Quad:n ikivanha mono etunen ja pääte

Eiköhän varsinkin suurohmisissa metallikalvovastuksissa ole pienempi kohina, kuin hiili.... Jännitekestoisuus huomioitava!
 
K J Manner sanoi:
Tässä tuosta manuaalista yksi sivu. Capasitor, Resistor, Transformer, Valve, Fuse. L voisi olla kela eli Coil. Mitä ovat SK ja PL?

En tiedä mistä nuo lyhenteet tulee, mutta SK1 on se moninapainen liitin esivahvistimelle, SK2 ja SK3 ovat kaiutinliitännät ja PL1 liitin virtapistokkeelle.
 
Hiilikalvovastuksissa kuulemma resistanssi alenee vanhentuessa. Tiedä sitten onko totta.

Mittaustulokset vastuksista. (edit. Merkkaan vielä värikoodit ja sen tulkinnan - toivottavasti menee oikein.)

R1 1,675M (rus vih vih 1,5M)
R2 1,14M (rus mus vih 1M)
R3 1,1M (1M)
R4 832 (sin har rus 680)
R5 205k (rus har kel 180k)
R6 196k (180k)
R7 750k (sin har kel 680k)
R8 2,69k (pun vio pun 2,7k)
R9 738k (680k)
R10 89 (rus mus rus 100)
R11 91 (kel vio rus 470)
R12 183 (180)

Tässä kuva manuaalista.
index.php


Tässä kuva toisesta manuaalista, jossa on myös tarkempia tietoja kuten 'early models' yms. (Se on tosin outo, koska vastuksia siinä on lueteltu paljon enemmän kuin 12. Se on kokonaan kolmantena liitteenä. Ihmettelen mistä sen netistä poiminkaan. ???)
index.php




Jarmo sanoi:
Haluan pitää ne periaatteeltaan sellaisina kuin Peter Walker ne on aikoinaan suunnitellut. Mutta jos nykyään on saatavilla parempia komponentteja kuin 40 vuotta sitten, ei mielestäni kannata jättää niitä hyödyntämättä. Täydellisellä alkuperäisyydellä ei ole minulle merkitystä. Miksi siis pysyä hiilikalvovastuksissa paremmilla spekseilla olevien metallikalvojen sijaan?

Mitä tyyppiä muuten olisivat nykyaikaiset 'audiofiilivastukset'?




[ylläpito on poistanut liitteen]
 
R10 ja R11 näyttäisi olevan rinnan (muuntajan kautta), mikä selittäisi oudon R11 -mittaustuloksen?

index.php


Melkeinpä päättelisin että vastuksien puolesta virrat uskaltaisi laittaa päälle. Toisaalta toleranssit ylittyvät. ???


[ylläpito on poistanut liitteen]
 
K J Manner sanoi:
R10 ja R11 näyttäisi olevan rinnan (muuntajan kautta), mikä selittäisi oudon R11 -mittaustuloksen?

Näin on. Kun mittasin Quad ESL:ien audiomuuntajien vastusten arvoja, kävi samanlailla. En heti hokannut asiaa.

Muistan lukeneeni että hiilikalvovastusten arvot kasvaa vanhetessaan, näin on käynyt näköjään sinullakin. ESL:issä meni just samanlailla.

En kyllä usko, että vastukset "soisi" jotenkin eri tavalla. Pääasia on jännitteenkesto, tarkkuus ja arvon pysyminen ikääntyessä.
 
Jarmo sanoi:
Muistan lukeneeni että hiilikalvovastusten arvot kasvaa vanhetessaan, näin on käynyt näköjään sinullakin. ESL:issä meni just samanlailla.

Kyllä tämä nyt näyttää uskottavammalta kuin päinvastainen.

Tässä vastuksista juttua: http://koti.mbnet.fi/stinger/resistor.php
Mitä lämpötilakerroin merkitsee? Hiilikalvon ja metallikalvon välillä on siinäkin eroavaisuus!
 
Yksiköstä (ppm/C) päätellen lämpötilakerroin kuvaa varmaankin, kuinka paljon lämpötilan muutos muuttaa vastuksen arvoa. Eli jos lämpötilakerroin on vaikka 100, niin muutos on 0,01%/aste. 100 asteen nousu tekisi 1% virheen, eli eipä juuri mitään.
 
Kyllä ne vastukset vaan soi erilailla.Siiitäkin on aika moni vakuuttunut.Muutenkin ei nyt sotketa asioita,
hiilimassavastukset(mitä Quadeissa on jonkin verran) nousee arvoissa vanhentuessaan.Hillilikalvovastukset
taasen (mitä Quadeissa myös on)ei.
http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Audio-Interest/QUAD/QUAD-22/QUAD-22-Preamp.html
Tuollakin sivulla Keith Snook toteaa samaa ja myös sen että vaurioita aiheuttaa
usein liian touhukkaat korjaajat.
 
Kondensaattorit mitattu. Pieni varaus mittarin oikeellisuuteen on kenties paikallaan, koska ennen Quadin tarkistamista erilaisia uusia ja vanhoja kondensaattoreita mittaillessani huomasin lähes säännönmukaisen virheen niin että mittari näytti yleensä vain 80% nimellisestä arvosta.

C1 0,105
C2 0,101
C3 0,103
C4 14,9
C5 33,6
C6 13,2


Manuaali tässä:

index.php


Tämähän näyttäisi olevan kunnossa! ! :D



[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Hyvä kun ipp korjasit asiaa näistä vastustyypeistä.

En ole kyllä kuullut vastuksen soivan? ??? Olen luullut sen ahistavan virran kulkua :p

Keith Snookin toteaa sivuillaan, että vastustyyppi EI VAIKUTA ääneen jos sen arvo vain on oikea.

Kerroppas miten se hiilikalvon ääni poikkeaa metallikalvovastuksesta? Onko vähemmän metallisempi? Vai mustempi?
 
Tietenkin huomattavasti metallisempi :)
Esim.TAD ei edes myy metallikalvovastuksia.http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=107_95
ja sanoo siinä syynkin.Kyllä kaikki vaikuttaa ääneen,toiset kuulee toiset ei,mutta hyvä korjaustapa
on aina tehdä mahdollisimman paljon alkuperäisen mukaan.Nykyisinhän on alettu tehdä massavastuksiakin
uudestaan koska niiden virtapiikin sietokyky on on huomattvasti parempi kuin näiden "parempien".
Tässä soundivertailuja
http://www.sasaudiolabs.com/resistor.htm
Ja tässä saitti mistä löytyy alkuperäisiä massavastuksia
http://www.angela.com/catalog/resistors/Resistors.html
 
ipp sanoi:
TAD ei edes myy metallikalvovastuksia.http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=107_95

Ja tässä saitti mistä löytyy alkuperäisiä massavastuksia
http://www.angela.com/catalog/resistors/Resistors.html

Kummastakaan ei löydy tolpan vastuksia kuin jokunen satunnainen. TubeAmpDoctor myy kuitenkin melko mukavaa valikoimaa 0,5W vastuksia 10 kappaleen pakkauksissa. (1 watin vastuksia löytyy yksi suoraan sopiva.) Rupesin laskemaan rinnankytketkennällä saatavia resistansseja. Siihen liittyen kysymys virtakestoisuudesta: https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php?44184&p=665875&viewfull=1#post665875
 
Varmaan kannattaa ensin saada tulppakakkonen toimivaan kuntoon eli vaihtaa viallisten komponenttien tilalle ehjät, sähköisiltä arvoiltaan oikeat komponentit. Eihän vain toisarvoiset spekulaatiot massa-, hiilikalvo- ja metallikalvovastusten välillä hidasta tuota?
 
anttiruha sanoi:
Eihän vain toisarvoiset spekulaatiot massa-, hiilikalvo- ja metallikalvovastusten välillä hidasta tuota?

Päinvastoin, nopeita ratkaisuja tapaan tehdä. Vaikka mitä siitä mikään tai kukaan hyötyy, jos nopeus on yhtään mikään tavoite. Paljon mielekkäämpi on spekuloida rauhassa ja näin oppia samalla uutta, mikä on harrastuksen tärkeimpiä kulmakiviä. :) Tekin tässä paljastatte oman näkemyksenne vuoron perään jokainen tässä kysymyksessä ja se on hienoa!

Mitä mehiläiset antavatkaan korvillemme? Sarjassamme Ihmeellinen audio. http://www.jupitercondenser.com/
 
anttiruha sanoi:
Varmaan kannattaa ensin saada tulppakakkonen toimivaan kuntoon eli vaihtaa viallisten komponenttien tilalle ehjät, sähköisiltä arvoiltaan oikeat komponentit. Eihän vain toisarvoiset spekulaatiot massa-, hiilikalvo- ja metallikalvovastusten välillä hidasta tuota?

Olen samaa mieltä, muuten mennään ***** edellä puuhun. Suosittelen asiantuntevaa huoltoa ennen virran kytkemistä.
 
ovaisanen sanoi:
Olen samaa mieltä, muuten mennään ***** edellä puuhun. Suosittelen asiantuntevaa huoltoa ennen virran kytkemistä.

Ei hyvää päivää! ??? Mitähän tässä nyt sitten on tapahtumassa?

Olen saanut myös yksityisviesteillä neuvoja kokeneelta tolppakakkostuntijalta, että virrat päälle vaan, mutta jotenkin en viitsi ilman muutamien vastusten uusimista. Nopeata se tietenkin olisi! 8)

(Foorumilla ei taida "edes" löytyä tuntemusta vastaamaan tuohon vastuskysymykseeni linkissä! :-X >:D Mitäs siihen sanotte, huollon asiakkaat? :D Ei pahalla, mutta fiilis se tuollaisista välittyy ja olen kyllä suora peili tarvittaessa!)
 
Moi vaan,

Olen edelleen samaa mieltä, mielipiteeni perustuu täysin kysymyksiisi. Tottakai vahvistimeen voi laittaa virrat , kun tietää, mitä on tekemässä. En vain suosittele sitä tässä tapauksessa.
 
Niin, kuten on selvää, olen alussa ja otan asioita selvää ja se nimenomaan on homman juoni ja mielekkyys. Aiheesta on paljon erilaisia ohjeita ja näkemyksiä, mikä tekee tämän hyvin mielenkiintoiseksi.
 
Unohda tuo etunen hetkeksi ja kytke säädettävä signaali sisään päätteen linja-otosta. 1-maa ja muistaakseni 3-kuuma. Laite virtaan ja ryhdy kuuntelemaan. 99% prosenttisella varmuudella kaikki toimii täydellisesti. En usko, että kuulet edes brummia, tai kohinaa. Pikkuruista pulputusta tulee varmasti siihen saakka kun hehkut ovat lämpimät.

Pelko pois - tuo laite on tehty kuin tankki - mitään ei taatusti hajoa.

-128-
 
Littunatelkkari sanoi:
Unohda tuo etunen hetkeksi ja kytke säädettävä signaali sisään päätteen linja-otosta. 1-maa ja muistaakseni 3-kuuma. Laite virtaan ja ryhdy kuuntelemaan. 99% prosenttisella varmuudella kaikki toimii täydellisesti. En usko, että kuulet edes brummia, tai kohinaa. Pikkuruista pulputusta tulee varmasti siihen saakka kun hehkut ovat lämpimät.

Pelko pois - tuo laite on tehty kuin tankki - mitään ei taatusti hajoa.

-128-

Kiitos! Kun vielä samalla mittaan putkien kannoista jännitteitä koneen lämmetessä, että ne pysyvät tietyissä rajoissa, eiköhän siinä toiminta jo paljastu. (Ja siinä koko mahtava "tieto mitä tekee" tässä kohdassa.) Katsoithan mittaustulokseni yllä?

(Ja eikun etsimään niitä oikeita volttilukemia. Ja tarkistamaan linjan sisäänmenon oikeat pinnit. :) No nyt on kiire toisaalle, moro!)
 
Back
Ylös