Putkiongelman korjausta taas :)

Juu, ehdottomasti pitäisi olla sulake. Oon laittanut kaikkiin vahvistimiini anodijännitteeseen nopean sulakkeen heti powerimuuntajan toisioon ennen tasasuuntausta (tietysti verkkosulakkeen myös). Ehkä kannattaa harkita luotettavuuden maksimoimiseksi erillistä biasmuuntajaa, se voi olla pieni pakkamuuntaja, virrankulutushan on minimaalinen. Mulla on kans eräässä vahvistimessa vastaava Raphaeliten muuntaja kun Hannes H:lla eikä mitään ongelmaa ole ollut, oon ollut tyytyväinen kiinalaisten laatuun ainakin tässä.
 
Kannattaa varmaan laittaa anodijännitteelle suojasulake ettei tule uuden toimintahäiriön kautta tulipaloa

Kytkiksessä on on 10 ohmin vastus katodissa pääteputkissa. Jos laittaa tehon kestoksi vastuksille vain 1/4 wattia niin toimii se jo itsessään sulakkeena .

pappa
 
Putkea tuo 1/4W katodivastus ei vissiin suojaa. Taitaa virta olla ennen vastuksen palamista yli 150mA.
 
Putkea tuo 1/4W katodivastus ei vissiin suojaa. Taitaa virta olla ennen vastuksen palamista yli 150mA.

En laskenu tarkkaan mutta voihan vastuksen arvon tuplata 20 ohmiin niin on suurinpiirtein kohillaan !

Pappa
 
Minkä kokoinen muuntaja tuolle biassipiirille pitäisi olla?
Ostin 2kpl 3,6VA piirilevymuuntajia joiden toisiot on 18V. Sain noista 3 toisiota kytkemällä sarjaan 54VAC.
Biassipiirin jälkeen ei kuitenkaan ole jännitettä kuin 3,6VDC. Mitäs kummaa tämän nyt sitten meinaa?
Ovatko nuo muuntajat liian tehottomia? Jännite ei kuitenkaan notkahda yhtään toisiopuolella.

Minkäs kokoinen tuon anodilinjan sulake tulisi olla?
Riittääkö 100mA?
 
Nyt on kyllä maailman kirjat ihan sekaisin.

Sain biassipiiriin näkymään jännitettä, mutta nyt jostain ihme syystä verkkopuolen isot konkat ottaa lämpöä ja kuuluu "kiehumista", kun laittaa virrat päälle. Mistä perkeleestä sekin nyt voi johtua?

Haluaako joku ostaa tämän projektikuntoisena?
 
Eihän verkkojännitepuolella pitäis olla mitään isoja konkkia??? Katkaise anodijännite ja mittaa että biasjännite on oikein. Samalla voit mitata anodijännitteen virrankulutuksen, se voipi olla 300mA luokkaa. Sopiva sulake vois olla nopea 400-500mA.
 
Putkihörhö sanoi:
Eihän verkkojännitepuolella pitäis olla mitään isoja konkkia??? Katkaise anodijännite ja mittaa että biasjännite on oikein. Samalla voit mitata anodijännitteen virrankulutuksen, se voipi olla 300mA luokkaa. Sopiva sulake vois olla nopea 400-500mA.

Joo tuli ajatusvirhe.
Eli noi anodijännitekonkat tuossa kiehuu.
Pitääpä mitata.
 
Onnistuin jollain ihmeen kaupalla pamauttaan biassipiiristä elkon.
Ennen biassipiiriin tuli 50VAC sisään ja kaikki pelitti hienosti. Nyt laitoin kytkiksen mukaan 36VAC sisään ja konkka pamahti.
No otin molemmat konkat piiristä pois. Sain biasin säädettyä -46 volttiin.
Miten tuon saisi laskettua alemmaksi. Tuolla arvolla ei kuulu mitään, kun virta on päällä, mutta kun virran nappasee pois, niin hetken kuuluu, kun jännite laskee oikealle alueelle.
Noi konkat ei liene mahdottoman tärkeitä?

Jos on, niin miten ne on kestänyt alkuperäistä 50VAC tasasuunnattuna, mutta ei nykyistä 36 VAC:tä?
 
Napaisuus oli ihan sama, kuin alkuperäisessä. En irrottanut konkkia.

Uuden biasmuuntajan jännite on pienempi, kuin alkuperäisen.
Jännitteenkesto 63V.

Vaikuttaako uuden biasmuuntajan napaisuus piirissä? Muuntajastahan tulee vaihtojännitettä, niin ei luulisi olevan merkitystä.
 


Uploaded with ImageShack.us


Tuossa nyt vielä toi kytkis.
Ympyröidyt konkat on poistettu ja sisääntuleva jännite on kytkiksen mukainen 36VAC. Siltikään ei saa ulostulevaa jännitettä säädettyä merkattuun -28 volttiin (DC).
 
Tuossa nyt vielä toi kytkis.
Ympyröidyt konkat on poistettu ja sisääntuleva jännite on kytkiksen mukainen 36VAC. Siltikään ei saa ulostulevaa jännitettä säädettyä merkattuun -28 volttiin (DC).


Paha mennä ratkomaan pelkän kytkiksen mukaan ?? .Ympyröityjä konkkia ei saa poistaa!!!!! , Lasket suodattamatonta Puol tasasuunnattua jännitettä pääteputkien hilalle ?
Bias piiri on muutenkin mielestäni epä stabiili Pitäisi olla konkka ennen R23-26 vastuksia ,vaikka 10uf 100v Tai vastaavasti R40 vastuksen jälkeen yksi ,vaikka 100 uf 100v
Laita konkat takas ja muista et jännitteet pitää olla negatiivisia . Ei voi posahtaa jos toimit kytkiksen mukaan !!


pappa
 
Kytkentävirhe (yllätys yllätys) paikannettu ja korjattu. Uudet R&T konkat ostettu ja asennettu. Biasin säätö ja signaalia koneeseen. Toimii. Saa vaan nähdä taas, että kuinka kauan :)

No kuitenkin suurkiitokset taas avusta !
 
Back
Ylös