkin vanhojen äänitteiden remasterointi on; otetaan stereo (tai jopa mono) masteri ja korjataan sitä.

Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ja pitäisi tosiaan tietää mikä on se elementti, joka saa asian kuulostamaan jonkun mielestä kylmältä / kovalta. Eikä se diskantin hienoinen korjaus juurikaan vaikuta äänikuvan tarkkuuteen ja alipäästö jossain 18kHz nurkilla saattaa jopa parantaa sitä, riippuen vähän lähdemateriaalista. Mutta maali on äänitekohtainen ja siksi alati liikkuva, joten mitään yleispätevää yhden taajuudeen vastausta ei ole.

Meidän pitäisi varmaan avata oma topicci, missä voitaisiin miettiä, mitä se HD-800 kuulokkeen kaipaama lämpö oikein mahtaa olla. :D Ymmärrän kyllä pointtisi, että EQ:lla saa myös paljon pahoja asioita aikaan. Mitä isommin yrittää korjata, sen enemmän on mahdollisuus myös sössiä.

Lopetan OT:t tässä ketjussa osaltani tähän.
 
Meidän pitäisi varmaan avata oma topicci, missä voitaisiin miettiä, mitä se HD-800 kuulokkeen kaipaama lämpö oikein mahtaa olla.

.
Itse tarkoitan, että HD-800 ja yleensä monitorityypien toistin hyötyy eufonisesta vahvistuksesta. Eli kysymys olisi siis, mistä vahvistimen ominaistoisto koostuu, varmaan muustakin kuin taajuusvasteesta.
Sen, että diskantin vaimennus pienentää äänikuvaa ja vähentää ilmavuutta, voin kyllä omillakin laitteilla itselleni aika selkeästi demota, esim. käyttämällä vahvistimen high cut-toimintoa (- 6 db > 9 kHz)

Lopetetaan vain tältä erää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Oman kokemukseni mukaan kuulokkeet ovat mahdollista kuunteluväsymystä / epämukavuutta eniten aiheuttavat. Itsellä kotona klassikko HD600 on paras vastaantulleista ja toimii upeasti ADI-2:n kanssa. Korostaisin myös älykkään loudnessin mahtavuutta, jonka avulla voi kuunnella myös hiljaisemmalla soundilla. Kun tätä on kerran käyttänyt, ei paluuta wanhaan maailmaan ole. :) ADI-2:ssa voi myös tuunata ääntä helposti eri filttereiden ja varsinkin EQ:n ym säätöjen kautta todella monipuolisesti, joten kyllä löytänet itselle juuri mieleisen soundin. Itsellä tämän kaverina on työpöydällä Genelecin 8330+7350 joille ääni menee ADI:n kautta digitaalisena. Eipä voisi juuri paljon parempi olla... nooh, 8331 upgrade hieman myöhemmin :)

Sinulla näkyy olevan myynnissä tuollainen Project Pre Box S2 Digital - oletko vertaillut sitä tarkemmin RME:hen kuulokekäytössä?
 
Tuli tilattua XLR-2x6,3mm piuha, johon kytkin Verkkokauppa.comin outletistä ostamani (59€, ovh 219€!) Sennheiser CH 650 S balanssoidun kaapelin. Kuulokkeina HD-600. Nätisti soi ja ADI-2:n balanced mode toimii hienosti. Tehot lisääntyy ainakin ja tällä ajaisi takulla vaativimpiakin kuulokkeita helposti.
 
Back
Ylös