RME ADI-2 Pro

soundwave

Jäähyllä
Liittynyt
10.8.2011
Viestejä
990
Tällainen meni juuri tilaukseen, ja vieläpä Anniversary Edition mallisena josta oheessa kuva. Onko upeampaa ilmestystä tullut vielä vastaan?! :) Tämän ja monen muunkin arvostelun mukaan huippulaite.

http://headfonics.com/2016/12/the-adi-2-pro-by-rme/
 

Liitteet

  • rme-adi-2-pro-anniversary-edition_766784.jpg
    rme-adi-2-pro-anniversary-edition_766784.jpg
    92 KB · Katsottu: 155
Hienon näköinen laite, sen puolesta kelpaa kyllä. Sulla ilmeisesti käyttöä myös AD -muuntimelle?
 
Hienoa kuulla kokemuksia myös nk. pro-laitteista hifi- ja saundimielessä. Harrastusmenneisyydestä on omassa komerossa vielä mahdollisia ad-tarpeita varten jäljellä seisoskelemassa vanha kunnon Emu 0404 usb. Tuo RME lienee vielä vähän eri luokan laite. :) Mm. nimimerkki LaJazz on kertonut toisaalla kokemuksia mm. Lynx Hilosta. Tuntuu, että ulkomaisilla foorumeilla hifiporukoillakin olisi vähän useammin pro-laitteita kuin täällä esim. da-muuuntimina, arvokkaitakin.
 
Viimeksi muokattu:
Todella tyylikäs laite ja pienen tutkimisen perusteella laatukin hintaluokkansa parhaimmistoa!
 
Mm. nimimerkki LaJazz on kertonut toisaalla kokemuksia mm. Lynx Hilosta. Tuntuu, että ulkomaisilla foorumeilla hifiporukoillakin olisi vähän useammin pro-laitteita kuin täällä esim. da-muuuntimina, arvokkaitakin.

Tähän vaikuttaa valitettavan paljon se, että jakelukanavat ovat tyystin erilaiset. Pro-puolen laitteita eksyy valitettavan harvoin hifi-kauppaan ja päinvastoin. Tämä on todella sääli, sillä Itse tykkään käyttää ja kokeilla molempia, aina tilanteen mukaan soveltaen. Esim. Genelec, Adam Audio, Lynx, RME, kaikki hienoja ja arvostettuja valmistajia. Tuo RME:n uutukainen on kyllä aika peto paperilla ja minulla jo vahvasti matkalla harkintalistalle.
 
^ samaa mieltä. Itseäni ainakin puhuttelee musiikin nauttiminen mahdollisimman neutraalina, eli tasan sellaisena, kuin se on artistin ja miksaajan pöydältä lähtenyt. Ajatus 'musikaalisista' laitteista, jotka värittävät ääntä, on mielestäni outo ja vastenmielinen. Ainahan voin eq:ttaa ja filtteröidä musiikkia toisenlaiseksi, jos siltä tuntuu.

Tämän RME:n kehittynyt loudness toiminto vaikuttaa todella hyvältä ja tarpeelliselta:

'In theory, I think the loudness function is pure genius and a huge reason to buy the ADI-2 Pro if you already have found your favorite headphones and want to make more use of them.'

'Let’s say you like to listen to music at low volumes. -40 dB is the lowest you find acceptable. You can boost bass and treble according to your preference anywhere from +1 to +10 dB. Now if you turn up the volume, the bass, and treble boost will gradually decrease within the next 20 dB, so effectively loudness is deactivated at -20 dB.'
 
^ samaa mieltä. Itseäni ainakin puhuttelee musiikin nauttiminen mahdollisimman neutraalina, eli tasan sellaisena, kuin se on artistin ja miksaajan pöydältä lähtenyt. Ajatus 'musikaalisista' laitteista, jotka värittävät ääntä, on mielestäni outo ja vastenmielinen. Ainahan voin eq:ttaa ja filtteröidä musiikkia toisenlaiseksi, jos siltä tuntuu.
'
Hienoa ja monipuolista laitetta odotellessa voisi tietenkin pohtia myös,
- että jos esim. Hugon, Lake People'n ja RME:n diskantti on lähtökohdissaan erilainen taajuusvasteeltaan, niin mikä noista laitteista mahtaisi olla "ääntä värittämätön"?
- onko ekuuttaminen "äänen värittämistä"?
- selittyykö laitteen äänen "väri" vain, yksinomaan laitteen taajuusvasteesta käsin (jos joku niin sanoi)?
 
Viimeksi muokattu:
Lueskelin RMEstä ja nimenomaan toi EQ vaikutti käänteentekevältä ominaisuudelta. Tietenkin taajuuskaista on vain yksi parametri muiden joukossa kun musiikkia miettii, mutta luurien kanssa en ole oikeasti hyvällä EQlla päässyt leikkimään.

Itse olen jokin aikaa sitten tullut päätelmään, että koska jo studiossa tehty versio musiikista on rakentamalla rakennettu illuusio, parhaaseen nautintoon pääsee hyväksymällä henk koht preferenssinsä ja viilaamalla soundin omaan makuun parhaaksi mahdolliseksi, oma illuusioni edellä.
 
Lueskelin RMEstä ja nimenomaan toi EQ vaikutti käänteentekevältä ominaisuudelta. Tietenkin taajuuskaista on vain yksi parametri muiden joukossa kun musiikkia miettii, mutta luurien kanssa en ole oikeasti hyvällä EQlla päässyt leikkimään.

Itse olen jokin aikaa sitten tullut päätelmään, että koska jo studiossa tehty versio musiikista on rakentamalla rakennettu illuusio, parhaaseen nautintoon pääsee hyväksymällä henk koht preferenssinsä ja viilaamalla soundin omaan makuun parhaaksi mahdolliseksi, oma illuusioni edellä.
Suhde ekuutukseen on tietenkin omakohtainen valinta. Ehkä asia voi olla joskus mm. genresidonnainenkin. Esim. akustisten instrumenttien timbrelle tai vokaaliosuuksille rakentuvaa juttua en itse hirveästi ekuuttaisi, koska luonnollisuus, realistisuus sekä samalla läsnäolo saattaisivat kärsiä. Kaikki laitteet "värittävät" ääntä jotenkin, mutta ne ovat laitesuunnittelussa ajateltuja kokonaisuuksia ja riippuvat monesta laiteteknisestä muuttujasta. Kannattaa muistaa, että ekuutus vaikuttaa osaltaan myös esim. erotteluun ja äänikuvaan.
Joka tapauksessa ekuuttamisen tulisi aina olla hienovaraista ja hyvällä ymmärryksellä toteutettua, ekuutuksellakin voi ajatella olevan omat periaattensa. Esim. tunnetusti kannattaa mieluummin/useammin vaimentaa kuin korostaa, tai että jos aiot korostaa musiikin lämpöä, tuon lämpimyyden tulee ensin olla äänitteessä, ekuutuksella sitä ei voi luoda. Sen sijaan jotenkin itse ajattelisin, että sinulla sitä vastoin voi olla laite, esim. vahvistin, joka ainakin voi välittää tiettyä luontevaa eufonisuutta toistoon, jos tällaisen laitevalinnan haluat tehdä. Laaja aihe tietenkin tämä, eikä sitä tässä voi ehkä ilman offtopiccia käsitellä.
 
Viimeksi muokattu:
Lueskelin RMEstä ja nimenomaan toi EQ vaikutti käänteentekevältä ominaisuudelta. Tietenkin taajuuskaista on vain yksi parametri muiden joukossa kun musiikkia miettii, mutta luurien kanssa en ole oikeasti hyvällä EQlla päässyt leikkimään.

Itse olen jokin aikaa sitten tullut päätelmään, että koska jo studiossa tehty versio musiikista on rakentamalla rakennettu illuusio, parhaaseen nautintoon pääsee hyväksymällä henk koht preferenssinsä ja viilaamalla soundin omaan makuun parhaaksi mahdolliseksi, oma illuusioni edellä.
Minä taas teen tästä päinvastaisen johtopäätöksen: rakennettu illuusio on juuri se taideteos, joka olisi saatava kuulijan aistittavaksi mahdollisimman vääristymättömänä. Equttaminen ei sinänsä ole ristiriidassa tämän ihanteen kanssa, jos sitä käytetään muun laitteiston tai esim huoneen aiheuttamien virheiden korjaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
^minäkin tekisin, jos olisi saatavilla se tieto kuinka se alkuperäinen toistetaan yksi yhteen. Nyt on vain valistuneita arvauksia, liekö siellä studiollakaan enää samaa setuppia millä nauha on tehty.

Sitäpaitsi, aika moni muusikko/tuottaja/bändi on pian julkaisun jälkeen sitä mieltä, että tulipa tehtyä juosten kusten taikka että ei voi mitään, budjetti loppu kesken. Eikä pysty itse enää kuuntelemaan tuotostaan, ehkä ikinä, ehkä pitkän ajan jälkeen. Me hifistit silti palvotaan äänitettä pyhänä totuutena ja pistetään tolkuton summa rahaa & vaivaa sen neutraalin toiston saavuttamiseen. Esim Kingston Wallin mestariteokset sattuivat vain olemaan sen päivän versiot, seuraavalla keikalla saattoi jo olla bändin mieleen parempi sovitus, saati sitten soundit.
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas teen tästä päinvastaisen johtopäätöksen: rakennettu illuusio on juuri se taideteos, joka olisi saatava kuulijan aistittavaksi mahdollisimman vääristymättömänä. Equttaminen ei sinänsä ole ristiriidassa tämän ihanteen kanssa, jos sitä käytetään muun laitteiston tai esim huoneen aiheuttamien virheiden korjaamiseen.
Kaikki toistolaitteet "värittävät" ääntä jotenkin, esittävät äänitteestä oman tulkintansa. Meillä ei ole mitään referenssiä "objektiivisesta" tulkinnasta. Kaikki laitteet siis "ekuuttavat" omalla tavallaan. Jos ekuuttaminen on hyväksyttävää, niin tässä ei olekaan mitään ristiriitaa.
Huonekorjauksen tulisi lähtökohtaisesti koskea lähinnä vain matalia taajuuksia. Liian usein koetaan, että huonekorjaus "niistää" soinnista jotakin olennaista elävyyttä, joskin se myös voi parantaa bassotoistoa.
 
Hän saapui. On kyllä upein ilmestys työpöydälläni EVER! :) Ensivaikutelmat äänestä ovat erinomaiset. En ainakaan löydä mitään valittamista. Testit jatkuu...
 

Liitteet

  • ADI.jpg
    ADI.jpg
    63,9 KB · Katsottu: 107
Tämä on UPEA laite. Ominaisuuksia on vaikka kuinka ja soundi mahtava. Referenssilaite DA/AD, preamp ja kuulokevahvistin rintamilla. Piste.
 
Tämä on UPEA laite. Ominaisuuksia on vaikka kuinka ja soundi mahtava. Referenssilaite DA/AD, preamp ja kuulokevahvistin rintamilla. Piste.
Hienoa että ensinnäkin laite saapui, tuli ehjänä ja täyttää tilaajan odotukset. Kun puhutaan referenssistä, niin mihin vertailu mahdollisesti on kohdistunut näillä eri rintamilla?

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
 
Täysin subjektiivinen ja puolueellinen mielipiteeni, joka pohjautuu omien testien, laitteen arvosteluiden ja markkinoilla olevien laitteiden speksien vertailuun... :)
 
Ok, toivottavasti saamme lukea kokemuksistasi jatkossakin. Todella mielenkiintoinen laite, ja varmasti hintansa väärtti :)
 
Back
Ylös