REW aloittelijoille

RT60-mittaus kertoo läpi koko mitatun taajuusalueen äänen vaimentuman (eli ajan (ms) milloin äänenpaine kullakin taajudella on laskenut alle 60 db)
 
pieskapov sanoi:
Legis, miten olet päätynyt tuohon: "Basson vastetta tarkastellessa pitää molempien kaiuttimien olla kytkettynä."

Koska bassot summautuvat helposti kuuntelupaikalle; kumpaakin kanavaa soittamalla saadaan tietoa todellisesta vasteesta. Bassot voi mitata myös kanava kerrallaan jos molemman puolen bassosäteilijät ovat ~saman etäisyyden päässä kuuntelijasta (eli vaihe-eroja ei siis pääse syntymään). Jos ne ovat eri etäisyydellä, on molempien kanavien yhtäaikainen mittaaminen pakollista, koska muuten ei saada tietoa sätelijöiden yhteispelistä - molemmat kanavat voivat antaa suoran vasteen kuuntelupaikalle erikseen mitattuna, mutta vaihe-erot voivat laittaa yhteisvasteen ties miten. Oli subien keskinäinen matka kuuntelijaan sama tai eri, kannattaa aina tarkastaa myös niiden yhteispeli vaikka ekuttelisikin kanava kerrallaan.

Musiikilla alle 200Hz taajuudet on tavallisesti miksattu monoksi - tämänkin takia bassosäteilijöiden yhteispeli monosignaalilla on tärkeää tietoa.

Olen joskus "hifistellyt" ja ekuttanut kummankin kanavan bassovasteen lähes identtiseksi, eli mittaillut ja säätänyt kanava kerrallaan, mutta laiskuuttani luovuin siitä touhusta sittemmin ja olen vetänyt kummallekin kanavalle samat filtterit tuijottamalla kokonaisvastetta. En juuri huomaa basson tulosuuntaa alle 100Hz taajuuksilla, vaikka tiedän että kanavien vasteet ovat erilaiset siellä. Identtisillä filsuilla on se etu, että eteen ei tule esim. bassolevyjä soitettaessa sitä, että toisen puolen subit vatkaavat henkensä edestä ja toisen puolen subit ovat lähes paikallaan. Näinkin voi käydä jos tähtää kuulorajalta asti identtiseen vasteeseen.
 
Naapurin rakennustyömaalla on sen verran ollut toimintaa päivän mittaan että vielä en ole omista kaiuttimistani lisämittauksia ottanut, mutta niitä odotellessa pureskeltavaksi Piben setti.
Lähtötilanne oli tämmöinen
pibe_lahtotilanne.jpg


sitten työnneltiin seinää kohti
pibe_seinaakohti.jpg


sen jälkeen taas kauemmas seinästä, lähtötilanteeseen nähden siis oltiin vielä kauempana seinästä
pibe_seinastapois.jpg


Nykyisessä sijoituksessa on jonkin verran vaimentumaa havaittavissa 2-5kHz, mikä selittänee tunteen että välillä laulaja oli rumpusetin takana, vaikka rumpali ei ollut laulavaa tyyppiä. Pibeä eniten on häirinnyt tuo 100Hz pinnassa oleva monttu. Kenties hieman kauemmas seinästä siirto toisi kuitenkin tasaisemman lopputuloksen.

Taajuusvasteen perusteella ei paljoa voi vielä sanoa, niinpä lisäksi tarkkailtiin vesiputousta

pibe_lahtotilanne_vesi.jpg


pibe_seinaakohti_vesi.jpg


pibe_seinastapois_vesi.jpg


Kuten noista nähdään soivat 50Hz ja 150Hz piitkään, lähempänä seinää vieläpä voimakkaasti, mutta kauemmas siirtäminen ei tilannetta juuri lähtöasetelmaan muuttanut. Omaani verraten, kun sama 50Hz taajuus soi täälläkin, aiheuttaa täällä huonekorostuksen määrä sen että pitkään soimisen lisäksi ääni soi voimakkaasti, siis 300ms kohdalla Pibellä taso on tippunut jo 25dB kun täällä ollaan vielä hieman alle 20dB pudotuksessa, Pibellä äänen taso on 60db alle lähdön vajaassa 800ms, kun täällä ei moiseen päästä vaan taso putoaa lähtöön noin 30dB ja jatkaa soimista sillä tasolla toista sekuntia.

Näiltä pohjilta siis REW+mittasetti on hyödynnettävissä setin tuunaukseen juuri näin että mitataan, siirretään ja käännellään ja mitataan ja uudestaan alusta.
Kaiuttimet eivät siis mittasetin kanssakaan ihan ykkösellä tipu siihen optimipaikkaan, mutta nopeuttaahan tämä siirron vaikutusten arviontia.
Hyödyllisimmät toiminnot siis All Measured, LF-decay ja LF-waterfall välilehdet.

Kun Pibellä on olohuoneessaan kaksi settiä niin mittasimme Zu Tone+SVS telkkarisetinkin.

pibe_tone_ennen_jalkeen.jpg


Punaisella lähtötilanne, keltaisella lopputulema pikaisella svs:n nappuloiden ruuvailulla ja kaiuttimien tönimisellä. Tonessa on aika laakea korostus keskialueella.
Samalla tuli todettua että telkkarisetin paras paikka ei ole spotissa vaan viereisillä istuimilla. Very flat, sir.

pibe_tone_spotti_vieressa.jpg


Keltainen siis spotti ja syaani siitä vierestä.
 
50 Hz ja sen harmoniset (100, 150Hz jne.) ovat verkkosähkön tuottamaa häiriötä, joten ne voi mielessään sivuuttaa mittauksia katsottaessa.
 
Pientä pörinäähän Piben kaiuttimista kuului, se voisi olla tuo 150Hz.
 
Tuleeko mitatessa suunnata mikrofoni vaakatasoon eli "kaiuttimia kohti", vaiko laittaa noin 45 asteen kulmaan vaakatasoon nähden jolloin tuotanoin mikin kulma kaikkiin kaiuttimiin nähden on melko sama jos on kotiteatteri käytössä.
En kyllä stereosettiä mitatessa ole huomannut tuolla mitään erityisempää eroa, ainoastaan äänentasoa pystyi tiputtamaan suoraan suunnattuna.
 
Kun REW:ssä tulee 8 mittausta täyteen ja sitten vaikkapa tallentaa ne, niin onko lisämittauksia varten REW aina sammutettava ja käynnistettävä uudelleen vai saako jostain aloitettua uuden mittasetin? Eri delete measurement vaihtoehdot taitavat aina poistaa koko mittadatan?

Liitteenä ensimmäinen rääpäisy käyttöohjeesta, kuvapuoli ymmärrettävästi vajaa, mutta saako siitä mitään selkoa/mitä kysymyksiä herää/parannuskohteita?
 

Liitteet

  • Mittauslaitteiston_ohje.zip
    8,6 KB · Katsottu: 105
Ne 8 mittausta pitää eka tallettaa, sitten ne voi poistaa, muistaakseni delete all tms. Load measurements lataa ne talletetut taas näkyviin.

Mulla on ollut mikki (ECM8000) pystyssä mittauksissa. Kyllä se varmaan alkaa muuttua suuntaavaksi korkeilla taajuuksilla, mutta yleensä olen kiinnostunut ala- ja keskitaajuuksista joilla se mikki on ympärisäteilevä.
 
sihvis sanoi:
Tuleeko mitatessa suunnata mikrofoni vaakatasoon eli "kaiuttimia kohti", vaiko laittaa noin 45 asteen kulmaan vaakatasoon nähden jolloin tuotanoin mikin kulma kaikkiin kaiuttimiin nähden on melko sama jos on kotiteatteri käytössä.
En kyllä stereosettiä mitatessa ole huomannut tuolla mitään erityisempää eroa, ainoastaan äänentasoa pystyi tiputtamaan suoraan suunnattuna.
Käsittääkseni ainoa toimiva mittamikki on tyyppiä pallo jolloin kysymyksen asettelu on turha. No monikanavakäytössä sen mikin vois asettaa vaikkapa vertikaalisesti jolloin saavutetaan käytännöllisesti katsoen immuuni suuntaus äänisäteilijöiden suhteen.
 
En ole pitkilleen mittausohjelmien kanssa painiskellut, joten esitän hyvin pikaisen kysymyksen.
Leikkauspöydällä on multimediamonitorit (Edirol ma-10d), joiden vastetta on equtettu piirilevytasolla, haluan saada taajuusvasteen mitattua.
Kytkentä: Pc line-out -> Edirol line-in ja Edirol line-out -> pc line-in.
"Edirol line-out" on kuulokelähtö, ilmeisesti vastusjaolla päätteiltä, mikä on kuin onkin hyvin hanurista noiden equtuksien takia.

Soveltuuko REW mittauksiin hyvin/huonosti/ollenkaan ja onko parempia (ilmaisia) vaihtoehtoja?
 
kre sanoi:
Ne 8 mittausta pitää eka tallettaa, sitten ne voi poistaa, muistaakseni delete all tms. Load measurements lataa ne talletetut taas näkyviin.

Mulla on ollut mikki (ECM8000) pystyssä mittauksissa. Kyllä se varmaan alkaa muuttua suuntaavaksi korkeilla taajuuksilla, mutta yleensä olen kiinnostunut ala- ja keskitaajuuksista joilla se mikki on ympärisäteilevä.

Noin 10 kHz tienoilla alkaa suunnata.. Eli kannattaa huitoa kaiutinta päin tai lähinnä pitää suunnilleen samassa asennossa niin mittaustulosten vertailu myös ylätaajuuksilla on mahdollista.
 
Sain mittaussetin vihdoin raahattua olohuoneeseen. Akustiikka on aina tiedostettu ongelmalliseksi (70% Innoa, 30% Hifiä) mutta basopuolta lukuun ottamatta soundi on korvalle ihan ok.

Taajuusvasteissa punainen alkuperäinen kuunteluasetelma (joka on persiistä) ja sinipunainen kajareiden (G****ec 1032A) bass roll-off asennossa -6dB.

Vesiputouksissa näkyy, että jälkisointi tippui ongelmallisella bassoalueella jonkin verran, vaikutusta ääneen ei ole testattu.

Ajattelin tässä alkaa nakertamaan resonaattoreita, 40-55-100Hz. Tuleepahan kokeiltua. Seinälle tulossa ISO akustolevytaulu ála Miina Äkkijyrkkä. Tosin ne ei pure tietysti tohon ongelmaan, ja yläpää soi muutenkin siististi. Katto on vuorattu 30mm akustolevyllä ja rimoituksella (n. 1/3 koko talon pinta-alasta).

Onko ideoita bassoalueen korjaamiseen muilla tavoin? Kajareiden/kuuntelupaikan sijainteja ei voi muuttaa.
 

Liitteet

  • fr.jpg
    fr.jpg
    65,2 KB · Katsottu: 155
  • wf_orig.jpg
    wf_orig.jpg
    105,8 KB · Katsottu: 113
  • wf.jpg
    wf.jpg
    105,2 KB · Katsottu: 98
Yhdellä laskurilla tällainen helmholtz-resonaattori: Ulkomitat 210x80x20cm, seinämät 20mm. Yhdelle sivulle 165mm reikä. Keskitaajuus 41Hz ja kaistanleveyttä teoriassa n. 14Hz eli pitäisi toimia jokseenkin 34-48Hz alueella.

Näinkö homma toimii käytännössä..?
 
Lukemani perusteella Helmholzin vaikutus on sitä parempi mitä kapea-alaisempi sen vaimtama kaista on, maksimi-imu korostumiin on noin 4dB, jälkisointiin vaikutus voi olla isompi.
Ratkaisevaa tehokkuuden kannalta on q-arvo, joka siellä laskentakaavassa (mikäli käytit foorumilta löytyvää linkkiä laskuriin) on mukana, sen jos laskee sieltä ulos niin arvo 1=paras, tavoite kannattaisi pitää q< 10, isomman q:n omaava helmholz ei sitten tee juuri mitään tai huonontaa lähtötilanteesen nähden.

En ole omissa rakennelmissani edennyt tuon kummempaa teoriatasoa pidemmälle.
 
Taas on nykerretty kaiuttimien paikkaa, raavittu parketin lakkausta irti :-\ ja mitattu paikkoja niin maan perusteellisesti.
Perjantaina keksin laittaa kaiuttimien pohjaan ruuvit jotta saisin niitä kallistettua taaksepäin, nosto etureunasta mitaten siis 2cm, toiveena että lattiaheijastuman muutos voisi vaikuttaa huonevasteisiin.
Kun nyt tutkin ennen ja jälkeen otettuja mittauksia niin ennen nostoa 200-300Hz välissä oli syvä monttu, nyt, vaikka kaiuttimien paikkaa miten vaihtoi, ei tuo monttu mittauksissa toistunut. Muuten sitten kauhistuin mittaustuloksia, ensimmäisellä kokeilullahan käppyrät oli niin tasaisia ja nyt oli vuoristorataa.
Nähtävästi se että aiemmin olin mitannut hiljaisemmalla äänenvoimakkuudella, ja se että mikki oli suunnattu noin 45 astetta yläviistoon pyöristi mukavasti mittaustuloksia. Nyt suorasuuntauksella jälki oli alkujaan huomattavasti karumpi kuin mihin viimeeksi jäätiin.
Muutaman tunnin jälkeen kuitenkin päästiin seuraavanlaisiin lopputulemiin, näillä on mentävä, 800Hz kohdalla olevaa korostusta ja 250Hz monttua en saanut tasattua vaikka mitä tein. Lisäksi on tuo 50Hz huonekorostuma. 65-90Hz saisi hieman tasaisemmaksi jos suuntaisin bassot reilusti poispäin kuuntelupaikasta.

Kuvat ovat linkkejä.

Kuvassa on kolme eri huonevastetta, mikkiä on ensimmäisen mittauksen jälkeen liikutettu noin 10cm taaksepäin ja sitten ensimmäiseen nähden 10cm eteenpäin. Osoittaa siis sen että ihan hirveästi ei kannata tehdä töitä vasteen tasaamiseksi mittauspaikalle, lopputulos vaihtelee kuitenkin aika paljon.
Pääasiassa sain isompia muutoksia käppyröihin siirtämällä mikkiä muutaman sentin kuin siirtämällä kaiuttimia kymmeniä senttejä.



Seuraavassa kuvassa huomaamme pienen eron vasteissa noin 150Hz kohdalla. Tämä muutos tuli sillä että laitoin tv-tasoni lasiovet kiinni.
Osa kokeilemistani jutuista, joilla luulin varmasti olevan vaikutusta, ei tehnyt vasteeseen mitään, tätä kokeilin kolme kertaa ja aina samalla tuloksella.
Eli joskus isoilla- ja pikkujutuilla on merkitystä ja joskus ei, vain kokeilemalla tiedät.


Kaiuttimien huonevasteet, sininen on vasen kaiutin, se toinen on oikea. Jos ja kun Helmholzin rakennan niin sen luonnollinen sijainti on huoneen vasen nurkka joka todennäköisesti nytkin aiheuttaa tuon korostuman vasteessa. Oikeanpuoleisen kaiuttimen vasteeseen voin olla ihan tyytyväinen, nythän accuphasen bassosäädin on niin pienellä kuin menee mikä sitten vaikuttaa jonkin verran ulottuvuuteen.



---
Käyttöohjeesta on toinen versio tekeillä...
 
Edellä olevia kuvia katsottuani ihmettelen kannattaako vahvistimen + 1 dB:n taajuusvastevirheestä huolestua kovinkaan paljoa.
 
Ihan vaan läppärilläkin voi mitata

Moi, tässä vähän kerettilläinen heitto -
köyhänä poikana olen mittaillut REW:lla ihan vaan läppärieni omalla kiinteällä elektreettimikrofonilla! Ei sen varassa voi alkaa jakosuodinta värkkäämään, mutta tarkoitushan on mitata huonevastetta ja kokeilla erilaisten muutosten vaikutusta. Sen verran "tosilta" nuo käyrät vaikuttaa, että ei ´varsinkaan uusimman ASUS UL30 läpykän mikissä pahempaa vikaa liene. En ole pelannut mittausaikaikkunan kanssa, mutta sitähän pitänee lyhentää korkeilla taajuuksilla heijastusten vaikutuksen vähentämiseksi? Oletusarvot lienee tarkoitettu subbaritaajuuksille <200Hz.

Tähän liitän muutamia kuvia, joissa smoothing on 1/6 oktaavia tai 1/3, volyymitasosta ei pidä välittää!
(osaan vain laittaa liitetiedostot tähän)

Terveisin Juha
Kuva1 XLS10+PR HypexDS2 30l kotelossa etäisyys 5cm aktiivielementin kalvosta
Kuva2 ZaphL18, AW7(suljettu) ja MarkKER18 samassa paikassa 1m mutta ER eri läppärillä mitattu
Kuva3: teatterihuoneen vasteet Vincent - 2xfullrangeAW7 Yamaha - Dolby PLII 5.2 3xAW7small+2xAmphion Helium small+2xsub rajoitettu filttereillä etäisyys 3m
 

Liitteet

  • XLS10 sub 5cm vertailu.jpg
    XLS10 sub 5cm vertailu.jpg
    94,7 KB · Katsottu: 77
  • L18 er18 aw7 kooste 1m.jpg
    L18 er18 aw7 kooste 1m.jpg
    128 KB · Katsottu: 71
  • Vincent ja Yamaha käyrät sylistä.jpg
    Vincent ja Yamaha käyrät sylistä.jpg
    58,1 KB · Katsottu: 267
Back
Ylös