Rega P5 + TT PSU + DV20X H + The Funk Firm Achroplat kuuntelussa

Knight Rider

Käyttäjä
Liittynyt
27.8.2006
Viestejä
976
Kaupunki
Mikkeli
Yleisön pyynnöstä hieman tunnelmia ja ajatuksia kyseisestä setistä. Tarkoituksenani on siis alkaa kuuntelemaan jälleen vinyylejä noin 15 vuoden tauon jälkeen. Pitkään puntaroituani minulle mahdollisesti sopivia vaihtoehtoja, päädyin sitten koekuuntelemaan kyseistä Rega P5 -settiä, pienillä lisukkeilla varustettuna. Eli lisukkeista mainittakoon parempi virtalähde (TT PSU) ja Funk Firmin valmistama erittäin kevyt ja resonoimaton levylautanen. Äänirasiana siis Dynavectorin 20X (high output) ja RIAAna vahvistimeni oma kortti.

Ei muuta kuin piuhat kiinni ja levy pyörimään. Kokeilin ensin Regan omalla lasilautasella ja vakio virtalähteellä. Ensimmäiseksi levyksi sattui Madonnan The Immaculate Collection ja sieltä Express yourself biisi. Ääni vaikutti ilmavalta ja dynaamiselta, ehkä hieman pyöreähköltä, niinkuin äänessä olisi ollut ylimääräistä bassokumua. Sama ilmiö toistui mm. Massive Attackin levyllä. Muuten ihan siisti soundi. Virtalähde vaihtui nopeasti laadukkaampaan malliin. Ääneen tuli selkeästi lisää refinementtiä, ääni ikäänkuin selkiytyi, ilmavuutta ja tarkkuutta tuli luultavasti lisää ja äänikuva samalla myös laajeni. Bassojen lämmin ja hieman kumeahko sointi kuitenkin säilyi, onko tämä nyt sitten se Regan ominaissointi? Lasilautanen pois ja Achroplat tilalle. Oho! Lähtipäs levy nopeasti pyörimään! Ensimmäinen vaikutelma oli VAU mikä sointi! Kumina häipyi sen siliän tien ja tilalle tuli tarkka ja ilmava sointi ja mahtava tilavaikutelma. Ja mikä dynamiikka vinyyleistä lähtee! Mitään vastaavaa en ole cd:ltä saanut irti vaikka laadukkaita levyjä on soittimessa käynyt.

Eli yhteenvetona voisin sanoa että vinyyli on tullut tähän taloon jäädäkseen. Ei ole epäilystäkään siitä kumpi soi paremmin, cd vai vinyyli. Vinyyli hakkaa cd:n mennen tullen jos puhutaan äänen kuunneltavuudesta, tilavaikutelmasta ja dynamiikasta. Mitä tulee Regaan niin kyseinen setti vaikuttaisi toimivan erittäin hyvin DK:n omalla RIAA:lla. Verrokkina minulla on Lehmannin Black Cube, mutta se ei ole saanut vielä toistaiseksi soittoaikaa. Pikainen testi Black Cubella vei ääntä hieman kuivakkaan suuntaan joten se sai lähteä. Eli eli, mielestäni erinomainen peli tuo Rega. :D

Kertokaapa muutkin levysoitinten omistajat, oletteko testailleet/kuunnelleet kyseistä P5 soitinta tai DV20X rasiaa tai Achroplattia, ja minkälaisia havaintoja olette niistä itse tehneet?
 
action-smiley-035.gif
action-smiley-033.gif
jumping-smiley-024.gif
music-smiley-011.gif
music-smiley-007.gif
music-smiley-018.gif


JEES!!! HYVÄ RITARI ÄSSÄ! OTA PIRKKA TOSTA MALLIA! SAATANAN HIENOA!!!!
 
Hieno kirjoitus, kiitos ja aplodit. Asennetta, respektiä.
 
Kuunneltuani Ritarin soitinta, voin yhtyä hänen mietteisiinsä. Kelpo peli.
Näin tämäkin kuolleen formaatin harrastus leviää :D
 
Vai tuollaisia mietteitä kuolleen formaatin tiimoilta. Tervetuloa napsujen maailmaan, siellä seassa on musiikkiakin.
 
Hienoa, olen kuullut P5 Regaa tuolla TT PSU:lla, ryyditettynä Benzin Acella. Tuossa hintaluokassa aivan ehdoton kombo. Se kuuntelun helppous, aivan uskomatonta. Jos alle 2kE soitin yhdistelmää rakentaa, Rega ja Michell ovat merkit jotka on syytä pitää mielessä.
P5 pureutuu musiikin ytimeen jotenkin samankaltaisesti kuin oma Tecnodeccini. Molemmat aivan mahtavia laitteita.
 
Oikein hieno kokeilu, lisää tämmöistä ennakkoluulotonta ja omiin korviin luottavaa harrastamista! Taidan kokeilla Funkkia itsekin...
 
Arvaa vaan kiinnostaako kokeilla tuota Achroplattia? Toivottavasti saan sen käsiini kun parin viikon päästä käyn pääkaupunkiseudulla.
Omaan Dynavectoriini olen erittäin tyytyväinen. Tosin kun en omaa niin hirveästi kokemusta muista rasioista tässä soittimessa, niin en kritiikkiä osaa tosta antaa.
Virtahommelit pitää laittaa joskus P3:sessa kuntoon, mutta sitä ennen pitää äänivarteen saada paremmat piuhat. Jos saisi sen edes tänä vuonna aikaiseksi niin olisi hyvä (tai jonkun sortin ihme).
 
Toivottavasti en hehkuttunut tuota Regaa ja Achroplattia liikaa! :D Regan vakio lasilautanenkin soi toki monella levyllä erittäin hyvin. Achroplatin vaikutus tulee parhaiten esille runsasbassoisella materiaalilla. Achroplat toistaa bassot mielestäni kiinteämmin ja kuivakkaammin kuin lasilautanen. Myös tilantunnussa ja ilmavuudessa on pieni ero Achroplatin hyväksi. Lasilautanen on lämminsävyisempi ja mehevämpi. Suosittelen ehdottomasti kuitenkin kokeilemaan! ;)
 
Knight Rider sanoi:
Toivottavasti en hehkuttunut tuota Regaa ja Achroplattia liikaa! :D Regan vakio lasilautanenkin soi toki monella levyllä erittäin hyvin. Achroplatin vaikutus tulee parhaiten esille runsasbassoisella materiaalilla. Achroplat toistaa bassot mielestäni kiinteämmin ja kuivakkaammin kuin lasilautanen. Myös tilantunnussa ja ilmavuudessa on pieni ero Achroplatin hyväksi. Lasilautanen on lämminsävyisempi ja mehevämpi. Suosittelen ehdottomasti kuitenkin kokeilemaan! ;)

Kuinka sointujen nousut ja laskut. Kuinka rytmitys, ajoitus ja harmonia. Väilittyykö tunne.

Kaikki nuo matolla, vai ilman.
 
seppo kaksonen sanoi:
Kuinka sointujen nousut ja laskut. Kuinka rytmitys, ajoitus ja harmonia. Väilittyykö tunne.

Kaikki nuo matolla, vai ilman.

Tämä termi, sointujen nousut ja laskut, on esiintynyt useamminkin eri yhteyksissä Seppo Kaksosen kirjoituksissa. En ole ymmärtänyt mitä sillä tarkoitetaan. Olisitko Seppo hyvä, ja selittäisit mitä sillä tarkoitat.

t. TapsaS
 
Tapsa en ole muusikko, mutta mutu tuntumalla mennään. Sointurytmi muodostuu hetkistä, jolloin soinnut vaihtuvat. Vaihtuvien sointujen pohjasävelet hahmottuvat selkeimmin kuuntelemalla bassoa (ital. basso=matala). Harmonian yhteydessä sanalla basso tarkoitetaan soinnun matalinta säveltä, joka voidaan bassokitaran, tai kontrabasson lisäksi soittaa pianolla ja sellolla. Soinnut vaihtuvat sykkeen mukaan, useinmiten tahdin alussa, tai puolivälissä.

Tuo texti ei tullut omasta päästä, lähde Tohtori Toonika, asiasta kun en paljon ymmärrä. Silloin kun homma toimii, niin tuntuu vain että soinnut menisivät oikein.

Tässäpä vielä mielenkiintoinen likki, hieman asia oheen, mutta kuitenkin asian sisällä.

http://www2.siba.fi/Yksikot/Sate/SMT/SMT912/291Aho.html

Harmi, kun sävelkovaa ei ole suotu.
 
Ritarin settiä kuultuani. Juuri tuo rytmiikka ja äänen harmonisuus olivat paremmin kohdallaan. Mielestäni juuri ne olivat sillä keraamisella lätyllä paremmat. Tässä tapauksessa ainakin toimi paremmin DV:n rasian kanssa. Ritari haastelkoon paremmin, sillä oma kuunteluni omi vain muutaman tunnin. Ehdottoman kokeilemisen arvoinen asia. Tai sitten lasilautaselle lattiakorkkilaatasta levymatto ja clamppi.
 
Mistä noita Achroplatteja kannattaa kysellä?
 
seppo kaksonen sanoi:
Kuinka sointujen nousut ja laskut. Kuinka rytmitys, ajoitus ja harmonia. Väilittyykö tunne.

Kaikki nuo matolla, vai ilman.

Seppo, en osaa valitettavasti analysoida ääntä noilla kriteereillä. Sen kuitenkin huomasin että TT PSU -virtalähteellä ajoitus oli paremmin kohdallaan. Liittyy ilmeisesti siihen että levy pyörii tasaisemmin ja sitäkautta ääni kuulostaa paremmalta.

Sanottakoon vielä että en käyttänyt mitään mattoa kummallakaan lautasella. Sointi lasilautasella ei varmaankaan ollut ihan parhaimmillaan, matto olisi tarvittu sille. Achroplatin kanssa mattoa ei käsittääkseni ole tarvetta käyttääkkään.
 
Joko Juha sai sen Vector soittimen kasattua ja soimaan?
 
ritari ässä, regan lasilautasta kannattaa ehdottomasti käyttää oman huopamaton kanssa, ja jos eksperimentointi kiinnostaa, ringmatilla saa hyviä tuloksia regan kanssa.
 
btw, ellen väärin muista, niin Silvennoisella taisi olla varastossa Achroplatteja jotka käyvät edullisempiin Pro-Ject soittimiin.
 
Piti käydä tänään hakemassa Achroplat omaan Xpressioniini, mutta Silvennoisen lautasissa olikin keskellä iso reikä (n 10-12 mm?). Projectissa on sen sijaan normaalin keskitapin kokoinen reikä. Rega sen sijaan kaipaa vielä isompaa reikää. Ei ihan selvinnyt, että mitä lautasia ne oikein olivat, mutta Juha kyselee Funkilta. Tuo olisi ihan hauska kokeilu halpaankin soittimeen.
 
Back
Ylös