Qobuz

Digitaalisilla transporteilla on äänenlaadullisia eroja, samoin soittosofta vaikuttaa.
Joo, mutta mä oletin että transportti on sama (Naim) ja että se soittosofta on siellä sen laitteen sisällä. Oletan itse asiassa edelleen. Ja siis mietin että millä perusteella se chromecastilla Naimille annettu urli soi huonommin kuin sillä Naimin soittosoftalla annettu urli.
 
Ja siis mietin että millä perusteella se chromecastilla Naimille annettu urli soi huonommin kuin sillä Naimin soittosoftalla annettu urli.
Ikävä kyllä tähän en osaa vastata, kykenen analysoimaan jauhelihaa vasta kun se on herkullisesti valmistettuna lautasella.
 
Joo, mutta mä oletin että transportti on sama (Naim) ja että se soittosofta on siellä sen laitteen sisällä. Oletan itse asiassa edelleen. Ja siis mietin että millä perusteella se chromecastilla Naimille annettu urli soi huonommin kuin sillä Naimin soittosoftalla annettu urli.
Minäkin käsitin, että se on tosiaan sinne sisään leivottuna eikä mikään erillinen kikkare. Et jos on sisäinen niin eroa ei luulisi olevan.
 
Chromecast ei osaa gapless playbackkiä. Tulee mixatuissa levyissä aina pätkäsy kun biisi vaihtuu.
Niin siis joissain renderer-implementaatiossa ei tueta gapless playbackia, koska... vaikea sanoa.

ChromeCast itsessään ei estä gapless playbackia eikä sen pysty millään osaamaankaan, koska se on ohjaustapa. Gapless tulee siitä, että renderer (eli soittava laite, eli tässä yhteydessä Naim) saa ohjaavalta laitteelta listan kappaleista jotka pitää soittaa, osaa hakea seuraavaa kappaletta ennakkoon ja soittaa sen heti edellisen perään. Jos näin ei käy, niin vika on toistavassa laitteessa eikä protokollassa jolla sitä ohjataan.

Googlen foorumeilla on kerjätty gapless playbackia väärältä taholta jo pitkään ja googlen työntekijän vastaus (jo vuonna 2016) oli seuraavanlainen:
"Status: Won't Fix (Infeasible)

Chromecast provides everything an app needs to support gapless media playback. In particular a developer can use Media Source Extensions (MSE) to technically implement gapless playback in a receiver. This is not a platform level feature that can be enabled across all apps. Concerned app developers have to make changes on the receiver side (including Google Play Music). (Eg: https://github.com/googlecast/CastVideoLooping-receiver)"

Eli yhteenvetona vielä... ChromeCast ei estä gapless playbackia. Jos gapless playback ei toimi, niin se on soittimen valmistajan vika, ei ChromeCastin. Vähän sama kun jotkut DLNA rendererit tukee gaplessia ja jotkut eivät. Jostain syystä jengi ei silti mouhota foorumeilla miten DLNA ei tule gaplessia.

Ilmeisesti siis Naim ei tue, en tiedä, en ole testannut.

Enkä vieläkään ymmärrä miten ChromeCastin voisi myöskään oletusarvoisesti olettaa huonontavan äänenlaatua.
 
Niin siis joissain renderer-implementaatiossa ei tueta gapless playbackia, koska... vaikea sanoa.

ChromeCast itsessään ei estä gapless playbackia eikä sen pysty millään osaamaankaan, koska se on ohjaustapa. Gapless tulee siitä, että renderer (eli soittava laite, eli tässä yhteydessä Naim) saa ohjaavalta laitteelta listan kappaleista jotka pitää soittaa, osaa hakea seuraavaa kappaletta ennakkoon ja soittaa sen heti edellisen perään. Jos näin ei käy, niin vika on toistavassa laitteessa eikä protokollassa jolla sitä ohjataan.

Googlen foorumeilla on kerjätty gapless playbackia väärältä taholta jo pitkään ja googlen työntekijän vastaus (jo vuonna 2016) oli seuraavanlainen:
"Status: Won't Fix (Infeasible)

Chromecast provides everything an app needs to support gapless media playback. In particular a developer can use Media Source Extensions (MSE) to technically implement gapless playback in a receiver. This is not a platform level feature that can be enabled across all apps. Concerned app developers have to make changes on the receiver side (including Google Play Music). (Eg: https://github.com/googlecast/CastVideoLooping-receiver)"

Eli yhteenvetona vielä... ChromeCast ei estä gapless playbackia. Jos gapless playback ei toimi, niin se on soittimen valmistajan vika, ei ChromeCastin. Vähän sama kun jotkut DLNA rendererit tukee gaplessia ja jotkut eivät. Jostain syystä jengi ei silti mouhota foorumeilla miten DLNA ei tule gaplessia.

Ilmeisesti siis Naim ei tue, en tiedä, en ole testannut.

Enkä vieläkään ymmärrä miten ChromeCastin voisi myöskään oletusarvoisesti olettaa huonontavan äänenlaatua.

Joo mulla ei ole Naimia. Tämä oli uutta tietoa mulle tästä Chromecastista. Muun muassa Johnny Darko on pitkään sanonut ettei Chromecast tue gaplessia. Itse kokeilin tätä soittamalla Android puhelimelta eri striimauspalveluista castaamalla Sony Android TV:lle josta ääni meni hdmi-piuhalla vahvistimelle. Eli vahvistin ei vaikuta millään lailla pätkimiseen. Sama pätkiminen tapahtui myös kun Google Chromecast oli kytkettynä töllöön. Eli ilmeisesti Google itsekkään ei osaa tehdä gaplessia tukevaa laitetta.
 
Bluesoundin foorumilta Qobuz connect ominaisuuteen liittyen huhuja:
Inside info:
qobuz and volumio are working on qobuz connect .When this works stable, bluesound will follow, we will have to be a little more patient
Jakob
 
Kivuttomasti on menny siirtyminen Apple musicista Qobuziin. Ja toimii kyllä saumattomasti Linnin kanssa yhteen. (y)
 
Tällä hetkellä mennään Win-10:llä versiossa:

JS version7.0.2-b016
Desktop version7.0.2-b015


T: Vesku
 
^mielenkiintoinen soundeiltaan. Aiheuttanut kylläkin jo täällä kaksijakoisuutta.

Kokonaisuudessaan paljon lämpimämmin ja sileämmin soiva kuin orkkis.
 
^mielenkiintoinen soundeiltaan. Aiheuttanut kylläkin jo täällä kaksijakoisuutta.

Kokonaisuudessaan paljon lämpimämmin ja sileämmin soiva kuin orkkis.
Täytyy huomenna syventyä eroihin. Tyypillisesti noi uudet miksit ei oikeen natsaa. Tässä tapauksessa on kyllä ollut niin paljon ennakkohehkutusta, että toivottavasti edes jotain katetta.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin kokonaisuutta yleisesti vähintään hyväksi nykylevyjen joukossa. Se, onko tuossa sitten paljon alkuperäistä, on jokaisen itse päätettävä. Ehkä tuota ei pidä verrata orkkikseen.
 
Onkos muilla vastaavia kokemuksia: Qobuz on muuttanut tapaa kuunnella musiikkia takaisin vanhaan levyjen kuunteluun.

Vuosia meni spotifyn kanssa, kun kuuntelu oli autossa ja fillarilla ajaen ja äänenlaatu toissijaista. Jälkikäteen mietittynä kuuntelua ohjasi todella paljon kyseisen firman algoritmi: Eli mitä tuli suosituslistalle ja mitä soittolistoille. Kuuntelu enemmän radiomaista. Joskus kuullut jopa spekulaatiota, että korvaussopimusten erilaisuus hieman ohjaisi algoritmiä.

Qobuzilla melkein tuo uutuuslevysyöte ottanut vallan kuuntelusta. Tulee yhä enemmän kuunneltua levyjä taas levyinä. Rinnalle tullut haeskella vanhoja levyjä, jotka aikanaan jääneet täysin kuuntelematta.

Ainoa mikä hieman harmittaa on tietynlainen musiikkijournalismin harventuminen. Vaikka netti täynnä tietoa, vähän hukassa on se sytyke mikä ennen tuli rumbaa ja muita musiikkilehtiä lukiessa.
 
Vaikka tulee tsekkailtua suosituksia yms. niin kyllä itse olen aina nimenomaan kuunnellut albumeja ja poikkeuksetta lähestulkoon aina kokonaan. Eli vaikka suoratoisto toikin helpotusta sekä valtavan valikoiman kuunneltavaa, kuunteluni jatkui silti aivan normaalisti.

Oon kyllä samaa mieltä tuosta musiikkijournalismin tilasta, tosin nyt on paljon eri medioita sekä foorumeita miltä voi ammentaa uusia tsekattavia juttuja. Soundia tulee välillä tsekkailtua vielä, Rumbakin oli aikoinaan hyvä lehti mutta sitten kun muuttivat lehden muotoa sekä ilmestyminen harveni niin alkoi alamäki joka sitten päättyikin lehden lakkautukseen. Ehkä perinteinen printtimedia pitää vielä pintansa nykyaikana mutta toisaalta monet uudet jutut, uutiset yms. ovat niin nopeasti netissä että lehti ei enää pysy perässä. Perinteinen hyvin kirjoitettu levyarvostelu on aina ilo lukea oli se sitten lehdessä tai netissä.
 
Kyllä se lähes poikkeuksetta tulee rullattua aina levy kerrallaan läpi. Poikkeuksen tekee kaiuttimien tms.säätäminen, jolloin kuuntelen testimielessä tiettyjä biisejä.
 
Ei ole kyllä streamaus muuttanut mitenkään omaa kuuntelua. Eli levy kerrallaan mennään niin kuin ennenkin. Soittolistoja saatan käyttää siihen, että jos sieltä löytyisi jotain mielenkiintoista ja sitten soitan koko levyn sen jälkeen. Qobuz uutuusosuus on ihan ok, mutta armottoman suppea. Kyllä joutuu monia eri medioita käyttämään, että onnistuu kaikki mielenkiintoiset levyt löytämään. Spottari kyllä edelleen ykkönen uusien levyjen löytämiseen streamipalveluista ja osaa suositella myös vanhempaa musaa, josta pisteet sinne.
 
Vaikka tulee tsekkailtua suosituksia yms. niin kyllä itse olen aina nimenomaan kuunnellut albumeja ja poikkeuksetta lähestulkoon aina kokonaan. Eli vaikka suoratoisto toikin helpotusta sekä valtavan valikoiman kuunneltavaa, kuunteluni jatkui silti aivan normaalisti.

Oon kyllä samaa mieltä tuosta musiikkijournalismin tilasta, tosin nyt on paljon eri medioita sekä foorumeita miltä voi ammentaa uusia tsekattavia juttuja. Soundia tulee välillä tsekkailtua vielä, Rumbakin oli aikoinaan hyvä lehti mutta sitten kun muuttivat lehden muotoa sekä ilmestyminen harveni niin alkoi alamäki joka sitten päättyikin lehden lakkautukseen. Ehkä perinteinen printtimedia pitää vielä pintansa nykyaikana mutta toisaalta monet uudet jutut, uutiset yms. ovat niin nopeasti netissä että lehti ei enää pysy perässä. Perinteinen hyvin kirjoitettu levyarvostelu on aina ilo lukea oli se sitten lehdessä tai netissä.
Rumba oli vähän kuin kolaria hidastettuna katsoisi. Viimeiseen numeroon asti olin tilaaja. Huomasi, että loppuajasta lehteä ei enää lukenut vaan silmäili läpi. Taso suli hitaasti, mutta varmasti.

Vähän harrastepuolelle aistinut, että algoritmit ja sponsorit kannustaa kärjistettynä kahteen vaihtoehtoon:

1) Kehu kaikkea, lyödä se postiviinen kulma sama millainen lemuava läjä olisi kyseessä. Fanit tykkää ja kampetta tulee arvosteluun maksun kera kun positiivinen tuomio on varmaa. Tämä hifissä tuntuu erityisesti laitepuolella olevan melko normaalia. Pätee musiikkiarvostelussa erityisesti noihin suosittuihin reagointikanaviin. Tuhat videota ja ei ainoatakaan kappalatta, joka ei olisi mieleen. Annetaan faneille ja sponsoreille mitä he haluaa. Satunnaisesti haulla kanavalle tai sivulle eksyvä voi erehtyä luulemaan aidoksi kritiikiksi tai esimerksi arvosteluksi vahvistimen toimivuudesta. Ei huomaa, että kyseessä pohjimmiltaan maksettu mainos. Oli maksajana sitten fanit klikkien ja katsomisen kautta tai laitevalmistaja...

2) Vakavalla naamalla "trollaa" väkeä urakalla. Tämä tarkkaa hommaa kuin pärekaton kulotus. Liikaa ei saa hattuilla, mutta säännöllinen kohu pitää tehdä. Kommentit tuo huomiota ja huomio tuo katseluita. Tee juttu jossa kehut vaikka spotifyn ääntä heittämällä vinyyliä paremmaksi niin klikit ja vihakommentit on taattu. Tai hyökkää vaikka rakastetun artistin uutuutta kohtaan täysin ylilyövästi. Vertaa Katri Helenaa vaikka Aileen Wuornokseen tahi muuta yhtä raflaava ja odota kunhan iltapäivälehdet ja twitter syttyy kommentoimaan.

Tämä tuntuu pätevän kaikkeen aina hifilaitteista, polkupyörien kautta levyihin. Hyviä arvostelijoita löytyy, mutta ne todella harvassa ja marginaalissa nykyään. Ei oikein aidolle reflektoivalle kritiikille ole tilaa. Puolitutusta tuli todella joutuin omalla alallaan mediassa kotimaan "johtava" asiantuntija kun alkoi trollaamaan ja kärjistämään urakalla. Kontrasti julkisuuden ja itse mieheen takana melkoinen. Rahaahan jamppa tällä tekee, mutta journalismin kannalta melkoinen välikuolema kyseessä. Valitettavasti myös huomannut, että vuosin varrella jamppa alkanut hiljalleen muuttua omaksi "alter-egokseen"...

Pahoittelen sivuraiteen sivuraidetta, mutta itseä myös tympii tapa, jossa nettiarvioita ja videoita kuvataan vähin äänin uusiksi jos levystä tulee suosittu saati klassikko. Pitchfork taitaa tehdä kombona kaikkia tätä. Arvosanat lähtiessä huipussa kaikilla levyillä ja vanhoja aikanaan tyrmättyjä klassikoilta muutetaan arvostelut uuteen normaaliin.
Ei ole kyllä streamaus muuttanut mitenkään omaa kuuntelua. Eli levy kerrallaan mennään niin kuin ennenkin. Soittolistoja saatan käyttää siihen, että jos sieltä löytyisi jotain mielenkiintoista ja sitten soitan koko levyn sen jälkeen. Qobuz uutuusosuus on ihan ok, mutta armottoman suppea. Kyllä joutuu monia eri medioita käyttämään, että onnistuu kaikki mielenkiintoiset levyt löytämään. Spottari kyllä edelleen ykkönen uusien levyjen löytämiseen streamipalveluista ja osaa suositella myös vanhempaa musaa, josta pisteet sinne.
Jos saa ja tohtii sivuraidetta jatkaa, tohditko vinkata mitä medioita seuraat. Vähän ohut oma lista.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös