Rasiakelkka

silmaauki

Hifiharrastaja
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
16 703
Kaupunki
Tois pual jokke
Kun noista levysoittimen matoista, alustoista ja muistakin on oma aiheensa, niin laitetaanpas tälläinenkin vielä lisäksi. Eli kuinka suuri merkitys sillä rasiakelkalla on ja minkälaisia kokeiluja olette kenties tehneet ja minkälaisiin lopputuloksiin päätyneet.

Tietääkseni useimmiten perusrasiakelkat on tehty alumiinista, paremmat on sitten tehty eksoottisemmista materiaaleista kuten magnesiumista, puusta jne.

Entä mitkä kaikki asiat on SME-tyyppisten rasiakelkkojen osalta standardoitu? Onko rasianruuvien paikat aina yhtä etäällä (rasian kiinnityspisteestä) tai onko paino aina tietyissä rajoissa?

Itselläni on tuossa FR 11 varressa SME-kiinnitys ja ajatuksena olisi ostaa siihen toinen rasiakelkka. Luultavasti siihen ihan tuollainen peruskelkka passaisi. Vaan jotain lisäinfoa olisi kiva saada ennen hankintaan.

Tänne saa sitten tieytysti heittää ihan mitä tahansa muutakin rasiakelkkoihin liityviä asioita. ;)
 

Jari

Kaupallinen toimija
Liittynyt
8.9.2006
Viestejä
15 082
Kaupunki
Espoo
Traditionaalisessa SME-kelkassahan ruuveille on pyöreät reiät ja overhang säädetään varren paikkaa liu'uttamalla.


kuvassa vasemmalla


Japanilainen 'Technics-kelkka' sopii technisesti SME -bajonettiin, joskin kiristyspinnejä on vain yksi (yläpuolella), ja rasian kiinnitysreiät ovat pitkät, eli rasian paikkaa kelkassa voi säätää.




Mekaaniset mitat pääpiirteissään ja kytkentä noudattavat tiettyä käytäntöä, mutta massaa ei ole vakioitu.
Periaatteessa rasia on Technics-kelkassa oikeassa paikassa, kun neulan kärki on 50mm etäisyydellä bajonetin hartioista.


edit: lisätty kuva varsinaisesta herkkupalasta :D

 

silmaauki

Hifiharrastaja
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
16 703
Kaupunki
Tois pual jokke
Jos massaa ei ole vakioitu, niin miten kelkan massa pitäisi suhteuttaa rasiaan ja varteen? Vai onko sillä juuri mitään väliä?

Tuollaista Technicsin kelkkaa olen ebaysta katsellut. Melkein pistän tuollaisen tilaukseen.
 

Mika K

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
13 070
Kaupunki
Olut, eikun Oulu..
Se kelkka lisää ihan maalaisjärjen kanssa ajateltuna varren/kombon tehollista massaa ja sitä kautta sen avulla on mahdollista tehdä jonkinmoisia säätöjä resonanssikäyttäytymiseen sen käytetyn rasian kanssa. Toinen ihan käytännön asia, mikä itsellä tullut vastaan on se, että esim raskaan rasian kanssa tuommoinen kevyt SME-tyyppinen kelkka tuo enemmän pelivaraa vakiona varressa olevien vastapainojen kanssa. Raskas rasia ja raskas kelkka -> mahdollisesti ongelma ja pitäisi hommata raskaampi vastapaino.

Tietty kelkan materiaaleilla, muodolla ja toleransseilla kelkan liitoksen suhteen jne on oma vaikutuksensa soundiin, mutta se lienee jo hieman tarkempaa ja hienosyisempää hommaa se niiden arviointi..
 

ealab

Käyttäjä
Liittynyt
3.8.2006
Viestejä
1 084
Raskaammat kapistukset, kuin varteen on tarkoitettu? Syntyykö varteen jännitystä, menneekö varsi luokille! Merkitys. Kun kerran on niin hienosyistä hommelit.
 

Crimson

Käyttäjä
Liittynyt
2.1.2011
Viestejä
3 769
Kaupunki
Laukaa
Olisko suositella Yamaha YP-D6 -levariin vaihtokelkkaa? Tulis ehkä testattua jotain toista äänirasiaa, kun olis varalla toinen rasiakelkka...
 

UR-025

Hifiharrastaja
Liittynyt
7.9.2011
Viestejä
6 867
^no jos ostat esim. ortofonin rasian niin osta ortofonin kelkka. Niissä on taatusti joku synenergia etu :p

ps. ite hankin just uuden "aidon" Technicsin kelkan. Hinta on aika jäätävä verattuna kilpailijoihin (siis prosenteissa).
 

mike61

Käyttäjä
Liittynyt
29.3.2009
Viestejä
334
Kaupunki
Imatra
Laadukkaan kelkan mukana saa myös pääsääntöisesti paremmat johdot.
 

Boogeyman

Käyttäjä
Liittynyt
11.1.2008
Viestejä
186
Kaupunki
Vantaa
Jos Azimuth kulman hienosäätö on tarpeellinen niin silloin voisi harkita esim. Sumiko HS12 rasiakelkkaa.
 

Saimaja

Hifiharrastaja
Liittynyt
14.3.2009
Viestejä
1 117
Kaupunki
Tampere
Mikäs juttu se on ku joissakin metallisissa rasiakelkoissa menee oma maadoitusjohto fingerliftiltä kelkan perälle? Saako sen nappaista pois? Omissa tälläset:



Eli figerlift on kummassakin käytössä olevassa kelkassa irtonainen eikä kiinteästi kiinni kelkassa ja siitä menee maadoitusjohto tuonne kelkan perälle. Idea of that?

Jarno
 

Crimson

Käyttäjä
Liittynyt
2.1.2011
Viestejä
3 769
Kaupunki
Laukaa
Mikäs juttu se on ku joissakin metallisissa rasiakelkoissa menee oma maadoitusjohto fingerliftiltä kelkan perälle? Saako sen nappaista pois? Omissa tälläset:



Eli figerlift on kummassakin käytössä olevassa kelkassa irtonainen eikä kiinteästi kiinni kelkassa ja siitä menee maadoitusjohto tuonne kelkan perälle. Idea of that?

Jarno
Hoitaiskohan tuo kuuntelijan maadoituksen levyn puolta vaihdettaessa?
 

roiene

Käyttäjä
Liittynyt
20.8.2006
Viestejä
1 589
Tietty kelkan materiaaleilla, muodolla ja toleransseilla kelkan liitoksen suhteen jne on oma vaikutuksensa soundiin, mutta se lienee jo hieman tarkempaa ja hienosyisempää hommaa se niiden arviointi..
Siis vaikutus on yllättävänkin suuri..itse testaillut tuollaisen Ortofonin peruskelkan (LH-2000), alumiininen, 12g ja tuollaisen kustomisti cocobolo -puusta tehdyn kanssa, 13,5g litz -johdoilla, rasiana EMT TSD15 ja 103 alukuorella. Luonnollisuusaspekti ensimmäisenä pistää kuunnellessa korvaan, ei kihise, sävyt oikeammat jne.

Samoilla rasioilla sellainen halpisperuskelkka, samassa varressa (Schick 12"), n. 7g, kaikista surkein esitys äänenlaadullisessa mielessä. Että kyllä niillä toden totta on eroa.

Tuo Mallaksen mainitsema Ortofonin herkku urushi -lakkauksineen saundaa taatusti hienosti 'oikeassa' ympäristössä.

-J
 

rare

Käyttäjä
Liittynyt
25.7.2009
Viestejä
1 033
Tämäkin aihe tuli taas ajankohtaiseksi luettuani uusimman Hifimaailma lehden.
Käytössäni on tällä hetkellä Pioneerin rasiakelkka, Yamahan alkuperäinen on saman muotoinen paitsi että se on rei'itetty. Pioneerin kelkassa on myös rasian ja kelkan rungon välissä tuollainen millin paksuinen metallilevy, mahtaako siitä olla haittaa vai hyötyä? Entä onko tuosta rei'iteksestä hyötyä?



 

silmaauki

Hifiharrastaja
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
16 703
Kaupunki
Tois pual jokke
^Vähän myöhäinen vastaus, mutta juuri tänään itse opin yhden oleellisen asian, mitä nuo reijät saa aikaiseksi. Reijityksellä tai sen puuttumisella voidaan vaikuttaa rasiakelkan painoon ja siten sillä on mahdollisuus vaikuttaa varsi&rasiayhdistelmän painoon ja sillä taas on omat vaikutuksensa.
 
Ylös