Putkivahvistin

  • Keskustelun aloittaja AD
  • Aloituspäivämäärä

AD

Käyttäjä
Liittynyt
3.7.2007
Viestejä
275
Haluaisin tehdä putkivahvistimen, lähinnä opettelumielessä. Mutta voisihan se olla samantien ihan tinkimätönkin laite..

Ja kun sähköverkon häiriöistä väännetään palstoilla, niin aattelin tehdä akkukäyttöisen, jääpähän virtalähteen valintakin pois. Ehdotuksia mistä lähden liikkeelle?
 
Huh. Ajattelit sitten hakkurilla nostaa anodijännitteen? Vai millainen akku oli mielessä?

Pekka
 
Pari kolme sataa kappaletta 1.2V akkukennoja sarjaankytkien anodijännitteelle ja 5X20kpl sarjaan ja rinnankytkien hehkuille.
Suosittelen kuitenkin ihan muuntajalla virtalähdettä. Höpöhöpö juttuja ne sähköverkon häiriöt.
 
Nojoo, en ole asiaan kovin perehtynyt. Aattelin vaan, kun noita putkivahvistimia tehdään autoihinkin. Täytyy opiskella asiaa hieman syvällisemmin. Ja onhan noita kitaravahvareitakin tuolla periaatteella. Hoidetaanko niissä virransyöttö hakkureilla?
 
AD sanoi:
Nojoo, en ole asiaan kovin perehtynyt. Aattelin vaan, kun noita putkivahvistimia tehdään autoihinkin. Täytyy opiskella asiaa hieman syvällisemmin. Ja onhan noita kitaravahvareitakin tuolla periaatteella. Hoidetaanko niissä virransyöttö hakkureilla?
Saahan niitä invertereita jolla autonakun 12VDC jännitteestä saadaan 230VAC. Häiriöt ja jännitteen tasaisuus vaan taitaa olla huonompi kuin normaali verkkojännitteessä. Putkietuvahvistin on helpommin toteutettavisssa akuilla, joitain putkityyppejä on suunniteltu pienille jännitteille (alle 50V).
 
Itseasiassa putkivahvarit autossa oli yksi ensimmäisiä sovelluksia hakkuriteholähteille. Eli onhan niitä tehty. Periaate on suht simppeli ja korkea kytkentätaajuus helpottaa suodattamista. Käytäntö on vähän hankalampi... Opiskelemaan vaan.

pekka
 
Putkivahvistin tarvitsee yleensä >200V jännitteen toimiakseen hyvin. Joitakin etuasteputkia kuitenkin löytyy, jotka toimivat melko matalilla jännitteilla, esim. ECC86. Pääteaste ei kuitenkaan onnistu järkevästi putkilla ilman korkeaa jännitettä, siksi akkukäyttö tuo helposti mukanaan enemmän hankaluuksia kuin hyötyä.

Jos viitisen vattia tehoa riittää ja budjetti on rajallinen suosittelisin että etsit jonkun yksinkertaisen kytkennän jossa käytetään yhtä EL84 putkea pääteasteessa per kanava (single ended). Silloin ei mene putkiin ja virtalähteeseen kovin paljon rahaa. Tälle putkelle löytyy paljon hyviä kytkentöjä ja tviikkausmahdollisuudet ovat lähes rajattomat.
Sopivalla päätemuuntajalla voi EL84:n toimintaperiaatetta vaihtaa helposti. Pienillä muutoksilla saat vahvistimen kolmeen eri moodiin: pentodi (8W), ultralinear (6W) tai triodi (4W).

Putkien hehkuttaminen akkukäytöllä voisi olla hauska idea. Hehkupiiristä tuleva hurina on kyllä eliminoitavissa muillakin keinoin, mutta jännite 6,3V on mukavan sopiva akkukäytölle. Hehkut vaan syövät virtaa aika paljon, siksi pitää laskea että akkukapasiteetti varmasti riittää. Tietoa virrankulutuksesta löytyy putkien datalehdistä. Esim. EL84 syö virtaa 0,76A ja tyypillinen etuasteputki 0,3A kun käytetään 6,3V hehkujännitettä.

Putkikitaravahvistimissa käytetään ihan perinteistä verkkomuuntajallista virtalähdettä. Jos kitaravahvistimelle on käyttöä sellainen on loistava ensimmäinen putkiprojekti koska siinä tarvitaan vain yksi kanava, ja koska kitaravahvistimen taajuuskaista voi olla hifilaitetta kapeampi voidaan käyttää paljon pienempiä ja edullisempia päätemuuntajia.

Muista perehtyä huolella myös turvallisuusasioihin!
 
Mitään aikataulua ja budjettia ei ole. Kannattanee myös katsella jotain valmiita rakennussarjoja. Omistan vanhan Helkama-putkiradion, sen lämmin ja läsnäoleva äänensävy herätti kiinnostuksen putkivehkeisiin. Eka kerran radiota kokeillessani tuntui kuin puhuja olisi istunut samassa huoneessa. Jotain taikaa niissä täytyy olla. :)
 
Jos olet ensikertalainen rakennushommissa, kannattaa katsoa jotain mahdollisimman simppeliä ja hyvin dokumentoitua kytkistä. Halvalla näistä ei selviä sitten millään. Tai mitä nyt pitää halpana. Rauta maksaa, siis virtalähteen muuntajat ja päätemuuntajat. Kuristimia kyllä saa ihan kohtuulliseenkin hintaan.

Hakkuri ei oikein taida näissä olla vaihtoehto. Onhan niitäkin tosin tehty, jollakulla oli autokäyttöön tehty DIY-putkari, jossa siis oli pakostakin jonkunasteinen hakkuri. Ne vain ovat helposti häiriölähteitä sellaiset. Ja kun otat huomioon hehkujen useamman ampeerin virrankulutuksen, huomaat lataavasi niitä akkuja aika tiuhaan.

Yksi sellainen simppeli kytkis, jonka väsääminen ei välttämättä vie kovinkaan helposti henkilöä konkurssiin, on tuossa. Suosittelen edullisessa hintaluokassa jotain push-pull -kytkentää ihan sen varjolla, että vaikka röörejä meneekin pari kipaletta enemmän, ovat päätemuuntajat huomattavasti halvempia, mikäli odottaa siis saavansa minkäänlaista laatua. Hyvän pp-päätemuuntajan saa samaan hintaan kuin surkean SE-muuntajan. Toinen vaihtoehto on katsella tuossa viereisessä threadissa läpikäymääni Pännärin Revenge-kytkentää. Tuon rakentaminen tosin maksaa jo aika selvää rahaa, jotain viiden ja kuuden sadan euron välistä. Soundi tosin on kyllä kaiken sen rahamäärän arvoinen.

Tietty jos haluat sitä perinteistä hieman pehmeämpää putkisoundia, ei tuo Revenge-PP välttämättä ole se paras laite. Joku SE-triodi antaa varmasti hieman lämpimämmän soundin. 2A3 tai 300B SE voisi olla sellainen. Valitettavasti näissä maksavat sekä pääteputket että päätemuuntajat hunajaa. Osia voi katsella vaikkapa Uraltonen sivuilta.

Ja pakko minunkin painottaa turvallisuutta! Näissä värkeissä on joka tapauksessa tappavan korkeita jännitteitä! Jotenkin kummasti olen selvinnyt kaikista kahden vuoden aikana tekemistäni muutoksista ja mittauksista hengissä ilman tällin tälliä noiden pännäreiden kanssa. Ihan kiva, sillä se 500 volttia voisi näpeillä tuntuakin aika ikävältä.
 
Back
Ylös