Rega

Arto

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
4 689
Kaupunki
Kauhajoki
Ettei Naima-aslakit ja Linnistit valtaisi koko foorumia.
Täällä voitaisiin keskustella noista vallan mainioista R-tuotteista. Itselläni on kokemusta merkistä kaiuttimista (R7:t) jotka tosin ovat jo kierrossa, samoin kiertoon menneestä P3:sta ja nykysetistä löytyvästä P9/Exact kombosta, joka tulee täydentymään jo tilauksessa olevalla IOS riaalla sekä Apheta äänirasialla.
Nyt kysynkin teiltä arvon foorumistit, että onko kenelläkään kokemusta vahvistimien kuninkaasta (provoa) eli Rega Osiriksesta? Entäpä uutuus cd soittimesta, eli Isiksestä? Ulkomaan messukommentitkin luetaan mielellään.
Tässä löytyy yksi Isis testi kiinnostuneille http://www.tonepublications.com/spotlight/the-rega-isis-cd-player/
Mielestäni tässä olisi maahantuojalle oiva paikka näyttää kyntensä ja hankkia moiset pelit demottavaksi.
Sana on vapaa, kaikki Rega jutut tähän ketjuun.
 
Onhan noita Regoja ollut setissä useita ja on edelleenkin :). Ensimmäisenä tuli Apollo joka oli hintaluokassaan oikein mainio soitin ja varmaan vähän ylikin. Ainoastaan se hiukka hidas lukukoneisto oli asia mistä en pitänyt. Tuo melko omaperäinen muotokieli Regan laitteissa on kyllä aina iskenyt ainakin minulle eli tykkään :).

Apollo tuli myytyä kun siirryin isoon E:ehen elektroniikassa mutta samoihin aikoihin sain harrastajien sponsoroiman P3:en käyttöön ja siitä alkoi tie vinyylin maailmaan. Myöhemmin tuli hankittua kaiuttimiksi Regan R7:at. Noissa oli omat hyvät puolensa mutta ne eivät lopulta olleet se mitä haen. Ehkä setityskään ei ollut paras mahdollinen Expon kanssa sitten vaikkei se niin huonosti toiminutkaan. Regat lähtivät kuitenkin myyntiin.

Seuraavaksi P3 lähti kiertoon ja vinyyleitä kyntämään tuli P9 joka minulla edelleen on ja tuon kaveriksi hankin myöhemmin Ios riaan. Kaikkea tuon soittimen potentiaalia en ole vielä kaivanut ulos ja seuraavaksi hankintalistalla onkin Apheta rasia täydentämään vinyylietupään Rega-saundia. Mielenkiinnolla odottelen hetkeä jolloin Arto saa osansa ja päästään kuuntelemaan kommentteja siitä miten All-Rega etupää toimii :).
 
Itse olen huomannut rs3 kaiuttimista että ovat aika armottomat latteistoa kohtaan. Disujen epäpuhtaus on hävinnyt kokonaan kun saivat kunnon naimit kavereiksi.

Huomasin myös että nacatkaan eivät ole parhaat piuhat niille koska korostavat osittain samoja taajuuksia. Kaivoin vanhat linn k20set korvaamaan.

Kuulemma soundworksin myymät vovoxit ois tykit piuhat regojen kanssa, onko kellään kokemuksia?
 
Onko ulkomaan foorumeilta kukaan bongannut tietoa, onko Regalta tulossa R9 kaiuttimien korvaajaa? Jotenkin oletettavaa että tulossa olisi, mutta mitään tietoa en ole mistään bongaillut.

itse itseäni kommentoiden, Signalsin sivuilta löytyi seuraava teksti:

here will be a new flagship RS9 to follow and we are promised that it will be an absolute match in terms of aesthetics to the lesser brethren.
 
Rega Saturn on ollut cd-soittimena pari vuotta. Edelleenkin siinä miellyttää muotoilu ja tuo maaginen päältäladattavuus. Vihaan sydänjuuria myöten rämiseviä dvd-asema-levykelkkoja, joita tuntuu olevan nykyisin lähes minkä tahansa hintaluokan soittimissa. Plussaa on että Saturnista levyn saa ulos vaikka virta on pois.

Soundi on luonnollisesti ainakin ihan riittävän hyvä, koska kyse on kaikkein arvokkaimmasta laitteesta omassa setissäni. Huonotkin äänitteet ovat kuuntelukelposia, mutta toisaalta hyvistä Saturn osaa ottaa kaiken irti.

Pari miinuspuoltakin on, nimittäin hiukan liian pitkä latausaika, joka johtuu levyn lukuasetusten optimoinnista (tms) ennen toistoa (n. 5-10s). Toisaalta virtakytkin on myös vähän pöhkö. Jos laittaa vahvistimen ja soittimen lämpiämään ja lähtee keittelemään kahvia, takaisin tullessaan huomaa että soitin ei ollutkaan päällä kun ei tullut painettua sitä nappia kunnolla.

Apolloa en ole koskaan kokeillut, mutta käsittääkseni se on Saturnin kanssa lähes samantasoinen laite vähän halvemmilla komponenteilla ja muovisella kotelolla. Joka tapauksessa mieltä lämmittää tuo Apollosta puuttuva kotelon alapuolella oleva (täysin hyödytön) jäähdytysripa. ;)
 
otu sanoi:
Rega Saturn on ollut cd-soittimena pari vuotta. Edelleenkin siinä miellyttää muotoilu ja tuo maaginen päältäladattavuus.

Pari miinuspuoltakin on, nimittäin hiukan liian pitkä latausaika, joka johtuu levyn lukuasetusten optimoinnista (tms) ennen toistoa (n. 5-10s).

itselläni oli aikoinaan planet 2000 joka oli myös päältäladattava. olin myös varsin ihastunut päältäladattavuuteen. sitten testailin vaihtomielessä apolloa, joka oli tärinänsiedoltaan ihan eri luokkaa kuin planet, tosin äänikin oli aika erilainen. tuo levyn latausaika ei ollut kuitenkaan omasta mielestäni mitenkään erityisen tuskastuttava vaan ihan siedettävällä tasolla.

mutta...

otu sanoi:
Apolloa en ole koskaan kokeillut, mutta käsittääkseni se on Saturnin kanssa lähes samantasoinen laite vähän halvemmilla komponenteilla ja muovisella kotelolla. Joka tapauksessa mieltä lämmittää tuo Apollosta puuttuva kotelon alapuolella oleva (täysin hyödytön) jäähdytysripa. ;)

testasin samassa rytäkässä myös saturnia ja minusta apollo ei ole lähelläkään samaa tasoa saturnin kanssa. apollo on varmasti hyvä soitin hintaluokassaan niille jotka siitä pitävät, mutta saturnia ei kannata testata huvikseen sen kanssa rinnan, jos ei ole varaa/halua panostaa saturnin ostamiseen.

tuo jäähdytysripa on kieltämättä vähän hassu ratkaisu. jäähdytykseen sitä ei ainakaan tarvita, mutta toisiko se sitten lisäjäykkyyttä koteloon, tiedä sitten. ai juu, mielestäni apollossakin on kyllä metallinen koppa, mutta etulevy on muovinen toisin kuin saturnissa (ja muistaakseni myös apollon juhlamallissa).
 
J1 sanoi:
Itse olen huomannut rs3 kaiuttimista että ovat aika armottomat latteistoa kohtaan. Disujen epäpuhtaus on hävinnyt kokonaan kun saivat kunnon naimit kavereiksi.

Voidaanko siis ymmärtää, että Naimisi nielevät ja demppaavat Regan huonon disun?

Mä vaihdoin Eposin M5i metallidisullisen kaiuttimen Regan R3:iin tässä taannoin ja meinasin lentää perceelleni ja nostin jalat lattialta varoakseni epämääräisiä liskoja ja käärmeitä. Kilahtelu ja napsuminen vaihtui sihinään.
 
alspe sanoi:
Voidaanko siis ymmärtää, että Naimisi nielevät ja demppaavat Regan huonon disun?
Voidaan. Mutta voidaan myös ymmärtää, että Naimin disu oli puhtaampi kuin aiemman vehkeen.
Mä vaihdoin Eposin M5i metallidisullisen kaiuttimen Regan R3:iin tässä taannoin ja meinasin lentää perceelleni ja nostin jalat lattialta varoakseni epämääräisiä liskoja ja käärmeitä. Kilahtelu ja napsuminen vaihtui sihinään.
Ja tämä voidaan ymmärtää niin, että R3 paljasti silloisen settisin likaisen disun ;).

Mulla oli aiemmin R3:t. Niiden keskialue oli oikein hieno (nopee, neutraali), ja diskantti integroitui hyvin keskialueeseen. Ne olivat kuitenkin varsin armottomat äänitteen ja etupään tuhruille. Toimivat mielestäni erittäin hienosti Rega Brio3:n kanssa; Naimin kanssa täytyi testata monet piuhat läpi...

Aiemmassa viestissä "J1" kirjoitti, että NACAt eivät olleet optimipiuhat Naimin ja RS3:n väliin; jep, nuo Regat päästävät vähän turhan tarkasti läpi NACAn ja pikku-Naimien yhteensopivuusongelmat. Nait 5i + NACA5 + R3 ei toiminut yhtään, Nait 5italic + NACA5 + R3 oli parempi --- joillakin musiikkityyleillä oikein hyvä, mutta ei mielestäni "yleispätevä". Chord Odysseyn kanssa kyyti on aika kirkasta, mutta tiuhassa musiikkikudoksessa soittimet erottuvat paremmin toisistaan kuin NACA5:llä.

Päivitin R3:t isompiin Regoihin eli R7:koihin. Pidän kovasti. Onko kenelläkään kokemusta Rega Elicitistä?
 
R3 on musta hyvä flättärikajari. Toimii hienosti jazzilla ja konemusalla, niin oudolta kuin se ehkä kuulostaakin. Rokkiin ei sovi mun mielestä yhtään. En yhtään tiedä, mistä tämä johtuu, jotenkin demppaantuu se ääni säröskitalla ja häviää erottelevuus ja dynamiikka. Ehkä se on ton Cambridge Audion vahvarin syytä. Pitää ostaa parempi.
 
Kyllä mä luulisin että se Naimin ainakin mun mielestä joissakin seteissä esille tullut pikkaisen dempattu yläpää voi sopiakkin Regan pöntöille mainiosti. Expo ei oikein mätsännyt. Toki sekin voi olla osaltaan piuhoituksella hoidettavissa kun ei nuo munkaan kaapelit ihan siloittelevimmasta päästä ole.

Ei se diskantti niissä R7:ssa mikään maailmanluokan kalotti ole minusta kuitenkaan, joihinkin setteihin sopii ja joihinkin ei. Tietyllä tavalla pidin noista pöntöistä mutta mun settiin ja tilaankaan eivät täysin sopineet ja se tietty potku niistä puuttui mitä metallilla kaivataan. Kylkibassot ei IMO oikein rokkaa.
 
Sen myös totesin että rs3set tykkäävät tehosta vaikka ovatkin hennot "paperikajarit". Asennetta löytyy tarvittaessa kovaankin kuunteluun.
 
alspe sanoi:
Voidaanko siis ymmärtää, että Naimisi nielevät ja demppaavat Regan huonon disun?

Mä vaihdoin Eposin M5i metallidisullisen kaiuttimen Regan R3:iin tässä taannoin ja meinasin lentää perceelleni ja nostin jalat lattialta varoakseni epämääräisiä liskoja ja käärmeitä. Kilahtelu ja napsuminen vaihtui sihinään.
Mulla suhina vaihtui heleämmäksi. Oikeat piuhat kun vielä löytyis. Vaikka ei nuo k20setkään ihan huonot ole, jotenkin laiskan tuntuset vaan nacan jälkeen.
 
J1 sanoi:
Mulla suhina vaihtui heleämmäksi. Oikeat piuhat kun vielä löytyis. Vaikka ei nuo k20setkään ihan huonot ole, jotenkin laiskan tuntuset vaan nacan jälkeen.
Jos pidät K20:stä, mutta haluaisit hieman enemmän puhtia, niin kokeile Linn K400:sta splitattuna. Se oli minusta aika hyvä Naim 5i:n ja R3:n välissä. Italicilla en kokeillut.
 
isojussi sanoi:
Kyllä mä luulisin että se Naimin ainakin mun mielestä joissakin seteissä esille tullut pikkaisen dempattu yläpää voi sopiakkin Regan pöntöille mainiosti. Expo ei oikein mätsännyt. Toki sekin voi olla osaltaan piuhoituksella hoidettavissa kun ei nuo munkaan kaapelit ihan siloittelevimmasta päästä ole.
Mä en oikein ymmärrä, mitä tuolla Naimin dempatulla yläpäällä tarkoitetaan... Mutta Nait 5i:n kanssa paritetun NACA5:n mukanaan tuoma yläkeskialueen kovuus tuli juurikin sellaiselle alueelle, että NACAn tuoma bassolinjojen seurattavuus ei juuri ilahduttanut. Italicilla ilmiö oli pienempi --- Italic on jonkin verran neutraalimpi peli kuin tuo vanhempi Nait.
Ei se diskantti niissä R7:ssa mikään maailmanluokan kalotti ole minusta kuitenkaan, joihinkin setteihin sopii ja joihinkin ei. Tietyllä tavalla pidin noista pöntöistä mutta mun settiin ja tilaankaan eivät täysin sopineet ja se tietty potku niistä puuttui mitä metallilla kaivataan. Kylkibassot ei IMO oikein rokkaa.
R7:n ja R3:n diskantti on aika eriluonteinen. R3:ssa ollaan (nyt tulee paheksuntaa ja puurokorvasyytöksiä, mutta tulkoon) enemmän Linn Katanin maailmassa hyvin integroivine keskialueineen ja ei-heleine yläpäineen, R7:ssä on ehkä häivähdys heleyttä ja sivistyneisyyttä, ainakin enemmän puhtautta. R7 on erottelevampi ja sävykkäämpi, R3 ainakin pikku-Naimin perässä menevämpi.
 
isojussi sanoi:
Kyllä mä luulisin että se Naimin ainakin mun mielestä joissakin seteissä esille tullut pikkaisen dempattu yläpää voi sopiakkin Regan pöntöille mainiosti. Expo ei oikein mätsännyt. Toki sekin voi olla osaltaan piuhoituksella hoidettavissa kun ei nuo munkaan kaapelit ihan siloittelevimmasta päästä ole.
Mä en oikein ymmärrä, mitä tuolla Naimin dempatulla yläpäällä tarkoitetaan... Mutta Nait 5i:n kanssa paritetun NACA5:n mukanaan tuoma yläkeskialueen kovuus tuli juurikin sellaiselle alueelle, että NACAn tuoma bassolinjojen seurattavuus ei juuri ilahduttanut. Italicilla ilmiö oli pienempi --- Italic on jonkin verran neutraalimpi peli kuin tuo vanhempi Nait.
Ei se diskantti niissä R7:ssa mikään maailmanluokan kalotti ole minusta kuitenkaan, joihinkin setteihin sopii ja joihinkin ei. Tietyllä tavalla pidin noista pöntöistä mutta mun settiin ja tilaankaan eivät täysin sopineet ja se tietty potku niistä puuttui mitä metallilla kaivataan. Kylkibassot ei IMO oikein rokkaa.
R7:n ja R3:n diskantti on aika eriluonteinen. R3:ssa ollaan (nyt tulee paheksuntaa ja puurokorvasyytöksiä, mutta tulkoon) enemmän Linn Katanin maailmassa hyvin integroivine keskialueineen ja ei-heleine yläpäineen, R7:ssä on ehkä häivähdys heleyttä ja sivistyneisyyttä, ainakin enemmän puhtautta. R7 on erottelevampi ja sävykkäämpi, R3 ainakin pikku-Naimin perässä menevämpi.
 
Hifistit taas keskittyy olennaiseen, diskantin sävyihin ja muuhuun hömppään. :D Rs3:n vahvuudet ovat kyllä ihan muualla, minulle tärkeämmissä seikoissa.

Onhan se diskantti semmoinen joka ei tykkää huonosta syötteestä. Tämä tulee harvinaisen selväksi omilla vinyyleillä ja hieman särmikkäällä soitin-riaa-paketilla. Cd:tä kuuntelen erittäin vähän, mutta silloin en ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Kertonee jotain lähteen merkityksestä tällekin asialle.

Isojussi moitti ettei kylkibassot rokkaa, tähän juttuun mielestäni vaikuttaa eniten huone. Bassot ulos vai sisään, nurkkien ja seinän läheisyys, vaatii kokeilua. Kaikissa huoneissa ei välttämättä saa toimimaan yhtään. Voi ne saada rokkaamaankin.

Muista Regoista käytössä P3 2000 ja Planet 2000.
 
Kun täällä nyt valitetaan valittajista niin kellä on kuuntelukokemus esm. Epos m12.2 tai m5i vastaan Rega R3 kotona? Eikä herneitä, vain ettei menisi tyhjän huuteluksi.
 
alspe sanoi:
Kun täällä nyt valitetaan valittajista niin kellä on kuuntelukokemus esm. Epos m12.2 tai m5i vastaan Rega R3 kotona? Eikä herneitä, vain ettei menisi tyhjän huuteluksi.
Jos Creek-setissäsi Epoksen korvaaminen Regalla aiheutti sihinää, se ei välttämättä kerro Regan kaiuttimen diskantista, vaan kenties enemmän Creekin ja Eposin yhteensopivuudesta ja Creekin ja Regan yhteensopimattomuudesta. Tai kaiutinpiuhan sopimattomuudesta. R3 on herkkä setitykselle, mutta palkitsee kyllä uutteran yrittäjän. R7 on helpompi.

Tyhjän huutelua pyydät, jos kommentoit tyyliin "Voidaanko siis ymmärtää, että Naimisi nielevät ja demppaavat Regan huonon disun?".
 
Antti Seppälä sanoi:
Hifistit taas keskittyy olennaiseen, diskantin sävyihin ja muuhuun hömppään. :D Rs3:n vahvuudet ovat kyllä ihan muualla, minulle tärkeämmissä seikoissa.
No täytyy puhua noilla hifitermeillä, etteivät ne anti-flättärit hyökkää tännekin :D.

Diskantin sävy on olennainen tekijä: jos diskantti kuulostaa äänitteestä riippumatta esim. samettiselta tai erityisen heleältä, siinä piilee ongelma. Regan diskantti ei tee itseään tykö erottumalla sävyllisesti.
Onhan se diskantti semmoinen joka ei tykkää huonosta syötteestä. Tämä tulee harvinaisen selväksi omilla vinyyleillä ja hieman särmikkäällä soitin-riaa-paketilla. Cd:tä kuuntelen erittäin vähän, mutta silloin en ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Kertonee jotain lähteen merkityksestä tällekin asialle.
Jep.
Isojussi moitti ettei kylkibassot rokkaa, tähän juttuun mielestäni vaikuttaa eniten huone. Bassot ulos vai sisään, nurkkien ja seinän läheisyys, vaatii kokeilua. Kaikissa huoneissa ei välttämättä saa toimimaan yhtään. Voi ne saada rokkaamaankin.
Isojussin huoneessa ne eivät juuri rokanneet. Mulla muuttui kolmosissa bassojen luonne paljon sen mukaan, käänsinkö niitä sisään vai ulos. Seinän lähellä symmetrisesti pienehkössä huoneessa bassot ulospäin... pitäis rokata. Toisaalta, jos halusi itsensä "musiikin sisään" ja ääneen lämpöä, pöntöt reilusti irti seinästä, suuntaus melkein kohti ja bassot sitään. Näin siis mun tilassani.
 
Back
Ylös