Riittävän hyvä RIAA?

Itse siirryin yhdistelmastä Benz Micro Lukaschek PP1-T9 + Benz Micro Ruby 3 MR yhdistelmään Audio Research Reference Phono 2 SE + Lyra Titan i.
Soittimena on Oracle Delphi IV ja vartena SME V ja kaapelina Nordost Valhalla Tonearm Cable.
Lyran oma Erodion step-up on muuten myös mainio kapine Lyran rasian kanssa. Tuli nyt vaan mieleen, kun noi passiivimuuntajat ei aina ole kaikkien rasioiden suhteen ideaaleja.
 
Minulla on nykyisin tällaiset (itselleni musiikinkuunteluun riittävän hyvät) kokoonpanot pyöritin/varsi/rasia -> levysoitinesivahvistin:
  1. Oracle Première MkII/SME Series IV/Hana EL (vm. 1982) -> Linn Linto 25th Anniversary
  2. Thorens TD124Mk2/Jelco SA-750L/AT33Mono (vm. 1968?) -> Trigon Vanguard II & Volcano III
  3. Linn Sondek LP12/Cirkus/Hercules II/Ittok LVII/Adikt (vm. 1989) -> Linn Akurate Kontrol/1 (sisäinen)
  4. Thorens TD160Mk1/SME3009S2/Hana SL (vm. 1976) -> Whest PS.30R
Välijohtoina: Analysis Plus One (RCA), Linn Silver (RCA), Sommer Carbokab (XLR). Reservissä odottaa RIAA: Clearaudio Nano Phono "H" (vm. 2008)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on porukalla komeita yhdistelmiä itse menen Transrotor kombinaatiolla ja Kimberin kaapelilla varsi on se TR-800S ( Jelco ):
Transrotor Dark Star
Transrotor Phono III RIAA
Transrotor Konstant M1 Reference virtalähde
Transrotor Merlo Reference MC rasia ( Goldring Elite )
Kimber TAK-Cu äänivarren kaapeli
 
Laitetaan tänne joukkoon vähän vaatimattomampaakin tavaraa.
1. Linn Sondek LP12 Akurate/AT VM740ML/ifi iPhono 3 Black Label
2. Technics SL-1210GR/2M Black/Musical Fidelity MX-VYNL
Huilivuorossa Linn Uphorik ja EAR 834P+EAR MC4
 
Ettei kenellekään jää epäselväksi etteikö rahalla voisi parantaa, mutta itse liikun alueella keep it simple stubit. Pahimmassa tapauksessa rahaa on tungettu analogiseen yhtälöön enemmän kuin perheautoon, mutta jos kaikki ei mätsää toiselleen niin kuultu lopputulos voi olla huonompi kuin TCC-750 ja Audio-Technican aski hyvällä hionnalla oikein asennettuna.

Jos itsellä olisi laittaa kymmeniä tuhansia aski-riaa- kombinaation niin lähtisin purkamaan asiaa sieltä päästä jotta mikä varsi sopii valitulle askille/toisinpäin ja mikä riaa, millä asetuksella rasialle antaa parhaan lopputuloksen ja en miettisi tuota itse vaan lähettäisin sähköposteja eri valmistajille ja tutkisin netistä. Uskon että Clearaudio Performace DC olisi pyörittimenä itselleni riittävä.
 
Jos itsellä olisi laittaa kymmeniä tuhansia aski-riaa- kombinaation niin lähtisin purkamaan asiaa sieltä päästä jotta mikä varsi sopii valitulle askille/toisinpäin ja mikä riaa, millä asetuksella rasialle antaa parhaan lopputuloksen ja en miettisi tuota itse vaan lähettäisin sähköposteja eri valmistajille ja tutkisin netistä. Uskon että Clearaudio Performace DC olisi pyörittimenä itselleni riittävä.
Järkeviä juttuja! Itse uskon, että sellaisen pyörittimellä: sen laakerilla ja moottorilla virtalähteinen on hyvin tärkeä ellei tärkein merkitys kaiken fundamentaalisena perustama. Sitten tulee äänivarsi, jonka pitää olla pyörittimeen sopiva, eli miten kombinaatio käyttäytyy resonanssien ja energian suhteen, johtavuus, vaimemtaminen jne. Äänirasian ja äänivarren yhteensovittaminen lieneen tänä päivänä se helpoin juttu. Suurimmassa osassa joustavuuskerroin on sopiva suurimmalle osalle äänivarsia ja ainakin toimimattomat ja toimivat yhdistelmät on hyvin harrastajien dokumentoimia. Itse äänirasian asennus ja sähköinen sovitus on tärkeämpi asia. Monilta valmistajilta löytyy onneksi selvät ohjeet ja suositukset. Valmistajilta ja harrastajilta kannattaa varmasti myös kysellä kokemuksia, koska ei sitä pyörää tarvitse joka kerta uudelleen keksiä. Jää tuohon silti paljon harrastamisen ja ekperimentoimisen varaa.
 
Tällä hetkellä käytössä Avid Volvere, Graham 2.2+ Grahamin varsijohto, Oyaide PA-2075, Tom Evans the 20th anniversary edition Groove paremmalla virtalähteellä ja Koetsu Black retipattuna missä muistaakseni vaihtui myös neulavarsi.
Varastoituna VPI HW19-mk4 erillisellä ulkoisella virtalähteellä, SME309, diy Krell clone riaa, Sumiko Blue Point n.3 ja korjausta modifointia VPI TNT 2.
 
Tällä hetkellä käytössä Avid Volvere, Graham 2.2+ Grahamin varsijohto, Oyaide PA-2075, Tom Evans the 20th anniversary edition Groove paremmalla virtalähteellä ja Koetsu Black retipattuna missä muistaakseni vaihtui myös neulavarsi.
Varastoituna VPI HW19-mk4 erillisellä ulkoisella virtalähteellä, SME309, diy Krell clone riaa, Sumiko Blue Point n.3 ja korjausta modifointia VPI TNT 2.
Rahalla saa ja hevosella pääsee ... lienee tuo kuuluisa sananlasku. Kohtuuhinnallakin saa toki laadukkaita laitteita - etenkin, jos niillä haluaa kuunnelle sitä musiikkia, ei niitä laitteita. Halpojen ja keskitasonkin soittimien ongelma kuitenkin ovat nuo niiden alkuperäiset, halvat ja kuitenkin suhteessa melko heikkolaatuiset vakioäänirasiat. Hyvänlaatuinen rasia toki nostaa soittimen hintaa merkittävästi - tähän kuitenkin kannattaisi sijoittaa hieman enemmän. Halpaan RIAA-korjaimeen ei toisaalta kannata liittää kovin laadukasta MC-rasiaa - heikoin lenkki kun yleensä määrää järjestelmässä sen kokonaislaadun. Halvemman hintaluokan soittimissa ja RIAA-korjaimissa suosittelen siis ns. paremman luokan MM-rasioita, esim. Ortofonin 2M Black tai LBV-versio ovat todella hyvänlaatuisia rasioita, kunhan pitää huolen näiden sopivasta sisääntulovastuksesta (paras 33 K) ja kapasitanssista (alle 150 pF). Kannattaa siis etsiä se pienikapasitanssinen välijohto! Mutta näillä eväillä pääsee musiikin kuuntelussa jo kohtuullisen hyvään alkuun ... ;)
 
Bryston 12B on varmasti riittävän hyvä Riaa.Molemmat.mm ja MC.
Myös nuo vähän hiljaisemilla tasoilla äänitetyt Kokoelmalevyt
soivat Brystonilla riittävän voimakkailla tasoilla.
Rasioita on ollut läjäpäin.Kisekiä,Koetsua,halvempaa ja kalliimpaa Ortofonia.
 
Rahalla saa ja hevosella pääsee ... lienee tuo kuuluisa sananlasku. Kohtuuhinnallakin saa toki laadukkaita laitteita - etenkin, jos niillä haluaa kuunnelle sitä musiikkia, ei niitä laitteita. Halpojen ja keskitasonkin soittimien ongelma kuitenkin ovat nuo niiden alkuperäiset, halvat ja kuitenkin suhteessa melko heikkolaatuiset vakioäänirasiat. Hyvänlaatuinen rasia toki nostaa soittimen hintaa merkittävästi - tähän kuitenkin kannattaisi sijoittaa hieman enemmän. Halpaan RIAA-korjaimeen ei toisaalta kannata liittää kovin laadukasta MC-rasiaa - heikoin lenkki kun yleensä määrää järjestelmässä sen kokonaislaadun. Halvemman hintaluokan soittimissa ja RIAA-korjaimissa suosittelen siis ns. paremman luokan MM-rasioita, esim. Ortofonin 2M Black tai LBV-versio ovat todella hyvänlaatuisia rasioita, kunhan pitää huolen näiden sopivasta sisääntulovastuksesta (paras 33 K) ja kapasitanssista (alle 150 pF). Kannattaa siis etsiä se pienikapasitanssinen välijohto! Mutta näillä eväillä pääsee musiikin kuuntelussa jo kohtuullisen hyvään alkuun ... ;)
Mä kyllä pidän noita aika kohtuu hintaisina palikoina mitkä kaikki hankittu käytettynä kun katselee noiden soittimien & varsien ym.. hintakehitystä viimesien vuosien aikana.
 
Pienikapasitanssinen johto..
Minulla on nyt Bryston 12B JA Pro-Ject Essential välillä 2 Metrinen Monster M500 RCA-Johto.
Maahantuoja kielsi,etten saisi käyttää tätä,vaan Pro-Jectin omaa valkoista johtoa.

Mutta kun ääni on hyvä tällä Monsterilla,ei hurinoita tai mitään selviä äänellisiä heikennyksiä.
Monster soi hyvin myös toisella Pro-jectillani,Evolla.Silloin tämä johto sopii Vinyyliin.
 
Mä kyllä pidän noita aika kohtuu hintaisina palikoina mitkä kaikki hankittu käytettynä kun katselee noiden soittimien & varsien ym.. hintakehitystä viimesien vuosien aikana.

Kehitys kulkee eteenpäin (myös levysoittimissa) ja monet 15-30 vuotta vanhat "merkkilaitteet" ovat nykyisin kovin ylihinnoiteltuja. Olivat ehkä huippulaatua aikanaan, eivät enää nyt. Ja äänirasiat vanhenevat ja soittimien laakerit kuluvat ... Vahvistimissa ja CD-soittimissa esim. DAC-piiri TDA1541 tai vahvistinpiiri NE5532 ovat "aikansa lapsia", mutta nykyisen laadullisen mittapuun mukaan näitä ei pitäisi enää pitäisi laitteistamme löytää. Mutta nyt alamme (taas) etääntyä tästä alkuperäisestä aiheesta ... joten lopetan keskustelun tähän! 😁
 
Kehitys kulkee eteenpäin (myös levysoittimissa) ja monet 15-30 vuotta vanhat "merkkilaitteet" ovat nykyisin kovin ylihinnoiteltuja. Olivat ehkä huippulaatua aikanaan, eivät enää nyt. Ja äänirasiat vanhenevat ja soittimien laakerit kuluvat ... Vahvistimissa ja CD-soittimissa esim. DAC-piiri TDA1541 tai vahvistinpiiri NE5532 ovat "aikansa lapsia", mutta nykyisen laadullisen mittapuun mukaan näitä ei pitäisi enää pitäisi laitteistamme löytää. Mutta nyt alamme (taas) etääntyä tästä alkuperäisestä aiheesta ... joten lopetan keskustelun tähän! 😁
Toisaalta isommille merkeille ja laadukkaanpiin saa myös varaosia tai päivityspalikoita että ei se nyt mene ihan sen mukaan.
 
Kehitys kulkee eteenpäin (myös levysoittimissa) ja monet 15-30 vuotta vanhat "merkkilaitteet" ovat nykyisin kovin ylihinnoiteltuja. Olivat ehkä huippulaatua aikanaan, eivät enää nyt. Ja äänirasiat vanhenevat ja soittimien laakerit kuluvat ... Vahvistimissa ja CD-soittimissa esim. DAC-piiri TDA1541 tai vahvistinpiiri NE5532 ovat "aikansa lapsia", mutta nykyisen laadullisen mittapuun mukaan näitä ei pitäisi enää pitäisi laitteistamme löytää. Mutta nyt alamme (taas) etääntyä tästä alkuperäisestä aiheesta ... joten lopetan keskustelun tähän! 😁
Yleensä tuollaisia 15-30 vuotta vanhoja laitteita ostetaan käytettynä joten ne saattavat olla hyvinkin kilpailukykyisiä nykypäivän saman hintaluokan laitteiden kanssa jolleivät peräti ylivertaisia. Kannattaa olla myös sen verran realisti ettei kaikilla ole varaa hankkia jotain Air Force One:ia ja SAT:tia vaikka kuinka olisivat kehityksen huipentumia.
https://www.stereophile.com/content...um-turntable-graham-engineering-elite-tonearm
https://www.stereophile.com/content...logies-lm-09-tonearm-ds-audio-master1-optical
 
IFI Zen on ollut käytössä nyt reilun viikon. Halvallakin saa hyvää. Vertasin huvikseni Zeniä sadan euron Pro-Jectin phono boxiin ja ero on korvin kuultava. Satasen lisäsatsauksella saa huimaa parannusta äänenlaatuun budjettiluokassakin. Vahva suositus Zenille. Hinta-laatusuhde on erinomainen!

Minulla tuli myös tällä viikolla Ifi Zen tuon saman (tai varmaan ainakin lähes saman) Phono Boxin korvaajaksi ihan vaan siksi että Phono Box lakkasi toimimasta. Ajatuksena oli ensin ostaa samanlainen halpa boksi tilalle, kun en tuohon vinyylipuoleen ole muutenkaan panostanut edes sitä vähää mitä muihin laitteisiin, enkä ole ajatellut siihen osastoon jatkossakaan käyttää paljoa rahaa (koputtaa puuta). Mutta kun Boxia ei ollut lähikaupan hyllyssä niin ostin hiukan kalliimman Zenin. Ja nyt on taas ihan uudenlaista intoa kuunnella älppäreitä!

Näköjään RIAAlla on väliä, vaikka levysoitin ei ole kovin hieno ja kallis. Tai no kyllähän sen sikäli tiesinkin että jo joskus aikoinaan totesin vahvistimeni sisäisen RIAAn niin huonoksi että sen phono-liitäntää en halua käyttää.
 
Jos puhutaan nyt riaan merkityksestä käsitellä levyissä olevia napsuja,koska käsittääkseni paljolti on sen vahvistinasteiden yliohjauksesta.
Silloin kun levyn napsut jäävät vaimeiksi riia ei yliohjaudu,ja muutenkin ne jäävät musiikin ulkopuolelle.
Omassa setissä olen huomannut Accuphase AC-6 rasialla olevan poikkeuksellisen vaimeat napsut,ja huippu puhdas diskanttitoisto.
 
Suuri osa omasta soitettavasta materiaalista on ns "hiekkaranta-vinyyliä" tuolta Dj-ajoilta joten napsukorjaus antaa selkeää lisä-arvoa. Sorvina on Sl-1210MkII melko paljon tuunattuna, rasioita on jokunen, useimmiten soittoaikaa saa 2M Black tai Goldring Eroica. RIAA:n roolia hoitaa Parks Audion Puffin josta optisena eteenpäin. Puffinissa on napsunpoistoon toiminto joka toimii juuri sopivan hillitysti, vaimentaa ja usein jopa poistaa napsut koskematta ääneen liikaa. Ainahan tuo on kompromissi, tuossa sattuu nyt osumaan hienosti kohdilleen.
 
Onko ihmiset ollut tyytyväisiä siihen Ifi Zen Phonoon? Kuinka moni käyttää sitä subsonic filter ominaisuutta? Haitat ja hyödyt?
 
Back
Ylös