Kuulollaolija
Käyttäjä
Näistä aiheista on paljon tarinaa englanninkielisillä foorumeilla mutta täältä en nopealla haulla löytänyt suoraan tähän sopivaa ketjua, niin avataanpa uutta keskustelun tynkää. Mitään selkeää kysymystä minulla ei ole, kerron vain kokemuksiani ja olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta tai aihetta sivuten.
Minulla on koekäytössä REL T9i ja olen tässä sovitellut sitä toimimaan yhdessä KEF LS50 Meta -parin ja Marantz SR7009:n kanssa (ja toki myös muiden kaiuttimien, mutta haluan tämän tietysti toimivan hyvin myös, ja oikeastaan ennen kaikkea, stereokuuntelussa). RELin erikoisuutenahan on tuo high level -input, eli subbari kytketään samoihin lähtöihin kuin kaiuttimet, ja tämä vaatii vähän enemmän päänvaivaa, jos aikoo käyttää Marantzin Audyssey-kalibrointia. Eri lähteistä löytyvät ohjeet ovat osin ristiriitaisia mutta olen nyt päätynyt seuraavaan:
- Kytkin subwooferin RELin suositusten mukaisesti high level-liitännällä ja laitoin kiinni myös linjatasoisen LFE-piuhan.
- Virittelin 2.1-kuuntelun äänen suurin piirtein kuntoon RELin omilla säädöillä (yrittäen seurata RELin ohjeita). Laitoin Marantzin 2.1-tilan asetuksiin subwoofer "None" (*), jolloin ääni subbariin menee vain high level -liitännän kautta. Kaiuttimet Large, jotta kaiutinlähdöt antavat ulos koko äänialueen.
- Kytkin high level -liitännän tilapäisesti irti ja ajoin Audyssey-kalibroinnin koko 5.1-järjestelmälle. (Subbari siis kiinni vain LFE-liitännässä.)
- Tämän jälkeen kytkin high level -piuhan takaisin ja vaihdoin pääkaiuttimet Large-tilaan (Audyssey oli laittanut ne automaattisesti Small-tilaan, kuten useimmissa tapauksissa subbarin kanssa kuuluukin tehdä, mutta RELin filosofia on erilainen).
Kaiken tuon jälkeen 5.1-äänet kuulostivat hyviltä ainakin vähäisen testaukset perusteella. Huomioni on kiinnittynyt testailussa kuitenkin lähinnä stereokuunteluun, jossa on enemmän päänvaivaa. High level -liitännän kautta kulkevan äänen säätö tapahtuu RELin Crossover ja Level-säädöillä. Aluksi tuntui siltä, että Levelin piti olla lähellä minimiä (vain 3-4 napsua), jotta bassot eivät dominoineet liiaksi. Toinen vaihtoehto estää subbaria dominoimasta oli laittaa crossover (siis RELin crossover) hyvin alas mutta silloin tuntui siltä, että subbari eli jotenkin omaa elämäänsä, murahdellen vain kaikkein matalimpia ääniä Keffien puuhaillessa omiaan. Kun LS50 Meta ei kuitenkaan ole itse mikään todella matalalle ulottuva bassojyrä, niin voisin kuvitella, että tämänkokoisten kaiuttimien kanssa crossover kannattaa säätää melko ylös, jotta subbari pääsee ajamaan myös keskibassoja. Eli mikään ei tuntunut olevan hyvä: joko subbari elämöi liikaa tai sitten se murahteli "erillään" KEFeistä.
Tähän löytyikin sitten yllättävän yksinkertainen ratkaisu: Dynamic EQ Marantzista pois päältä. Ilman subbaria olin tottunut aina käyttämään Dynamic EQ:ta stereokuuntelussa, koska ilman sitä musiikki kuulosti hyvin ohuelta ja ponnettomalta. Kun otin sen pois päältä, pystyin säätämään sekä crossoverin että levelin lähelle RELin omia suosituksia, eli suunnilleen 15 plus/miinus 3 napsua, ja musiikki kuulostaa hyvältä. Hämmentävän iso tuo Dynamic EQ:n vaikutus silloin kun subbari on käytössä: pystyin siis nostamaan levelin 3-4 napsusta jonnekin 12-13 napsuun, eikä basso nyt dominoi yhtään enempää kuin levelillä 3-4, se vain kuulostaa paremmalta ja yhtenäisemmältä. Dynamic EQ todellakin tässä tapauksessa tuhosi subbarin integroinnin kaiuttimiin täydellisesti. Tämä ratkaisi samalla sen ongelman, että olen kyllä aiemmin huomannut Dynamic EQ:n joissakin tapauksissa muuttavan laulajan ääntä jotenkin verhoutuneemmaksi ja epäselvemmäksi, mutta se on ollut pienempi paha kuin ohuelta kuulostava musiikki. Nyt ei onneksi ole enää tarvetta tuolle asetukselle ja voin nauttia puhtaammista vokaaleista.
Edelleen kyllä pohdin sitä, onko tuo T9i turhan iso reilun 14 neliömetrin kokoiseen tilaan, ja toimisiko vaikka T7i tai T5i (jos samaa sarjaa katsotaan) paremmin. Tuo demokappale vaan irtoaisi nyt melko hyvään hintaan.
RELin ohjeet myös korostavat subbarin sijoittamista nurkkaan. Se ei nyt itselläni oikein näissä olosuhteissa onnistu, eikä tosiaan ole tarpeenkaan ainakaan bassojen korostamiseksi, kun enemmänkin haasteena on se, että saa bassot pidettyä jollain tavalla kurissa. Ei kai sillä nurkkaan sijoittamisella ole muuta funktiota kuin että siten bassoääniin saadaan voimaa?
On tässä ainakin tullut opittua asioita: ennen perjantaita en tiennyt yhtään mitään tuollaisen high level -liitännän olemassaolosta. Lisää opin varmaan, kun kokeneemmat vastaavat tähän ja korjailevat pahimpia väärinymmärryksiäni . Tulipa muuten kirjoitettua paljon pitempi postaus kuin oli aikomuksena.
---------------------------------
*) Tässä RELin sivustolta löytyvässä blogissa https://rel.net/blog/2020-12-09/setup-deep-dive/rel-recommended-avr-settings/ on subbarille valitttu Yes myös 2.1-kuuntelun asetuksissa, ja sitten hieman valitellaan sitä, että Marantz/Denon ei salli alle 40 Hz äänten ohjaamista kaiutinlähtöihin ("On Denon and Marantz receivers this setting does not permit your home theater processor/receiver to send a full range signal to your mains, as it will only permit your speakers to extend down to 40 Hz. Manufacturers whose receivers DO permit this wiil generate noticeably more and deeper bass when using REL High Level connection. "). Salliihan se, jos laittaa subwoofer None, kuten jossain muualla RELin omilla sivuillakin oli muistaakseni ohjeistettu. Vai onko olemassa jokin syy, miksi LFE-kanavaan pitäisi ohjata yhtään mitään stereokuuntelussa, kun subbari on liitetty high level -liitännällä ja saa saman signaalin kuin kaiuttimet? Elokuvia katsoessa ymmärrän erillisen LFE-liitännän merkityksen, koska kaikkia matalia tehosteääniä ei välttämättä haluta pääkaiuttimiin.
edit: korjattu pari kirjoitusvirhettä.
Minulla on koekäytössä REL T9i ja olen tässä sovitellut sitä toimimaan yhdessä KEF LS50 Meta -parin ja Marantz SR7009:n kanssa (ja toki myös muiden kaiuttimien, mutta haluan tämän tietysti toimivan hyvin myös, ja oikeastaan ennen kaikkea, stereokuuntelussa). RELin erikoisuutenahan on tuo high level -input, eli subbari kytketään samoihin lähtöihin kuin kaiuttimet, ja tämä vaatii vähän enemmän päänvaivaa, jos aikoo käyttää Marantzin Audyssey-kalibrointia. Eri lähteistä löytyvät ohjeet ovat osin ristiriitaisia mutta olen nyt päätynyt seuraavaan:
- Kytkin subwooferin RELin suositusten mukaisesti high level-liitännällä ja laitoin kiinni myös linjatasoisen LFE-piuhan.
- Virittelin 2.1-kuuntelun äänen suurin piirtein kuntoon RELin omilla säädöillä (yrittäen seurata RELin ohjeita). Laitoin Marantzin 2.1-tilan asetuksiin subwoofer "None" (*), jolloin ääni subbariin menee vain high level -liitännän kautta. Kaiuttimet Large, jotta kaiutinlähdöt antavat ulos koko äänialueen.
- Kytkin high level -liitännän tilapäisesti irti ja ajoin Audyssey-kalibroinnin koko 5.1-järjestelmälle. (Subbari siis kiinni vain LFE-liitännässä.)
- Tämän jälkeen kytkin high level -piuhan takaisin ja vaihdoin pääkaiuttimet Large-tilaan (Audyssey oli laittanut ne automaattisesti Small-tilaan, kuten useimmissa tapauksissa subbarin kanssa kuuluukin tehdä, mutta RELin filosofia on erilainen).
Kaiken tuon jälkeen 5.1-äänet kuulostivat hyviltä ainakin vähäisen testaukset perusteella. Huomioni on kiinnittynyt testailussa kuitenkin lähinnä stereokuunteluun, jossa on enemmän päänvaivaa. High level -liitännän kautta kulkevan äänen säätö tapahtuu RELin Crossover ja Level-säädöillä. Aluksi tuntui siltä, että Levelin piti olla lähellä minimiä (vain 3-4 napsua), jotta bassot eivät dominoineet liiaksi. Toinen vaihtoehto estää subbaria dominoimasta oli laittaa crossover (siis RELin crossover) hyvin alas mutta silloin tuntui siltä, että subbari eli jotenkin omaa elämäänsä, murahdellen vain kaikkein matalimpia ääniä Keffien puuhaillessa omiaan. Kun LS50 Meta ei kuitenkaan ole itse mikään todella matalalle ulottuva bassojyrä, niin voisin kuvitella, että tämänkokoisten kaiuttimien kanssa crossover kannattaa säätää melko ylös, jotta subbari pääsee ajamaan myös keskibassoja. Eli mikään ei tuntunut olevan hyvä: joko subbari elämöi liikaa tai sitten se murahteli "erillään" KEFeistä.
Tähän löytyikin sitten yllättävän yksinkertainen ratkaisu: Dynamic EQ Marantzista pois päältä. Ilman subbaria olin tottunut aina käyttämään Dynamic EQ:ta stereokuuntelussa, koska ilman sitä musiikki kuulosti hyvin ohuelta ja ponnettomalta. Kun otin sen pois päältä, pystyin säätämään sekä crossoverin että levelin lähelle RELin omia suosituksia, eli suunnilleen 15 plus/miinus 3 napsua, ja musiikki kuulostaa hyvältä. Hämmentävän iso tuo Dynamic EQ:n vaikutus silloin kun subbari on käytössä: pystyin siis nostamaan levelin 3-4 napsusta jonnekin 12-13 napsuun, eikä basso nyt dominoi yhtään enempää kuin levelillä 3-4, se vain kuulostaa paremmalta ja yhtenäisemmältä. Dynamic EQ todellakin tässä tapauksessa tuhosi subbarin integroinnin kaiuttimiin täydellisesti. Tämä ratkaisi samalla sen ongelman, että olen kyllä aiemmin huomannut Dynamic EQ:n joissakin tapauksissa muuttavan laulajan ääntä jotenkin verhoutuneemmaksi ja epäselvemmäksi, mutta se on ollut pienempi paha kuin ohuelta kuulostava musiikki. Nyt ei onneksi ole enää tarvetta tuolle asetukselle ja voin nauttia puhtaammista vokaaleista.
Edelleen kyllä pohdin sitä, onko tuo T9i turhan iso reilun 14 neliömetrin kokoiseen tilaan, ja toimisiko vaikka T7i tai T5i (jos samaa sarjaa katsotaan) paremmin. Tuo demokappale vaan irtoaisi nyt melko hyvään hintaan.
RELin ohjeet myös korostavat subbarin sijoittamista nurkkaan. Se ei nyt itselläni oikein näissä olosuhteissa onnistu, eikä tosiaan ole tarpeenkaan ainakaan bassojen korostamiseksi, kun enemmänkin haasteena on se, että saa bassot pidettyä jollain tavalla kurissa. Ei kai sillä nurkkaan sijoittamisella ole muuta funktiota kuin että siten bassoääniin saadaan voimaa?
On tässä ainakin tullut opittua asioita: ennen perjantaita en tiennyt yhtään mitään tuollaisen high level -liitännän olemassaolosta. Lisää opin varmaan, kun kokeneemmat vastaavat tähän ja korjailevat pahimpia väärinymmärryksiäni . Tulipa muuten kirjoitettua paljon pitempi postaus kuin oli aikomuksena.
---------------------------------
*) Tässä RELin sivustolta löytyvässä blogissa https://rel.net/blog/2020-12-09/setup-deep-dive/rel-recommended-avr-settings/ on subbarille valitttu Yes myös 2.1-kuuntelun asetuksissa, ja sitten hieman valitellaan sitä, että Marantz/Denon ei salli alle 40 Hz äänten ohjaamista kaiutinlähtöihin ("On Denon and Marantz receivers this setting does not permit your home theater processor/receiver to send a full range signal to your mains, as it will only permit your speakers to extend down to 40 Hz. Manufacturers whose receivers DO permit this wiil generate noticeably more and deeper bass when using REL High Level connection. "). Salliihan se, jos laittaa subwoofer None, kuten jossain muualla RELin omilla sivuillakin oli muistaakseni ohjeistettu. Vai onko olemassa jokin syy, miksi LFE-kanavaan pitäisi ohjata yhtään mitään stereokuuntelussa, kun subbari on liitetty high level -liitännällä ja saa saman signaalin kuin kaiuttimet? Elokuvia katsoessa ymmärrän erillisen LFE-liitännän merkityksen, koska kaikkia matalia tehosteääniä ei välttämättä haluta pääkaiuttimiin.
edit: korjattu pari kirjoitusvirhettä.
Viimeksi muokattu: